Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Toyota Yaris 1.3 Dynamic

Yaris jest najpopularniejszym modelem Toyoty w Polsce i w Europie. Od 12 lat zabiega o względy klientów w segmencie pojazdów miejskich stanowiącym niemal 30% całego rynku nowych samochodów. Polacy kupili dotychczas ponad 115 tys. tych hatchbacków cieszących się opinią niezawodnych i wszechstronnych. Popyt na małą Toyotę nie maleje o czym świadczy rzesza ponad 20 tys. osób, które pod koniec września ubiegłego roku odwiedziły 63 salony w całej Polsce z okazji dni otwartych nowego Yarisa.

Wygląd zewnętrzny

Obłe i łagodne kształty charakteryzujące dwie pierwsze generacje małej Toyoty przeszły do historii. Designerzy zrozumieli, że nie warto projektować samochodu, którego sylwetka będzie jednoznacznie kojarzona z autem dla kobiety. Transformacja od wszechobecnych zaokrągleń do ostrych, przyciągających wzrok linii trwała ponad dekadę. Najnowsze wcielenie Yarisa jest bezapelacyjnie najładniejszym z dotychczas zaprezentowanych. Dzięki wydłużeniu i obniżeniu nadwozia nowa sylwetka zyskała bardziej dynamiczny wygląd. W porównaniu do poprzedniej generacji nadwozie zachowało tą samą szerokość (1695 mm), długość zwiększyła się o 100 mm (3885 mm), a wysokość zmniejszyła się o 20 mm (1510 mm). Zupełnie nowy kształt reflektorów przednich i atrapy chłodnicy zapowiadają kierunek w którym będą podążały kolejne projekty Toyoty. Wznosząca się linia okien bocznych, krótki zwis przedni i tylny oraz efektowny spoiler dachowy tworzą zwartą i proporcjonalną sylwetkę.

Personalizację wyglądu auta umożliwia szeroka gama oryginalnych akcesoriów Toyoty. Aluminiowe tarcze kół, ochronne listwy, chromowana końcówka wydechu, osłony przeciwsłoneczne, nakładki progowe lub LEDowe światła dzienne pozwolą uatrakcyjnić wygląd zewnętrzny.

Wnętrze pojazdu

W zależności od zasobności naszego portfela wnętrze Yarisa może cechować się różną kolorystyką, fakturą i twardością materiałów wykończeniowych oraz wyglądem konsoli centralnej. Pięć poziomów wyposażenia (Terra, Luna, Sol, Prestige i Dynamic) pozwala każdemu znaleźć wersję z najbardziej optymalnym stosunkiem ceny do wyposażenia standardowego. Podczas pierwszych dni sprzedaży 49% klientów zamówiło auto w wersji Sol, a kolejne 34% jeszcze bogatsze odmiany Prestige oraz Dynamic. Świadczy to o zwiększonych oczekiwaniach klientów względem miejskich samochodów. Bogate wyposażenie występujące kiedyś w droższych klasach oczekiwane jest dzisiaj w segmencie B. Najpopularniejsza wersja Sol wyposażona jest m.in. w 7 poduszek powietrznych, system multimedialny Toyota Touch, klimatyzację manualną, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów oraz komputer pokładowy. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje dotykowy 6.1-calowy ekran zestawu Toyota Touch za pomocą którego korzystamy z radioodtwarzacza CD/MP3, Bluetooth, gniazda USB oraz kamery cofania. Bluetooth umożliwia bezpieczne rozmowy telefoniczne podczas jazdy, do USB podłączymy iPoda, a kamera cofania pozwala nam zobaczyć co dzieje się za tylnym zderzakiem. Niestety pozwala tylko zobaczyć, a nie usłyszeć, ponieważ kamera nie jest zintegrowana z czujnikami cofania (niedostępnymi nawet za dopłatą). Ekran multimedialnego systemu służy również do wyświetlania informacji dotyczących zużycia paliwa, zasięgu lub czasu podróży. Dopłacając 2100 zł (za system Touch&Go) możemy wzbogacić nasz multimedialny kombajn o funkcje nawigacji, możliwość pisania i odczytywania smsów, wyświetlania zdjęć z pamięci USB, a nawet korzystania z Facebooka lub uzyskania informacji o cenach na najbliższych stacjach benzynowych. Obsługa obu systemów jest banalnie prosta i przypadnie do gustu miłośnikom samochodowych gadżetów.

Niezależnie od wersji, każdy Yaris oferuje przestronną przestrzeń pasażerską oraz dobrze spasowane elementy wnętrza. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 50 mm i szerokości wewnątrz o 30 mm pasażerowie przednich i tylnych foteli mogą podróżować w komfortowych warunkach. Projektanci szczególną uwagę przywiązali do wygody kierowcy. Zwiększono zakres regulacji wysokości jego fotela do 6 cm i zmniejszono o 3 stopnie kąt położenia kolumny kierownicy. Fotele przednie mają lepsze podparcie boczne oraz poszerzone i wydłużone siedziska, natomiast z tyłu brak tunelu środkowego ułatwia podróżowanie trzem osobom.

Zamiast standardowej podsufitki za jedyne 1900 zł (Pakiet Vision) pasażerowie Yarisa mogą cieszyć się szklanym panoramicznym dachem. Okno dachowe doświetla i powiększa optycznie wnętrze, a podwójne rolety umożliwiają zasłonięcie przedniej lub tylnej jego części, np. aby zapobiec oślepianiu przez słońce lub zbytniemu nagrzewaniu się kabiny.

Całe wnętrze nowej Toyoty nabrało stylu i elegancji. Zrezygnowano z centralnego umieszczenia zegarów i designerskiej konsoli centralnej. Za trójramienną kierownicą z grubym, wygodnym wieńcem znajdziemy standardowe, analogowe, podświetlone na czerwono zegary. Umieszczenie ich w tradycyjnym miejscu zdecydowanie poprawiło ich czytelność. Sterowanie klimatyzacją i nawiewem zostało przeniesione niżej na osobny panel, dzięki czemu regulując temperaturę wnętrza nie przestawimy przypadkowo nawigacji lub systemu audio.

Mankamentem wnętrza jest brak regulacji lędźwiowej foteli przednich oraz oświetlenia przycisków: na kierownicy, sterowania szybą w drzwiach pasażera i regulacji lusterek.

Samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności 286 litrów. Dla miłośników dalszych podróży wakacyjnych Toyota przygotowała dostępne za dopłatą praktyczne dachowe boxy bagażowe lub mocowany na haku holowniczym bagażnik na dwa rowery.

Silnik

Wszystkie jednostki napędowe Yarisa wyposażone są w technologię Toyota Optimal Drive. Dzięki lżejszej konstrukcji układu napędowego, poprawionej wydajności spalania oraz zastosowaniu części o niskim współczynniku tarcia udało się zmniejszyć emisję CO2 i zużycie paliwa oraz zwiększyć moc i wartość momentu obrotowego. Najmniejszy w ofercie ważący zaledwie 67 kg trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra, dysponuje mocą 69 KM i skromnym momentem 93 Nm. Wartości te sprawdzają się najlepiej w mieście, gdzie przyśpieszenie do 100km/h w 15,3 sekundy i prędkość maksymalna na poziomie 155 km/h w zupełności wystarczą. Brak oszałamiających osiągów rekompensowany jest przez niskie zużycie paliwa, które według producenta w cyklu mieszanym wynosi 4,8l/ 100km. Co ciekawe, podczas brytyjskiego testu ekonomii ALD Automotive na odcinku 563 km w ruchu miejskim i pozamiejskim Toyota Yaris z tym silnikiem uzyskała średnie spalanie na poziomie 4,1l/ 100km, czyli o 15% mniej niż deklaruje producent.

Droższy (o 3200 zł) i znacznie mocniejszy jest silnik o pojemności 1.33 litra w który wyposażony był testowany egzemplarz Toyoty. Dzięki 99 KM mocy i 125 Nm momentu obrotowego oferuje znacznie lepsze osiągi przy nieznacznym wzroście zużycia paliwa, co czyni go najbardziej atrakcyjną propozycją w gamie silnikowej Yarisa. Średnie zużycie paliwa na poziomie 5,4l/ 100km oraz przyśpieszenie do 100 km/h w 11,7 sekundy wystarczą do codziennych dojazdów do pracy, a także podczas wakacyjnych wojaży. W mieście trzeba liczyć się ze spalaniem o około 1 do 1,5 litra większym, niż podaje producent natomiast podczas dynamicznego wyprzedzania w trasie, kiedy musimy wykorzystać cały dostępny przy 4000 obr./min. moment obrotowy silnik zaczyna robić się głosny.

Jedyna w ofercie jednostka wysokoprężna dysponuje mocą 90 KM i momentem obrotowym 205 Nm. Za najlepsze osiągi i najmniejsze zużycie paliwa trzeba dopłacić 15 500 zł (w porównaniu do litrowego silnika). Jest to więc propozycja dla klientów flotowych lub prywatnych osiągających znaczne przebiegi roczne.

Tylko najsłabszy silnik benzynowy współpracuje z manualną 5-biegową przekładnią. W stukonnej jednostce benzynowej oraz dieslu napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni. Precyzyjne działanie ułatwia szybką zmianę przełożeń, a szósty bieg pozwala ograniczyć zużycie paliwa w trasie. Za 5000 zł do silnika o pojemności 1.33 litra możemy dokupić skrzynię automatyczną Multidrive S.

W wersji Dynamic oprócz najbardziej sportowego designu zastosowano utwardzone i obniżone zawieszenie. W połączeniu z 16-calowymi tarczami kół i oponami o profilu 50 mm mała Toyota prowadzi się dobrze w każdych warunkach. Nierówności są bardziej wyczuwalne niż w Yarisie II, ale rekompensowane jest to przez lepsze zachowanie w zakrętach lub podczas nagłych, gwałtownych zmian kierunku jazdy.

Maksymalna ocena pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP dowodzą że również małe samochody mogą zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa.

Podsumowanie
Dobrze skalkulowana cena (od 41 500 zł), bogate wyposażenie standardowe oraz bardzo atrakcyjne wizualnie nadwozie sprawiają, że do ponad 2 milionów posiadaczy poprzednich generacji Yarisa dołączają kolejni zadowoleni klienci. Dobra opinia o jakości japońskiego produktu przekłada się na duże zainteresowanie w salonach oraz wysokie wartości rezydualne w momencie odsprzedaży.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 1329 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 73 (99) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 125 przy 4000

Osiągi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 11.7
- Prędkość maksymalna – 175 km/h

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6.8
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.5
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.4
- Emisja CO2 (g/km) – 123

Pojemność zbiornika paliwa: - 42 l.

Wymiary
- Długość (mm) –3885
- Wysokość (mm) – 1510
- Szerokość (mm) – 1695
- Rozstaw osi (mm) – 2510
- Rozstaw kół przednich (mm) - 1460
- Rozstaw kół tylnych (mm) - 1450

Napęd
- na oś przednią

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 9,4

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 195/50 R16
- Standardowe obręcze kół – 16” (aluminiowe)

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1015 kg.
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1470 kg

Pojemność bagażnika: - 286 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Dynamic. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBD + BA
• Immobilizer
• ISOFIX na skrajnych tylnych siedzeniach
• Sygnalizacja niezapiętych pasów z przodu i z tyłu
• Przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• Wyłącznik poduszki pasażera
• Boczne poduszki powietrzne
• Kurtyny powietrzne
• Poduszka kolanowa kierowcy
• VSC + TRC (systemy stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji)
• Przednie lampy przeciwmgielne
• Lakierowane zderzaki
• Lakierowane klamki i lusterka zewnętrzne
• Kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych
• Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
• Chromowane elementy wykończeniowe
• Miękkie materiały wykończeniowe
• Tylny spojler
• Tapicerka z elementami skórzanymi
• Koła 195/50 R16 + felgi aluminiowe
• Centralny zamek sterowany pilotem
• Obrotomierz
• Komputer pokładowy
• Funkcja Follow-Me-Home
• Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
• System multimedialny Toyota Touch (6 głośników)
• Gniazda USB i Aux-In
• Przyciski w kierownicy do sterowania radiem CD
• Przyciski w kierownicy do sterowania zestawem Bluetooth
• Kamera cofania
• Wspomaganie kierownicy
• Regulacja wysokości fotela kierowcy/pasażera
• Kierownica regulowana w pionie i w poziomie
• Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie regulowane szyby przednie
• Koło dojazdowe
• Podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Dzielona (60:40) tylna kanapa
• Kieszenie w oparciach przednich siedzeń
• Podłokietnik przedni
• Chłodzony schowek

Wyposażenie dodatkowe:
• System multimedialny Toyota Touch&Go (nawigacja) – 2100 zł
• Pakiet VIP&Vision: dach panoramiczny, tapicerka z elementami skórzanymi, przyciemniane tylne szyby, oświetlenie przestrzeni na nogi – 3600
• Lakier metalic - 2000

Test przeprowadzony w dniach 5.XII – 12.XII 2011r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Toyota Motor Poland za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

04.01.2012

> > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>