sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Test Mitsubishi ASX 1.6L MIVEC Cool Edition


Nowy Mitsubishi ASX zaprezentowany zosta³ w Europie podczas targów motoryzacyjnych Paris Motor Show 2016. W grudniu tego samego roku zadebiutowa³ na polskim rynku podczas prezentacji w przestrzeni kreatywnej „Babka do wynajêcia” w Warszawie. Pierwsze wcielenie modelu produkowane by³o od 2010 roku i znalaz³o nabywców na ca³ym œwiecie w liczbie a¿ 1 100 000 klientów. Odœwie¿ony ASX produkowany w Japonii zosta³ opracowany zgodnie z now¹ koncepcj¹ marki o nazwie „Dynamic Shield”, która symbolizuje funkcjonalnoœæ i bezpieczeñstwo. Zmiany w pojeŸdzie objê³y nie tylko nadwozie, ale równie¿ wnêtrze. Tak jak poprzednik zbudowany zosta³ na p³ycie pod³ogowej "Project Global”, która pos³u¿y³a równie¿ do konstrukcji modelu Lancer i Outlander. Nowa odmiana kompaktowego crossovera Mitsubishi napêdzana mo¿e byæ jednym z trzech silników: jednostki benzynowej 1.6 MIVEC 117 KM i dwóch diesli 1.6 DID 114 KM i 2.0 DID150 KM. Konfiguracja modelu obejmuje równie¿ dwa rodzaje napêdu 2WD i 4WD oraz trzy rodzaje skrzyñ biegów. Model sprzedawany jest w czterech podstawowych zakresach kompletacji wyposa¿enia: INFORM, INVITE, INTENSE PLUS i INSTYLE. Obecny cennik obejmuje równie¿ wersje specjalne - Cool Edition z silnikiem benzynowym 1.6 MIVEC i Ralliart z napêdem 4WD, automatyczn¹ skrzyni¹ biegów i silnikiem wysokoprê¿nym 2.2. Modernizacja pojazdu spod znaku trzech diamentów spowodowa³a, ¿e sta³ siê on atrakcyjny wœród aut klasy SUV segmentu C. Do grona g³ównych konkurentów na rynku mo¿emy zaliczyæ takie pojazdy jak: Nissan Qashqai, Volkswagen Tiguan, Skoda Yeti czy te¿ Hyundai Tucson.


Wygl¹d zewnêtrzny

W wyniku modernizacji nadwozie Mitsubishi ASX uzyska³o nowe oblicze. Ten 5 drzwiowy SUV o kompaktowych wymiarach opracowany zosta³ z myœl¹ o osobach, które ceni¹ sobie funkcjonalnoœæ, a jednoczeœnie chc¹ siê wyró¿niæ na drodze. Faceliftig najmocniej widoczny jest w przedniej czêœci nadwozia. Kszta³t chromowanych listew, czêœæ centralna polakierowana w kolorze czarnym, która dzieli kratê wlotu powietrza na czêœæ górn¹ i doln¹ maj¹ wizualnie nawi¹zywaæ do wiêkszego modelu marki - Outlandera. Górna atrapa wykonana zosta³a z poziomo umiejscowionych, czarnych cienkich listew i ³¹czy siê ona subtelnie z przednimi reflektorami zapewniaj¹c spójny charakter przedniej czêœci pojazdu. Profil auta jest typowy dla tego typu nadwozia. Czarne os³ony progów, nak³adki ochronne nadkoli, oraz dolna os³ona silnika w kolorze aluminium wskazuj¹, ¿e autu nie bêdzie straszne zjechanie z utwardzonej drogi. Mocniejsze wyprofilowanie pokrywy baga¿nika oraz wyposa¿enie auta w antenê radiow¹ w kszta³cie p³etwy rekina to elementy, które dodatkowo odró¿niaj¹ model od poprzedniej generacji. Prezentowana wersja to Cool Edition, która wyposa¿ona zosta³a w dwukolorowe aluminiowe tarcze kó³. Oklejenie górnej czêœci nadwozia czarn¹ matow¹ foli¹, nada³o autu swoistego charakteru.


Wnêtrze samochodu

Modernizacja objê³a nie tylko stylistykê nadwozia, ale te¿ wnêtrze pojazdu. Zmiany s¹ niewielkie. Producent poprawi³ wyciszenie kabiny, dziêki czemu znacznie podniós³ siê komfort podró¿owania. Modyfikacji poprzez lepsze wyprofilowanie uleg³a kanapa tylna. Auto otrzyma³o nowe tapicerki, system audio oraz kilka drobiazgów przyk³adowo w postaci nowego kluczyka z pilotem zamka centralnego, kontrolki niskiego stanu p³ynu spryskiwaczy czy te¿ uchwytu na tablet dla pasa¿erów drugiego rzêdu siedzeñ. Wnêtrze charakteryzuje siê przestronnoœci¹ oraz estetyk¹ i doœæ stonowan¹ stylistyk¹. £atwoœæ zajmowania miejsc w œrodku to domena aut typu SUV. Profil foteli przednich zapewnia poprawne trzymanie podczas dynamicznego pokonywania zakrêtów a szeroki zakres regulacji pozwala na optymalne ich ustawienie. Zalet¹ nowego ASX jest ergonomia, wszystkie pokrêt³a jak i przyciski rozmieszczone zosta³y tak, aby kierowca móg³ sterowaæ urz¹dzeniami pojazdu praktycznie bez odrywania wzroku od drogi. Po zajêciu miejsca wewn¹trz pojazdu kierowca ma przed sob¹ wielofunkcyjn¹, obszyt¹ skór¹ kierownicê, za któr¹ znalaz³ siê zestaw tradycyjnych zegarów prêdkoœciomierza i obrotomierza. Zosta³y one osadzone w tubach wykoñczonych chromowan¹ obwódk¹, pomiêdzy którymi umiejscowiony zosta³ ekran komputera pok³adowego. Nietypowym rozwi¹zaniem jest sposób zmiany wyœwietlanych informacji za poœrednictwem przycisku znajduj¹cego siê z lewej strony tablicy zegarów. W centralnej czêœci deski rozdzielczej wbudowany zosta³ system audio oraz panel klimatyzacji automatycznej z pokrêt³ami do regulacji natê¿enia oraz kierunku nadmuchu powietrza. Elementy wykoñczeniowe w postaci wstawek w kolorze aluminium lub czarnego b³yszcz¹cego plastiku o¿ywiaj¹ wnêtrze i jednoczeœnie nadaj¹ mu elegancji. Jakoœæ zastosowanych materia³ów oraz dba³oœæ o dok³adnoœæ monta¿u powoduj¹, ¿e wnêtrze robi pozytywne wra¿enie. Mimo kompaktowych wymiarów nadwozia i wygospodarowaniu sporej przestrzeni dla pasa¿erów przestrzeñ ³adunkowa nie nale¿y do najmniejszych. Nowy ASX dysponuje baga¿nikiem o standardowej pojemnoœci 419 litrów, która po z³o¿eniu siedzeñ drugiego rzêdu mo¿e wzrosn¹æ do 1219 litrów. Dostêp do niej jest u³atwiony dziêki szerokiej pokrywie baga¿nika i niskiemu progowi za³adunku. Przestrzeñ ³adunkowa oraz praktyczne schowki, w jakie wyposa¿ony zosta³ zmodernizowany model Mitsubishi u³atwiaj¹ zarz¹dzanie przestrzeni¹ wnêtrza oraz œwiadcz¹ o jego funkcjonalnoœci.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Pod maska prezentowanego pojazdu znajduje siê podstawowa jednostka benzynowa o pojemnoœci skokowej 1590 ccm z dwoma wa³kami rozrz¹du, która generuje maksymaln¹ moc 117 KM przy 6000 obr./min. oraz charakteryzuje siê momentem154 Nm osi¹ganym przy 4000 obr./min. Napêd na przednie ko³a jezdne przenoszony jest za poœrednictwem 5 biegowej przek³adni manualnej. Auto nie dysponuje imponuj¹cym przyœpieszeniem, do prêdkoœci 100km/h rozpêdza siê w czasie 11,5 sekundy. Aby poruszaæ siê nim w sposób dynamiczny powinniœmy utrzymywaæ obroty silnika powy¿ej 4000. Silnik przy niskich prêdkoœciach jazdy jest praktycznie nies³yszalny, dopiero po przekroczeniu 120 km/h dŸwiêk dochodz¹cy do wnêtrza mo¿e staæ siê uci¹¿liwy. Zastosowanie 6 biegowej przek³adni prawdopodobnie pozwoli³oby na obni¿enie ha³asu i iloœci spalanego paliwa. ASX ze wspomnian¹ jednostk¹ napêdow¹ znacznie lepiej radzi sobie w mieœcie ni¿ na autostradzie. Zawieszenie i uk³ad kierowniczy zestrojone zosta³y w sposób zapewniaj¹cy bezpieczne i precyzyjne poruszanie siê pojazdu po drodze. Miêkko zestrojone zawieszenie i przeœwit wynosz¹cy 190 mm pozwalaj¹ na sprawne pokonywanie nierównoœci po zjechaniu z utwardzonej drogi bez utraty komfortu. W³aœciwoœci jezdne i dobre pole widzenia kierowcy daj¹ mu poczucie pewnoœci i bezpieczeñstwa prowadzenia odœwie¿onego modelu ASX.


Podsumowanie

ASX to funkcjonalny SUV o kompaktowych wymiarach. Ma wiele plusów, ale podstawowym jest jego cena. Najtañsza wersja Inform napêdzana silnikiem benzynowym 1.6 jest do nabycia za kwotê 69 990 z³otych. Konstrukcja oparta o koncepcjê „Dynamic Shield” oferuje nie tylko nowoczesn¹ stylistykê, cechy praktyczne, ale zapewnia równie¿ bardzo wysoki poziom bezpieczeñstwa. Potwierdzeniem tego faktu jest zastosowanie opatentowanej przez Mitsubishi konstrukcji RISE („Reinforced Impact Safety Evolution”), która ma za zadanie integracjê elementów strukturalnych w celu zapewnienia aktywnej ochrony podczas kolizji. Ju¿ w standardzie wyposa¿enia modelu otrzymujemy takie systemy: aktywn¹ kontrolê trakcji (TCL) i stabilizacji pojazdu (ASC), system wspomagania ruszania pod górê (HSA), uk³ad ABS z elektronicznym rozdzia³em si³y hamowania (EBD) czy te¿ uk³ad wspomagania hamowania z systemem ostrzegania o nag³ym hamowaniu. Produkowany w Japonii model objêty zosta³ przez producenta 5 letni¹ gwarancj¹ do przebiegu 100 000 km, co na pewno jest elementem przemawiaj¹cym za prezentowanym pojazdem. Nowy Mitsubishi ASX to praktyczne auto o ciekawym designie, które w testowanej wersji zdecydowanie lepiej poradzi sobie w mieœcie ni¿ w trasie.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1590
• Maksymalna moc (KM) przy (obr./min) – 117 przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy (obr./min) – 154 przy 4000
• Rodzaj zasilania – Wtrysk wielopunktowy


Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 183
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 11,5

Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,4
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8

PojemnoϾ zbiornika paliwa
• Litrów – 63

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 4355
• Szerokoœæ (mm) – 1770
• Wysokoœæ (mm) – 1640
• Rozstaw osi (mm) – 2670
• Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1525
• Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1530
• Przeœwit (mm) – 190

Napêd
• Przedni

Uk³ad kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Œrednica zawracania (m) – 10,6

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 215/70 R16
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 16

Masa
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1260
• Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) – 1870
• Maksymalna masa holowanej przyczepy z hamulcem / bez hamulców (kg) – 1200/655

Pojemnoœæ baga¿nika
• Minimalna (litry) – 419
• Maksymalna (litry) – 1219

Kompletacja wyposa¿enia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Cool Edition. Pojazd w tej wersji wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS + EBD - system dystrybucji si³y hamowania
• Antena radiowa "p³etwa rekina"
• Czujniki parkowania - ty³
• Dolna listwa zderzaka w kolorze czarnym
• DŸwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotel kierowcy z regulacja wysokoœci
• G³oœniki 6 szt.
• Gniazdo 12V 2 szt.
• Haczyki w przestrzeni baga¿owej 4 szt.
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skóra
• Kieszenie w drzwiach przednich
• Kieszeñ w oparciu fotela kierowcy
• Kieszeñ w oparciu fotela pasa¿era
• Klamki wewnêtrzne chromowane
• Klamki zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana w 2 p³aszczyznach
• Koñcówka uk³adu wydechowego chromowana
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnêtrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Mocowanie fotelików dzieciêcych ISOFIX (2x)
• Nawiew powietrza na siedzenia tylne
• Obramowanie okien chromowane
• Oparcie siedzeñ tylnych dzielone asymetrycznie
• Os³ona ch³odnicy z chromowanym wykoñczeniem
• Os³ony przeciws³oneczne z lusterkami podœwietlanymi
• Oœwietlenie przestrzeni baga¿owej
• Oœwietlenie wnêtrza w podsufitce z przodu
• Oœwietlenie wnêtrza w podsufitce z ty³u
• Oœwietlenie wokó³ stacyjki
• Panel centralny czarny b³yszcz¹cy
• Pod³okietnik centralny przedni wykoñczony tapicerka tekstylna
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasa¿era z mo¿liwoœci¹ od³¹czenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Pó³ka baga¿nika
• Radioodtwarzacz 2 Din CD/MP3
• Reflektory halogenowe
• Regulacja pod³okietnika przedniego
• Schowek na rêkawiczki ch³odzony
• Schowek pod pod³oga baga¿nika
• System monitorowania ciœnienia powietrza w oponach TPMS
• System priorytetu hamulca BOS
• System stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji ASC + TCL
• System sygnalizacji hamowania awaryjnego - ESS
• System u³atwiaj¹cy ruszanie na wzniesieniu HSA
• System wspomagania nag³ego hamowania BA
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Œwiat³a do jazdy dziennej
• Œwiat³a mijania z czujnikiem zmierzchu
• Œwiat³a p/mgielne przednie
• Œwiat³a tylne LED
• Œwiat³o dodatkowe STOP LED
• Tapicerka tekstylna czarna z kolorowymi akcentami
• Tarcze kó³ aluminiowe 16"
• Tempomat
• Uchwyt na 2 tablet dla II rzêdu siedzeñ
• Wspomaganie uk³adu kierowniczego
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyœwietlacz wielofunkcyjny kolorowy
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw naprawczy opon
• Z³¹cze "USB"
• Z³¹cze "USB" dla II rzêdu siedzeñ 2 szt.


Test przeprowadzony w dniach 9-16 marzec 2017r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie MMC Car Poland Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 20-04-2017


Copyrights 2017: www.millenium.pl