sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

The Audi e-tron GT concept

Ostatniej jesieni, w stolicy filmu Los Angeles, cztery pierœcienie zaprezentowa³y jedn¹ z gwiazd tamtejszej wystawy motoryzacyjnej. Zadebiutowa³o tam czterodrzwiowe, póki co studyjne, w pe³ni elektryczne coupé, Audi e-tron GT. Plany przewiduj¹, ¿e seryjna produkcja tego samochodu rozpocznie siê za oko³o dwa lata. Teraz, Audi przedstawia model e-tron GT concept na Geneva Motor Show 2019.

Kolejne elektryczne Audi pod¹¿a œcie¿k¹ wyznaczon¹ przez Audi e-tron*, które na drogach pojawi siê jeszcze tej wiosny i Audi e-tron Sportback, którego rynkowa premiera przewidziana jest na koniec tego roku. Nowy samochód oparty jest o architekturê p³askiej pod³ogi, daj¹c¹ mu doskona³e proporcje i niski œrodek ciê¿koœci. 434 kW (590 KM) mocy potwierdza, ¿e to prawdziwie sportowe auto. Moment obrotowy – jak mo¿na siê spodziewaæ po dynamicznym Audi - transferowany jest na ko³a za poœrednictwem sta³ego napêdu na cztery ko³a quattro z selektywnym rozk³adem momentów napêdowych miêdzy ko³ami. Za przygotowanie tego modelu studyjnego do wersji produkcyjnej odpowiada spó³ka-córka Audi, Audi Sport GmbH.

Zainspirowane wynikami z tunelu aerodynamicznego: stylistyka i nadwozie

P³askie, szerokie i z du¿ym rozstawem osi – tak wygl¹da klasyczne Gran Turismo. Audi e-tron GT concept odzwierciedla te proporcje. Ma 4,96 m. d³ugoœci, 1,96 m. szerokoœci i 1,38 m. wysokoœci. Lekkie nadwozie tego czterodrzwiowego coupé to konstrukcja wielomateria³owa. Ca³a sekcja dachu zrobiona jest z carbonu z wieloma komponentami z aluminium, a elementy wspieraj¹ce powstaj¹ ze wzmocnionej stali. Technologia i rozwi¹zania techniczne stosowane w tym samochodzie powsta³y w wyniku bliskiej wspó³pracy Audi z Porsche, ale pomimo tego, jego stylistyka i charakter pe³ne s¹ niepowtarzalnych genów Audi.

£agodnie opadaj¹ca ku ty³owi linia dachu e-tron GT concept, przechodz¹ca g³adko w ty³ pojazdu, przywo³uje na myœl nadwozie typu Sportback, tak dobrze znane z innych modeli rodem z Ingolstadt. Tu jednak jest to wyraŸny krok w przysz³oœæ, ukazuj¹cy kolejny etap ewolucji jêzyka stylistycznego Audi. W porównaniu z obecnymi modelami Audi, wyró¿nia siê wyraŸnie zwê¿aj¹cy siê ku ty³owi przedzia³ pasa¿erski. Nadkola i linia ramion s¹ wyraŸnie zaakcentowane i wraz z p³ask¹, niecodzienn¹ dla aut elektrycznych pod³og¹, podkreœlaj¹ wizualnie niski œrodek ciê¿koœci i dynamiczny potencja³ Audi e-tron GT concept.

Szerokie linie, wiele elementów funkcjonalnych nadwozia, wloty powietrza w nadkolach i solidny dyfuzor z ty³u wyraŸnie wskazuj¹ na fakt, ¿e sylwetka tego auta powstawa³a w tunelu aerodynamicznym. Niski wspó³czynnik oporu powietrza pomaga w osi¹gniêciu ni¿szego zu¿ycia energii, a obni¿one zawieszenie wizualnie charakteryzuje ca³¹ stylistykê.

Linia progów przebiegaj¹ca od przednich do tylnych nadkoli zosta³a „wyci¹gniêta” na zewn¹trz, tworz¹c w ten sposób charakterystyczny kontrast w stosunku do przedzia³u pasa¿erskiego. Progi przyci¹gaj¹ wzrok do podwozia Audi e-tron GT, w którym ulokowano centrum energetyczne samochodu, czyli akumulator. Do rozwi¹zañ elektrycznych nawi¹zuje te¿ stylistyka felg – ka¿da z nich ma piêæ podwójnych ramion. Dynamiczna stylistyka bierze pod uwagê koniecznoœæ optymalnej wentylacji tarczy hamulcowych i redukuje opór powietrza. Na 22-calowe felgi zak³adane s¹ opony w rozmiarze 285/30.

Charakterystyczna dla Audi rama Singleframe wyznacza œrodek przodu auta. W porównaniu z dwoma SUV’ami e-tron, jej architektura jest bardziej horyzontalna. Górna po³owa Singleframe lakierowana jest w kolorze nadwozia, a struktura jej powierzchni nawi¹zuje do typowej dla wszystkich modeli typu RS powierzchni grilla z kratownic¹ we wzorze plastra miodu. To równie¿ wizualny sygna³ wskazuj¹cy, ¿e Audi e-tron GT concept w przysz³oœci produkowane bêdzie przez Audi Sport GmbH.

Podzespo³y zasilania, akumulator i hamulce s¹ efektywnie ch³odzone wpadaj¹cym przez przednie wloty i precyzyjnie prowadzonym wzd³u¿ nadwozia powietrzem. Pokrywa silnika oraz op³yw powietrza wokó³ niej, to odwo³anie do dwóch innych studyjnych modeli Audi – Aicon i PB18 e-tron. Pokrywa zaprojektowana jest w ten sposób, ¿e pr¹d op³ywaj¹cego powietrza jakby „obejmuje” nadwozie, redukuj¹c znacznie niepo¿¹dane zawirowania.

W przodzie pojazdu, który ma kszta³t strza³y, wyró¿niaj¹ siê stylistycznie reflektory Matrix LED z funkcj¹ laserowych œwiate³ drogowych, co dodatkowo podkreœla dynamiczn¹ sylwetkê Audi e-tron GT nawet wtedy, gdy pojazd siê nie porusza. Podobnie jak w samochodach Audi serii Vision, tutaj równie¿ œwiat³a witaj¹ kierowcê krótk¹, animowan¹ sekwencj¹ – przep³ywaj¹c¹ poziomo fal¹ œwiat³a. Nowa sygnatura œwietlna Audi w przysz³oœci znajdzie siê we wszystkich seryjnie produkowanych modelach spod znaku czterech pierœcieni.

Przez ca³¹ szerokoœæ ty³u przechodzi œwietlne pasmo, które na swych koñcach rozprasza siê w pojedyncze segmenty diodowych œwiate³. Ka¿dy z segmentów ma kszta³t klina. Taka architektura tylnych œwiate³ ³¹czy stylistycznie ten model z produkcyjn¹ wersj¹ SUV’a e-tron, czyni¹c oba samochody jednoznacznie rozpoznawalnymi w ciemnoœciach jako elektryczne Audi.

Nowy kolor lakieru „kinetic dust” – ciep³a, ciemna barwa zbli¿ona do barwy tytanu, jest praktyczna i nie jest „technoidalna”. W zale¿noœci od natê¿enia i ruchu œwiat³a, tworzy na powierzchni nadwozia Audi e-tron GT concept œwietlne kontrasty. Efekt ten podkreœlaj¹ jeszcze mocniej matowe, aluminiowe elementy listew okiennych i felg.

Zrównowa¿ony i nowoczesny styl: wnêtrze

Cztery drzwi, cztery fotele i 2,90 m. rozstawu osi. Wnêtrze Audi e-tron GT concept to po³¹czenie sporej dawki codziennej u¿ytecznoœci z doskona³¹ jakoœci¹. Funkcjonalne centrum wnêtrza ulokowane jest w przodzie, po lewej stronie, i wyraŸnie zwrócone jest ku fotelowi kierowcy. Konsola œrodkowa, du¿y ekran dotykowy u góry i linia rozci¹gaj¹ca siê od drzwi do kokpitu wyznaczaj¹ miejsce kierowcy, doskonale i ergonomicznie integruj¹c go z wszystkimi funkcjami steruj¹cymi i systemami infotainment Audi e-tron GT. Konsola œrodkowa i tablica rozdzielcza wygl¹daj¹ jakby unosi³y siê w powietrzu. Jasne kolory w górnej czêœci kokpitu i ich coraz ciemniejsza gradacja a¿ do pod³ogi, tworz¹ wra¿enie coraz wiêkszej szerokoœci. Sportowe fotele w obu rzêdach, inspirowane sportami motorowymi, zapewniaj¹ optymalne podparcie nawet w momentach, gdy szybko pokonujemy zakrêt.

Zarówno ekran tablicy rozdzielczej, jak i ekran dotykowy zawieszony powy¿ej konsoli œrodkowej, utrzymane s¹ w stylistyce czarnego panelu. Swoj¹ zdecydowanie poziom¹ architektur¹ podkreœlaj¹ wielkoœæ i stonowan¹ stylistykê wnêtrza. Oba monitory wyœwietlaj¹ ró¿ne funkcje, wœród których s¹ wirtualne zegary, ³atwe do odczytania mapy z informacj¹ o zasiêgu, czy te¿ listy systemów infotainment, i mog¹ mieæ zró¿nicowane ustawienia, zale¿ne od preferencji kierowcy. Wszystkie funkcje obs³uguje siê z poziomu dotykowych ekranów z systemem haptycznej reakcji zwrotnej.

Projektanci tego koncepcyjnego auta œwiadomie i konsekwentnie zdecydowali o wykorzystaniu w nim wy³¹cznie zrównowa¿onych œrodowiskowo materia³ów, co jest doœæ jasnym stanowiskiem ca³ej wspó³czesnej stylistyki samochodowej. Nie wykorzystano tu ¿adnych materia³ów pochodzenia zwierzêcego, wnêtrze Audi e-tron GT concept jest mo¿na rzec „wegañskie”. Do pokrycia foteli i wielu innych powierzchni u¿yto sztucznej skóry o najwy¿szej jakoœci. Siedziska foteli, pod³okietniki oraz konsola centralna pokryte s¹ tkaninami zrobionymi z w³ókien pochodz¹cych z recyklingu. Materia³ z mikrofibry pokrywa podsufitek oraz s³upki okien od wewn¹trz. Nawet wyk³adzina pod³ogi o d³ugim w³osiu zrobiona jest z trwa³ej przêdzy Econyl, powstaj¹cej po recyklingu zu¿ytych sieci rybackich.

Audi e-tron GT, ze swymi dwoma baga¿nikami, czerpie inspiracje z ogromnych zasobów koncepcji Gran Turismo. W tym przypadku wykorzystuje dodatkowo sw¹ koncepcyjn¹ przewagê samochodu elektrycznego z kompaktowymi jednostkami napêdowymi. W tyle pojazdu mamy do dyspozycji 450 litrów pojemnoœci baga¿nika, a pod mask¹ w przodzie kryje siê dodatkowych 100 litrów.

Wydajnoœæ i zasiêg: napêd

434 kW (590 KM) mocy systemowej – to, jak na potencja³ auta w pe³ni elektrycznego imponuj¹ce osi¹gi. Pracuj¹ tu dwa osobne silniki elektryczne – po jednym na przedniej i na tylnej osi. Oba, to bêd¹ce w ci¹g³ej gotowoœci silniki synchroniczne. Wytworzony przez nie moment obrotowy przenoszony jest na drogê za poœrednictwem napêdu na cztery ko³a – Audi e-tron GT concept jest zatem prawdziwym quattro. Œciœlej rzecz bior¹c elektrycznym quattro, poniewa¿ nie ma w nim ¿adnego mechanicznego po³¹czenia pomiêdzy przedni¹ a tyln¹ osi¹. Rozk³ad napêdu pomiêdzy osiami, a tak¿e pomiêdzy poszczególnymi ko³ami, koordynowany jest przez system elektroniczny. Oznacza to optymaln¹ przyczepnoœæ i tyle poœlizgu kó³, ile jest w danym momencie potrzebne.

W przysz³oœci samochód ten powinien przyspieszaæ od 0 do 100 km/h w oko³o 3,5 sekundy, a do 200 km/h w oko³o 12 sekund. By zmaksymalizowaæ zasiêg, prêdkoœæ maksymalna zosta³a ustalona na poziomie 240 km/h.

Zasiêg koncepcyjnego auta to ponad 400 kilometrów, co oczywiœcie bêdzie jeszcze w przysz³oœci determinowane standardami nowego cyklu WLTP. Energia napêdowa samochodu pochodzi z litowo-jonowego akumulatora o pojemnoœci ponad 90 kWh. P³aski akumulator zajmuje ca³¹ powierzchniê pomiêdzy osiami, pod pod³og¹ przedzia³u pasa¿erskiego. Decyduj¹c¹ przewag¹ tej konstrukcji jest bardzo niski œrodek ciê¿koœci samochodu – porównywalny z po³o¿eniem œrodka ciê¿koœci w Audi R8. Zdecydowanie poprawia to dynamiczne prowadzenie auta. Uk³ad czterech kó³ skrêtnych zapewnia doskona³e po³¹czenie sportowej zwinnoœci i precyzji, wzmocnione œwietn¹ stabilnoœci¹ kierunkow¹.

System rekuperacji zwiêksza zasiêg elektrycznych pojazdów Audi o 30 procent. To wa¿ne nawet w przypadku tak sportowego auta, jakim jest Audi e-tron GT concept. System rekuperacji obejmuje dwa silniki elektryczne i elektrohydraulicznie zintegrowany system sterowania hamulcami. W tym modelu po³¹czono ró¿ne tryby rekuperacji: rekuperacjê manualn¹ w trybie ¿eglowania z u¿yciem manetek przy kierownicy, rekuperacjê automatyczn¹ w trybie ¿eglowania kontrolowan¹ przez system asystenta wydajnoœci i rekuperacjê w trybie hamowania, w której przejœcie pomiêdzy hamowaniem elektrycznym, a hydraulicznym jest bardzo ³agodne. Audi e-tron GT concept rekuperuje do 0,3 g tylko w trybie hamowania silników elektrycznych, co przypada na ok. 90 procent operacji hamowania.

Redukcja czasu ³adowania: system ³adowania o napiêciu 800 volt

Akumulator Audi e-tron GT concept mo¿e byæ ³adowany na dwa sposoby: z u¿yciem kabla, przez przykryte klapk¹ gniazdo umieszczone po lewej stronie przodu pojazdu albo bezprzewodowo – indukcyjnie z wykorzystaniem uk³adu Audi Wireless Charging. W tym przypadku p³yta ³aduj¹ca z zatopion¹ w niej cewk¹ elektryczn¹ zamontowana jest na sta³e w pod³odze miejsca, w którym parkuje auto i pod³¹czona do sieci elektrycznej. Zmienne pole magnetyczne indukuje wtedy zmienne napiêcie w drugiej cewce zamontowanej w pod³odze samochodu. Dziêki mocy ³adowania 11 kW, akumulator Audi e-tron GT concept ³aduje siê do pe³na w ci¹gu jednej nocy.

£adowanie przewodowe jest znacznie szybsze z racji tego, ¿e czterodrzwiowe coupé pod³¹cza siê do systemu 800-woltowego. System ten, w porównaniu do obecnie u¿ywanych, wydatnie skraca czas ³adowania. Do na³adowania akumulatora do wartoœci ok. 80 procent jego pojemnoœci wystarcza ok. 20 minut, co pozwala na przejechanie kolejnych 320 kilometrów (wg. cyklu WLTP). Audi e-tron GT concept mo¿e byæ równie¿ ³adowane przy konwencjonalnych kolumnach o ni¿szym napiêciu. Tak¹ mo¿liwoœæ daje kierowcy dostêp do coraz gêstszej sieci punktów ³adowania.

Zu¿ycie paliwa modeli wymienionych powy¿ej:
(Zu¿ycie paliwa oraz wielkoœci emisji CO2 zale¿¹ od wybranej wersji wyposa¿enia)
Audi e-tron:
Combined electrical consumption - £¹czne zu¿ycie energii elektrycznej
w kWh/100 km: 26,2–22,6 (WLTP); 24,6–23,7 (NEDC)
£¹czna emisja CO2 w g/km: 0

Audi 05-03-2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl