sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Test Mazda 5 2.0 MZR Sport

Oferta japoñskich producentów w Polsce wydaje siê byæ ró¿norodna i bogata. Klienci mog¹ wybieraæ spoœród 6 marek i ponad 60 modeli. Je¿eli jednak bêdziemy chcieli kupiæ 7-osobowego vana, oka¿e siê, ¿e mamy do wyboru tylko dwa modele – Toyotê Verso oraz Mazdê 5. Warto zaznaczyæ, ¿e przy podobnych cenach nowych aut, tylko Mazda oferuje rozwi¹zanie przydatne w samochodzie rodzinnym - odsuwane tylne drzwi u³atwiaj¹ce dostêp do tylnych siedzeñ. Pierwsza generacja Mazdy 5 produkowana od 2005 roku znalaz³a 500 tys. nabywców na ca³ym œwiecie. Druga ods³ona modelu zaprezentowana w ubieg³ym roku jest wiêksza i ³adniejsza, ma wiêc du¿e szanse na zainteresowanie ze strony mi³oœników marki. Za 87 700 z³ (wersja 7-osobowa) mo¿emy kupiæ komfortowego vana zbudowanego na p³ycie pod³ogowej Mazdy 3.

Wygl¹d zewnêtrzny

Dominuj¹cym elementem w profilu „pi¹tki” jest motyw Nagare - linie w kszta³cie fal, imituj¹ce powietrze lub wodê op³ywaj¹ce nadwozie. Charakterystyczne przet³oczenia nadaj¹ lekkoœci sylwetce vana o wymiarach: d³ugoœæ 4585 mm, wysokoœæ 1615 mm i szerokoœæ 1750 mm. Przyciemniane szyby tylne, czarne ramki okien i ukryty s³upek C równie¿ pomniejszaj¹ optycznie nadwozie. Nietypowa bliskoœæ klamek drzwi przednich i tylnych wynika z zastosowanego mechanizmu odsuwania drzwi tylnych. Nad poziomymi œwiat³ami tylnymi zachodz¹cymi na boki nadwozia wkomponowano szyny prowadz¹ce drzwi, dziêki czemu nie wp³ywaj¹ one negatywnie na odczucia wizualne. Front rodzinnego vana kontynuuje trendy stylistyczne z mniejszych modeli 3 i 6. Ostre linie i dynamiczne kszta³ty definiuj¹ przynale¿noœæ do marki, a niski wspó³czynnik oporu powietrza (0,3) wp³ywa pozytywnie na zmniejszenie zu¿ycia paliwa.

Wnêtrze pojazdu

Kabina „japoñczyka” jest obszerna i funkcjonalna. Uk³ad siedzeñ 2+3+2 pozwala na przewiezienie 5 osób i baga¿u (426 litrów) lub 7 osób do dyspozycji których pozostanie tylko 112 litrów baga¿nika. Po z³o¿eniu 5 tylnych siedzeñ otrzymamy p³ask¹ przestrzeñ o pojemnoœci 1485 litrów pozbawion¹ progu za³adunkowego.

Przednie podgrzewane fotele oraz dwa skrajne siedzenia w drugim rzêdzie s¹ obszerne i wygodne. Wyposa¿enie ich w indywidualne pod³okietniki dodatkowo podnosi komfort podró¿owania. Dziêki systemowi siedzeñ Karakuri mo¿emy je w bardzo ³atwy sposób sk³adaæ i aran¿owaæ wnêtrze, dostosowuj¹c je do swoich potrzeb. W drugim rzêdzie mo¿emy regulowaæ po³o¿enie wzd³u¿ne siedzisk, zmieniaæ k¹t pochylenia oparæ lub schowaæ œrodkow¹ czêœæ (do schowka w fotelu obok) tak, aby otrzymaæ 2 komfortowe miejsca. Zajmowanie miejsc z ty³u u³atwiaj¹ szerokie (tylko w wersji Sport sterowane elektrycznie) drzwi przesuwne. Mo¿na nimi sterowaæ równie¿ za pomoc¹ przycisków wewn¹trz kabiny lub na pilocie centralnego zamka. O bezpieczeñstwo podró¿nych dba dotykowy czujnik, który zapobiega przyciêciu pasa¿era przez zamykaj¹ce siê drzwi.

Wewn¹trz „pi¹tki” dominuje czerñ miejscami prze³amana srebrnymi dodatkami na desce rozdzielczej i czerwonymi akcentami tapicerki skórzanej. Jak zwykle w MaŸdzie nie mo¿na mieæ zastrze¿eñ do jakoœci spasowania elementów, ale twarde plastiki i dosyæ siermiê¿ny design nie pasuj¹ do atrakcyjnego nadwozia. Wra¿enie zapo¿yczenia wnêtrza z poprzedniej generacji modelu potêguj¹ toporne przyciski (np. sterowania drzwiami) i monochromatyczny wyœwietlacz centralny niepasuj¹cy do samochodu za 100 tys. z³. Szablonowy projekt wnêtrza mo¿e nie porywa wygl¹dem, ale jest za to bardzo funkcjonalny. Czytelne zegary, intuicyjne sterowanie radioodtwarzaczem i klimatyzacj¹ na konsoli centralnej to zalety, które mog¹ doceniæ klienci nie lubuj¹cy siê w designerskich wnêtrzach.

Produkt z Hiroshimy dostêpny jest w 4 wersjach wyposa¿enia - Comfort, Exclusive, Exclusive Plus oraz Sport. W najbogatszej wersji lista wyposa¿enia standardowego zawiera m.in.: reflektory ksenonowe, skórzan¹ tapicerkê, zestaw audio czy 17-calowe aluminiowe tarcze kó³. Dziwi obecnoœæ tylko jednostrefowej klimatyzacji. W najtañszej odmianie Comfort o bezpieczeñstwo podró¿nych dbaj¹ systemy ABS/EBD/EBA/DSC/TSC oraz 6 poduszek powietrznych. Natomiast manualna klimatyzacja, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami oraz 4-g³oœnikowy system audio zapewniaj¹ podstawowy komfort podró¿y.

Z listy wyposa¿enia opcjonalnego warto rozwa¿yæ zakup dedykowanego systemu nawigacji Tom Tom, który przyda siê podczas d³ugich podró¿y, a swoim du¿ym 5,8 calowym kolorowym ekranem unowoczeœni deskê rozdzielcz¹ Mazdy.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM i 191 Nm momentu obrotowego zapewnia kompromis pomiêdzy przyzwoitymi osi¹gami i akceptowalnym zu¿yciem paliwa. Je¿eli nie bêdziemy chcieli sprawdziæ czy producent nie mija siê z prawd¹, obiecuj¹c osi¹gniêcie pierwszych 100km/h w 11 sekund i prêdkoœci maksymalnej 194 km/h, przy spokojnej jeŸdzie miejskiej jesteœmy w stanie osi¹gn¹æ spalanie na poziomie 10,5 l/ 100 km. Jeœli to zbyt du¿o, mo¿na rozwa¿yæ zakup s³abszej wysokoprê¿nej jednostki – o pojemnoœci 1.6 litra i mocy 115 KM, która powinna zu¿ywaæ ok. 24% paliwa mniej. Ciekawostk¹, która raczej nie zdobêdzie uznania wœród klientów jest silnik benzynowy o pojemnoœci 1.8 litra dysponuj¹cy moc¹ 115 KM. Zu¿ywa on wiêcej paliwa ni¿ dwulitrowa jednostka o mocy 150 KM. Sytuacja ta wynika z ró¿nic konstrukcyjnych – silnik 2.0 posiada m.in. wtrysk bezpoœredni DISI, uk³ad zmiennych faz rozrz¹du VVT oraz system I-stop, który dziêki automatycznemu gaszeniu i uruchamianiu silnika na postoju pozwala ograniczyæ spalanie.

We wszystkich jednostkach napêd na ko³a przenoszony jest za pomoc¹ 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów. DŸwignia zmiany biegów charakteryzuje siê krótkimi skokami oraz wysok¹ precyzj¹ dzia³ania.

Wa¿¹cy 1485 kg van prowadzi siê równie ³atwo i pewnie jak znacznie ni¿sze i mniejsze samochody. Œrednica zawracania wynosz¹ca 11,2 m u³atwia sprawne manewrowanie, a zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona i tylne wielowahaczowe zapewnia stabilnoœæ w ka¿dych warunkach.

Podsumowanie

Trzyletnia obecnoœæ autoryzowanej sieci dealerskiej w Polsce zaowocowa³a sprzeda¿¹ 10 tys. samochodów. Pojazdy z Japonii s¹ nielicznymi, które opini¹ o niezawodnoœci i trwa³oœci czêsto przewy¿szaj¹ tak cenione u nas produkty z federacji niemieckiej. Zapocz¹tkowana w 2002 roku filozofia marki „zoom-zoom” odwo³uj¹ca siê do pierwszych dzieciêcych fascynacji motoryzacj¹ ma zapewniæ ka¿demu w³aœcicielowi Mazdy przyjemnoœæ z jazdy. „Pi¹tka” ³¹czy radoœæ z prowadzenia z funkcjonalnoœci¹ rodzinnego samochodu. Mazda kojarzona z silnikiem Wankla, samochodami o sportowej charakterystyce lub najpopularniejszym roadsterem na œwiecie MX5 oferuje model, który spe³nia oczekiwania klientów poszukuj¹cych 7-osobowego vana.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1998 cm3 - Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) Р110 (150) przy 6200
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 191 przy 4500

Osi¹gi - Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 11
- Prêdkoœæ maksymalna – 194 km/h

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 9.0
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.7
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6.9
- Emisja CO2 (g/km) – 159

PojemnoϾ zbiornika paliwa: - 60 l.

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4585
- WysokoϾ (mm) Р1615
- SzerokoϾ (mm) Р1750
- Rozstaw osi (mm) – 2615
- Rozstaw kó³ przednich (mm) - 1530
- Rozstaw kó³ tylnych (mm) - 1520

Napêd
- na oœ przedni¹

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem,
- œrednica zawracania (m) – 11.2

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 205/50 R17
- Standardowe obrêcze kó³ – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1485 kg.
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 2125 kg

Pojemnoœæ baga¿nika: - 112 l (przy 7 miejscach)

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Sport. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS/EBD/EBA
• DSC/TCS
• System sygnalizacji nag³ego hamowania ESS
• Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasa¿era
• Kurtyny powietrzne
• ISOFix (drugi rz¹d, skrajne fotele)
• Automatyczne w³¹czanie œwiate³ mijania
• Spryskiwacze reflektorów
• Elektrycznie regulowane szyby, przód i ty³
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnêtrzne
• Zdalnie sterowany zamek centralny
• Podgrzewane fotele przednie
• Radioodtwarzacz CD/MP3
• G³oœniki 6 szt.
• Wejœcie AUX In
• Pod³okietniki kierowcy i pasa¿era
• Przesuwane fotele w drugim rzêdzie, regulacja nachylenia oparcia
• Reflektory przeciwmgielne
• Klimatyzacja automatyczna
• Komputer pok³adowy
• Tempomat
• Skórzana kierownica oraz ga³ka dŸwigni zmiany biegów
• Zdalne sterowanie systemem audio na kierownicy
• Stoliki w oparciach foteli przednich
• System siedzeñ i schowki Karakuri
• Sk³adane siedzenia w 3 – cim rzêdzie
• Roleta baga¿nika
• Reflektory ksenonowe
• Czujnik parkowania, ty³
• Czujnik deszczu i zmierzchu
• Przyciemniane szyby tylne
• Elektrycznie sterowane przesuwne tylne drzwi boczne
• Zmieniarka 6 CD
• Zestaw g³oœnomówi¹cy Bluetooth
• Skórzana tapicerka
• Zestaw Sports Apperance Pack
• System monitorowania ciœnienia kó³

Oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Sport posiada³ miêdzy innymi wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Lakier metalizowany

Test przeprowadzony w dniach 23.XI – 28.XI 2011r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziêkujemy firmie Mazda Motor Logistics Sp. z.o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

2012-12-21

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl