sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Renault Talisman 1.8 TCe S-Edition – magia francuskiej marki?

Talisman to reprezentant klasy œredniej, od premiery minê³y ju¿ cztery lata, wiêc zd¹¿y³ siê zadomowiæ na poszczególnych rynkach. Samochód od pocz¹tku chwalony jest za atrakcyjny wygl¹d, zarówno w wersji sedan jak i kombi, a tak¿e komfort podró¿ny i wyposa¿enie, przy jednoczeœnie w miarê rozs¹dnie skalkulowanej cenie. Ciekawe jest to, ¿e mimo wielu zalet, nie jest hitem sprzeda¿y.

Taka sytuacja mo¿e wynikaæ poniek¹d z nieprzychylnych opinii, które nadal kr¹¿¹ wokó³ niektórych modeli marki Renault sprzed lat. Laguna drugiej generacji powszechnie uznawana jest za model doœæ awaryjny, jednak uwa¿am, ¿e nie do koñca s³usznie. Wersja po modernizacji potrafi sprawowaæ siê ca³kiem dobrze, szczególnie z silnikiem dwulitrowym turbo. Wiele egzemplarzy jeŸdzi nadal i nie sprawiaj¹ nadmiernych k³opotów. Awaryjnoœæ danego auta (w du¿ej mierze) wynika z zaniedbañ serwisowych, a o to w np. naszym kraju nietrudno. Laguna trzeciej generacji, by³a lepsz¹ konstrukcj¹, a i tak sprzeda¿ nie by³a zadowalaj¹ca.

Dzisiejsze samochody francuskiego koncernu to zupe³nie inne produkty, maj¹ce charakterystyczny design, który potrafi przykuæ uwagê. Renault Talisman to flagowy twór, którego nie da siê pomyliæ z ¿adnym innym autem segmentu.

Podchodz¹c do tej proporcjonalnej limuzyny, pierwsze na co zwracamy uwagê, to przednie reflektory z charakterystycznymi rogami i lampy tylne niejako „biegn¹ce” przez ca³¹ klapê. Egzemplarzem udostêpnionym do testu, by³a wersja S-Edition, bardzo dobrze wyposa¿ona oraz nacechowana czerni¹.

Wnêtrze Talismana jest eleganckie i minimalistyczne, wykoñczone lepszymi materia³ami ni¿ dotychczas, a tak¿e dobrze spasowane. Na nierównej drodze nie uœwiadczymy skrzypienia czy te¿ stuków, dochodz¹cych z okolic deski rozdzielczej czy drzwi. Dodatkowo projekt uzupe³niaj¹ czerwone przeszycia i srebrne wstawki, dedykowane tylko dla tej wersji. Zegar centralny, to nic innego jak wyœwietlacz LCD, oferuj¹cy kilka motywów graficznych do wyboru. Ekran poœrodku kokpitu, to element charakterystyczny wnêtrza, dobrze reaguje na dotyk, a wyœwietlane informacje s¹ czytelne. Grafika zosta³a opracowana tak, ¿eby nie absorbowaæ niepotrzebnie kieruj¹cego. Ciekawym i popularnym dziœ gad¿etem, jest oœwietlenie ambiente, które pozwala stworzyæ we wnêtrzu przyjemny klimat – wed³ug indywidulanych preferencji. Miêdzy fotelami przednimi znajdziemy dŸwigniê zmiany biegów, która wygl¹dem przypomina lewarek w skrzyniach manualnych oraz dwa miejsca na kubki, a tak¿e pojemny i dobrze wykoñczony pod³okietnik.

Fotele to czo³ówka klasy, s¹ bardzo wygodne, obszerne i wyprofilowane w taki sposób, ¿eby zapewniæ kompromis pomiêdzy trzymaniem bocznym, a komfortem. Zakres regulacji jest szeroki, dodatkowo mamy do dyspozycji podgrzewanie, wentylacjê i funkcjê masa¿u, to powinien byæ standard w takich autach. Pasa¿erowie tylnej kanapy nie powinni narzekaæ na brak miejsca, choæ u konkurencji niekiedy mo¿emy liczyæ na nieco wiêcej przestrzeni. Tyln¹ czêœæ kabiny producent wyposa¿y³ w dwa porty USB, gniazdo 12V oraz dysze nawiewu, co równie¿ mo¿e przydaæ siê w d³ugiej trasie.

Do omówienia pozosta³ nam jeszcze baga¿nik, a ten pozytywnie zaskakuje pojemnoœci¹, która wynosi 572 litry. To bardzo dobry wynik. W codziennym u¿ytkowaniu mo¿e przeszkadzaæ doœæ w¹ski otwór za³adunkowy i niezbyt regularne kszta³ty pod³ogi. Kiedy z³o¿ymy tyln¹ kanapê, przestrzeñ ³adunkowa roœnie, a¿ do 1022 litrów. Dodatkowo praktycznym dodatkiem s¹ wnêki, na mniejsze przedmioty.

W testowanym egzemplarzu zamontowany by³ silnik o pojemnoœci 1,8 litra i mocy 225 KM oraz 300 Nm momentu obrotowego. Jest to topowa jednostka napêdowa Talismana, wystêpuje równie¿ w innych wariantach mocy – zale¿nie od wybranej wersji wyposa¿enia. W takiej konfiguracji auto do 100 km/h przyspiesza w 7,6 sekundy, a katalogowa prêdkoœæ maksymalna wynosi 240 km/h, co mo¿na uznaæ za bardzo dobry wynik. Pêtla testowa wykaza³a œrednie spalanie na poziomie nieca³ych 9 litrów – w warunkach mieszanych. Siedmiostopniowa automatyczna skrzynia, biegi zmienia sprawnie, efektywnie dostosowuje tryb pracy do stylu jazdy kieruj¹cego, jednak¿e czasem zdarza siê jej poszarpywaæ.

Nale¿y równie¿ wspomnieæ o systemie 4Control, dziêki któremu tylne ko³a mog¹ zmieniaæ swój k¹t ustawienia o kilka stopni – zale¿nie od prêdkoœci. To bardzo dobre rozwi¹zanie, które sprawia, ¿e auto lepiej i stabilniej prowadzi siê w zakrêtach, co bezpoœrednio przek³ada siê na wzrost bezpieczeñstwa podró¿y. Dodatkowo autem ³atwiej siê manewruje, poniewa¿ promieñ skrêtu jest mniejszy.

Zawieszenie, jak przysta³o na reprezentanta francuskiej marki, jest komfortowe – nie mog³o byæ przecie¿ inaczej. Producent zachowa³ mimo wszystko pewien kompromis, pomiêdzy precyzj¹ prowadzenia, stabilnoœci¹, a wygod¹. Nierównoœci wybierane s¹ bardzo dobrze, przejazd przez np. zapadniêt¹ studzienkê nie powoduje niepokoj¹cego „dobicia”, co w po³¹czeniu z solidnym wyciszeniem wnêtrza powoduje, ¿e do celu dojedziemy zrelaksowani.

Aby staæ siê w³aœcicielem Renault Talismana, trzeba przygotowaæ minimum 99 tys. z³. brutto. Testowana wersja S-Edition, to wydatek co najmniej 142 tyœ. z³ brutto. Wy¿ej plasowana jest jedynie odmiana Initiale Paris. Za wczeœniej wspomnian¹ cenê, otrzymujemy praktycznie kompletnie wyposa¿ony samochód, w standardzie mamy m.in. system multimedialny R-Link 2, z nawigacj¹ i nag³oœnieniem marki BOSE, a tak¿e aktywny tempomat, klimatyzacjê automatyczn¹ dwustrefow¹, podgrzewane przednie fotele, œwiat³a przednie Full LED Pure Vision, 4 ko³a skrêtne, elektronicznie regulowan¹ si³ê t³umienia amortyzatorów oraz rozbudowany pakiet systemów bezpieczeñstwa biernego i czynnego.

Renault Talisman to nowoczesny, bezpieczny, dobrze wygl¹daj¹cy i niezwykle wygodny sedan. Przeprowadzony test przekona³ mnie do tego samochodu jeszcze bardziej i z czystym sumieniem mogê poleciæ go osobom, które szukaj¹ w³aœnie takiego auta, a kr¹¿¹ce mity, lepiej niekiedy od³o¿yæ na pó³kê.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

10.06.2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl