sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI


Test Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Limited

Bohaterem grudniowego testu INFO-EKSPERT jest najwiêkszy model oferowany na polskim rynku przez Chryslera – Grand Voyager. Firma za³o¿ona przez Waltera Percy Chryslera przez ponad 80 lat istnienia wprowadzi³a do produkcji ponad piêædziesi¹t modeli samochodów, a najnowszy Grand Voyager to dowód, ¿e Chrysler doskonale wie jak stworzyæ rodzinny samochód. Model produkowany nieprzerwanie od 1988 roku jest synonimem vana, tak jak Golf jest symbolem pojazdu kompaktowego. Oferowany w salonach w trzech wersjach wyposa¿enia: LX, Touring i Limited, w podstawowej wersji kosztuje oko³o 155 tys. z³. Za t¹ cenê mo¿emy staæ siê w³aœcicielem Grand Voyagera z silnikiem wysokoprê¿nym o pojemnoœci 2,8 l i mocy 163 KM. Za dodatkow¹ dop³at¹ 50 tys. z³ otrzymamy 30 KM wiêcej w szeœciocylindrowym silniku benzynowym o pojemnoœci 3,8 l i najbogatsze wyposa¿enie w ofercie Limited. Producent sprzedaj¹cy swoje samochody w 80 krajach œwiata w 2008 roku wprowadzi³ do polskiej oferty najnowsz¹ generacjê modelu Grand Voyager.

Wygl¹d zewnêtrzny

Grand Voyager to potê¿ny samochód, który swoimi gabarytami i masywn¹ sylwetk¹ budzi respekt. Olbrzymi chromowany grill przedni z du¿ymi reflektorami ksenonowymi przypomina mniejszy model 300C. Sylwetka z wyraŸnie zarysowanymi nadkolami i du¿¹ powierzchni¹ szyb sprawia wra¿enie solidnej i nowoczesnej. Obecna generacja modelu jest bardziej prosta i surowa od poprzedniego Voyagera, ale w ten sposób bardzo dobrze wpisuje siê w obowi¹zuj¹c¹ stylistykê marki. 17 calowe aluminiowe felgi wydaj¹ siê niepozorne i gin¹ w tak du¿ym nadwoziu. Du¿e drzwi boczne przednie i tylne sterowane elektrycznie pomagaj¹ w bezproblemowym zajêciu wszystkich siedmiu miejsc. Za³adunek baga¿nika u³atwia pokrywa tylna otwieraj¹ca siê bardzo wysoko. Niski próg za³adunku oraz relingi dachowe podkreœlaj¹ funkcjonalnoœæ pojazdu o której wiêcej w charakterystyce wnêtrza. Nadwozie o imponuj¹cych wymiarach: d³ugoœæ 5143mm, szerokoœæ 1954mm i wysokoœæ 1750mm jest o ponad 68 cm d³u¿sze od pierwszych generacji vanów tej marki.

Wnêtrze

W œrodku od razu widaæ, ¿e Chrysler nadal stosuje zapocz¹tkowan¹ ponad 20 lat temu formu³ê projektowania vanów - „najpierw wnêtrze”. W pierwszym i drugim rzêdzie znajdziemy cztery komfortowe pojedyncze fotele z dwustopniowym systemem podgrzewania. Przednie fotele posiadaj¹ pe³n¹ oœmiopozycyjn¹ elektryczn¹ regulacjê. Je¿eli to nie wystarczy do zajêcia idealnej pozycji za kierownic¹ z pomoc¹ przyjdzie nam regulowana kolumna kierownicy oraz œwietne rozwi¹zanie w postaci elektrycznej regulacji po³o¿enia pozycji peda³ów. W sytuacji gdy Chryslera na co dzieñ u¿ytkuje wiêcej ni¿ jeden kierowca, mo¿emy skorzystaæ z funkcji Memory, która umo¿liwia zapamiêtanie ustawieñ fotela, pozycji peda³ów, lusterek wstecznych i stacji radiowych. Indywidualne pod³okietniki w ka¿dym z czterech foteli i wysokiej jakoœci skórzana tapicerka dodatkowo podnosz¹ komfort jazdy.

Skupmy siê teraz na miejscu kierowcy. Obszyta skór¹ kierownica sprawia wra¿enie du¿ej, ale bardzo dobrze le¿y w d³oniach. Nietypowym, ale wygodnym rozwi¹zaniem jest sterowanie radioodtwarzaczem za pomoc¹ przycisków umieszczonych z ty³u kierownicy pod wskazuj¹cymi palcami. Obs³uga kierunkowskazów i wycieraczek realizowana jest za pomoc¹ lewej dŸwigni przy kierownicy, poniewa¿ prawa s³u¿y tylko i wy³¹cznie do sterowania tempomatem bez którego trudno sobie wyobraziæ prawdziwy amerykañski samochód. Przed kierownic¹ znajduje siê czytelny zestaw wskaŸników z bia³ymi tarczami oraz typowym dla Chryslera efektownym turkusowym podœwietleniem. Na szczycie konsoli centralnej znajdziemy dotykowy kolorowy monitor systemu audio oraz nawigacji, a poni¿ej przyciski do sterowania wydajnej trzystrefowej klimatyzacji. Dotykowy monitor s³u¿y równie¿ jako ekran odtwarzacza DVD (tylko na postoju) i kamery cofania. Jej przydatnoœæ przy wymiarach Grand Voyagera jest nieoceniona. DŸwigni zmiany biegów nie znajdziemy na standardowym miejscu, gdy¿ zosta³a ona przeniesiona na górê w bezpoœrednie s¹siedztwo kierownicy. Dziêki temu rozwi¹zaniu pomiêdzy przednimi fotelami znajdziemy zestaw obszernych schowków. Ca³¹ konsolê ze schowkami mo¿emy przesun¹æ do ty³u dziêki czemu zapewnimy pasa¿erom w drugim rzêdzie idealne miejsce np. na kubki. Je¿eli ju¿ mamy miejsce na kubki to z oparæ przednich foteli rozk³adamy wygodne stoliki, z siatkowych kieszeni poni¿ej wyjmujemy ulubion¹ prasê i drugi rz¹d staje siê idealnym miejscem na posi³ek lub pracê w podró¿y. Je¿eli prasa w dobie rozrywki elektronicznej to za ma³o – Chrysler i tutaj ma rozwi¹zanie. Po zajêciu miejsc w drugim rzêdzie siedzeñ lub przechodz¹c po idealnie p³askiej pod³odze do trzeciego rzêdu otwieramy dwa 9 calowe monitory odtwarzacza DVD zamontowane w suficie, zak³adamy bezprzewodowe s³uchawki i mamy do dyspozycji swoje prywatne kino na pok³adzie Grand Voyagera. Je¿eli nie mamy ochoty na film, mo¿emy do gniazd A/V pod³¹czyæ konsolê do gier. Zostaj¹c na chwilê w trzecim rzêdzie siedzeñ trzeba podkreœliæ, ¿e dwie osoby zajm¹ tam naprawdê komfortowe miejsce. Trzech pasa¿erów równie¿ siê zmieœci, natomiast komfort oferowany dwóm osobom jest warty podkreœlenia, poniewa¿ zajêcie miejsca w trzecim rzêdzie w przypadku innych producentów ³atwe i komfortowe jest wy³¹cznie w katalogach. Tylna kanapa jest dzielona asymetrycznie i sk³adana elektrycznie. Funkcja przydatna je¿eli obszerny 915 litrowy baga¿nik oka¿e siê za ma³y. Po naciœniêciu jednego przycisku na lewej œcianie baga¿nika kanapa sk³ada siê tworz¹c idealnie p³ask¹ pod³ogê przestrzeni baga¿owej, jednoczeœnie powiêkszaj¹c j¹ do niebagatelnych 2370 l. Po z³o¿eniu i schowaniu w pod³ogê foteli drugiego rzêdu otrzymamy baga¿nik o pojemnoœci 4071l – wartoœæ wystarczaj¹ca nie tylko na spakowanie siê na d³ugie wakacje, jak równie¿ przeprowadzkê. W baga¿niku znajdziemy równie¿ ciekawy akcent w postaci wyjmowanej latarki LED zamocowanej na prawej œcianie. Dostêp do baga¿nika zapewnia elektrycznie sterowana pokrywa.

Przyciemniane szyby tylne, rozproszone zielone oœwietlenie sufitowe, ledowe lampki do czytania czy lusterko „obserwacyjne” dla kierowcy to kolejne atuty wnêtrza Voyagera.

Jak przysta³o na rodzinnego vana, Chrysler oferuje równie¿ mnóstwo schowków, uchwytów i wieszaków w swoim wnêtrzu. Warto wymieniæ choæby 14 miejsc na napoje lub schowki przed fotelami drugiego rzêdu o ³¹cznej pojemnoœci 118l. Dla zobrazowania przypomnê, ¿e ca³kowita pojemnoœæ baga¿nika np. Toyoty Aygo to 139l.

Bogate wyposa¿enie testowanego modelu uzupe³nia³ oczywiœcie pe³en zestaw systemów bezpieczeñstwa oraz poduszek powietrznych.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Podró¿owanie Grand Voyagerem to prawdziwa przyjemnoœæ. Komfortowo zestrojone zawieszenie, wysokoprê¿ny silnik i szeœciostopniowy automat powoduj¹, ¿e w Chryslerze mo¿na nawet polskie dziurawe drogi nie s¹ straszne. Zawieszenie wybiera wszystkie nierównoœci, powoduj¹c ¿e du¿y van wrêcz „p³ynie” po drodze. Jest to samochód stworzony do d³ugich podró¿y, gdzie komfort odgrywa dominuj¹ca rolê. W ruchu miejskim ze swoimi gabarytami oraz 12 metrow¹ œrednic¹ zawracania jest ju¿ trudniej. Jednak wysoka pozycja kierowcy, wielkie lusterka wsteczne oraz kamera cofania zdecydowanie u³atwiaj¹ manewrowanie. Za sprawne napêdzanie tego kolosa odpowiedzialny jest silnik Diesla o pojemnoœci 2.8l. Niewysilona jednostka dysponuje moc¹ 163 KM oraz momentem 360Nm. Czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik z systemem common rail przyspiesza od 0 do 100km/h w 12.8 sekundy i osi¹ga prêdkoœæ maksymaln¹ na poziomie 185 km/godz. Jad¹c bardzo oszczêdnie w trasie na jednym 75.6l zbiorniku mo¿emy przebyæ nawet 1000 km. Wed³ug danych producenta Voyager pali w mieœcie 11l, w trasie 7l, natomiast w cyklu mieszanym 8,4l – jak to przewa¿nie bywa w codziennej jeŸdzie do tych danych trzeba dodaæ oko³o 1-1,5l na ka¿de 100 km. Silnik zapewnia wystarczaj¹c¹ dynamikê jednak móg³by pracowaæ ciszej. Skrzynia biegów 6 stopniowa to kolejny plus tego auta. Biegi zmieniane s¹ g³adko i p³ynnie bez niepotrzebnego szarpania. W codziennej eksploatacji automat zastosowany w Chryslerze spisuje siê wyœmienicie.

Podsumowanie

Projekt rozpoczêty w 1977 roku przez Chryslera pod nazw¹ „Magic Van” przekszta³ci³ siê po latach w najnowszego Grand Voyagera. Iloœæ miejsca w œrodku oraz wysoka funkcjonalnoœæ czyni¹ z niego idealny samochód dla du¿ej rodziny. Innowacyjnoœæ rozwi¹zañ oraz bogate wyposa¿enie sprawiaj¹, ¿e jazda nim to prawdziwa przyjemnoœæ. Ekonomiczny silnik, p³ynnie dzia³aj¹ca automatyczna skrzynia biegów w po³¹czeniu z tempomatem wrêcz zachêcaj¹ do d³ugich podró¿y. Ten „Wielki Podró¿nik” jak mo¿na przet³umaczyæ bezpoœrednio jego nazwê to œwietna oferta dla mi³oœników aut z segmentu van.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р2777 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120 (163) przy 3800
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 1600-3000
- Rodzaj zasilania – Common-Rail

Osi¹gi
- Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 185
- Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 12,8

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 11
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 7
- Cykl mieszany (l/100 km) – 8,4

Wymiary:
- D³ugoœæ (mm) – 5143
- SzerokoϾ (mm) Р1954
- WysokoϾ (mm) Р1750
- Rozstaw osi (mm) – 3078

Uk³ad kierowniczy:
- ze wspomaganiem
- œrednica zawracania (m) – 12,1

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/60 R17,
- Standardowe obrêcze kó³ (") - 17 ,

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 2100 kg,
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 2775 kg,
- Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej – 1600 kg

Pojemnoœæ baga¿nika: - za 3 rzêdem foteli - 915l
- za 2 rzêdem foteli przy z³o¿onych fotelach 3 rzêdu - 2370l
- za 1 rzêdem foteli przy z³o¿onych fotelach 2 i 3 rzêdu - 4071l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Limited. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

ABS + EBD- system dystrybucji si³y hamowania
Audio System Infiniti
Autoalarm
Czujnik cofania
Drzwi boczne otwierane elektrycznie
Dysk twardy
Dywaniki
DŸwignia zmiany biegów pokryta skór¹
Filtr p /py³kowy
Fotel kierowcy regulowany elektr, w 8 kierunkach
Fotel kierowcy z pamiêci¹ po³o¿enia
Fotel kierowcy z regulacj¹ odcinka lêdŸwiowego
Fotele przednie podgrzewane
Fotele przednie sk³adane
Fotele w 3 rzêdzie sk³adane elektrycznie
Fotele"STOW-'N-GO"- 4fot. +3os. kanapa dzielona 60/40, chowane
G³oœnik subwoofer
G³oœniki 9 szt.
Gniazdo 12V
Immobilizer
Kamera cofania
Kierownica pokryta skór¹
Klimatyzacja automatyczna 3 strefowa
Kolumna kierownicy regulowana
Komputer podró¿ny
Konsola centralna
Kurtyny powietrzne w trzech rzêdach siedzeñ
Listwy boczne ochronne chromowane
Lusterka zewnêtrzne podgrzewane i regu³, elektr.
Lusterka zewnêtrzne sk³adane
Lusterka zewnêtrzne w obudowie chromowanej
Lusterka zewnêtrzne z pamiêci¹ po³o¿enia
Lusterko wewnêtrzne œciemniane automatycznie
Lusterko zewnêtrzne œciemniane automatycznie
Napinacze pasów bezpieczeñstwa
Peda³y regulowane elektrycznie
Poduszki powietrzne boczne
Poduszki powietrzne kierowcy i pasa¿era
Pokrywa baga¿nika sterowana elektrycznie
Radioodtwarzacz z CD - MP3
Reflektory ksenonowe
Relingi dachowe chromowane
Rolety p/s³oneczne II i III rzêdu siedzeñ
Siedzenia tylne podgrzewane
Spoiler przedni
Spryskiwacze reflektorów
Sterowanie radiem w kierownicy
System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
System kontroli ciœnienia w oponach
System kontroli trakcji automatyczny ASC+T
System multimedialny
Szyba tylna ogrzewana
Szyby fotochromatyczne
Szyby przednie regulowane elektr.
Szyby przyciemniane
Szyby tylne regulowane elektr.
Szyby uchylne w 3 rzêdzie okien sterowane elektr.
Œwiat³a p/mgielne przednie
Œwiat³a z regulacja k¹ta pochylenia
Œwiat³o dodatkowe STOP
Tapicerka ze skóry
Tarcze kó³ alum. 17"
Tempomat
Wspomaganie uk³adu kierowniczego
Wycieraczki szyby tylnej
Wycieraczki z czujnikiem deszczu (Pakiet Comfort)
Wyk³adzina baga¿nika
Wyœwietlacz kontrolny 6.5"
Wzmacniacz audio 506W
Zabezpieczenie drzwi przed otwarciem od wewn¹trz
Zamek centralny zdalnie sterowany
Zawieszenie tylne z regulacja po³o¿enia automatyczn¹
Zderzaki w kolorze nadwozia
Zestaw g³oœno mówi¹cy "Bluetooth"

Test przeprowadzony w dniach 23 – 29 listopada 2010r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – INFO-EKSPERT

Serdecznie dziêkujemy firmie Chrysler Group LLC za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

08-12-2010

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl