sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Volkswagen POLO GTI – prawdziwe Gran Turismo Injection?

Szósta generacja Volkswagena Polo pojawi³a siê w 2017 roku. Linia stylistyczna nawi¹zuje do obecnych modeli, a za projekt odpowiada Klaus Bishoff. Nowe GTI ma obszerniejsze wnêtrze, wiêksz¹ pojemnoœæ silnika, du¿y zapas mocy i automatyczn¹ skrzyniê biegów DSG. Czy to oznacza, ¿e jest "naj"? Zobaczymy.

W 1971 roku in¿ynierowie Volkswagena zaczêli prace nad pojazdem, którego masa w³asna nie przekroczy 700 kg, a d³ugoœæ 3,5 m, auto mia³o byæ funkcjonalne i niedu¿e. Nie ka¿dy wie, ale pierwszy raz zosta³o zaprezentowane pod logiem AUDI, jako model 50. W 1975 r. koncern postanowi³ "wejœæ" w segment aut miejskich z przytupem i zaprezentowa³ model Polo, konstrukcjê bliŸniacz¹ do modelu 50, którego produkcjê zakoñczono w 1978 roku. Oficjalnym powodem zakoñczenia produkcji, by³a wysoka cena. W 1979 roku pojawi³a siê pierwsza usportowiona wersja GT, wyposa¿ona w silnik o mocy 55 KM i pojemnoœci 1,3 l.

Oznaczenie GTI pojawi³o siê w 1998 roku, w trzeciej generacji modelu. Wersja produkcyjna GTI mia³a swój debiut rok póŸniej, jednostk¹ napêdow¹ by³ benzynowy silnik o mocy 125 KM i pojemnoœci 1,6 l. Sercem czwartej generacji Polo GTI (Typ 9N3) by³ turbodo³adowany silnik benzynowy o mocy 150 KM i pojemnoœci 1,8 l. Jednostka uznawana jest wrêcz za kultow¹ i bardzo wytrzyma³¹. W latach 2006 – 2009 z taœm produkcyjnych zje¿d¿a³a tak¿e limitowana wersja GTI Cup Editon, której moc zosta³a podniesiona do 180 KM.

Rok 2009 to czas, kiedy swoj¹ premierê mia³o Polo V - Europejski Samochód Roku 2010. Wersja GTI pocz¹tkowo by³a wyposa¿ana w silnik o pojemnoœci 1,4 l i mocy 180 KM, wspomagany turbosprê¿ark¹ i kompresorem. Jego praca by³a efektywna, jednak nie by³ zbyt trwa³y. W zwi¹zku z tym, w 2016 r. zast¹pi³a go jednostka o pojemnoœci 1,8 l, z pojedynczym do³adowaniem, a moc wzros³a do 192 KM. Na dos³ownie chwilê, pojawi³a siê wersja Polo R z silnikiem 2.0 TSI - to rarytas na rynku aut u¿ywanych.

Zasada downsizingu w przypadku obecnej (szóstej) generacji Polo nie obowi¹zuje, a pojemnoœæ 2000 cm3, moc 200 KM i 320 Nm momentu obrotowego, zobowi¹zuje. Silnik to nowa generacja serii TSI (EA888 gen. 3), dopracowana, z wyeliminowanym problemem nadmiernego zu¿ywania oleju.
Samochód ma tyle mocy, ¿e przy dynamicznym ruszaniu opony musz¹ szukaæ przyczepnoœci. Nie oznacza to jednak, ¿e nie mo¿na ruszyæ z miejsca – z pomoc¹ przychodzi uk³ad Launch Control. Prêdkoœæ 100 km/h pojawia siê na liczniku w 6,5 sek., czyli podobnie jak w Golfie VII GTI. System XDS dohamowuje ko³a, symuluj¹c dzia³anie mechanicznej szpery dyferencja³u, dzia³a ca³kiem sprawnie, mo¿na go równie¿ wy³¹czyæ, jeœli ktoœ tego sobie ¿yczy.

Zawieszenie w najnowszym Polo GTI jest twarde, wed³ug mnie takie w³aœnie powinno byæ. Auto nie jest komfortow¹ limuzyn¹, tylko hot-hatchem, które ma dawaæ frajdê z jazdy. Mo¿na pokusiæ siê o zakup 17 calowych felg, jednak¿e na 18' wygl¹da bardzo dobrze i zadziornie. Samochód prowadzi siê precyzyjnie, co w po³¹czeniu z moc¹, wodzi na pokuszenie. Skrzynia biegów zmienia prze³o¿enia w mgnieniu oka, nie waha siê podczas ruszania i w trybie manualnym przy granicznych obrotach sama zmienia bieg na wy¿szy, co nie ka¿demu mo¿e przypaœæ do gustu. W 2019 roku pojawi siê w ofercie skrzynia manualna, bêdzie to atrakcyjna oferta dla osób, które wol¹ takie rozwi¹zanie – a dodatkowo cena bêdzie ni¿sza.

Kiedy uruchamiamy silnik, z rury wydechowej s³ychaæ rasowy i dojrza³y dŸwiêk GTI. Wystarczy dodaæ energicznie gazu i us³yszymy charakterystyczne strza³y, tak samo w momencie zmiany biegu na wy¿szy. Samochód przyspiesza w praktycznie ka¿dym zakresie obrotów i dodatkowo kiedy jedziemy spokojnie, potrafi spaliæ niewielk¹ iloœæ paliwa. Wp³yw na taki stan rzeczy, ma procedura, która dba o ograniczenie spalania, paliwo podawane jest przez podwójny uk³ad wtryskowy a rozrz¹d ma mo¿liwoœæ przestawienia jednostki napêdowej w cykl Millera. Uda³o mi siê wygenerowaæ na odcinku 120 km spalanie rzêdu 5,9 l/100 km, zaznaczê, ¿e nie by³em najwolniejszym kierowc¹ na drodze, po prostu wystarczy³o poruszaæ siê p³ynnie. Wciskaj¹c gaz "do pod³ogi", wynik ten mo¿na oczywiœcie podwoiæ.

Wnêtrze Volkswagena Polo niczym nie zaskakuje, w testowanym egzemplarzu na desce rozdzielczej dominowa³ kolor czerwony, kierownica mia³a charakterystyczne sp³aszczenie u do³u i bardzo dobrze le¿a³a w d³oniach. Tapicerka siedzeñ mia³a typow¹ dla odmian GTI kratê, a same fotele mog³yby mieæ nieco lepsze trzymanie boczne. Dodatkowo tylna kanapa pozwoli przewieŸæ dwójkê doros³ych pasa¿erów, w ca³kiem komfortowych warunkach. Polo GTI standardowo wyposa¿ane jest w zestaw ciek³okrystalicznych wskaŸników o nazwie Active Info Display. Kierowca ma mo¿liwoœæ konfiguracji wyœwietlanych informacji, a sama rozdzielczoœæ ekranu jest bardzo wysoka. Ta odmiana Polo, zosta³a wzbogacona o wyœwietlanie parametrów sportowych, takich jak stoper czy aktualne przeci¹¿enie.

Volkswagen dla mi³oœników jazdy torowej, przygotowa³ mo¿liwoœæ zamówienia dodatkowego wyposa¿enia np. zawieszenia o dumnej nazwie "Sport Select". W ramach tego pakietu, otrzymujemy grubsze stabilizatory osi przedniej, wytrzymalsze ³o¿yska kó³ tylnej osi, a tak¿e sztywniejsze ³¹czniki dr¹¿ków uk³adu kierowniczego. Mo¿emy równie¿ domówiæ amortyzatory o elektronicznie regulowanej sztywnoœci t³umienia.

Czy warto pokusiæ siê o zakup tego hot-hatcha? Moim zdaniem warto. Dostajemy mnóstwo frajdy z jazdy, za rozs¹dn¹ cenê.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

09.11.2018


Copyrights 2017: www.millenium.pl