sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

SsangYong Rexton - wszechmog¹cy SUV

Obecna generacja modelu, to zupe³nie nowy samochód, zaprojektowany w taki sposób, ¿eby trafiaæ w dzisiejsze gusta. Auto jest ogromne, d³u¿sze np. od Toyoty Land Cruiser, dobrze wykoñczone, wyciszone, pakowne, potrafi¹ce radziæ sobie w trudniejszym terenie, a nawet ca³kiem ekonomiczne. Ale czy to wystarczy, ¿eby zdobyæ serce potencjalnego klienta?

SsangYong Rexton G4 jest zdecydowanie bardziej elegancki od poprzednich generacji. Pierwsze co rzuca siê w oczy, to gabaryt auta, mierzy on 4865 mm d³ugoœci, 1960 mm szerokoœci i 1825 mm wysokoœci. Przednia czêœæ samochodu posiada grill z niezbyt szerok¹ i zachodz¹c¹ na przednie reflektory listw¹. Zderzaki nie s¹ zbyt masywne, a na karoserii znajdziemy delikatne przet³oczenia, iloœæ chromowanych elementów zosta³a ograniczona do minimum. Zarówno œwiat³a przednie jak i tylne maj¹ dynamiczny wygl¹d, a nad tyln¹ klap¹ znajdziemy niewielk¹ lotkê. Wokó³ nadkoli oraz przy progach umieszczone zosta³y plastikowe listwy, których zadaniem jest chroniæ doln¹ czêœæ karoserii przed uszkodzeniami mechanicznymi. Auto ma du¿y przeœwit, dok³adnie 224 mm, przez co wsiadanie i wysiadanie ni¿szym osobom mo¿e sprawiæ k³opot. Dodatkowo warto zaznaczyæ, ¿e nie pobrudzimy spodni przy wysiadaniu, poniewa¿ drzwi zachodz¹ na próg samochodu, dziêki czemu pozostaje czysty.

Zawieszenie Rextona ma konstrukcjê ramow¹ o nazwie "Quad Frame", tak jak w prawdziwych samochodach terenowych czy pick-upach. Producent deklaruje, ¿e jest to zupe³nie nowa i dopracowana wzglêdem konkurencji konstrukcja. Urokiem takiej konfiguracji jest to, ¿e nierównoœci niekiedy czuæ w kabinie, a na uk³ad kierowniczy potrafi¹ przenosiæ siê wibracje. Summa summarum jest nieŸle, in¿ynierom uda³o siê wypracowaæ pewien kompromis, co nie by³o ³atwym zadaniem. Nale¿y równie¿ doceniæ zwrotnoœæ, podczas manewrów nie czuæ, ¿e jedziemy a¿ tak du¿ym samochodem - œrednica zawracania to 11 m.

Do wyboru mamy trzy konfiguracje napêdu - na cztery ko³a 4WD (4H lub 4L) oraz 2WD. Tryb 4L za³¹cza reduktor, dziêki czemu auto poradzi sobie w trudniejszym terenie. Na co dzieñ, nale¿y podró¿owaæ w trybie 2WD, gdzie napêd przekazywany jest na oœ tyln¹. Testowy egzemplarz posiada³ 20-calowe ko³a, które nie przeszkadza³y w codziennej eksploatacji, a dobrze wygl¹da³y w tak masywnym samochodzie. Do jazdy po nawierzchniach nieutwardzonych, nale¿a³oby pomyœleæ o mniejszej œrednicy i wy¿szym profilu opony. W tym miejscu nale¿y zaznaczyæ, ¿e Rexton to dzielny zawodnik, nie boi siê du¿ych nierównoœci, b³otnistych przeszkód, czy stromych podjazdów.

Jednostka napêdowa Rextona, to diesel, o pojemnoœci 2,2 l, którego moc wynosi 181 KM, a moment obrotowy to 400 Nm. Samochód do 100 km/h przyspiesza w oko³o 11 sekund, a prêdkoœæ maksymalna to 185 km/h. Takie wartoœci nie robi¹ dzisiaj du¿ego wra¿enia, jednak nale¿y pamiêtaæ, ¿e mamy do czynienia z doœæ ciê¿ki autem. Skrzynia biegów, to konstrukcja znana z Mercedesa, posiada 7 prze³o¿eñ i pracuje ca³kiem sprawnie. Nie jest tak efektywna, jak skrzynie dwusprzêg³owe, ale jej zalet¹ jest to, ¿e podczas jazdy nie uœwiadczymy szarpniêæ czy opóŸnieñ. Kabina Rextona jest dobrze wyciszona, przez co komfort jazdy jest wysoki. W kwestii spalania, ciekawostka. Wydawaæ by siê mog³o, ¿e to auto musi spaliæ swoje - jednak¿e jest nieco inaczej. Œrednie zu¿ycie paliwa na pêtli testowej wynios³o 9,1 l/100 km, co naprawdê mo¿e zadowoliæ wymagaj¹cego w tej kwestii klienta. Odcinek autostradowy pokaza³ okolice 11 litrów na 100 km, gdzie prêdkoœæ oscylowa³a w granicach 140 km/h. Wy¿sze spalanie w tym przypadku, spowodowane jest tak¿e oporami powietrza. Testy wykonywane by³y z aktywnym napêdem na tyln¹ oœ.

Cennik otwiera kwota 134 900 z³ brutto, za wersjê "Crystal". W tej opcji, kupuj¹cy otrzymuje niemetalizowany lakier, klimatyzacjê manualn¹, pakiet systemów bezpieczeñstwa czynnego i biernego, dobry system audio z kamer¹ cofania, skórzan¹ kierownicê i ga³kê zmiany biegów, a tak¿e 17-calowe aluminiowe felgi. Do wyboru s¹ równie¿ wersje "Quartz" oraz testowana "Sapphire". Napêd 4x4 z reduktorem i automatyczna skrzynia biegów to niestety opcja, w ka¿dej wersji wyposa¿enia. Warto zwróciæ uwagê na rabaty wyprzeda¿owe. Samochody marki SsangYong objête s¹ piêcioletni¹ gwarancj¹ z limitem 100 tys. km. Dodatkowo na trzy lata otrzymujemy bezp³atny i ca³odobowy assistance - na terenie ca³ej Europy.

Marki azjatyckie, z roku na rok wykazuj¹ du¿y progres technologiczny i jakoœciowy, id¹cy w parze z coraz ciekawszym designem. Czy aktualny model Rextona ma szansê walczyæ z siln¹ konkurencj¹? Moim zdaniem tak, jednak przed producentem jeszcze sporo pracy, ale jest szansa na powodzenie. W koñcu perspektywa globalna, to jeden z wa¿niejszych priorytetów marki.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

23.01.2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl