sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Jeep Compass Limited 2.2 CRD 4x4

Marka Jeep kojarzy się wszystkim z pojazdami przeznaczonymi do jazdy w terenie. Model Compass posiada także zalety samochodu osobowego. Łączy w sobie wiele cech auta miejskiego i terenowego, funkcjonalność wnętrza z osiągami i właściwościami jezdnymi, ekonomię eksploatacji oraz cenę samochodu kompaktowego. Ten niewielki SUV to najmłodsze dziecko marki Jeep. Po raz pierwszy zaprezentowany został w styczniu 2006 na salonie samochodowym North American International Auto Show w Detroit.
Konstrukcja pojazdu została oparta na tej samej płycie podłogowej, która posłużyła do budowy modelu Patriot. Niespełna rok temu przeszedł facelifting, zyskał wiele cech upodabniających go do większego Grand Cherokee. Produkowany jest w zakładach mieszczących się w mieście Belvidere w stanie Illinois (USA). Oferta sprzedaży obejmuje dwa zakresy kompletacji wyposażenia Sport i Limited oraz dwie jednostki napędowe: jedną benzynową i jedną wysokoprężną (diesel). Najniższa cena modelu dotyczy wersji Sport z dwulitrowym silnikiem benzynowym i kształtuje się na poziomie 82 500 złotych brutto. Wykorzystując początek roku i decydując się na zakup pojazdu z poprzedniego rocznika produkcji można obniżyć jego cenę zakupu i uzyskać rabat w wysokości blisko 7500 złotych.

Wygląd zewnętrzny

Nadwozie zbudowane zostało na samonośnej konstrukcji stalowej ze zintegrowaną klatką bezpieczeństwa. Klatka, łącznie z kontrolowaną strefą zgniotu pochłaniającą energię zderzenia i stalowymi belkami w drzwiach, chroni pasażerów przed skutkami kolizji drogowych. Stosowane przy produkcji Compassa nowoczesne technologie pozwalają na zwiększenie wytrzymałości z jednoczesnym obniżeniem masy i redukcją hałasu. Po przeprowadzonej w 2011 roku modernizacji, linia nadwozia wykazuje duże podobieństwo do nowego Grand Cherokee. Dzięki nowej stylistyce zyskał niebanalny, nowoczesny wygląd. Przód pojazdu to charakterystyczna dla marki szeroka chromowana krata wlotu powietrza. Przetłoczenia pokrywy silnika i boków nadwozia oraz osłony podzderzakowe i progowe nadają autu masywny wygląd. Sylwetka charakteryzuje się kanciastymi i prostymi kształtami. Chromowane zewnętrzne elementy wykończeniowe w postaci listew bocznych, osłony chłodnicy i końcówki układu wydechowego uzupełnione aluminiowymi tarczami kół i mocno przyciemnianymi szybami tylnymi dodają stylistyce nieco elegancji. Tył pojazdu to pokrywa komory bagażnika z dużą przyciemnianą szybą nad którą znajduje się sporych rozmiarów spoiler dachowy w kolorze nadwozia z centralnie umieszczonym światłem Stop. Elegancję pojazdu podkreślają zarówno przednie reflektory jak i projekcyjne światła przeciwmgielne oraz zespolone lampy tylne, wykonane w technologii LED. Jeep Compass to typowy SUV, który mimo swojego masywnego wyglądu postrzegany jest przez użytkowników jako rodzinny crossover. Przez podobieństwo do swojego większego brata w pierwszej chwili auto wydaje się duże czego w rzeczywistości nie potwierdzają jego wymiary. Długość pojazdu to 4448 mm przy szerokości 1812 mm, wysokości 1718 mm i rozstawie osi 2635 mm. Właściwości terenowe pojazdu odzwierciedlają: prześwit pojazdu wynoszący 200 mmm, kąt natarcia - 200, kąt zejścia – 320 oraz kąt rampowy 200.

Wnętrze samochodu

Wnętrze dysponuje dużą przestrzenią: zarówno nad głowami osób zasiadających na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie, co jest atutem pojazdów typu SUV. Zastosowane materiały wykończeniowe są wysokiej jakości, niczym z pojazdów klasy Premium. Fotele przednie są stosunkowo wygodne, a sposób ich regulacji pozwala na optymalne ustawienie. Pozycja kierowcy jest typowa dla samochodów wykazujących cechy terenowe, jest ona wysoka, co zapewnia odpowiednią widoczność wokół pojazdu. Komfort osób podróżujących na przednich siedzeniach podnosi, dostępne już w standardzie, ich dwustopniowe podgrzewanie oraz dostępna w testowanej wersji, elektryczna regulacja fotela kierowcy w sześciu kierunkach. Kanapa tylna z regulowanym oparciem zapewnia komfortowe miejsce dla dwóch osób, trzecia zasiadając w jej części środkowej napotka ograniczoną ilość miejsca na nogi w wyniku umiejscowienia na tunelu środkowym pojemnika na kubki. Na uwagę zasługuje wielofunkcyjna kierownica, pokryta miękką i przyjemną w dotyku skórą. Przyciskami znajdującymi się z obu stron, można sterować systemem audio, tempomatem jak i telefonem. Logo producenta, umieszczone w chromowanej obwódce, w centralnej części kierownicy, przyciąga wzrok i wygląda bardzo estetycznie. Zestaw wskaźników to tradycyjne okrągłe bardzo czytelne zegary, gdzie w dolnej części prędkościomierza znajduje się niewielkich rozmiarów wyświetlacz komputera pokładowego. Środek deski rozdzielczej to dwie dysze nawiewu powietrza, poniżej których umieszczony jest panel sterowania radioodtwarzacza Media Center 235 obsługującego pliki w systemach MP3 i WMA, wyposażonego w sześciopłytową zmieniarkę CD/DVD i gniazdo AUX. Między radioodtwarzaczem i dźwignią zmiany biegów znajdziemy charakterystyczne trzy pokrętła regulacji klimatyzacji automatycznej. Chromowane akcenty wykończenia wnętrza w postaci listew, obwódek zegarów, nawiewów powietrza oraz panelu wskaźników i konsoli centralnej nadają mu ekskluzywnego wyglądu. Wszystkie przyciski i elementy sterujące we wnętrzu posiadają widoczne po zmroku przyjemne turkusowe podświetlenie. Z powodu wyposażenia pojazdu w napęd na wszystkie koła oraz w pełnowymiarowe koło zapasowe bagażnik ma niewielkie rozmiary. Jego minimalna pojemność nie zachwyca i wynosi niespełna 328 litrów. Po złożeniu dzielonej asymetrycznie w proporcji 60/40 tylnej kanapy objętość przestrzeni bagażowej może wzrosnąć do 1269 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy uzyskujemy prawie płaską podłogę bagażnika a dodatkowo możliwość złożenia prawie na płasko przedniego fotela pasażera ułatwia przewóz długich przedmiotów. Wnętrze obfituje w sporą liczbę schowków i półek, które podczas podróży mogą stać się niezbędne. Wykończenie, na które składa się montaż jak i zastosowane materiały, jest na dobrym poziomie i zasługuje na pochwałę.

Silnik i właściwości jezdne

Jeep Compass napędzany może być silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Na uwagę zasługuje nowy diesel 2.2 CRD, w który wyposażony jest testowany pojazd. Do modelu został on wprowadzany w 2011 roku w chwili jego modernizacji. Silnik zasilany jest systemem wtrysku bezpośredniego Common Rail. Pojemność skokowa to 2143 cm3. Charakteryzuje się on maksymalną mocą 163KM uzyskiwaną w zakresie prędkości obrotowej 3600-4200 obr/min. oraz maksymalnym momentem 320 Nm w zakresie 1400-3600. Mimo że auto jest stosunkowo ciężkie odznacza się bardzo dobrą dynamiką przy jednoczesnym niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo. Spalanie oleju napędowego jest na poziomie około 7 litrów na 100 km. Swoje osiągi zawdzięcza zastosowaniu nowoczesnych technologii w konstrukcji silnika. Są wśród nich: turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek, system chłodzenia recyrkulacji spalin EGR oraz pięciofazowy wtrysk paliwa i system selekcjonowanego chłodzenia tłoków silnika. Moment obrotowy silnika przenoszony jest na koła jezdne za pośrednictwem 6 biegowej manualnej skrzyni biegów i aktywnego systemu napędu 4x4 Freedom Drive I. System ten pozwala na swobodne poruszanie się po utwardzonych drogach i w terenie, a możliwość jego blokady dodatkowo poprawia jego właściwości terenowe. Funkcja ta w trudnych warunkach drogowych zapewnia lepszą trakcję poprzez równy rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami. Zawieszenie pojazdu to połączenie jak najlepszych właściwości jezdnych i komfortu. Jego charakterystyka w połączeniu z dobrze dobranym układem kierowniczym pozwala na płynną i bezpieczną jazdę oraz bardzo dobre trzymanie się drogi i pokonywanie zakrętów. Układ hamulców tarczowych uzupełniony jest systemem ABS, wspomaganiem hamowania awaryjnego BAS oraz systemem kontroli trakcji ASTC. Model Compass może pochwalić się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi zarówno w mieście jak i poza miastem w terenie.

Podsumowanie

Jeep Compass na pierwszy rzut oka to mniejszy brat modelu Grand Cherokee. Jest on doskonałą propozycją za stosunkowo niewielkie pieniądze dla osób poszukujących niewielkiego samochodu o właściwościach terenowych, który jednocześnie będzie bardzo sprawnie poruszał się w warunkach miejskich. Decydując się na jego zakup otrzymamy w zamian amerykański styl, bogate wyposażenie oraz auto o bardzo dobrych właściwościach jezdnych. Bogato wyposażona, testowana wersja Limited napędzana silnikiem 2.2 CRD jest do nabycia w autoryzowanych salonach sprzedaży za kwotę 125 000 złotych.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 2143 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) w zakresie prędkości (obr./min) – 120 (163) w zakresie prędkości 3600 - 4200
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości (obr./min) – 320 w zakresie prędkości 1400-3600
- Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni Common Rail Dephi

Osiągi

- Prędkość maksymalna (km/h) – 202
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 10,6”

Zużycie paliwa

- Cykl miejski (l/100 km) – 7,9
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,9
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6,6
- Emisja CO2 (g/km) – 172
- Norma emisji spalin – EURO 5

Pojemność zbiornika paliwa:

- 51 litrów

Wymiary:

- Długość (mm) – 4448
- Szerokość (mm) – 1812
- Wysokość (mm) – 1663 / 1718 z relingami dachowymi
- Rozstaw osi (mm) – 2635
- Rozstaw kół przednich (mm) – 1520
- Rozstaw kół tylnych (mm) – 1520
- Zwis przedni (mm) – 916
- Zwis tylny (mm) – 897
- Prześwit przedni (mm) – 205
- Prześwit tylny (mm) - 209
- Kat natarcia - 200
- Kąt zejścia – 320
Napęd:

- 4x4 Freedom Driver I

Układ kierowniczy:

- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 10,8

Koła i opony

- Wymiary opon standardowych - 215/55 R18
- Standardowe obręcze kół (") - 18

Masy:

- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1655 kg
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2075 kg
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 4075 kg

Pojemność bagażnika:

- Minimalna (litry) – 328
- Maksymalna (litry) – 1269

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Limited. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
- Autoalarm
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Filtr przeciw pyłkowy
- Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotele przednie podgrzewane
- Głośniki 4 szt.
- Immobilizer
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Koło zapas owe dojazdowe
- Kompas
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane
- Oparcie fotela pasażera z przodu składane
- Oparcie siedzeń tylnych regulowane
- Oparcie siedzeń tylnych składane
- Osłona części bagażowej
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
- Radioodtwarzacz DVD
- Relingi dachowe
- Spoiler dachowy
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System kontroli trakcji ASTC
- System przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu ERM
- System stabilizacji toru jazdy ESC
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyby fotochromatyczne
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemniane
- Światła p/mgielne przednie
- Światła tylne LED
- Światła z regulacją kąta pochylenia
- Światło dodatkowe STOP
- Tapicerka ze skóry
- Tarcze kół aluminiowe 18"
- Tempomat
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wycieraczka szyby tylnej
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
- Zagłówki foteli przednich aktywne
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zmieniarka CD

Test przeprowadzony w dniach 11 – 16 styczeń 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Fiat Auto Poland S.A za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

2012-02-06


Copyrights 2017: www.millenium.pl