sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Test Dacia Lodgy 1.2 TCe Prestige

Podczas Miêdzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku nale¿¹ca do koncernu Renault rumuñska marka Dacia zaprezentowa³a swój pierwszy minivan pod nazw¹ Lodgy. Auto ma zapewniæ stosunkowo du¿¹ przestrzeñ za mo¿liwie najni¿sz¹ cenê. Najtañsz¹ piêciomiejscow¹ wersjê modelu napêdzan¹ silnikiem benzynowym 1.6 84KM w kompletacji wyposa¿enia Access mo¿na nabyæ ju¿ za kwotê niespe³na 37 900 z³otych. Konstrukcja pojazdu oparta zosta³a na zmodernizowanej p³ycie pod³ogowej „B0 Renault-Nissan”, w której miêdzy innymi zwiêkszono rozstaw osi. Platforma pos³u¿y³a równie¿ do budowy pozosta³ych modeli marki. Konstruktorom uda³o siê na stosunkowo niewielkiej p³ycie pod³ogowej stworzyæ auto o naprawdê sporych gabarytach. Sama nazwa Lodgy, produkowanego od zesz³ego roku w Tangerze w Maroku auta, ma symbolizowaæ funkcjonalnoœæ oraz komfort podró¿y. Oferta sprzeda¿y skierowana jest raczej do mniej zamo¿nych klientów, którzy poszukuj¹ taniego i praktycznego auta rodzinnego. Dacia Lodgy wystêpuje w konfiguracji 5 lub 7 osobowej. Paleta silników obejmuje dwie jednostki benzynowe 1.6 84KM i 1.2 TCe 115KM oraz dwa silniki wysokoprê¿ne 1.5 dCi 90KM i 110KM. Zró¿nicowany jest te¿ zakres kompletacji wyposa¿enia; w cenniku znajduj¹ siê cztery jej wersje: Access, Ambiance, Laureate oraz Prestige. Po sukcesach rynkowych modeli Sandero, Logan oraz Daster Dacia wprowadzi³a do sprzeda¿y rodzinnego vana, którego zadaniem jest poszerzenie grona klientów.

Wygl¹d zewnêtrzny

Design Dacii Lodgy nie porywa, trudno dopatrzeæ siê w nadwoziu efektownych motywów dekoracyjnych. W stylistyce mo¿na jednak doszukaæ siê elementów wzorowanych na modelu Renault Scenic. Bry³a to typowe, wysokie i d³ugie nadwozie typu van o niewyszukanych kszta³tach. Bardzo du¿e gabaryty: d³ugoœæ prawie 4,5 metra i wysokoœæ 1,7 metra sugeruj¹, ¿e bêdziemy mieli do dyspozycji bardzo obszerne wnêtrze. Profil auta to du¿e powierzchnie bez zbêdnych urozmaiceñ. Dodatki w postaci relingów dachowych, czarnych, dolnych listew ochronnych drzwi oraz du¿ych 16-calowych aluminiowych tarcz kó³ wzbogacaj¹ stonowany design pojazdu. Przód pojazdu zas³uguje na pochwa³ê. Wyró¿niaj¹ go takie cechy jak zgrabnie zarysowane linie pokaŸnych rozmiarów reflektorów, du¿a krata wlotu powietrza, wykoñczona efektown¹ szerok¹ listw¹ chromow¹ oraz subtelnie wkomponowane œwiat³a przeciwmgielne w doln¹ czêœæ zderzaka przedniego. W czêœci tylnej mamy typow¹ dla vanów pionow¹ pokrywê baga¿nika z du¿¹ szyb¹ oraz lampy o ciekawym kszta³cie, zachodz¹ce na poszycie boczne auta. Nowy produkt rumuñskiej marki to pojazd o niewyszukanej, ale poprawnej stylistyce, która sprawia wra¿enie, ¿e mamy do czynienia z autem solidnym bazuj¹cym na sprawdzonych rozwi¹zaniach koncernu Renault.

Wnêtrze samochodu

Samochód produkowany jest w dwóch odmianach, jako 5 lub 7 osobowy van. Wymiary zewnêtrzne Dacii Lodgy wskazuj¹, ¿e wnêtrze jest bardzo obszerne i tak jest w rzeczywistoœci. Imponuje ono przestronnoœci¹ i iloœci¹ miejsca w pierwszym i drugim rzêdzie siedzeñ. Nad g³owami jest tyle przestrzeni, ¿e z ³atwoœci¹ znalaz³oby siê tam miejsce na dodatkow¹ pó³kê i konsolê podsufitow¹, element, który czêsto spotykamy w ma³ych samochodach dostawczych. Trochê gorzej sytuacja wygl¹da na fotelach trzeciego rzêdu, na których trudno sobie wyobraziæ podró¿owanie osób doros³ych na d³ugich odcinkach drogi. Ju¿ samo zajmowanie tam miejsc mo¿e przysporzyæ trudnoœci. Nie burzy to jednak pozytywnego odczucia odnoœnie przestronnoœci kabiny. Du¿e szyby: przednia i boczne oraz sporych rozmiarów lusterka zewnêtrzne powoduj¹, ¿e widocznoœæ z pozycji kierowcy jest bardzo dobra praktycznie we wszystkich kierunkach. Ma³e lusterko wewnêtrzne sugeruje, ¿e widocznoœæ do ty³u bêdzie ograniczona, jednak zastosowanie szk³a lekko powiêkszaj¹cego powoduje, ¿e jest ona wystarczaj¹co poprawna. Fotele przednie s¹ doœæ miêkkie i wygodne, a jedynym doskwieraj¹cym elementem jest brak odpowiedniego wyprofilowania, które mog³oby podtrzymywaæ cia³o w chwili szybkiego pokonywania zakrêtów. Stylistyka wnêtrza jest prosta i stonowana kolorystycznie. Wstawki wykonane z jasnego tworzywa oraz chromowane elementy wykoñczeniowe znacznie o¿ywiaj¹ trochê posêpne wnêtrze. Mo¿na stwierdziæ, ¿e kabina zosta³a zaprojektowana poprawnie, a ergonomia jest na przyzwoitym poziomie. Wszystkie elementy sterowania urz¹dzeniami, w które wyposa¿one zosta³o wnêtrze s¹ praktycznie pod rêk¹, a obs³uga ich jest prosta i intuicyjna. Producent wykorzysta³ elementy ju¿ sprawdzone chocia¿by w samochodach marki Renault. Przyk³adem tego mo¿e byæ pilot zdalnego sterowania systemem audio i telefonem, umiejscowiony na kolumnie kierowniczej. Kierowca po zajêciu miejsca ma do dyspozycji kierownicê wykoñczon¹ skór¹, za któr¹ znajduje siê tradycyjny zestaw zegarów prêdkoœciomierza i obrotomierza z monochromatycznym wyœwietlaczem dosyæ prostego komputera pok³adowego. W testowanym pojeŸdzie znajdowa³ siê element wyposa¿enia szczególnie zwracaj¹cy uwagê a mianowicie 7- calowy kolorowy i dotykowy wyœwietlacz systemu multimedialnego MEDIA NAV. Obs³uguje on zarówno system audio jak nawigacjê satelitarn¹, system Bluetooth oraz telefon. Ekran umiejscowiony zosta³ na czarnym b³yszcz¹cym plastiku, który otacza chromowana obwódka. Cena pojazdu sugeruje, ¿e materia³y u¿yte do wykoñczenia wnêtrza nie s¹ najwy¿szej jakoœci. Znajdziemy tam twarde plastiki, których jakoœæ spasowania nie budzi ¿adnych zastrze¿eñ. Lodgy to auto rodzinne i bardzo praktyczne. Funkcjonalnoœæ jego odzwierciedla du¿a iloœæ ró¿nego rodzaju schowków oraz przestrzeñ baga¿owa. W wersji 7 miejscowej auto nie imponuje standardow¹ objêtoœci¹ baga¿nika, która wynosi zaledwie 207 litrów. Po z³o¿eniu i wyjêciu z pojazdu foteli trzeciego rzêdu wzrasta ona do 827 litrów, co jest naprawdê niez³ym wynikiem w klasie. Model daje mo¿liwoœæ przewiezienia równie¿ ³adunków o pokaŸnych wymiarach, za³adunek u³atwia nisko umiejscowiony próg i bardzo du¿y otwór baga¿nika. Po z³o¿eniu siedzeñ drugiego rzêdu przestrzeñ ³adunkowa wzrasta do objêtoœci a¿ 2617 litrów. Mo¿liwoœæ dowolnego konfigurowania przestrzeni wnêtrza pojazdu jest atutem Dacii Lodgy. Poprawnie stylistyczne oraz bardzo praktyczne wnêtrze pozwala s¹dziæ, ¿e nowy model rumuñskiej marki mo¿e znaleŸæ klientów wœród osób poszukuj¹cych auta oferowanego po przystêpnej cenie.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Pod mask¹ testowanego pojazdu kryje siê 16 zaworowy turbodo³adowany silnik Renault 1.2 TCe. Jednostka opracowana zosta³a zgodnie z najnowszym trendem motoryzacyjnym znanym pod pojêciem „downsizing” co oznacza redukcjê pojemnoœci skokowej z zachowaniem parametrów i osi¹gów silnika o wiêkszej pojemnoœci. Producentowi uda³o siê uzyskaæ z tak niewielkiego silnika moc 115 KM osi¹gan¹ przy prêdkoœci obrotowej 4500 obr./min. Wysokie nadwozie Dacii Lodgy posiada w³aœciwoœci aerodynamiczne znacznie gorsze od przeciêtnego hatchbacka, mimo to maksymalny moment obrotowy, który wynosi 190Nm pozwala rozpêdziæ auto do prêdkoœci 100km/h w czasie 11,1 sekundy. Jednostka jest na tyle cicha, ¿e we wnêtrzu trudno us³yszeæ odg³osy jej pracy. Pojazd przyœpiesza sprawnie i pozwala na w miarê dynamiczne poruszanie siê w praktycznie ka¿dych okolicznoœciach. Napêd przenoszony jest na ko³a przednie za poœrednictwem manualnej 5 biegowej przek³adni. Skrzynia biegów dzia³a poprawnie i precyzyjnie; jedynie czego mo¿e brakowaæ to 6 biegu, który przyda³by siê podczas dalszych podró¿y na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu. Gdy prowadzimy Daciê Lodgy powinniœmy pamiêtaæ o jej wysokiej sylwetce. Podczas szybkiego pokonywania zakrêtów mo¿na odczuæ przechy³y nadwozia, mimo to auto prowadzi siê z poczuciem du¿ej dozy bezpieczeñstwa. Uk³ad kierowniczy dzia³a poprawnie i reaguje natychmiast na ruchy ko³a kierownicy. W pojeŸdzie zastosowany jest klasyczny uk³ad zawieszenia, który sk³ada siê z przodu z kolumn MacPhersona a z ty³u belki skrêtnej. Zawieszenie zestrojone zosta³o doœæ miêkko i komfortowo. Bardzo dobrze radzi sobie na nierównoœciach drogi, dobrze je t³umi nie przenosz¹c ¿adnych odg³osów do wnêtrza kabiny. Uk³ad hamulcowy dzia³a skutecznie, a nad bezpieczeñstwem w testowanym aucie czuwa dodatkowo elektroniczny system kontroli trakcji ESP.

Podsumowanie

Nowy produkt rumuñskiej marki w postaci modelu Lodgy to oferta skierowana g³ównie dla mniej zamo¿nych klientów. Jest autem solidnym, dobrze wykonanym, którego g³ównymi atutami jest obszerna i funkcjonalna kabina. Pojazd znakomicie sprawdzi siê, jako uniwersalne auto rodzinne. Oczywiœcie we wnêtrzu nie znajdziemy materia³ów z klasy premium, ale te zastosowane s¹ doœæ estetyczne oraz bardzo poprawnie spasowane. Nowoczesne rozwi¹zania wykorzystane w konstrukcji testowanej wersji nowej Dacii takie jak silnik Renault 1.2TCe oraz system multimedialny MediaNav podnosz¹ zdecydowanie atrakcyjnoœæ modelu. Stosunek jakoœci do ceny oraz trzyletnia gwarancja pozwalaj¹ s¹dziæ, ¿e Dacia Lodgy mo¿e cieszyæ siê du¿ym zainteresowaniem wœród potencjalnych klientów.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa (cm3) Р1198
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85 (115) przy 4500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 190 przy 2000

Osi¹gi
- Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 179
- Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 11,1

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7,5
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6,0
- Emisja CO2 (g/km) - 135

PojemnoϾ zbiornika paliwa
- 50 litrów

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4498
- SzerokoϾ (mm) Р1751
- WysokoϾ (mm) Р1682
- Rozstaw osi (mm) – 2810
- Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1492
- Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1478
- Zwis przedni (mm) – 822
- Zwis tylny (mm) – 866
- Przeœwit (mm) – 120

Napêd
- Przedni

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
- Standardowe obrêcze kó³ (") - 16

Masa
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1192
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) - 1818

Pojemnoœæ baga¿nika
- Standardowa dla wersji 7 osobowej (litry) – 207
- Standardowa dla wersji 5 osobowej (litry) – 827
- Maksymalna (litry) – 2617

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Prestige. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

- ABS + system wspomagania nag³ego hamowania
- Czujnik parkowania -ty³
- Gniazdo 12V
- Kierownica i dŸwignia zmiany biegów pokryte skór¹
- Klimatyzacja
- Komputer pok³adowy
- Konsola centralna
- Listwy boczne
- Immobilizer
- Lusterka zewnêtrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnêtrzne regulowane elektrycznie
- Mocowanie fotelika dzieciêcego ISOFIX na tylnym siedzeniu
- Napinacze pasów bezpieczeñstwa
- Ogranicznik prêdkoœci
- Oparcie siedzeñ II rzêdu sk³adane asymetrycznie
- Oœwietlenie przestrzeni baga¿owej
- Pakiet dla pal¹cych
- Pakiet ESP
- Pakiet Komfort
- Pakiet MEDIA NAV
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasa¿era
- Poduszki powietrzne boczne
- Relingi dachowe
- Siatka mocuj¹ca baga¿
- Sygnalizacja niezapiêtych pasów przednich
- Szyba tylna ogrzewana
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Tarcze kó³ aluminiowe 16"
- Wspomaganie uk³adu kierowniczego
- Wycieraczka szyby tylnej ze spryskiwaczem
- Wykoñczenie wnêtrza elementami chromowanymi
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zas³ona czêœci baga¿owej
- Zderzaki dwukolorowe
- Zestaw naprawy opon

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Prestige posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

- Lakier metalizowany
- Pakiet Dacia Plug & Radio
- Sterowanie radia pilotem
- System Bluetooth
- Œwiat³a p/mgielne przednie
- Z³¹cze "USB"
- Z³¹cze "AUX"

Test przeprowadzony w dniach 11 – 16 lipca 2013r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 20-08-2013

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl