sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOŚCI



Test Renault Grand Espace Initiale 2.0 dCi

Renault Espace został wprowadzony na rynek w 1984 roku był pierwszym samochodem osobowym typu Van, oferowanym w Europie. W latach osiemdziesiątych w Europie nie było dla niego praktycznie żadnej konkurencji. Dopiero po blisko dziesięciu latach inni producenci z naszego kontynentu wprowadzili na rynek pojazdy o podobnej charakterystyce użytkowej i technicznej. Były to między innymi: Citroen Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse, Lancia Zeta oraz Ford Galaxy, Volkswagen Sharan i Seat Alhambra. Renault Espace z biegiem lat ulegał zmianom, ukierunkowanym na pełne zaspokojenie potrzeb swoich nabywców. Produkowana obecnie czwarta generacja modelu zadebiutowała na rynku w 2002 roku. Dwukrotnie firma Renault poddała go faceliftingowi, w 2006 roku i pod koniec 2010. Dokonane w ostatnim czasie zmiany dotyczyły głównie zastosowania na zewnątrz reflektorów wykorzystujących technikę LED, we wnętrzu czarnych, błyszczących elementów wykończeniowych podkreślających design samochodu. Dostępny jest także nowy systemem nawigacji satelitarnej Tom Tom, posiadającym możliwość aktualizacji danych on-line oraz system audio 3D Sound by Arkamys.
Renault Espace nadal zaskakuje i wiedzie prym w swojej klasie. Początkowo samochód wzbudzał wiele kontrowersji, lecz z biegiem czasu uzyskał dużą popularność, co potwierdza ilość sprzedanych egzemplarzy od początku produkcji do dziś: na całym świecie w liczbie ponad 1, 2 miliona sztuk.
Espace w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza obszar lub przestrzeń, co w pełni odzwierciedla pierwsze odczucie osób zasiadających we wnętrzu tego pojazdu. Espace to model charakteryzujący się dużą ilością przestrzeni wewnątrz i komfortem na bardzo wysokim poziomie. Renault Espace to typowy rodzinny Van zachęcający nas na każdym kroku do podróży. Model oferowany jest w dwóch wersjach kompletacji standardowej wyposażenia: Celsium i Initiale. Do napędu Renault Espace wykorzystywane są dwa silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 1995 cm3 o mocach 150KM i 175 KM. Do testu otrzymaliśmy Renault Espace wersji siedmioosobowej Grand o wydłużonym nadwoziu o około 20cm, napędzany silnikiem o mocy 175KM w kompletacji wyposażenia Initiale.

Wygląd zewnętrzny

Renault Espace jest pojazdem dość dużym, co w wersji Grand potwierdza jego długość, która wynosi 4856 cm oraz rozstaw osi 2868 cm. Stylizacja modelu nie pozwala na pomylenie go z żadnym innym pojazdem. Jednobryłowe nadwozie typu Van, dzięki dużemu rozstawowi osi oraz charakterystycznemu przodowi sprawia wrażenie, że pojazd będzie poruszał się dynamicznie. Zderzak przedni z logiem producenta dzielącym kratę wlotu powietrza, reflektory zachodzące na maskę oraz duża mocno pochylona szyba czołowa tworzą interesującą nowoczesna całość. Zastosowane w Renault Espace bi-ksenonowe reflektory wykonane w technologii LED, zapewniają optymalną widoczność i jednocześnie, wraz z tylnymi światłami, podkreślają design pojazdu. Pojazd, mimo że produkowany jest w prawie niezmienionej wersji od ponad ośmiu lat nadal jest autem nowoczesnym o ciekawej stylistyce. Spoglądając na pojazd z boku uwagę przyciągają spore szklane powierzchnie. Dzięki zastosowaniu czarnych słupków odnosi się wrażenie, że w testowanym pojeździe szyby boczne tworzą jedną całość. Do przestrzeni bagażowej możemy dostać się przez szerokie, pionowe drzwi tyłu nadwozia po bokach, których na wysokości szyby umieszczono lampy tylne. Na uwagę zasługuje możliwość otwarcia samej szyby pokrywy bagażnika, co pozwala na dostanie się do przestrzeni bagażowej bez potrzeby otwierania bardzo dużych drzwi. Espace jest największym modelem o nadwoziu typu Van, oferowanym przez Renault. Duże szklane powierzchnie, mocno przyciemniane szyby tylne, elementy wykończeniowe chromowane oraz aluminiowe 17” tarcze kół Novadis podkreślają odczucie, że jest to auto komfortowe, eleganckie i zachowujące nowoczesny, niepowtarzalny wygląd. Konstruktorom nadwozia prawdopodobnie przyświecała myśl, aby stworzyć pojazd o obszernej przestrzeni pasażerskiej, co moim zdaniem udało się im w pełni.

Wnętrze samochodu

Sama nazwa modelu mówi, że auto jest bardzo przestronne, pozwala nieskrępowanie podróżować pięciu, a przy wykorzystaniu dodatkowych foteli, umieszczonych w przestrzeni bagażowej, nawet siedmiu osobom. Dodatkowo przestrzeń we wnętrzu optycznie powiększa panoramiczny dach szklany, sięgający od szyby przedniej, aż za drugi rząd siedzeń. Siedząc we wnętrzu Renault Espace odnosimy wrażenie, że nic nas nie ogranicza. Podczas podróży możemy czerpać maksymalną przyjemność z widoków otaczających pojazd. Wchodząc do jego wnętrza potwierdzają się słowa producenta, że jest to 5-gwiazdkowy apartament. Z przodu bardzo wygodne, wyposażone w podłokietniki, regulowane elektrycznie fotele z pamięcią położenia fotela kierowcy. Drugi rząd siedzeń to trzy indywidualne składane fotele. Trzeci rząd tworzą dwa dodatkowe składane fotele. Zarówno w drugim jak i trzecim rzędzie miejsca jest wystarczająco dużo na stosunkowo wygodne podróżowanie autem. Wnętrze zostało wykończone ciemno-grafitowa skórzaną tapicerką łączoną z elementami skóry ekologicznej z charakterystycznymi jasnymi przeszyciami. Po zajęciu miejsca za kierownicą w pierwszej chwili może się wydać, że pojazd jest dość skromnie wyposażony. Wrażenie to szybko znika i okazuje się, że wewnątrz znajdziemy wiele systemów podnoszących komfort przemieszczania się nim. Przed nami umieszczona jest wielofunkcyjna skórzana kierownica, za którą znajdziemy joystick służący do sterowania systemem audio i telefonem. Na środku deski rozdzielczej tworzącej łagodny łuk znajdują się dwa duże wyświetlacze. Lewy wyświetlacz pokazuje są informacje o prędkości pojazdu, prędkości obrotowej silnika, załączonym aktualnie biegu (gdy pojazd wyposażony jest w automatyczna skrzynię biegów) oraz informacje z komputera pokładowego. Prawy kolorowy wyświetlacz wykorzystywany jest przede wszystkim przez system nawigacji satelitarnej Tom Tom oraz system audio. W desce rozdzielczej znajduje się aż pięć schowków kryjących w sobie radioodtwarzacz CD oraz system DVD. Pomiędzy fotelami przednimi umieszczona jest wykonana z czarnego błyszczącego tworzywa konsola gdzie oprócz niewielkiego schowka i dźwigni zmiany biegów znajduje się panel sterowania systemem nawigacji. Ciekawym rozwiązaniem jest system sterowania układu automatycznej klimatyzacji - panele sterowania wraz z niewielkimi wyświetlaczami umieszczono na drzwiach przednich i tylnych samochodu. Pasażerowie podróżujący na siedzeniach tylnych mogą podczas dłuższych podróży skorzystać z systemu DVD, przykładowo oglądając film w monitorach znajdujących się w zagłówkach foteli przednich. Zastosowanie składanych, regulowanych i wyjmowanych indywidualnych foteli w drugim i trzecim rządzie siedzeń pozwala użytkownikowi w sposób dowolny aranżować przestrzeń wewnętrzną pojazdu. Takie rozwiązanie daje możliwość konfigurowania przestrzeni bagażowej, której minimalna objętość to 456 litry, a możliwa maksymalna do uzyskania to 3050 litrów. Komfort, luksus, przestrzeń oraz harmonia to cechy charakteryzujące wnętrze modelu Renault Espace. Wnętrze spełnia wszystkie wymogi dużego rodzinnego auta.

Silnik i właściwości jezdne

W Renault Espace nie mamy zbyt dużego wyboru jednostek napędowych, producent oferuje tylko dwa silniki diesla o tej samej pojemności 1995 cm3, lecz różnych mocach 150 KM i 175 KM. Podobnie jest ze skrzynią biegów, do wyboru jest manualna lub automatyczna, obydwie sześciostopniowe. Testowany pojazd wyposażony był w silnik wysokoprężny 2.0 dCi o maksymalnej mocy 175KM uzyskiwanej przy prędkości obrotowej 3750 obr/min oraz charakteryzujący się momentem obrotowym rzędu 360 Nm osiąganym już przy prędkości 1750 obr./min. Przeniesienie napędu od silnika do kół jezdnych następuje za pośrednictwem 6-stopniowej automatycznej przekładni biegów. Auto mimo swoich dużych rozmiarów i masy jest dość dynamiczne, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 sekund. Moc i moment, jakim dysponujemy pozwala bez jakichkolwiek przeszkód wyprzedzać innych użytkowników drogi. Zawieszenie oraz układ kierowniczy zostały tak zestrojone, aby uzyskać maksymalny komfort prowadzenia pojazdu. Kierujący modelem Espace nie może zapominać, że pojazd posiada duże rozmiary i tak naprawdę został stworzony do spokojnej jazdy. Niekiedy jadąc Renault Espace możemy odczuwać, że zmiana przełożeń automatycznej skrzyni następuje zbyt wolno. Wymagającym bardziej sportowego zachowania kierowcom, producent dał możliwość manualnego wyboru przełożenia. Podczas testu średnie spalanie paliwa wyniosło około 10 litrów oleju napędowego, nie zapominajmy jednak, że jego masa własna bez obciążenia to aż 1870 kg.

Podsumowanie

Renault Espace to pojazd przede wszystkim rodzinny, znakomicie sprawujący się podczas wakacyjnych wyjazdów. Auto zapewnia wysoki komfort zarówno kierowcy jak i pasażerom. Właściwości jezdne i użytkowe pojazdu uzupełnia w pełni jego poziom bezpieczeństwa. Pojazd został wyposażony między innymi w system ABS, uzupełniony elektronicznym korektorem sił hamowania, system wspomagania nagłego hamowania, elektronicznym system kontroli toru jazdy ESP oraz systemem zapobiegającym poślizgowi kół podczas ruszania ASR. Kierowca i pasażer chronieni są przez system poduszek powietrznych w skład, którego wchodzą: poduszki powietrzne czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne. Testowany pojazd nie należy do najtańszych, lecz za swoją cenę ma do zaoferowania sporą dawkę komfortu i luksusu. Renault Espace jest autem doskonale wyposażonym zaspokoi najbardziej wymagających klientów. Cena zakupu testowanego samochodu w podstawowej wersji kompletacji wyposażenia to suma około 130 000 złotych brutto. Wyposażenie dodatkowe, w które doposażony jest testowany Renault Espace podnosi jego cenę do kwoty blisko 180 000 złotych brutto.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel) doładowany
- Pojemność skokowa – 1995 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 127 (175) przy 3750
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 1750
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) –198
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 11,1

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 9,3
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,1
- Cykl mieszany (l/100 km) – 7,2
- Emisja CO2 (g/km) - 189

Pojemność zbiornika paliwa:
- 80 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4656, wersja Grand 4856
- Szerokość (mm) – 1860
- Wysokość (mm) – 1801
- Rozstaw osi (mm) - 2656, wersja Grand 2868
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1574
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1556
- Zwis przedni (mm) – 1021
- Zwis tylny (mm) - 832, wersja Grand 967

Napęd:
- Przedni

Układ kierowniczy:
- Ze wspomaganiem zmiennym
- Średnica zawracania (m) – 11,3 wersja Grand 11,8

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/55 R17
- Standardowe obręcze kół (”) - 17

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1993 kg
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2655 kg
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 4155 kg

Pojemność bagażnika:
- 456 litrów przy trzech rzędach siedzeń
- 780 litrów przy dwóch rzędach siedzeń
- 3050 litrów - maksymalna pojemność bagażnika

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Initiale. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
- Audio Connection Box
- Czujnik parkowania –przód i tył
- DYwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Filtr p/pyłkowy
- Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
- Fotel kierowcy z pamięcią położenia
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędYwiowego
- Fotel pasażera regulowany elektrycznie
- Fotele przednie podgrzewane
- Fotele tylne składane
- Fotele tylne wyjmowane
- Fotele tylne z regulacją wzdłużną
- Hamulec postojowy automatyczny
- Immobilizer
- Karta kodowa Renault bezdotykowa
- Kierownica pokryta skórą
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Kolo zapasowe
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lakier metalizowany
- Listwy boczne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Nawiew powietrza na siedzenia tylne
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz CD i MP3 Sound by Arkamys
- Reflektory bi-ksenonowe doświetlaniem łuków
- Relingi dachowe
- Skrzynia biegów automatyczna
- Spryskiwacze reflektorów
- Stoliki lotnicze na oparciach foteli przednich
- Sygnalizacja niezapiętych p as ów przednich
- System Bluetooth
- System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD
- System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBV
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System nawigacji satelitarnej Tom Tom
- System przeciwpoślizgowy przy przyspieszaniu ASR
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- światła przeciwmgielne przednie
- światło dodatkowe STOP
- Tapicerka łączona ze skóry naturalnej i ekologicznej
- Tarcze kół aluminiowe 17”
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Zagłówki foteli przednich regulowane
- Zagłówki siedzeń tylnych regulowane
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Żaluzje przeciwsłoneczne szyb tylnych bocznych w 2 rzędzie
- Żaluzje przeciwsłoneczne szyby tylnej i bocznych szyb tylnych

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Initiale posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

- Dach panoramiczny regulowany elektrycznie
- Dywaniki podłogowe w 1,2 i 3 rzędzie siedzeń
- Fotele dodatkowe 2 szt. z tapicerką skórzaną
- Podłokietniki na wszystkich siedzeniach
- Poduszki powietrzne boczne 2rzędu siedzeń
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System multimedialny DVD
- Szyba drzwi tylu nadwozia otwierana
- światła mijania włączane automatycznie

Test przeprowadzony w dniach 16 – 20 czerwiec 2011r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

07-07-2011

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl