sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Volvo S90 T6 AWD – premium na przekór wszystkim

W zesz³ym roku marka Volvo sprzeda³a na ca³ym œwiecie 642 253 samochody. To bardzo dobry wynik. Najlepiej sprzedaj¹cym siê modelem by³ oczywiœcie SUV - XC60. Mimo du¿ej popularnoœci tego typu aut na rynkach ca³ego œwiata, flagowa limuzyna S90 nadal nie narzeka na brak zainteresowania i znalaz³a 57 142 nabywców.

Volvo S90 swoj¹ oficjaln¹ premierê mia³o na targach w Detroit w 2016 roku, zosta³o zbudowane na p³ycie pod³ogowej SPA, wykorzystywanej równie¿ w modelu XC90, a produkcja odbywa siê w chiñskiej fabryce w Daqing. Na pocz¹tku wiele osób obawia³o siê, ¿e odbije siê to niekorzystanie na jakoœci wykonania pojazdów tej marki. SprawdŸmy, czy obawy te by³y s³uszne.

Model XC90 zapocz¹tkowa³ nowy kierunek desingu marki Volvo. Uwa¿am, ¿e mimo up³ywu lat od debiutu i silnej konkurencji, jest jednym z lepiej wygl¹daj¹cych aut w segmencie. S90 oczywiœcie wpisano w ten kierunek stylistyczny, którego cech¹ charakterystyczn¹ s¹ LED-owe œwiat³a do jazdy dziennej w kszta³cie m³ota Thora. M³ot ten, wed³ug mitologii nordyckiej, symbolizuje atrybut boga, piorunów i burzy, czyli wszechpotê¿nej si³y. Volvo S90 mierzy prawie piêæ metrów, na postoju robi piorunuj¹ce wra¿enie, jego sylwetka jest bardzo zwarta, niska i nape³niona dynamik¹. Du¿e 20-calowe ko³a dope³niaj¹ ca³oœci, a chromowane detale podkreœlaj¹ charakter bycia premium. Karoseria zosta³a zaprojektowana z du¿ym smakiem i dba³oœci¹ o najdrobniejsze detale.

Wnêtrze to synonim luksusu, wykoñczono je szlachetn¹ skór¹, prawdziwym drewnem i tworzywami wysokiej jakoœci. Nawet bardzo wymagaj¹cy klient nie znajdzie powodów do narzekañ. Projekt deski rozdzielczej to skandynawski minimalizm, w czystej postaci. Zasiadaj¹c za kierownic¹, pierwsze na co zwracamy uwagê, to centralny ekran dotykowy o przek¹tnej 9 cali. Obs³ugujemy nim multimedia, a tak¿e sterujemy ustawieniami pojazdu i systemami wspomagaj¹cymi jazdê, dodatkowo menu jest bardzo czytelne. Dla osób lubi¹cych delektowaæ siê muzyk¹, polecam legendarny ju¿ system audio Bowers & Wilkins. Firma powsta³a w 1966 r. i mi³oœnikom dobrego brzmienia jest bardzo dobrze znana. To akcesoryjne nag³oœnienie w S90 jest fenomenalne, co w po³¹czeniu z odpowiednim wyg³uszeniem wnêtrza sprawia, ¿e w czasie jazdy mo¿na zapomnieæ o codziennoœci.

Samochód uruchamiamy pokrêt³em znajduj¹cym siê obok skrzyni biegów, znajdziemy tam równie¿ potencjometr pozwalaj¹cy personalizowaæ charakterystykê samochodu - od ekologicznej do dynamicznej. Fotele s¹ bardzo wygodne, ich zakres regulacji jest szeroki, dodatkowo wyposa¿one mog¹ byæ w efektywn¹ funkcjê masa¿u. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, nawet dla bardzo wysokich osób, z ty³u sytuacja wygl¹da podobnie, jedynie wysoki tunel œrodkowy mo¿e nieco przeszkadzaæ trzeciemu pasa¿erowi. Baga¿nik jest foremny, a jego pojemnoœæ to równe 500 litrów.

Egzemplarz testowy Volvo S90 wyposa¿ony by³ w czterocylindrowy silnik o pojemnoœci 2 l i mocy a¿ 310 KM. Motor zapewnia bardzo dobr¹ dynamikê, przy rozs¹dnym spalaniu. Jedyne czego mo¿e brakowaæ, to kultowego dŸwiêku piêciocylindrowej jednostki napêdowej Volvo, wycofanej wiele lat temu z powodu norm emisji spalin. Prêdkoœæ 100 km/h na liczniku pojawia siê po up³ywie nieca³ych 6 s., a katalogowo V-max wynosi 250 km/h. Poruszaj¹c siê spokojnie w trasie, mo¿na uzyskaæ spalanie na poziomie 8 – 9 l/100, co mo¿na uznaæ za bardzo rozs¹dny wynik. Œrednia z testu to 11.9 l/100 km.

W uk³adzie przeniesienia napêdu pracowa³a skrzynia biegów o oœmiu prze³o¿eniach (Geartronic), moc przekazywana by³a na wszystkie ko³a, z podzia³em w proporcji 100/0 lub 50/50. Co ciekawe w momencie zatrzymania, ka¿dorazowo komputer za³¹cza³ napêd na cztery ko³a, aby zadbaæ o trakcjê i bezpieczeñstwo przy ruszaniu. Dodatkowo niskoprofilowe ogumienie o rozmiarze 20 cali troszczy³o siê, aby punkt styku z nawierzchni¹ by³ jak najlepiej wykorzystany. Tak skonfigurowane Volvo S90, praktycznie za ka¿dym razem rusza z miejsca bez najmniejszego problemu. Mimo du¿ych kó³, komfort jazdy by³ wysoki, nierównoœci wybierane by³y bez zaj¹kniêcia, a wspomniane ju¿ efektywne wyciszenie dba³o, ¿eby do celu dotrzeæ mo¿liwie zrelaksowanym.

Udaj¹c siê do salonu nale¿y przygotowaæ co najmniej 188 800 z³ na zakup nowego Volvo S90. Do wyboru mamy trzy wersje wyposa¿enia: Momentum, R-Design i Inscription. Seryjnie auto wyposa¿ane jest w system audio High Performance Sound, nawigacjê Sensus, reflektory przednie LED, osiemnastocalowe ko³a aluminiowe, czujniki parkowania oraz oczywiœcie w pakiet najnowoczeœniejszych systemów bezpieczeñstwa czynnego i biernego. W naszym kraju mo¿na odnieœæ wra¿enie, ¿e samochód jest nieco niedoceniany, a to bardzo dopracowany wóz i chwalony przez wielu. Wynika to oczywiœcie ze specyfiki klasy premium, gdzie rywalizacja od lat jest bardzo zaciêta i dziœ zdominowana równie¿ przez SUV-y. Jednego mo¿na byæ pewnym, ¿e kupuj¹c Volvo S90 nadal bêdziemy wyró¿niaæ siê z t³umu, poka¿emy klasê i to jest piêkne.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

Volvo 08.05.2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl