sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Najwy¿sze osi¹gi. Mocny charakter. Indywidualnoœæ. Audi Sport œwiêtuje 25 lat modeli Audi RS

• Od momentu wejœcia na rynek w roku 1994, w gamie modelowej Audi zaprezentowano ju¿ 25 modeli typu RS

• Tylko w roku 2019 pojawi³o siê i pojawi szeœæ innowacji produktowych, z których dwa to zupe³nie nowe modele

• Filozofia RS: osi¹gi, presti¿, wyj¹tkowoœæ i cechy przydatne w codziennym u¿ytkowaniu


25 lat temu na rynku pojawi³ siê pierwszy model Audi RS, rozpoczynaj¹c tym samym historiê sukcesów tego typu samochodów. W 1994 by³o to Audi RS 2 Avant. Audi RS zawsze budzi³y podziw, przede wszystkim swym pokrewieñstwem z samochodami sportowymi, ale równie¿ sw¹ ekskluzywnoœci¹. Do dziœ Audi Sport GmbH (dawniej quattro GmbH) zaprezentowa³o a¿ 25 modeli typu RS. W roku 2019 na rynku pojawi³o siê i pojawi szeœæ kolejnych modeli, z czego dwa to zupe³nie nowe Audi RS.

Dla Audi symbol „RS” oznacza filozofiê napêdzan¹ d¹¿eniem do perfekcji i najwy¿szych osi¹gów. „Ka¿dy model typu RS odzwierciedla pasjê, któr¹ wk³adamy w budowanie naszych samochodów” – mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarz¹dzaj¹cy Audi Sport GmbH. „Od 25 ju¿ lat nasi klienci jeŸdziæ mog¹ modelami typu RS – mistrzami codziennego u¿ytku, wzbudzaj¹cymi jednak czyste emocje i daj¹cymi maksymaln¹ przyjemnoœæ z jazdy.”

Modele typu RS to absolutny top swoich linii produktowych. S¹ synonimem najwy¿szych osi¹gów, presti¿u i ekskluzywnoœci, ³¹cz¹c w sobie to co jest mo¿liwe do wykonania technicznie, bez uszczerbku dla codziennej u¿ytecznoœci. Wiele z nich by³o pionierami w swoich segmentach rynkowych i wytycza³o drogê dla technicznych innowacji. Dobrym przyk³adem jest tu zaprezentowane 19 lat temu Audi RS 4 Avant, ze swym niesamowitym silnikiem V6 biturbo, czy Audi TT RS (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km*: 8,0 – 7,9; ³¹czna emisja CO2 w g/km: 181) wyposa¿one w wielokrotnie nagradzan¹, mocn¹, piêciocylindrow¹ jednostkê napêdow¹ w jej najnowszej wersji.

Od RS 2 Avant, do RS 4 Cabriolet: dynamika zakorzeniona w tradycji

Modele RS od æwieræwiecza nieustannie czyni¹ postêpy i s¹ coraz lepsze. Spoœród ca³ej ich gamy na uwagê zas³uguje zw³aszcza piêæ z nich. To kamienie milowe w historii serii.

Pierwszy rozdzia³ w historii RS powsta³ w roku 1994. Wtedy w³aœnie na rynku pojawi³o siê wyposa¿one w piêciocylindrowy, czterozaworowy silnik o mocy 232 kW (315 KM) Audi RS 2 Avant. To w³aœnie ten samochód pomóg³ czterem pierœcieniom stworzyæ nowy segment pojazdów: dynamicznych, wydajnych kombi. Moc auta przenoszona by³a na jezdniê za pomoc¹ sprawdzonego w wyœcigach i w rajdach napêdu quattro z samoblokuj¹cym siê, centralnym mechanizmem ró¿nicowym.

W roku 1999 natomiast, Audi RS 4 Avant zbudowane na bazie S4 nada³o nowy wymiar pojêciu mocy samochodów klasy œredniej. Pod jego mask¹ – podobnie jak pod mask¹ S4 – znalaz³ siê szeœciocylindrowy silnik V o pojemnoœci 2,7 litra. Piêæ zaworów na cylinder i biturbo wykonywa³o w nim œwietn¹ robotê. In¿ynierowie quattro GmbH skonstruowali wtedy silnik, który by³ na tyle mocny, by daæ modelowi RS 4 jeszcze wiêcej ¿ywio³owoœci i jeszcze wy¿szy moment obrotowy. Jednostka ta powsta³a we wspó³pracy z firm¹ Cosworth Technology. Dziêki niej g³owice cylindrów zbudowano od nowa, zmieniono porty wlotowe i wylotowe oraz powiêkszono przekrój kana³ów powietrznych po stronie ss¹cej i sprê¿aj¹cej. Ponadto powiêkszono turbosprê¿arki i zwiêkszono – w porównaniu z S4 – ciœnienie do³adowania. W wyniku tego, silnik modelu RS 4 rozwija³ maksymalnie 280 kW (380 KM) mocy, zamiast 195 kW (265 KM).

Druga generacja RS 4 pojawi³a siê w roku 2005. Charakteryzowa³o j¹ wiele innowacyjnych rozwi¹zañ, z których wiele pochodzi³o wprost ze sportów motorowych. Najbardziej wyró¿niaj¹cym siê z nich by³ silnik V8 o mocy 309 kW (420 KM). By³ to pierwszy przypadek, w którym cztery pierœcienie zastosowa³y w swej konstrukcji po³¹czenie bezpoœredniego wtrysku benzyny i koncepcji silnika wysokoobrotowego, osi¹gaj¹cego nawet 8250 obr./min. Jednostka napêdowa z bezpoœrednim wtryskiem benzyny, dziêki bardziej efektywnej produkcji mieszanki paliwowo-powietrznej pozwoli³a na zwiêkszenie mocy wyjœciowej. Technika FSI dowiod³a swych mo¿liwoœci napêdzaj¹c zwyciêskie w wyœcigu Le Mans Audi R8. W roku 2007 silnik ten zosta³ wykorzystany w pierwszej generacji Audi R8. Buduj¹c zawieszenie tego modelu wykorzystano najnowsz¹ wtedy wersjê sta³ego napêdu na cztery ko³a quattro oraz u¿yty po raz pierwszy w roku 2002 w modelu RS 6 system dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control. Zaawansowany napêd quattro z samoblokuj¹cym siê, centralnym mechanizmem ró¿nicowym zapewnia³ optymaln¹ przyczepnoœæ, asymetrycznie i dynamicznie rozdzielaj¹c moment obrotowy miêdzy osiami, w stosunku 40 procent na przód i 60 procent na ty³. RS 4 Cabriolet jako pierwszy i jak dot¹d jedyny model tego typu ze sk³adanym dachem, dawa³ ogromn¹ radoœæ z jazdy nie tylko z powodu swych osi¹gów, ale równie¿ z uwagi na niepowtarzaln¹ „muzykê” wolnoss¹cego silnika V8.

Rok 2008 to rynkowa premiera RS 6 Avant – sportowego ducha w ciele nie rzucaj¹cego siê w oczy biznesowego kombi. Oferuj¹c od podstaw skonstruowany benzynowy silnik V10 z bezpoœrednim wtryskiem FSI, podwójne do³adowanie biturbo, smarowanie z suchej miski olejowej oraz sta³y napêd na cztery ko³a quattro, RS 6 Avant od razu wybi³ siê na prowadzenie w swojej klasie. Ze sw¹ imponuj¹c¹ moc¹ silnika V10: 426 kW (580 KM) i 650 Nm momentu obrotowego, RS 6 Avant jest do dziœ najmocniejszym seryjnie produkowanym Audi. Skrzynia korbowa jednostki napêdowej V10 wykonana zosta³a w procesie niskociœnieniowego odlewu ze stopu aluminium – zaawansowanego technicznie materia³u ³¹cz¹cego w sobie nisk¹ masê i wysok¹ wytrzyma³oœæ. Tuleje cylindrów po³¹czonej skrzyni korbowej by³y mechanicznie ods³oniête, w wyniku czego masa silnika osi¹gnê³a zaledwie 278 kg. Jednoczeœnie, by stawiæ czo³o najbardziej wyœrubowanym wymaganiom jeœli chodzi o dynamikê samochodu, obieg oleju wyposa¿ono w such¹ miskê olejow¹ – rozwi¹zanie wypróbowane i przetestowane w sporcie motorowym. Oddzielny zbiornik oleju i modu³ pompy olejowej z kilkoma stopniami zasysania oleju, przez ca³y czas zapewnia³y podzespo³om silnika i dwóm turbosprê¿arkom odpowiednie smarowanie. Dziœ, to wydajne i nowoczesne rozwi¹zanie techniczne stosowane jest w Audi R8 (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km*: 13,1 – 12,9; ³¹czna emisja CO2 w g/km: 297 – 293).

W roku 2011 filozofia RS, za spraw¹ modelu RS 3 Sportback o mocy 250 kW (340 KM) wyposa¿onego w silnik piêciocylindrowy, trafi³a do samochodów klasy compact. W 2013, RS Q3 zapocz¹tkowa³ kolejny segment rynkowy – segment kompaktowych SUV’ów. Napêdzany by³ przez montowany poprzecznie, piêciocylindrowy silnik 2,5 l. – taki sam, jaki montuje siê w Audi TT RS i RS 3. Motor ten by³ bardzo kompaktowy – mia³ nieca³e 50 cm d³ugoœci. D³ugi skok t³oka (œrednica cylindra x skok: 82,5 x 92,8 mm) jest rozwi¹zaniem doskona³ym dla jednostek napêdowych montowanych poprzecznie. Pocz¹tkowo wytwarza³ 228 kW (310 KM) lecz jego moc w roku 2014 zosta³a zwiêkszona do 250 kW (340 KM). Czas na kolejn¹ zmianê w silniku RS Q3 nadszed³ w 2016, gdy jego mo¿liwoœci zwiêkszono do 270 kW (367 KM).

Obecnie produkowane modele typu RS: mocne, wyj¹tkowe i opanowane
Audi Sport GmbH ma obecnie w swej ofercie siedem modeli typu RS:

- Audi TT RS Coupé i Roadster
(£¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km*: 8,1–7,9;
£¹czna emisja CO2 w g/km*: 183–181)

- Audi RS 3 Sportback i Limousine
(£¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km: 8,5;
£¹czna emisja CO2 w g/km*: 195–194)

- Audi RS 4 Avant
(£¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km: 9,2;
£¹czna emisja CO2 w g/km: 208)

- Audi RS 5 Coupé
(£¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km*: 9,1–9,0;
£¹czna emisja CO2 w g/km: 206)

- Audi RS 5 Sportback
(£¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km: 9,1;
£¹czna emisja CO2 w g/km*: 207–206)

Samochody typu RS maj¹ pod mask¹ œwietne, turbodo³adowane silniki, z jednostk¹ piêciocylindrow¹ na czele. W latach ’80 napêdza³a ona samochody rajdowe, samochody turystyczne i modele produkcji seryjnej. Pierwszy model typu RS, RS 2 z roku 1994, równie¿ wyposa¿ony by³ w taki silnik. Piêciocylindrowy motor powróci³ w roku 2009 w Audi TT RS, w 2011 trafi³ do RS 3 Sportback, a dwa lata póŸniej do RS Q3. Dziœ 2.5 TFSI napêdza nie tylko TT RS (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km*: 8,5 – 8,2; ³¹czna emisja CO2 w g/km*: 195 – 187), ale równie¿ RS 3 (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km*: 8,5; ³¹czna emisja CO2 w g/km*: 195 – 194). Po przekonstruowaniu, piêciocylindrowa jednostka jest teraz o 26 kg l¿ejsza od swojej poprzedniczki. Skrzynia korbowa jest zrobiona z aluminium, co zmniejsza masê ca³oœci o 18 kg. Staranne, precyzyjnie wymierzone wykonanie zmniejsza tarcie wewnêtrzne, zwiêkszaj¹c jednoczeœnie moc wyjœciow¹. Cylindry pokryte s¹ plazm¹; g³ówne ³o¿yska wa³u korbowego maj¹ œrednicê mniejsz¹ o 6 mm. Wa³ korbowy jest dr¹¿ony i dlatego jest l¿ejszy o 1 kg. Aluminiowe t³oki maj¹ kana³y do ch³odzenia olejowego. W krótkiej fazie rozgrzewania silnika po zimnym starcie, wy³¹czana pompa wodna nie t³oczy p³ynu ch³odz¹cego do g³owicy cylindrów – w ten sposób 2.5 TFSI szybciej osi¹ga temperaturê robocz¹. Obni¿a to wspó³czynnik tarcia i zmniejsza zu¿ycie paliwa. Sekwencja zap³onu 1-2-4-5-3 wsparta geometri¹ uk³adu ss¹cego i wydechowego, zapewnia niepowtarzalny dŸwiêk silnika, który sprawi³, ¿e w latach ’80 Audi sta³o siê bardzo popularnym samochodem.

Innowacyjny system dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control jest uk³adem stosowanym wy³¹cznie w modelach z silnikiem montowanym wzd³u¿nie. Pionierska wówczas innowacja po raz pierwszy zastosowana zosta³a w roku 2002 w Audi RS 6. Ten zintegrowany stabilizator redukuj¹cy wszelkie wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie do przodu i do ty³u, sk³ada siê ze specjalnego systemu t³umienia drgañ, który bez zastosowania elektroniki i natychmiastowo przeciwdzia³a niepo¿¹danym ruchom nadwozia pojazdu. Gdy samochód wchodzi w zakrêt i gdy w tym zakrêcie siê znajduje, reakcje amortyzatorów ulegaj¹ zmianie, tak ¿e ruchy samochodu wzd³u¿ i w poprzek osi s¹ znacznie zredukowane. Przewody olejowe oraz zawór centralny ³¹cz¹ po dwa amortyzatory rozmieszczone naprzeciwlegle po przek¹tnej. Podczas szybkiego pokonywania zakrêtów, zawory reguluj¹ przep³yw oleju w amortyzatorze osadzonego dodatkowo na sprê¿ynie ko³a przedniego tocz¹cego siê po zewnêtrznym ³uku. Technika ta wzmacnia amortyzacjê ko³a i redukuje wszelkie wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie. Pozwala to jeszcze lepiej trzymaæ siê drogi i poprawia jakoœæ prowadzenia.

Sportowe zawieszenie RS dostêpne w obecnej wersji Audi RS 4 Avant (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km: 9,2; ³¹czna emisja CO2 w g/km: 208) oraz w RS 5 Coupé i Sportback (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km: 9,1 – 9,0; ³¹czna emisja CO2 w g/km: 206), równie¿ zawieraj¹ce system Dymanic Ride Control (DRC), ma trójstopniow¹ regulacjê twardoœci zawieszenia. Za pomoc¹ systemu Audi drive select kierowca wp³ywaæ mo¿e na reakcjê amortyzatorów i w ten sposób personalizowaæ odczucia z prowadzenia auta. Nowa generacja amortyzatorów ze zintegrowanymi w nich zaworami jest bardziej kompaktowa i l¿ejsza. Ponadto pozwala na jeszcze wiêksze zró¿nicowanie si³ t³umienia - od komfortu do dynamiki – a tak¿e na bardziej precyzyjn¹ regulacjê zawieszenia dla osi¹gniêcia wy¿szego stopnia amortyzacji, niezbêdnego np. podczas pokonywania zakrêtów z du¿¹ prêdkoœci¹. Rezultat: w trybie „comfort” sportowe zawieszenie RS z systemem DRC zapewnia niesamowity komfort jazdy. W trybie „dynamic” daje precyzjê prowadzenia, nawet podczas pokonywania zakrêtów z du¿¹ prêdkoœci¹.

Modele RS w porz¹dku chronologicznym:

- Audi RS 2 Avant (1994): piêciocylindrowy, turbodo³adowany silnik 2,2 l.; 232 kW (326 KM)
- Audi RS 4 Avant (2000): silnik 2,7 l. V6, biturbo, 279 kW (380 KM)
- Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2002): silnik 4,2 l. V8, biturbo, 331 kW (450 KM); od roku 2004 – RS 6 plus, 353 kW (480 KM), seria limitowana do 999 egzemplarzy
- Audi RS 4 Limousine (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): silnik 4,2 l. V8, 309 kW (420 KM)
- Audi RS 6 Limousine i RS 6 Avant (2008): silnik 5,0 l. V10, biturbo, 426 kW (580 KM); od roku 2010 – RS 6 plus z prêdkoœci¹ ograniczon¹ do 303 km/h
- Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2009): piêciocylindrowy silnik 2.5 l., 250 kW (340 KM); od roku 2012 – wersja plus o mocy 265 kW (360 KM)
- Audi RS 5 Coupé (2010) i RS 5 Cabriolet (2012): silnik 4,2 l. V8, 331 kW (450 KM),
- Audi RS 3 Sportback (2011): piêciocylindrowy silnik 2.5 l., 250 kW (340 KM)
- Audi RS 4 Avant (2012): 4,2 l. V8, 331 kW (450 KM)
- Audi RS Q3 (2013): piêciocylindrowy silnik 2,5 l., 228 kW (310 KM); od roku 2014 – 250 kW (340 KM); od roku 2016 – wersja performance 270 kW (367 KM)
- Audi RS 6 Avant (2013): silnik 4,0 l. V8, biturbo, moc 412 kW (560 KM); od roku 2015 – wersja performance o mocy 445 kW (605 KM)
- Audi RS 7 Sportback (2013): 4,0 l. V8, biturbo, 412 kW (560 KM); od roku 2015 – wersja performance o mocy 445 kW (605 KM)
- Audi RS 3 Sportback (2015): piêciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 270 kW (367 KM)
- Audi TT RS Coupé i TT RS Roadster (2016): piêciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 294 kW (400 KM)
- Audi RS 3 Limousine (2017): piêciocylindrowy silnik 2,5 l. o mocy 294 kW (400 KM)
- Audi RS 5 Coupé (2017): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)
- Audi RS 4 Avant (2017): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)
- Audi RS 5 Sportback (2018): 2,9 l. V6, biturbo, moc 331 kW (450 KM)

*Dane dotycz¹ce zu¿ycia paliwa oraz emisji CO2 podane w zakresach, zale¿¹ od zastosowanych w danej wersji rozmiarów felg i opon oraz od wybranego, zamontowanego wyposa¿enia

Audi 18.07.2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl