Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium

Focus to auto kompaktowe produkowane nieprzerwanie od 1998 roku. W niedługim czasie od rozpoczęcia produkcji stało się hitem sprzedaży marki, do dziś sprzedanych zostało ponad 10 milionów egzemplarzy. Oferowany obecnie to już trzecia generacja modelu. Swój debiut miał w połowie stycznia 2010 roku w Detroit podczas salonu samochodowego „North American International Auto Show”. Model zbudowany został na nowej globalnej platformie podwoziowej segmentu C, której konstrukcja w przyszłości pozwoli zaprojektować kilka nowych modeli aut kompaktowych Forda. Uniwersalność podwozia pozwala też na opracowanie różnych wersji nadwozi. Model już od pierwszej generacji jest liderem w kwestiach związanych z właściwościami jezdnymi. Cechy zawieszenia i układu kierowniczego oraz oryginalna stylistyka plasuje go dość wysoko wśród samochodów kompaktowych segmentu C. Flagowy model Forda ma na rynku bardzo silną konkurencję w postaci takich samochodów jak: Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Opel Astra czy też Renault Megane i Fluence. Oferowany jest w trzech typach nadwozi, jako 5 drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Ilość dostępnych wersji pojazdu może zawrócić w głowie. Do dyspozycji jest 8 benzynowych i 6 wysokoprężnych jednostek napędowych, a wersji kompletacji wyposażenia aż 10 od najuboższej Ambiente Start do najbogatszej usportowionej ST2. Najtańsza wersja auta to 5 drzwiowy hatchback napędzany silnikiem 1.6 o mocy 85KM w kompletacji wyposażenia Ambiente Start, dostępny jest za kwotę 57 600 złotych.

Wygląd zewnętrzny

Sylwetka modelu jest nowoczesna jednak nie zaskakuje; znajdziemy w niej wiele podobieństw do większego Mondeo. Zaprojektowany został zgodnie ze zobowiązującym w marce kierunkiem stylistycznym o nazwie Ford Kinetic Design. Dynamiczny i masywny wygląd przodu zawdzięcza przede wszystkim nisko umiejscowionym trzem kratkom wlotu powietrza, szerokim nadkolom, wysoko umieszczonym, zachodzącym daleko na błotniki reflektorom oraz wyprofilowaniem dolnej części zderzaka, imitującym niewielki spoiler. Założeniem konstruktorów było stworzenie auta kompaktowego, które będzie się wyróżniało dynamicznym i wymownym designem. Odzwierciedleniem tego jest płynnie poprowadzona, unosząca się ku tyłowi linia boczna nadwozia. Rozstaw osi 2,6m, długość 4,53m, szerokość 1,82m i wysokość 1,48m to rozmiary typowe dla samochodów kompaktowych. Podobieństwa do większego brata najbardziej widoczne są w tylnej części pojazdu. Nowoczesny i sportowy wygląd podkreślają duże lampy tylne, wchodzące bardzo daleko na błotniki i pokrywę bagażnika, wyprofilowanie przypominające mały spoiler oraz chromowana końcówka układu wydechowego. Testowany pojazd to typowy trójbryłowy rodzinny sedan, którego stylistyka powoduje, że może uchodzić również za auto reprezentacyjne. Nadwozie zbudowane zostało na niezwykle wytrzymałej i sztywnej konstrukcji, która ma na celu maksymalne zwiększenie bezpieczeństwa w chwili zaistnienia kolizji drogowych. Wykorzystano w niej takie materiały jak: stal podwyższonej odporności, wysokiej wytrzymałości oraz stal szlachetną z dodatkiem boru. Zaawansowane technologie pozwoliły uzyskać podczas testów zderzeniowych EuroNcap najwyższą notę pięciu gwiazdek. Agresywna i zgrabna sylwetka, stylistyka Kinetic Design powoduje, że nowy Focus ma swój niepowtarzalny charakter.

Wnętrze samochodu

Linia dachu obniżająca się w części tylnej może sugerować, że osoby zasiadające na tylnym siedzeniu Focusa mogą mieć ograniczoną ilość przestrzeni nad głowami. Z chwilą, gdy zajmiemy miejsca na komfortowej tylnej kanapie okazuje się, że tej przestrzeni jest dużo, i mogą tam podróżować śmiało dwie dorosłe osoby i jedno dziecko. Jak na kompaktowe auto miejsca wewnątrz jest wystarczająco dużo. Podobnie jest na przednich fotelach, są one obszerne, komfortowe bardzo dobrze wyprofilowane. Dynamiczny charakter auta zauważymy także we wnętrzu. Z miejsca kierowcy widzimy wielofunkcyjną, starannie obszytą skorą kierownicę. Jakość wykończenia, dobór kolorystyki, aluminiowe wstawki oraz dbałość o ergonomie zasługują na wyrazy szczególnego uznania. Niebanalne i nowatorskie wnętrze niektórym osobom kojarzyć może się z kokpitem pojazdów z filmów science fiction. Tuż za kierownicą znajdują się umieszczone w tubach o nietypowym kształcie zegary obrotomierza i prędkościomierza. Pomiędzy zegarami producent umiejscowił podświetlony w kolorze niebieskim bardzo czytelny wyświetlacz komputera pokładowego. Środek deski rozdzielczej wraz z konsolą centralną, zdominowany został przez bardzo oryginalny panel sterowania systemami nawigacji satelitarnej, systemu audio i Bluetooth oraz dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. W górnej jego części znajduję się niewielkich rozmiarów kolorowy wyświetlacz wspomnianych wcześniej systemów, obsługujący również czujniki parkowania, informujący kierowcę w sposób graficzny o przeszkodach występujących na drodze. Umiejscowienie wyświetlacza w zagłębieniu deski rozdzielczej powoduje, że na ekran nie pada bezpośrednio światło dzienne, co poprawia zdecydowanie widoczność. Dzięki temu, że konsola centralna jest nieco przesunięta w kierunku kierowcy wszystkie przyciski i elementy sterowania ma on praktycznie na wyciągnięcie ręki. Sportową stylistykę auta podkreślają wstawki wykończeniowe wnętrza w kolorze aluminium, umiejscowienie dźwigni hamulca ręcznego tuż pod ręką, po lewej stronie dźwigni zmiany biegów, a nie centralnie na tunelu środkowym. Jakość materiałów i staranność wykończenia wnętrza jest na stosunkowo wysokim poziomie jak na auto kompaktowe wywodzące się z segmentu C. Zaletą wnętrza są dobrze spasowane elementy, wykonane z dobrej jakości tworzyw sztucznych, które nie powinny przeszkadzać podczas jazdy. Kolorystyka wnętrza, zaczynając od tapicerki, a kończąc na wstawkach imitujących aluminium, śmiała i nowoczesna grafika oraz kształt deski rozdzielczej to atuty nowego Focusa. Wyposażając dodatkowo pojazd w Pakiet Light Upgrade, obejmujący reflektory ksenonowe i światła jazdy dziennej LED, otrzymamy ciekawy gadżet w postaci możliwości zamiany koloru oświetlenia wnętrza. Standardowa pojemność przestrzeni bagażowej dla wersji nadwozia typu sedan wynosi 475 litrów przy zastosowaniu zestawu naprawczego kół oraz 372 litry, gdy pojazd zostanie wyposażony w pełnowymiarowe koło zapasowe. Tradycyjnie możemy go powiększyć składając siedzenia drugiego rzędu. Typowym mankamentem bagażnika 4 drzwiowych sedanów jest niewątpliwie niewielkich rozmiarów otwór załadunkowy, nie inaczej jest w tym przypadku. Minusem są również zawiasy pokrywy bagażnika wnikające do wewnątrz, które dodatkowo mogą ograniczyć jego przestrzeń.

Silnik i właściwości jezdne

Gama jednostek napędowych benzynowych jak i wysokoprężnych, w jakie może być wyposażony nowy Ford Focus jest naprawdę imponująca. Prezentowany model kryje pod pokrywą najmocniejszy, turbodoładowany silnik benzynowy EcoBoost jaki został do niego przewidziany. Z pojemności 1.6 litra producentowi udało się wykrzesać maksymalna moc 182 KM osiąganą przy prędkości obrotowej 5700 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy 240 Nm dostępny jest w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej od 1900 do 4000 obr./min. co powoduje, że jest on bardzo dynamiczny. Prędkość 100km/h uzyskuje już po 8 sekundach a maksymalna jaką może osiągnąć to aż 224 km/h. Sportowa charakterystyka silnika dostarcza wiele radości kierowcy. Gwałtowne wciśnięcie pedału przyśpieszenia powoduje, że auto sprawnie i żwawo przyśpiesza. Przełożenia 6 biegowej manualnej skrzyni biegów zostały tak dobrane aby można byłoby poruszać się modelem dynamicznie i zarazem oszczędnie. Zawieszenie pojazdu jest stosunkowo sztywne, zostało zestrojone tak, aby kierowca mógł cieszyć się z osiągów silnika i jednocześnie zapewnić pewien poziom komfortu podróżowania. Cały układ jezdny jest mocną stroną Focusa. Jak przystało na kompaktowe auto miejskie jest ono bardzo zwrotne, pozwala na bezstresowe poruszanie się po ciasnych ulicach. Model został wyposażony w wiele systemów wspomagających bezpieczne prowadzenie pojazdu. Rozwiązaniem na które należy zwrócić uwagę jest system sterowania wektorem momentu TVC (Torque Vectoring Control). Jego działanie poprawia stabilność podczas pokonywania zakrętów, rozdzielając odpowiednio wielkość momentu obrotowego pomiędzy przednie koła jezdne, w zależności od warunków drogowych. Zapewnia to dobre trzymanie się drogi oraz precyzyjne prowadzenie pojazdu na zakrętach co w sposób bezpośredni podnosi poziom bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Ford Focus trzeciej generacji śmiało można nazwać samochodem bezpiecznym. Już w podstawowej wersji posiada wiele elementów podnoszących poziom bezpieczeństwa czynnego jak i biernego. Znajdziemy tam takie systemy jak ABS, EBD, ESP czy wspomniany wcześniej TVC. Za bezpieczeństwo bierne odpowiada system poduszek powietrznych chroniący zarówno osoby zasiadające na przednich fotelach jak i na tylnej kanapie. Samochody kompaktowe stają się coraz większe i wygodniejsze. Testowany model nie może pochwalić się bagażnikiem, ale za to właściwości jezdne można określić w szkolnej skali jako wyróżniające. Bardzo bogata i różnorodna oferta sprzedaży modelu, zaczynając od typu nadwozia, przez układ napędowy po zakres kompletacji wyposażenia powoduje, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Focus połączył w sobie właściwości auta miejskiego, rodzinnego i sportowego. Prezentowany model nie należy do najtańszych - z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego jego cena kształtuje się na poziomie 116 tysięcy złotych. Jest to wersja o nadwoziu typu sedan, napędzana 182 konnym silnikiem benzynowym 1,6, w kompletacji wyposażenia Titanium. Wytłumaczeniem tak wysokiej ceny dla tego samochodu może być jego bardzo dynamiczny silnik oraz bardzo bogate i nowoczesne wyposażenie odzwierciedlające aspiracje modelu do klasy wyższej.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik
– EcoBoost, benzynowy, turbodoładowany o zmiennych fazach rozrządu
- Pojemność skokowa – 1596 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 134(182) przy 5700
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej (obr./min) – 240 w zakresie 1900-4000
- Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 224
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) - 8”

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7,7
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,0
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6,0

Pojemność zbiornika paliwa:
- 55 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4534
- Szerokość (mm) – 1823
- Wysokość (mm) – 1484
- Rozstaw osi (mm) – 2648
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1559
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1549

Napęd:
- Przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem elektrycznym,
- średnica zawracania pomiędzy krawędziami (m) – 11

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/55 R16
- Standardowe obręcze kół (") - 16

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1265
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 1900
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – kg

Pojemność bagażnika:
- Standardowa VDA (litry) – 475

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Titanium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- ABS
- EBD -system dystrybucji siły hamowania
- Dywaniki welurowe
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Fotele przednie sportowe
- Głośniki 9 szt.
- Gniazdo 12V
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne foteli przednich i siedzeń tylnych
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Nakładki ozdobne progów z aluminium
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Poduszki powietrzne boczne
- Radio SONY CD/MP3
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System elektronicznej kontroli tom jazdy ESP
- System Bluetooth
- System informacyjny "Ford Eco Mode"
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System kontroli trakcji
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyba przednia ogrzewana
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła do jazdy dziennej LED
- Światła p/mgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Włącznik "Ford Power"
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zestaw naprawy opon
- Złącze "USB"

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Titanium posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

- Asystent utrzymania toru jazdy LKA
- Czujnik parkowania - przód
- Czujnik parkowania -tył
- Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
- Fotele przednie podgrzewane
- Koło zapasowe
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Ogrzewanie postojowe z programatorem
- Oświetlenie wnętrza z możliwością wyboru koloru
- Pakiet dla palących
- Podłokietnik przedni pokryty skórą
- Reflektory bi-ksenonowe
- Spryskiwacze reflektorów
- System automatycznej zmiany świateł z drogowych na mijania
- System BLIS - układ monitorowania "martwych pól" lusterek zewnętrznych
- System monitorowania koncentracji kierowcy
- System przeciwkolizyjny ACS
- System rozpoznawania znaków drogowych
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- Tapicerka drzwi częściowo pokryta skórą
- Tapicerka ze skóry
- Tarcze kół aluminiowe 17"
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Zamek centralny z kluczem elektronicznym KeyFree

Test przeprowadzony w dniach 25 maj – 1 czerwiec 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Ford Polska S.A za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 26-06-2012

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>