sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Seat Arona 1.0 TSI DSG - crossover z ambicjami

W dzisiejszych czasach, niezwykle popularnym rodzajem samochodu jest crossover, czyli auto, które wyodrêbni³o siê z segmentu typu SUV. Taki pojazd musi byæ porêczny w codziennym u¿ytkowaniu, radziæ sobie z przeszkodami miejskimi oraz zapewniæ dostateczn¹ przestrzeñ we wnêtrzu, kiedy przyjdzie nam wyjechaæ w trasê. W zwi¹zku z tym wydaje siê, ¿e Seat Arona spe³nia wszystkie te kryteria. Czy tak jest? SprawdŸmy.

W 2007 roku Toyota otworzy³a rynek na tego typu pojazdy - modelem Scion xD (Urban Cruiser). Z roku na rok modeli u konkurencji przybywa³o, segment B rós³ w si³ê i klientów nie brakowa³o. Trudno siê dziwiæ, w koñcu dla du¿ej czêœci u¿ytkowników, takie auto to idealne rozwi¹zanie - podwy¿szone, pojemne, a zarazem kompaktowe.

Seat Arona to bliŸniacza konstrukcja z Ibiz¹, podobieñstw jest wiele, ale ró¿nice te¿ s¹.
Z tych wa¿niejszych, to np. d³ugoœæ. Arona jest d³u¿sza od swojej siostry o ca³e 79 mm, wy¿sza a¿ o 99 mm, a to przek³ada siê na wy¿szy przeœwit o 15 mm. Na naszych drogach to du¿e u³atwienie i wzrost komfortu podró¿y. Pasa¿erowie maj¹ wiêcej miejsca nad g³owami, a wsiadanie jest ³atwiejsze, poprzez wy¿ej zamontowane siedzenia - przek³ada siê to równie¿ na lepsz¹ widocznoœæ. Dodatkowo baga¿nik ma 400 litrów pojemnoœci i jest ustawny.

Nadwozie mo¿e siê podobaæ, linia auta jest dynamiczna, to¿sama z aktualn¹ gam¹ modelow¹. W testowanej wersji reflektory przednie wykonano w technologii LED, przez co generuj¹ snop œwiat³a o temperaturze zbli¿onej do dziennej. Przód charakteryzuje siê ostrymi kszta³tami, linia boczna zaœ, to kwintesencja lekkoœci i aerodynamiki. Patrz¹c na auto, mo¿na odnieœæ wra¿enie, ¿e jest nieustannie zwarte i gotowe, na miejskie oraz pozamiejskie podboje. Zderzak przedni, tylni, b³otniki oraz progi zosta³y wyposa¿one w plastikowe nak³adki, których zadaniem jest chroniæ lakier przed uszkodzeniami mechanicznymi. Dodatkowo sprawiaj¹ one, ¿e auto nabiera nieco terenowego charakteru. Niew¹tpliw¹ atrakcj¹ stylistyczn¹ Seata Arony, jest mo¿liwoœæ zamówienia dachu pomalowanego w inny kolor ni¿ reszta karoserii. Œmia³o mo¿na rzec, ¿e bry³a auta wygl¹da zgrabnie i nowoczeœnie.

We wnêtrzu znajdziemy ³ad i porz¹dek, typowy dla Grupy Volkswagena. Kabina jest przestronna, kierowca jak i pasa¿erowie podró¿uj¹ w komfortowych warunkach. Ibiza to obecnie najprzestronniejsze auto w swojej klasie, co oczywiœcie przek³ada siê na wiêksz¹ siostrê. Przestrzeni nad g³owami, mo¿e pozazdroœciæ nie jedno auto kompaktowe. Kokpit jest czytelny, jego œrodkowa czêœæ, nakierowana jest na prowadz¹cego i posiada du¿y ekran bardzo dobrego systemu multimedialnego. Wszystko dobrze spasowano, na nierównoœciach nie uœwiadczymy nieprzyjemnych dŸwiêków czy skrzypieñ. Za minus nale¿y uznaæ niektóre (twarde) materia³y wykoñczeniowe. Testowana wersja Xcellence mia³a tak¿e sporo dodatków ciesz¹cych oko, takich jak panele kokpitu w kolorze nadwozia czy te¿ ledowe podœwietlenie boczków drzwi. Kabina i jednostka napêdowa s¹ poprawnie wyciszone, jedynie przy wy¿szych prêdkoœciach donoœniej s³ychaæ szum op³ywaj¹cego powietrza.

Zawieszenie to bez w¹tpienia mocny punkt Seata Arony, jest komfortowe, a jednoczeœnie zapewnia precyzjê i pewnoœæ prowadzenia. Nierównoœci wybierane s¹ efektywnie, a do uszu podró¿uj¹cych nie docieraj¹ nieprzyjemne dŸwiêki. Wy¿sza konstrukcja crossovera mo¿e daæ siê we znaki na trasie ekspresowej lub autostradzie, gdy¿ auto jest podatne na boczne podmuchy wiatru.

Egzemplarz testowy Seata Arony, wyposa¿ony by³ w trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM. Jednostka napêdowa nale¿y do rodziny o oznaczeniu EA 211. Œrednica i skok t³oka to odpowiednio 74,5 i 76,4 mm, co daje pojemnoœæ 999 cm3, a wspó³czynnik kompresji wynosi 10,5:1. Samochód mo¿na zamówiæ w zale¿noœci od wersji, z 5-biegow¹ lub 6-biegow¹ manualn¹ skrzyni¹ biegów, a tak¿e 7-biegowym automatem (DSG). Niestety póki co, skrzyni DSG nie mo¿na skonfigurowaæ z silnikiem 1.5 TSI. Pomimo trzech cylindrów, motor jest dobrze wywa¿ony, a na kabinê nie przenosz¹ siê nieprzyjemne wibracje. W warunkach miejskich auto jest ekonomiczne, œrednie zu¿ycie paliwa na odcinku testowym wynios³o 5,4 l/100 km. Podczas dynamicznej jazdy autostrad¹ czy te¿ drog¹ ekspresow¹ spalanie wzrasta, na szczêœcie do akceptowalnego poziomu - pêtla testowa pokaza³a 6,9 l/100 km. Testowa Arona wyposa¿ona by³a we wspomnian¹ wczeœniej skrzyniê automatyczn¹ DSG. Przek³adnia oczywiœcie zmienia biegi b³yskawiczne, efekt "zastanowienia" zosta³ dopracowany, choæ nie do koñca wyeliminowany. Jedynie co tak naprawdê mo¿e przeszkadzaæ, to szarpniêcie przy dynamiczniejszym ruszaniu z miejsca.

Wydawaæ by siê mog³o, ¿e aby staæ siê w³aœcicielem Seata Arony, trzeba przygotowaæ siê na niema³y wydatek. Okazuje siê, ¿e auto skalkulowane jest doœæ rozs¹dnie. Wed³ug cennika, minimum to 66 200 z³. Za t¹ kwotê, otrzymujemy podstawow¹ wersjê "Reference", z jednolitrowym silnikiem o mocy 95 KM i manualn¹ piêciobiegow¹ skrzyni¹ biegów. Seryjnie samochód wyposa¿ony jest w szeœæ poduszek powietrznych, elektroniczne systemy wspomagaj¹ce kierowcê, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacjê manualn¹ Climatic, centralny zamek oraz system multimedialny z 6,5 calowym kolorowym wyœwietlaczem dotykowym. Warto zwróciæ uwagê na inne wersje wyposa¿enia, poniewa¿ za niewiele wiêksze pieni¹dze, otrzymujemy du¿o ciekawych i przydatnych dodatków. Kupuj¹c Seata Aronê, nale¿y równie¿ zapoznaæ siê z aktualnymi ofertami wyprzeda¿owymi lub promocjami - bywaj¹ atrakcyjne.

Zdjêcia i tekst: Mariusz Zbyszyñski

03.02.2019

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl