sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOŚCI



Test Dacia Sandero 0.9 TCe Laureate

Najmniejszy w gamie marki Dacia, a jednocześnie jeden z najtańszych samochodów na rynku polskim to model Sandero. Obecnie prezentowana odmiana to już druga generacja produkowanego od blisko 10 lat pojazdu. Niespełna dwa lata temu ten samochód osobowy klasy aut miejskich przeszedł gruntowny facelifting. Zmodernizowana wersja swoją oficjalną premierę miała we wrześniu 2016 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu. Francuski koncern motoryzacyjny Renault pod rumuńską marką Dacia przyzwyczaił nas do tego, że oferuje pojazdy po przystępnej cenie dla klientów niedysponujących grubym portfelem a chcącym posiadać nowe auto. Pod względem ceny Dacia nie ma praktycznie żadnej konkurencji na rynku, najtańsza wersja prezentowanego modelu jest do nabycia już za kwotę 29 900 złotych. Paleta oferowanych silników obejmuje dwie jednostki benzynowe 1.0 Sce 75KM i 0.9 TCe 90KM oraz jedna wysokoprężną 1.5 dci 90KM. Mocniejszy silnik z zapłonem iskrowym można dodatkowo wyposażyć w fabryczną instalacje gazową LPG. W cenniku znajdziemy trzy podstawowe zakresy kompletacji wyposażenia: Access, Open i Laureate oraz dwie o charakterze crossoverowym: Stepway Laureate i Stepway Outdoor. Konkurencja dla modelu jest bardzo silna to przede wszystkim takie auta jak: Fiat Punto, Opel Corsa, Skoda Fabia, Citroen C3 czy też Ford Fiesta.


Wygląd zewnętrzny

Zmieniony design nowego Sandero przyciąga uwagę, ma swój styl, lecz nie porywa. Prosta, stonowana stylistycznie konstrukcja wygląda naprawdę porządnie. Facelifting spowodował, że auto stało się wizualnie bardziej dynamiczne i nowoczesne. Front auta to masywny zderzak przedni, nowe duże reflektory z wkomponowanymi światłami jazdy dziennej LED. Unowocześniono też szatę graficzną osłony chłodnicy oraz zmieniono kształt wykończonych chromowanymi obwódkami świateł przeciwmgielnych. Charakterystycznymi elementami tyłu nadwozia są prawie pionowa pokrywa komory bagażnika z niewielkich rozmiarów spoilerem górnym oraz nowymi kloszami świateł tylnych, które po włączeniu tworzą połączony motyw czterech prostokątów. Płynne linie, wyraźnie zaznaczone łuki oraz dyskretne przetłoczenia poszycia powodują, że profil modelu jest miły dla oka. Modernizacja wizerunku sylwetki spowodowała, że Sandero nie wygląda już tak tanio, auto prezentuje się świeżo i wiele osób może być pozytywnie zaskoczonych.


Wnętrze samochodu

Nadwozie Sandero o długości 4069 mm, wysokości 1519mm i szerokości 1733 mm jak na auto z segmentu B może pochwalić się bardzo przestronnym wnętrzem. Wspomniany wcześniej facelifting obejmuje nie tylko wygląd zewnętrzny, ale również stylistykę kabiny modelu. Nowe są tapicerki, konsola, nawiewy oraz wykończeniowe elementy dekoracyjne. Fotele przednie nie należą do najwygodniejszych, brak jest w konstrukcji ich oparć odpowiedniego wyprofilowania, co skutkuje praktycznie brakiem trzymania bocznego. Trochę lepiej jest na kanapie tylnej gdzie producent przygotował miejsce dla trzech osób. Zasiadając we wnętrzu testowanego auta kierowca ma przed sobą na nowo zaprojektowaną cztero-ramienną, wielofunkcyjną kierownicę, za którą znajduje się panel bardzo czytelnych zegarów. Składa się on z trzech tub wykończonych obwódkami w kolorze aluminium gdzie umiejscowiony został prędkościomierz, obrotomierz i wyświetlacz komputera pokładowego. W centralnej części deski rozdzielczej, na błyszczącej płaszczyźnie imitującej włókno węglowe wkomponowany został 7 calowy kolorowy i dotykowy ekran multimedialnego systemu Media Nav Evolution. W prezentowanym pojeździe system ten dostępny jest, jako wyposażenie dodatkowe w kwocie 950 złotych. Oprócz informacji z systemu nawigacji, Bluetooth, audio może on wyświetlać obraz z kamery cofania. W kabinie znajdziemy wiele elementów znanych z modeli marki Renault. Przykładem może być pilot zdalnego sterowania systemem multimedialnym umiejscowiony z prawej strony, na kolumnie kierowniczej. Sterowanie pozostałymi funkcjami jest typowe dla modeli poprzednich generacji marki Renault, jest ono dość proste i intuicyjne. Jedyne, co może dziwić to umieszczenie elementów sterowania elektrycznie regulowanych szyb tylnych centralnie w dolnej części deski rozdzielczej a szyb przednich odpowiednio na podłokietnikach drzwi. To rozwiązanie jest raczej mało intuicyjne. Wnętrze jest stonowane stylistycznie jedynie wstawki wykończeniowe imitujące aluminium i włókno węglowe nieco je ożywiają. Biorąc pod uwagę poziom ceny zakupu modelu nie powinniśmy mieć jakichkolwiek zastrzeżeń do wykończenia kabiny. Twarde plastiki nie przeszkodziły w bardzo dobrym spasowaniu poszczególnych elementów. A ich faktura oraz rodzaje zastosowanych tekstylnych tapicerek robią dobre, wizualne wrażenie. Składana asymetrycznie tylna kanapa, liczne funkcjonalne schowki oraz bagażnik o standardowej pojemności 320 litrów powodują, że Sandero staje się autem bardzo praktycznym. Przestrzeń ładunkową w razie potrzeby możemy powiększyć do 1200 litrów poprzez złożenie oparcia siedzeń tylnych, małym minusem może być brak możliwości uzyskania płaskiej podłogi.


Silnik i właściwości jezdne

Pod maska prezentowanego pojazdu znajduje się trzy cylindrowa, benzynowa, turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności skokowej 998 ccm. Silnik charakteryzuje się maksymalną mocą 90 KM, którą osiąga przy 5000 obr./min. oraz momentem 140 Nm, którym dysponuje od 2250 obr./min.. Silnik potrafi rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie 11,1 sekundy, jednak do dynamicznej jazdy potrzebuje osiągniecia i utrzymywania obrotów w wyższym zakresie prędkości obrotowej. Atutem modelu może być niskie zapotrzebowanie na paliwo, w ruchu mieszanym spalanie może spaść poniżej 5 litrów benzyny na 100 km. Osiągi Sandero oraz jego właściwości jezdne powodują, że bardziej się on sprawdza w ruchu miejskim. Moment przekazywany jest na koła przedniej osi za pośrednictwem 5 biegowej manualnej przekładni. Długa dźwignia zmiany biegów i jej skok pozwala na w miarę precyzyjną zmianę przełożeń, jednak niekiedy podczas jazdy testowej odczuwalny był pewien opór. Zestrojone miękko zawieszenie bardzo dobrze wybiera nierówności drogi i zapewnia komfort na niezłym poziomie. Stosunkowo duży prześwit i charakterystyka zawieszenie powodują, że niekiedy auto mocno wychyla się na boki podczas pokonywania ciasnych zakrętów. Układ kierowniczy działa precyzyjnie i poprawnie. Samochód prowadzi się pewnie. Pozwala na płynne komfortowe przemieszczanie po miejskich ulicach.


Podsumowanie

Dacia Sandero to auto stworzone głównie do poruszania się po mieście. Przeznaczone jest dla osób, które chcą posiadać funkcjonalny, w miarę dobrze wyposażony kompakt segmentu B, który dostępny jest za niewielkie pieniądze. Decydując się na zakup produktu rumuńskiej marki musimy zdawać sobie sprawę z kilku mankamentów i faktu, że nie będzie się on wyróżniał na tle konkurencji. W zamian jednak otrzymamy hatchbacka wyposażonego w rozwiązania techniczne i ekonomiczne jednostki napędowe sprawdzone i oferowane również w innych modelach produkowanych w koncernie Renault.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) - 998
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 66 (90) przy 5000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 140 przy 2250

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 175
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 11,1

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 5,8
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,3
• Cykl mieszany (l/100 km) – 4,9
• Emisja CO2 (g/km) - 109

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 50

Wymiary
• Długość (mm) – 4069
• Szerokość (mm) – 1733
• Wysokość (mm) – 1519
• Rozstaw osi (mm) – 2589
• Zwis przedni (mm) – 827
• Zwis tylny (mm) – 653
• Prześwit (mm) – 148

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 185/65 R15
• Standardowe obręcze kół (") - 15

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 962
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1520

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 320
• Maksymalna (litry) – 1200

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Laureate. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + system wspomagania nagłego hamowania
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Głośniki 4 szt.
• Gniazdo 12V
• Immobilizer
• Klamki wewnętrzne chromowane
• Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja
• Kolumna kierownicy regulowana
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX
• Obrotomierz
• Oświetlenie przestrzeni bagażowej
• Pakiet Dacia Plug & Radio
• Pasy bezpieczeństwa przednie z regulacją wysokości mocowania
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Poduszki powietrzne boczne
• Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
• Siedzenia tylne składane
• Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
• Sygnalizacja otwartych drzwi
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System Start/Stop
• Systemy ESC + ASR
• Szyba tylna ogrzewana
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Światła p/mgielne przednie
• Światło dodatkowe STOP
• Tapicerka tekstylna
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Laureate posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Kamera cofania
• Lakier metalizowany
• Pakiet Comfort
- Podłokietnik centralny przedni
- Dywaniki tekstylne
• Pakiet Media Nav Evolution
- System nawigacji satelitarnej
- Sterowanie systemem audio i nawigacja przy kierownicy
- Wyświetlacz 7" dotykowy
- Radioodtwarzacz
- Funkcja audio streaming
- System Bluetooth
• System wspomagający parkowanie
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości



Test przeprowadzony w dniach 5-12 luty 2018r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 09-04-2018


Copyrights 2017: www.millenium.pl