sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Fiat Croma 1.9 16V Multijet Emotion


Marka Fiat jeszcze nie tak dawno kojarzona była przede wszystkim z produkcją samochodów małych, miejskich i kompaktowych. Dwadzieścia lat temu koncern produkował samochód klasy średniej pod nazwą Croma, który był w tamtych czasach marzeniem wielu osób i symbolem luksusu. Producent przez prawie jedenaście lat nie produkował samochodu w tej klasie. W 2005 roku zaprezentował następcę modelu produkowanego w latach osiemdziesiątych - nową Cromę. Samochód miał konkurować na rynku przede wszystkim z takimi autami jak Renault Laguna, Peugeot 407 czy Ford Mondeo. Nowa Croma została zaprojektowana przez Giorgio Giugiaro, połączył on cechy limuzyny, minivana oraz samochodu kombi nie pozbawiając jej pewnej elegancji. Współpraca Fiata z koncernem General Motors zaowocowała skonstruowaniem wspólnej płyty podłogowej do produkcji Fiata Cromy, Opla Vectry i Saaba 9-3. Stylistyka tego auta z zastosowaniem wielu elementów pokrytych chromem ma podkreślać powrót modelu Croma do grona samochodów klasy średniej.

Wygląd zewnętrzny

Wygląd zewnętrzny Cromy odzwierciedla jej niepowtarzalny włoski styl. Zarys nadwozia wyróżnia się miękkimi i harmonijnymi liniami, dzięki czemu pojazd jest bardzo przestronny przy zachowaniu wrażenia, że jest to samochód elegancki i dynamiczny. Sylwetka pojazdu charakteryzuje się aerodynamicznym i przejmującym przodem z reflektorami w kształcie kropli podkreślającymi jego sportowy charakter. Osłona chłodnicy z szerokimi otworami idealnie komponuje się z dolnym wlotem powietrza, a jej chromowe wykończenie nadaje elegancki wygląd przodu pojazdu. Linia boczna jest dość łagodna, pokrywa silnika łagodnie łączy się z pochyloną szybą czołową i linią dachu, która z tyłu pojazdu gwałtownie opada. Elegancki i luksusowy styl pojazdu podkreślają takie elementy jak: tylny spoiler, błyszczące czarne słupki, chromowane listwy wykończeniowe szyb, boczne listwy ochronne oraz 18 calowe aluminiowe tarcze kół. Zwieńczeniem sylwetki pojazdu jest jego tył. Prawie pionowa linia pokrywy bagażnika zastosowana w testowanym samochodzie charakterystyczna jest dla nadwozi typu kombi. Specyficzny charakter i sportowy styl Cromy podkreślają z tyły pojazdu takie elementy jak spoiler dachowy, wąskie światła tylne oraz charakterystycznie przetłoczony tylny zderzak z czujnikami parkowania wykończony chromowaną listwą ochronną. Samochód prezentuje się masywnie i solidnie. Nadwozie Fiata Croma dzięki temu, że zostało pozbawione ostrych przetłoczeń, a jego linie są dość gładkie nie powinno się szybko starzeć. Giorgio Giugiaro przy projektowaniu starał się stworzyć auto dające maksimum komfortu i przestrzeni.

Wnętrze samochodu

Fiat Croma to przede wszystkim olbrzymia przestrzeń i elegancja. Tapicerka welurowa w ciemnej tonacji, deska rozdzielcza jednokolorowa o barwie ciemnoszarej to wszystko powiązane z drewnopodobnymi oraz pokrytymi chromem elementami wykończenia wnętrza podkreśla elegancki styl Cromy. Wnętrze pojazdu jest uporządkowane i dystyngowane, wykonane z dobrej jakości materiałów zdecydowanie różniące się od innych modeli Fiata, co sprawia bardzo dobre wrażenie. Celem projektantów było stworzenie w Cromie dużej przestrzeni, która pozwoli na wygodne podróżowanie nią osób wysokich. Wnętrze pojazdu jest bardzo obszerne, przede wszystkim dzięki dużemu rozstawowi osi: 2700 mm. Zajmowanie w nim miejsc nie przysparza żadnych kłopotów poprzez zastosowanie szerokich i wysokich drzwi tym bardziej, że fotele umieszczone są dość wysoko. Na uwagę zasługuje duża ilość miejsca ze sporą przestrzenią na kolana dla pasażerów siedzeń tylnych. Wsiadając do pojazdu czeka na nas kilka dziesiątek przycisków rozmieszczonych we wnętrzu pojazdu. Początkowo ta ilość przeraża, lecz po kilkunastu minutach okazuje się, że są one czytelne a obsługa urządzeń znajdujących się w samochodzie jest łatwa i intuicyjna począwszy od komputera pokładowego poprzez klimatyzację do sterowania systemem nawigacji satelitarnej włącznie. Testowany pojazd wyposażony był między innymi w dwustrefową klimatyzację automatyczną. Pośrodku deski rozdzielczej umieszczono przykuwający wzrok duży kolorowy wyświetlacz obsługujący między innymi system nawigacji satelitarnej, radioodtwarzacz jak i komputer pokładowy. Informacje z komputera pokładowego mogą być jednocześnie wyświetlane na dużym wyświetlaczu i małym umieszczonym między zegarami prędkościomierza i obrotomierza silnika. Samochód wyposażony był w system komunikacji Blue&Me™. System ten został stworzony we współpracy Fiat Auto z firmą Microsoft. System Blue&Me™ zawiera system sterowania głosem telefonu, daje możliwość odsłuchiwania otrzymanych SMS-ów. System pozwala cieszyć się - muzyką w formacie MP3 / WAV / WMA zapisaną na nośniku pamięci USB poprzez gniazdo USB umieszczone na konsoli centralnej przy dźwigni hamulca ręcznego. Zastosowany w aucie system nawigacji satelitarnej jest dość czytelny i intuicyjny w obsłudze, wszystkie informacje dotyczące nawigacji są dostępne na wyświetlaczu System podpowiada możliwe adresy punktów docelowych i umożliwia szybki ich wybór. Zestaw zegarów jest czytelny, prędkościomierz i obrotomierz otrzymały delikatne aluminiowe obramówki, a całość podświetlona jest w kolorze ciemnopomarańczowym. Rozmieszczenie wszystkich elementów obsługi we wnętrzu pojazdu zasługuje na pochwałę nawet zastosowanie klucza elektronicznego i umiejscowienie stacyjki, którą producent umieścił pomiędzy dźwignią hamulca ręcznego a dźwignią zmiany biegów. Rozwiązanie to nie jest jednak innowacyjne, spotkamy je między innymi w samochodach marki Saab. Wrażenie elegancji wnętrza podkreśla wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą. W wyposażeniu auta pośrodku sufitu znajdował się dodatkowo przeznaczony dla pasażerów siedzeń tylnych odtwarzacz DVD firmy JVC.

Bardzo istotnym elementem w samochodzie typu kombi jest jego bagażnik. Bagażnik Cromy nie jest mały a jego pojemność to 500 litrów, można ją oczywiście powiększyć, i to na kilka sposobów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy pojemność bagażowa zwiększa się do 1610 litrów. Asymetrycznie dzielona tylna kanapa oraz możliwość składania oparcia przedniego fotela pasażera pozwala na dowolną aranżację wnętrza. Dostęp do przestrzeni ładunkowej w testowanym pojeździe był łatwy dzięki zastosowaniu tzw. modularnej podłogi (podwójnej), dolna krawędź załadunku znajdowała się na poziomie górnej podłogi.

Silnik i właściwości jezdne

Fiat Croma wyposażany jest w cztery silniki: jeden benzynowy o pojemności 1,8 litra i mocy 140KM oraz silniki wysokoprężne (diesel) o pojemności 1,9 litra i mocy 120 i 150 KM. Testowany egzemplarz posiadał, turbodoładowany silnik, 1.9 16V Multijet z systemem zasilania common rail o mocy 150 KM osiąganej przy prędkości obrotowej 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosi 320 Nm i jest dostępny przy 2000 obr./min.. Dźwięk silnika nie jest typowym klekotaniem, jakiego można byłoby spodziewać się po silniku diesla, pracuje dość cicho, co jest zasługą jego systemu zasilania (common rail) i materiałów wygłuszających. Pojazd wykazuje kompromis między osiągami, a zużyciem paliwa. Fiat Croma przyspiesza spokojnie, pewnie, bez szarpnięć. Dynamika uzyskiwana przy prędkości obrotowej silnika na poziomie około 3000 obr./min. pozwala jej jednak wyprzedzać bezproblemowo nawet większą liczbę pojazdów. Testowany pojazd wyposażony był w 6-biegową, manualną skrzynię biegów. Pracowała ona dość poprawnie, zmiana biegów następowała precyzyjnie, bez żadnych oporów. W samochodzie zastosowano układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania, co w sposób bezpośredni przełożyło się na łatwość manewrowania pojazdem.

Zawieszenie Fiata Cromy jest sprężyste, ale jednocześnie komfortowe i ciche. Pokonywanie nierówności drogi nie wpływa negatywnie na komfort osób podróżujących Cromą. Samochód dość dobrze spisuje się podczas pokonywania zakrętów. Ze względu na dużą wysokość auta ma ono tendencje do lekkiego przechylania się podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, ale niema to wpływu na pewność prowadzenia. Układ hamulcowy testowanego pojazdu zachowywał się pewnie i bez zastrzeżeń. Komfort i łatwość prowadzenia podnosi dodatkowo wyposażenie w postaci tempomatu.

Podsumowanie

Mimo że Fiat specjalizuje się w produkcji małych samochodów model Croma jest warty uwagi. Oferta Fiata w postaci modelu Croma skierowana jest przede wszystkim do klientów ceniących sobie przestronność wnętrza, prestiż, elegancję (rzecz gustu) oraz komfort podróżowania. Mocną jej stroną jest wysoki poziom komfortu a przede wszystkim bezpieczeństwa. Na liście wyposażenia znajdują się między innymi poduszki powietrzne przednie, boczne jak i kurtyny powietrzne. Samochód wyposażony jest w systemy ABS, ESP, ASR, EBD, MSR, HBA oraz Hill Holder. Fiat Croma to naprawdę udany model, samochód godny polecenia. Fiat chcąc przekonać potencjalnego nabywcę do swojego produktu oferuje bezpieczną konstrukcję, bogate wyposażenie oraz staranne wykończenie przy jednocześnie stosunkowo niskiej cenie. Fiat Croma 1.9 Multijet 16V 150KM Emotion w wersji podstawowej to wydatek rzędu 110 000 zł brutto. Cena testowanego samochodu z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 130 000 zł brutto.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel) 1.9 Multijet 16V
- Pojemność skokowa – 1910 ccm,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) - 110 (150) przy 4000,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 320 przy 2000,
- Rodzaj zasilania – elektronicznie sterowany, bezpośredni wtrysk Multijet typu „Common rail, turbina ze zmienną geometrią łopatek i intercoolerem

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 210,
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 9,6”,

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 8,1 ,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9 ,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6,1 ,

Emisja CO2 (g/km) - 160

Pojemność zbiornika paliwa: 62litry

Wymiary: 4783/1755/1623 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)

Napęd: przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem elektrohydraulicznym,
- średnica zawracania (m) – 10,9 ,

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/45 R18 ,
- Standardowe obręcze kół (") - 18 ,

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1530 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2050 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 3550 kg.

Pojemność bagażnika:
- 500 l,
- 1610 l z podniesionymi i złożonymi oparciami tylnej kanapy(maksymalna pojemność).

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Emotion. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- ABS+EBD - system dystrybucji siły hamowania
- Antena radiowa
- Filtr p/pyłkowy
- Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego
- Fotel kierowcy z regulacja wysokości
- Fotel pasażera z regulacja wysokości
- Głośniki 6 szt.
- Immobilizer
- Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Koło zapasowe dojazdowe
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Listwy boczne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie w kolorze nadwozia
- Poduszka powietrzna dolna kierowcy
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne
- Radioodtwarzacz CD +MP3
- Schowek chłodzony
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Sterowanie radiem i systemem nawigacji w kierownicy
- Sygnalizacja nie zapiętych pasów bezpieczeństwa przednich
- System Blue &Me
- System ESP + ASR + MSR + HBA + HillHolder
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemniane
- Światła p/mgielne przednie
- Tarcze kół ze stopów aluminium 17"
- Tempomat
- Wspomaganie układu kierowniczego elektrohydrauliczne
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Emotion posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

- Audio System HI-FI
- Autoalarm
- Bagażnik o podwójnym dnie
- Czujniki parkowania
- Lakier metalizowany
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Reflektory ksenonowe
- Spryskiwacze reflektorów
- Sterowanie głosem systemu nawigacji satelitarnej
- System Bluetooth
- System nawigacji satelitarnej
- Złącze „USB” i „iPod”
- Odtwarzacz DVD z wyświetlaczem 9"
- Relingi dachowe
- Tarcze kół ze stopów aluminium 18"

Test przeprowadzony w dniach 18 - 26 sierpnia 2010r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – INFO-EKSPERT


Serdecznie dziękujemy firmie FIAT AUTO POLAND S.A. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

31-08-2010

powrót
>

Copyrights 2017: www.millenium.pl