sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Nissan LEAF II – energicznie napêdzana sprzeda¿

Nissan Leaf to najpopularniejszy samochód elektryczny w Europie. Pierwsza generacja produkowana by³a od 2010 roku, w Polsce auto pojawi³o siê w 2013 roku i zyska³o sympatiê wielu u¿ytkowników. Nowy Leaf zaprezentowany zosta³ w 2017 roku, ma interesuj¹cy design, efektywniejszy zespó³ napêdowy i systemy automatyzuj¹ce jazdê. Czy ma szansê na kolejny sukces?

Wygl¹d przedniej czêœci auta to obecny kierunek stylistyczny marki, ty³ zosta³ zaprojektowany nieco œmielej aby podkreœliæ indywidualny charakter modelu. Leaf II to reprezentant segmentu C. Wnêtrze jest bardzo przestronne, zarówno kierowca, jak i pasa¿erowie nie bêd¹ narzekaæ na brak miejsca, podró¿uj¹c nawet w komplecie. Fotele przednie w testowanym egzemplarzu by³y bardzo wygodne i wykoñczone skór¹, jednak¿e mog³yby byæ lepiej wyprofilowane. S³abym punktem miejsca pracy kierowcy jest tylko pionowa regulacja po³o¿enia kierownicy i nieregulowany pod³okietnik. Nissan popracowa³ nad ergonomi¹ kokpitu, za co nale¿¹ siê s³owa uznania. Dla niektórych u¿ytkowników minusem bêdzie widocznoœæ, s³upki A i C s¹ doœæ masywne i zas³aniaj¹ nieco otoczenie wokó³ pojazdu. Sytuacjê ratuje kamera 360 stopni z funkcj¹ widoku niejako „z góry”. System multimedialny zapewnia ³¹cznoœæ ze smartfonami za pomoc¹ Android Auto lub Apple CarPlay, a na ekranie komputera pok³adowego znajdziemy szereg informacji dot. m.in. stylu jazdy, przebytego dystansu, zasiêgu czy te¿ œredniego zu¿ycia energii.

Baga¿nik ma pojemnoœæ od 385 do 435 litrów – zale¿nie od wybranego wyposa¿enia. Nowa generacja Leafa otrzyma³a akumulatory o pojemnoœci 40kWh i mocniejszy silnik wzglêdem poprzednika. Bazowa moc to 150KM, a moment obrotowy 320 Nm, który dostêpny jest od samego startu. Wed³ug testowych pomiarów Nissan przyspiesza do 100 km/h w ok. 8s. Zasiêg (w cyklu mieszanym) wyniós³ 310 km, a œrednie zu¿ycie energii to 11,1 kWh/100 km.

Jazda Leafem jest niezwykle prosta i przyjemna, po prostu wciskamy peda³ przyspieszenia i w ciszy podró¿ujemy. Ciekawostk¹ jest opcja e-Pedal, kiedy jest w³¹czona i odpuœcimy peda³ „gazu”, Leaf aktywuje maksymalny tryb rekuperacji i auto zwalnia, a¿ do ca³kowitego zatrzymania. ¯eby dobrze wykorzystaæ t¹ funkcjonalnoœæ, nale¿y wypracowaæ odpowiedni¹ technikê jazdy, opieraj¹c¹ siê na przewidywaniu i reagowaniu z odpowiednim wyprzedzeniem.

Samochód w zakrêtach prowadzi siê bardzo pewnie i precyzyjnie, nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e seryjnie mamy zamontowane opony o niskich oporach toczenia, co mo¿e mieæ wp³yw na przyczepnoœæ. Nierównoœci wybierane s¹ sprawnie, poziom resorowania jest bardzo wysoki, a do podró¿uj¹cych nie docieraj¹ niepokoj¹ce dŸwiêki, czy te¿ skrzypienie. Dodatkowo uk³ad kierowniczy pracuje odpowiednio lekko, co u³atwia manewrowanie w mieœcie.

Do dyspozycji mamy dwa z³¹cza ³adowania: standardowe Type 2 oraz gniazdo szybkiego ³adowania pr¹dem sta³ym tj. CHAdeMO 50 kW. Producent deklaruje, ¿e auto mo¿na na³adowaæ do 80% w mniej ni¿ 60 minut, ograniczeniem mog¹ byæ mo¿liwoœci danej stacji. Postanowi³em sprawdziæ to zapewnienie przy u¿yciu sieci ³adowarek firmy GreenWay, i muszê powiedzieæ, ¿e operacja przebieg³a ca³kiem sprawnie. Od ok. 15% do 80% Nissan na³adowa³ siê w 45 min, co mo¿na uznaæ za bardzo dobry wynik. Auto mo¿na zaparkowaæ w centrum handlowym na wyznaczonym miejscu, pod³¹czyæ do platformy, dedykowan¹ kart¹ aktywowaæ proces i udaæ siê na zakupy. Po powrocie nasz pojazd bêdzie ju¿ gotowy do drogi. Szybko, ³atwo, a przy tym ekologicznie. £adowanie pr¹dem zmiennym (z³¹cze Type 2) trwa oko³o 8 godzin (wbudowana ³adowarka ma moc 6,6 kW), a z domowego gniazdka, potrwa ok. 20 godzin.

Prêdkoœæ maksymalna zosta³a ograniczona do 150 km/h, co pozwala na sprawne poruszanie siê np. autostrad¹, czy te¿ drog¹ ekspresow¹. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e przy wiêkszych prêdkoœciach zasiêg ulega sporemu skróceniu. W trasie optymalny przedzia³ prêdkoœci to 110 – 120 km/h, wtedy przejedziemy oko³o 200 km miêdzy kolejnymi ³adowniami (zale¿nie oczywiœcie od pogody).

Na zakup nowego Nissana Leafa trzeba przygotowaæ co najmniej 157 700 z³ brutto. Za t¹ kwotê otrzymujemy (w standardzie) szereg systemów bezpieczeñstwa biernego i czynnego, a tak¿e automatyczn¹ klimatyzacjê, nawigacjê Nissan Connect Services wraz z kamer¹ cofania, inteligentny tempomat i opisany tryb e-Pedal. Klient do wyboru ma równie¿ trzy dodatkowe poziomy wyposa¿enia tj. N-Connecta, Tekna oraz E+ Tekna. W topowej opcji auto ma wiêkszy zasiêg, wy¿sz¹ prêdkoœæ maksymaln¹ i efektywniejsze przyspieszenie, a tak¿e ulepszony system szybkiego ³adowania.

Pozostaje odpowiedŸ na zadane pytanie. Wed³ug mnie Leaf II ma spor¹ szansê na kontynuacjê rynkowego sukcesu, moda na samochody bezemisyjne trwa i nie zapowiada siê, ¿e bêdzie inaczej. Nad kwesti¹ ceny auta nie warto siê rozwodziæ, ktoœ kto decyduje siê na „elektryka” jest œwiadom tego co wybiera i ile to dziœ kosztuje, a ni¿sze koszty eksploatacji rekompensuj¹ nieco koszt zakupu.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

09.08.2019

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl