Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Lexus CT200h Prestige

Historia prestiżowej marki sygnowanej monogramem „L” sięga końca lat osiemdziesiątych. Oferta Lexusa przez ponad dwie dekady była poszerzana o kolejne modele, które urzeczywistniały dewizę producenta - „wyprzedzać oczekiwania klientów”. Sedany klasy premium, sportowe coupe, elegancki cabriolet oraz pionierskie SUVy z napędem hybrydowym od lat pozwalają japońskiemu producentowi na skuteczne konkurowanie z europejskimi modelami. W 2010 roku Lexus zaprezentował pierwszy hybrydowy samochód kompaktowy klasy premium - CT200h. Połączenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych z przystępną ceną (od 113 300 zł) sprawiło, że ten najtańszy Lexus w historii firmy stanowi atrakcyjną propozycję w dobie drożejącego paliwa i rosnącego zainteresowania proekologicznymi pojazdami.

Wygląd zewnętrzny

Sylwetka kompaktowego Lexusa to harmonijne połączenie sportu i elegancji. Filozofia projektowania L-finnese w japońskim hatchbacku cechuje się zwartym nadwoziem z długą maską, opadającą linią dachu oraz prawie pionowym zwieńczeniem. Charakterystyczne smukłe reflektory przednie idealnie komponują się z dynamicznym zderzakiem oraz pokrywą silnika z masywnymi przetłoczeniami. W profilu CT200h uwagę przykuwają stylowe siedemnastocalowe koła, łagodna linia okien ozdobiona chromowaną listwą i niewielka designerska szyba tylna. Z tyłu, poziome klosze świateł przypominające te z większych modeli RX, delikatny spoiler dachowy oraz masywny zderzak podkreślają dynamiczny charakter sylwetki. Nadwozie o długości 4320 mm, szerokości 1765 mm i wysokości 1430 mm posiada rozstaw osi wynoszący aż 2600 mm oraz współczynnik oporu powietrza Cx – 0,28.

Wnętrze samochodu

Lexus przyzwyczaił klientów do wysokich standardów wykonania swoich produktów i nie inaczej jest w modelu CT200h. Kabina wykończona w kontrastujących ze sobą kolorach czerni i beżu charakteryzuje się dobrą jakością zastosowanych tworzyw oraz idealnym spasowaniem elementów wnętrza. Przestrzeń pasażerska oferuje cztery komfortowe miejsca. Podróż trzech osób na tylnej kanapie zalecana jest raczej na krótkich dystansach. W wersji Prestige fotele pokryte są wysokiej jakości tapicerką skórzaną, a siedziska przednie posiadają funkcje ogrzewania. Nisko położony fotel kierowcy wyposażony jest w dobre podparcie boczne, regulację elektryczną w ośmiu kierunkach oraz pamięć trzech położeń.

Kierowca ma do dyspozycji kierownicę z grubym wieńcem pokrytym mięsistą skórą. Trójramienne koło o średnicy 370 mm ( to tylko 5 mm więcej niż w sportowej Toyocie GT86!) idealnie leży w dłoniach, a przyciski umieszczone po obu stronach wieńca pozwalają na łatwe sterowanie system audio oraz telefonem.

Deska rozdzielcza została podzielona na dwie strefy: górną - „wyświetlania” oraz dolną – „operacyjną”. Na szczycie konsoli centralnej umieszczony został siedmiocalowy dotykowy wyświetlacz. Prezentuje on informacje z nawigacji, komputera pokładowego, systemu audio, telefonu, klimatyzacji, kalendarza oraz obraz z kamery cofania. Przed oczami kierowcy znajduje się zestaw czytelnych zegarów wśród których centralne miejsce zajmuje prędkościomierz. Po prawej stronie usytuowany został wskaźnik poziomu paliwa oraz monochromatyczny ekran komputera pokładowego. Z lewej strony, w zależności od wybranego trybu jazdy, wyświetlany jest wskaźnik mocy napędu hybrydowego lub obrotomierz.

W strefie „operacyjnej” znajdują się m.in.: ergonomicznie rozmieszczone przyciski do sterowania dwustrefową klimatyzacją oraz rewelacyjnym systemem audio (Mark Levinson, 13 głośników), pokrętło do wyboru trybu jazdy, miniaturowych rozmiarów dźwignia bezstopniowej skrzyni biegów oraz sterownik dotykowy Remote Touch. Nietypowy sterownik przypominający komputerową „mysz” jest wygodny i prosty w obsłudze. Na górze znajduje się joystick pozwalający poruszać się po ekranie, po bokach zaś przyciski umożliwiające zatwierdzenie wyboru.

Za przestrzenią pasażerską projektantom udało się wygospodarować 375 litrów przestrzeni bagażowej. Wielkość bagażnika ograniczona jest znajdującymi się pod podłogą akumulatorami. Po złożeniu dzielonego asymetrycznie (60:40) oparcia tylnej kanapy kubatura bagażnika powiększa się do 985 litrów.

Kompaktowy Lexus oferowany jest w pięciu wersjach wyposażenia: Eco, Classic, Elegance, Comfort i Prestige. W topowej wersji Prestige na długiej liście wyposażenia standardowego znajdziemy praktycznie wszystkie elementy spodziewane w tej klasie pojazdu. O komfortową podróż dbają takie elementy jak: tempomat, dwustrefowa klimatyzacja, kierownica pokryta skórą, system „inteligentny kluczyk” umożliwiający otwieranie i uruchamianie pojazdu bez kluczyka, fotele przednie podgrzewane, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, czujnik deszczu, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system audio Mark Levinson, kamera cofania, Bluetooth, skórzana tapicerka, autoalarm, lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane i podgrzewane oraz siedemnastocalowe aluminiowe tarcze kół.

O bezpieczeństwo bierne podróżujących dba zestaw ośmiu poduszek powietrznych, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz konstrukcja przednich foteli zmniejszająca ryzyko urazów szyi i głowy w przypadku kolizji.

Natomiast najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego zapewniają systemy TRC- kontroli trakcji, EBD – rozdziału hamowania, EPS – wspomaganie kierownicy zależne od prędkości jazdy, BAS – wspomaganie awaryjnego hamowania, VSC – stabilizacja toru jazdy, BOS – system priorytetowego hamowania oraz HAC – wspomaganie ruszania pod górę.

Silnik i właściwości jezdne

W modelu CT200h nie ma możliwości wyboru pojemności silnika, typu zasilania lub rodzaju skrzyni biegów. Hybrydowy Lexus występuje tylko w jednej konfiguracji łączącej silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra z silnikiem elektrycznym. Napęd z tego tandemu przekazywany jest na przednie koła za pomocą bezstopniowej skrzyni biegów. Jednostka benzynowa generuje moc 99 KM, natomiast silnik elektryczny 82KM, co daje całkowitą moc układu napędowego wynoszącą 136 KM oraz moment obrotowy na poziomie 207 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącego ok. 1400 kg pojazdu do pierwszych 100 km/h w 10,3 sekundy oraz osiągniecie prędkości maksymalnej 180 km/h.

W miejscu tradycyjnej stacyjki znajduje się przycisk START. Po jego naciśnięciu pozornie nie dzieje się nic, ale po przesunięciu dźwigni skrzyni biegów w położenie „P” i zdjęciu nogi z pedału hamulca, Lexus zaczyna bezszelestnie ruszać z miejsca. To zasługa trybu pracy „EV” w którym podczas ruszania oraz jazdy z prędkością poniżej 45 km/h korzystamy tylko i wyłącznie z silnika elektrycznego. Oznacza to zerowe zużycie paliwa, zerową emisję CO2, NOX i cząstek stałych oraz komfort prawie bezgłośnej jazdy. Kompaktowy Lexus oferuje aż cztery tryby pracy zespołu napędowego. Oprócz EV, za pomocą pokrętła na tunelu centralnym możemy przełączać pomiędzy wariantami: ECO, Normal oraz Sport. Tryb Eco pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa w codziennym użytkowaniu pojazdu. W tym ustawieniu reakcja przepustnicy na gwałtowne naciśnięcie gazu jest ograniczona, a działanie układu klimatyzacji jest zoptymalizowane, aby również pomóc w zapewnieniu niższego zużycia paliwa. Przestawienie pokrętła w położenie Normal skutkuje szybszą reakcją na pedał przyspieszenia i lepszymi osiągami przy nieznacznym wzroście spalania. Natomiast w położeniu Sport oprócz zmiany podświetlenia deski rozdzielczej z niebieskiego na czerwony oraz zastąpienia wskaźnika napędu hybrydowego obrotomierzem, mamy do dyspozycji maksymalne osiągi zespołu napędowego. Reakcja na naciśnięcie pedału przyspieszenia jest znacznie szybsza, napięcie zasilania silnika elektrycznego zostaje podwyższone z 400V do 650V, a systemy stabilizacji toru jazdy VSC i TRC interweniują później, pozwalając kierowcy na maksymalne wykorzystanie możliwości pojazdu.

Jeden zespół napędowy oferujący cztery różnorodne tryby pracy pozwala na zaspokojenie oczekiwań zarówno kierowców lubiących ecodriving jak również miłośników dynamicznej jazdy.

W szybkim pokonywaniu zakrętów i stabilnej jeździe z dużymi prędkościami pomaga bardzo dobrze zestrojone zawieszenie. Konstrukcja oparta na kolumnach McPhersona z przodu i podwójnych wahaczach z tyłu zwieńczona siedemnastocalowymi aluminiowymi tarczami kół i niskoprofilowymi oponami zapewnia doskonałe właściwości trakcyjne w każdych warunkach. Twarde zestrojenie zawieszenia zapobiega nadmiernym przechyłom nadwozia, zapewnia przewidywalne reakcje pojazdu na ruch kierownicy, jednocześnie oferując skuteczne wybieranie nierówności nawierzchni i optymalny komfort podróżowania.

Według szacunków producenta, koszty eksploatacji hybrydowego Lexusa są o 25% niższe niż aut z silnikami benzynowymi i Diesla. Wpływ na to mają m.in.: niskoobsługowy napęd modelu CT, układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii (ograniczający zużycie klocków hamulcowych i wydłużający ich żywotność nawet do 100 tys. km) oraz przedłużona trwałość opon (napęd hybrydowy zapewnia bardziej efektywny rozkład masy, zmniejszający obciążenie opon przednich).

Podsumowanie

Podczas testu Lexus CT200h pokonał ponad 700 km. Tylko 20% tego dystansu stanowiła jazda w mieście, czyli idealnych warunkach dla pojazdu hybrydowego. Pozostałą część (ok. 560 km) japoński kompakt spędził w trasie poruszając się z prędkościami 80-120 km/h. Korzystając głównie z trybu Eco, który sprawdza się również poza miastem, udało się uzyskać średnie spalanie na poziomie 4,4 litra/ 100 km. Okazało się tym samym, że prestiżowy hybrydowy kompakt pozwala znacząco ograniczyć koszty związane z paliwem i jest świetną alternatywą dla silników wysokoprężnych. Na tle konkurencji z segmentu małych aut premium np.: Audi A3 Sportback 2.0 TDI S tronic kosztującego 120 800 zł lub BMW 118 D Steptronic wycenionego na 122 682 zł, jego cena na poziomie 113 300 zł wydaje się jeszcze bardziej zachęcająca.

Dane techniczne:

Silnik – benzynowy + elektryczny
- Pojemność skokowa silnika spalinowego – 1798 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) silnika spalinowego – 73 (99)
- Maksymalna moc kW (KM) silnika spalinowego – 60 (82)
- Łączna moc kW (KM) – 99 (136)
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 207 Nm

Osiągi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 10,3
- Prędkość maksymalna – 180 km/h

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 4,1
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,0
- Cykl mieszany (l/100 km) – 4,1
- Emisja CO2 (g/km) – 87

Pojemność zbiornika paliwa: 45 l

Wymiary
- Długość (mm) – 4320
- Wysokość (mm) – 1430
- Szerokość (mm) – 1765
- Rozstaw osi (mm) – 2600

Napęd
- przedni

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych –215/45 R17 przód
- Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1370
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1790

Pojemność bagażnika: 375 l

Kompletacja wyposażenia:

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Prestige. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• Alarm: czujnik wtargnięcia, syrena
• Aluminiowe obręcze kół 17" z oponami 215/45 R17
• Antena
• Asystentem parkowania (kamera cofania z 7 calowym ekranem centralnym)
• Audio Mark Levinson, 13 głośników, zmieniarka DVD, nawigacja GPS z mapami na twardym dysku
• Barwione szyby atermiczne z filtrem promieniowania ultrafioletowego (UV)
• Boczne kurtyny powietrzne na całej długości
• Centralny zamek
• Czujniki parkowania (przód + tył)
• Dwustopniowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera (przednie)
• Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym
• Dźwiękowe i wizualne przypomnienie o zapięciu pasów bezpieczeństwa
• Elektroniczny system rozdziału hamowania (EBD)
• Elektronicznie sterowane hamowanie regeneracyjne (ECB-R)
• Elektryczna regulacja fotela kierowcy (8 kierunków)
• Elektryczne wspomaganie kierownicy uzależnione od prędkości jazdy (EPS)
• Elementy ozdobne wykończenia wnętrza w kolorze: brązowego drewna jesionowego lub bambusa tropikalnego
• Immobilizer
• Konstrukcja przednich siedzeń zmniejszająca urazy szyi i głowy w przypadku kolizji (WIL)
• Lampy przeciwmgielne przednie
• Lusterka boczne elektrochromatyczne, elektrycznie regulowane, podgrzewane i składane
• Lusterka boczne elektrycznie regulowane i podgrzewane
• Lusterko wewnętrzne wsteczne fotochromatyczne
• Manualna regulacja fotela pasażera siedzącego z przodu (4 kierunki)
• Mocowania fotelika dziecięcego w systemie ISO FIX na tylnych zewnętrznych siedzeniach
• Napinacze pasów bezpieczeństwa na przednich i tylnych fotelach zewnętrznych
• Ogrzewanie przednich siedzeń
• Poduszki powietrzne boczne w oparciach foteli przednich (TAP)
• Poduszki powietrzne chroniąca kolana kierowcy i pasażera
• Skórzana kierownica
• Skórzana tapicerka
• Sportowe tłumiki drgań nadwozia
• System "inteligentny kluczyk": otwieranie i uruchamianie pojazdu bez użycia klucza
• System antypoślizgowy (ABS)
• System łączności bezprzewodowej Bluetooth TM, wejście USB, wejście AUX
• System ochrony przedzderzeniowej (PCS)
• System priorytetowego hamowania (BOS)
• System stabilizacji toru jazdy (VSC)
• System sterowania Remote Touch
• System wspomagania hamowania awaryjnego (BAS)
• Systemy kontroli trakcji (TRC)
• Szyby regulowane elektrycznie (przód + tył)
• Światła do jazdy dziennej w technologii LED
• Światła mijania w technologii LED z automatycznym poziomowaniem i wysuwanymi spryskiwaczami
• Tempomat
• Układ wspomagania ruszania pod górę (HAC)
• Wycieraczki szyby czołowej z czujnikami deszczu
• Wyłącznik dezaktywujący poduszkę powietrzną pasażera
• Wyświetlacz wielofunkcyjny
• Zapasowe koło dojazdowe
• Zegary Optitron z dwoma układami graficznymi: Eco & Sport

Test przeprowadzony w dniach 17-23 lipca 2012r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Toyota Motor Poland. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

07.09.2012

> > > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>