sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOŚCI



Test Mazda 3 1.6 MZ-CD Exclusive

Mazda 3 to bezpośredni następca bardzo popularnego modelu 323. Ten kompaktowy samochód z segmentu C produkowany jest od 2003 roku. W 2008 roku byliśmy świadkami premiery drugiej generacji tego modelu. Wersja o nadwoziu sedan zaprezentowana została podczas salonu samochodowego w Los Angeles 19 listopada 2008 roku. Niespełna dwa tygodnie później 3 grudnia 2008 roku na salonie samochodowym w Bolonii, światło dzienne ujrzała wersja 5-cio drzwiowa Mazdy 3 o nadwoziu typu hatchback. Nowa Mazda 3 została zbudowana na tej samej płycie podłogowej, co jej poprzedniczka, powstałej w wyniku współpracy trzech marek Mazdy, Forda i Volvo. Testowany samochód jest nieco większy od swojego poprzednika. Konstruktorzy Mazdy budując ten pojazd kierowali się tym, aby stworzyć pojazd, którego desing będzie zgodny ze znanym z poprzedniej generacji dynamicznym stylem modelu ”3„, posiadał sportowe charakterystyki jezdne z jednoczesną dbałością o ochronę środowiska i ekonomię oraz prezentował wysoki poziom bezpieczeństwa. Efekty tych działań znalazły potwierdzenie w szóstej edycji programu Laur Konsumenta, gdzie w 2010 roku Mazda 3 zdobyła tytuł „Odkrycie Roku”. Mazda 3 drugiej generacji kontynuuje długotrwałą koncepcję „Zrównoważonego Zoom-Zoom”, która dąży do zachowania równowagi pomiędzy przyjemnością z jazdy a bezpieczeństwem oraz aspektami ochrony środowiska. Mazda 3 oferowana jest w sprzedaży w czterech wersjach kompletacji wyposażenia: Comfort, Exclusive, Exclusive Plus oraz Sport.

Wygląd zewnętrzny

Mazda 3 w wersji sedan niewątpliwie swoim kształtem nadwozia przypomina swoją większą siostrę model 6. Sylwetka Mazdy 3 stanowi kontynuację dynamicznego wizerunku, jakim wyróżniał się poprzedni model. Testowany pojazd jest nieco dłuższy (o około 9 cm) od swojego poprzednika, oraz można powiedzieć, że posiada bardziej agresywny wygląd. Ten wygląd model zawdzięcza linii nadwozia w kształcie klina, która jest zbliżona do linii nadwozia, jakie spotykane są w samochodach typu coupe. Przód samochodu to zderzak, w którym centralnie umieszczono sporych rozmiarów kratę wlotu powietrza oraz duże narożne wloty powietrza. Smukłe reflektory przednie zachodzące na pokrywę komory silnika oraz błotniki przednie podkreślają sportowy design pojazdu. Elementy nadwozia takie jak aluminiowe tarcze kół, przetłoczenia nadwozia, kształt słupka tylnego oraz wygląd reflektorów i lamp tylnych podkreślają dodatkowo jego dynamiczny design. Tył pojazdu to bardzo wysoka i jednocześnie krótka pokrywa komory bagażnika, zwieńczona przetłoczeniem imitującym spoiler z umieszczonym w nim dodatkowym światłem stop. Lampy świateł tylnych w kształcie klina przechodzą z błotników tylnych na pokrywę komory bagażnika, pośrodku której umieszczone zostało logo producenta. Ponadto sportowy charakter nadwozia Mazda 3 w wersji sedan uzyskała dzięki zaokrąglonej linii dachu podkreślającej zwartą budowę, przetłoczeniom na drzwiach pojazdu oraz wysoko uniesionemu tyłowi. W porównaniu z poprzednim nadwoziem konstruktorom udało się poprawić właściwości aerodynamiczne i uzyskać współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx=0,28 (sedan), który jest jednym z najniższych w gronie pojazdów z segmenty C. Wygląd zewnętrzny pojazdu bez wątpienia mówi nam, że mamy do czynienia z samochodem wyróżniającym się, posiadającym smukłą linię nadwozia o sportowym charakterze.

Wnętrze samochodu

Wnętrze pojazdu, jak przystało na pojazd o dynamicznej sylwetce, posiada akcenty podkreślające jego sportowy charakter. Zasiadając za kierownicą Mazdy 3 dostrzegamy tuż za nią dwa duże zegary prędkościomierza i obrotomierza umieszczone w tubach wykończonych aluminium. Kształt ich oraz czerwony kolor podświetlenia nawiązuje do sportowych cech pojazdu. Pomiędzy zegarami znajduje się niewielki wyświetlacz komputera pokładowego. W środkowej części deski rozdzielczej w głębi za zegarami umieszczono dwuczęściowy wyświetlacz informacyjny, na którym wyświetlane są informacje płynące z komputera pokładowego, systemu audio, oraz z układu automatycznej dwustrefowej klimatyzacji. Linia deski rozdzielczej w sposób bardzo łagodny łączy się z konsolą centralną. W środkowej części deski rozdzielczej na połączeniu z konsolą centralną znajduje się panel sterowania systemem audio z dużym aluminiowym pokrętłem, wokół którego rozmieszczone są pozostałe elementy sterowania. Poniżej tego panelu znajdują się trzy pokrętła oraz rząd przycisków układu ogrzewania wnętrza i klimatyzacji. W nowej Mazdzie 3 dźwignia zmiany biegów została umieszczona nieco bliżej kierowcy, co powoduję, że zmiana przełożenia może odbywać się praktycznie bez odrywania ręki od podłokietnika. Bardzo dobre wrażenie sprawia trójramienna wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą i wykończona aluminium z centralnie umieszczonym dużym chromowanym logiem producenta. Rozmieszczenie wszystkich przycisków i elementów sterowania na drzwiach, kierownicy oraz desce rozdzielczej pozwala kierowcy w łatwy, intuicyjny i ergonomiczny sposób sterować wszystkimi systemami, w jakie został pojazd wyposażony. Fotele przednie są dość wygodne, a sposób ich regulacji pozwala na ich optymalne ustawienie w celu zapewnienia komfortu nawet na dłuższych dystansach. Oparcia siedzeń przednich wykazują dzięki swojemu profilowi bardzo dobre trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. Z tyłu pojazdu, na tylnej kanapie, dysponujemy ilością przestrzeni pozwalającą na komfortową podróż dwóch pasażerów, nie przekreśla to jednak możliwości podróżowania na niej trzem osobom. Za tylnymi siedzeniami znajduje się bagażnik, którego pojemność dla wersji nadwozia typu sedan wynosi 430 litrów. Pojemność bagażnika w zależności od potrzeby może być powiększona po złożeniu tylnych siedzeń. Jedynym mankamentem bagażnika charakterystycznym dla nadwozi typu sedan może być wielkość otworu załadunkowego bagażnika utrudniająca załadunek przedmiotów o dużych gabarytach. Zastosowanie do wykończenia materiałów wysokiej, jakości, dbałość o estetykę i jednocześnie o funkcjonalność pozwoliło na uzyskanie wnętrza, którego całość prezentuje się bardzo dobrze. Jakość wykończenia oraz zachowanie dynamicznego charakteru pojazdu we wnętrzu powoduje, że jazda Mazdą 3 jest bardzo przyjemna.

Silnik i właściwości jezdne

Mazda wyposaża model 3 w trzy silniki benzynowe i jeden wysokoprężny (diesel) wszystkie spełniające normę emisji spalin EURO V. Silniki benzynowe to jednostki o pojemności skokowej 1598 cm3 i mocy 105KM oraz 1999 cm3 mocy 151KM i 150KM. Jednostka wysokoprężna to silnik o pojemności 1560 cm3 i mocy 115KM. Testowany samochód wyposażony był w silnik diesla. Swoją maksymalną moc 115KM (85kW) osiąga przy prędkości obrotowej silnika rzędu 3600 obr/min. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 270Nm jednostka uzyskuje w zakresie prędkości obrotowej silnika 1750-2500 obr/min. Wysoki moment obrotowy mimo umiarkowanej mocy pozwala stosunkowo dobrze przyśpieszać autu. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem 6-cio biegowej manualnej skrzyni biegów. Dźwignia zmiany biegów pracuje bez zarzutów, w sposób precyzyjny pozwala na wybór żądanego przełożenia. Układ kierowniczy i dobrze zestrojone zawieszenie pozwala na perfekcyjne pokonywanie zakrętów. Zawieszenie testowanej Mazdy 3 to kompromis pomiędzy twardym zawieszeniem o charakterystyce sportowej a zawieszeniem umożliwiającym wysoki komfort podróżowania. Układ hamulcowy pojazdu działa bez najmniejszych zarzutów. Zwrotność pojazdu, jego zawieszenie i hamulce sprawiają, że kierowca prowadzący pojazd czuje się bardzo pewnie. Jazda Mazdą 3 przysparza kierowcy dużo miłych doznań. Na uwagę zasługują koszty eksploatacji testowanego samochodu mające swoje odzwierciedlenie przede wszystkim w zapotrzebowaniu silnika na paliwo. Mazda 3 podczas testu wykazywała spalanie w ruchu miejskim na poziomie 5,5 – 6 litrów na 100 kilometrów, co jest wynikiem zasługującym na pochwałę

Podsumowanie

Dynamiczny design Mazdy 3 przyciąga uwagę potencjalnych klientów swoją oryginalnością i niepowtarzalnością. Testowany pojazd w idealny sposób łączy w sobie cechy samochodu rodzinnego oraz auta o sportowym charakterze. Mazda 3 o nadwoziu typu sedan wyposażona w silnik wysokoprężny 1.6 to pojazd uniwersalny, łączący sportowy design z funkcjonalnością a jednocześnie ekonomiczny. Właściwości jezdne, stylistyka oraz niewielkie zapotrzebowanie na paliwo może zadowolić wielu użytkowników. Mazda 3 1.6 MZ-CD Exclusive w podstawowej wersji kompletacji wyposażenia to wydatek rzędu 83 900 zł brutto. Cena testowanego samochodu z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 88 000zł brutto.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 1560 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85(115) przy 3600
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej (obr./min) – 270 w zakresie prędkości obrotowej 1750-2500


Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 188
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) - 11”

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 5,3
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,9
- Cykl mieszany (l/100 km) – 4,4
- Emisja CO2 (g/km) - 117

Pojemność zbiornika paliwa:
- 55 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) - 4580
- Szerokość (mm) – 1755
- Wysokość (mm) – 1470
- Rozstaw osi (mm) – 2640
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1535
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) - 1520

Napęd:
- Przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem elektrycznym,
- średnica zawracania (m) – 10,9

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
- Standardowe obręcze kół (") – 16

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1240 kg
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1815 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 3115 kg

Pojemność bagażnika:
- 430 litrów

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Exclusive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS +EBD+ system wspomagania nagiego hamowania
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotele przednie podgrzewane
- Głośniki 6 szt.
- Immobilizer
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Poduszka powietrzne kierowcy i pasażera
- Radioodtwarzacz CD + MP3
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System kontroli trakcji TCS
- System stabilizacji toru jazdy DSC
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Tarcze kół alum 16"
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wyświetlacz wielofunkcyjny
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Złącze AUX

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Exclusive posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Lakier metalizowany
- Autoalarm
- Czujniki cofania

Test przeprowadzony w dniach 14 – 19 kwietnia 2011r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Mazda Motor Poland za udostępnienie samochodu do testu. (Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

21-04-2011

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl