sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test BMW 320d Modern Line

W październiku 2011 roku miała miejsce premiera szóstej już generacji limuzyny marki BMW serii 3. Model uznawany jest za najpopularniejszy pojazd klasy premium. Łączy on w sobie elegancję i komfort ze sportowym zacięciem. Ciekawostkę stanowi to, że auto zwiększyło swoje gabaryty, mimo że zbudowane zostało na płycie podłogowej, która posłużyła również do konstrukcji nowego BMW serii 1. Auto względem poprzednika zwiększyło swoje wymiary zewnętrzne, otrzymało szerszy rozstaw osi i kół oraz dodatkowo stylistycznie upodobniło się do większego modelu serii 5. Najnowsze BMW serii 3 o oznaczeniu F30 dostępne jest w trzech różnych liniach stylistycznych – „Sport”, „Luxury” i „Modern”. Pozwala to na indywidualne dopasowanie wizerunku do wymagań oraz upodobań użytkownika, zaczynając od elementów zewnętrznych i barwie nadwozia, a kończąc na materiałach wykończenia wnętrza. Dodatkowo można wyposażyć auto w Pakiet Sportowy M, który podkreśli nasze zamiłowanie do sportu, nadając mu atletyczny wygląd. Bardzo bogato przedstawia się oferta jednostek napędowych, znajdziemy w niej silniki benzynowe 2.0 184KM i 245KM, 3.0 306KM oraz diesle 2.0 116KM, 143KM, 163KM, 184KM i 3.0 258KM. W ostatnim czasie oferta została wzbogacona o napęd hybrydowy „ActiveHybrid 3”, który wykorzystuje trzy litrowy silnik benzynowy. Nowa trójka tak jak jej poprzedniczki powstaje w miejskich zakładach BMW w Monachium.

Wygląd zewnętrzny

Nowa limuzyna BMW to pojazd z dynamiczną linią nadwozia, która podkreśla sportowy charakter marki. Nowa 3 oprócz zwiększonej długości o 93 mm otrzymała szerszy o 50mm rozstaw osi oraz zwiększony rozstaw kół osi przedniej o 37 a tylnej o 47mm. Takie rozwiązanie spowodowało poprawę stabilności nadwozia i jednocześnie nadało jeszcze bardziej sportowego wyglądu. O proporcjach auta decydują przede wszystkim: długa pokrywa komory silnika, nieco cofnięta ku tyłowi kabina, krótki zwis przedni oraz szeroki rozstaw osi, który wynosi 2810mm. Płaska, szeroka i lekko pochylona atrapa chłodnicy tzw. „nerka” idealnie podkreśla wizerunek auta. Reflektory z charakterystycznymi dla marki pierścieniami świetlnymi wykonanymi w technice LED, praktycznie stykają się z atrapą chłodnicy i stanowią główny element stylistyki przodu. Optycznie atrapa i reflektory tworzą jedną całość, co podkreśla szerokość pojazdu. Klinowy profil sylwetki z dominującymi dużymi powierzchniami i przetłoczeniem tworzącym dwie wzdłużne linie, długa maska oraz krótka uniesiona ku górze pokrywa bagażnika nadają autu jeszcze więcej dynamiki. Efekt ten pogłębia dodatkowo szeroki rozstaw osi oraz 18-calowe aluminiowe tarcze kół „Turbine Styling”. Tył to typowa dla nadwozi typu sedan pokrywa bagażnika z szeroko osadzonymi lampami w kształcie litery L, zwężającymi się ku jej środkowi, które nawiązują do stylistyki serii 5. Poziome linie tyłu nadwozia zaakcentowane w dolnej części zderzaka listwą w kolorze aluminium powodują, że wizerunek auta jest jeszcze bardziej charakterystyczny. Testowany pojazd otrzymał wykończenie stylistyczne „Modern Line”. Pionowe poprzeczki, atrapa chłodnicy, obramowanie lamp przeciwmgielnych wykonane zostało z satynowanego aluminium. Słupek środkowy oraz listwa wokół szyb bocznych wykonane z tworzywa w kolorze czarnym o wysokim połysku, idealnie komponują się z elementami z przodu i tyłu pojazdu w kolorze aluminium. Nadwozie, mimo dynamicznego wyglądu, nie jest pozbawione lekkości i elegancji.

Wnętrze samochodu

Wnętrze nowej trójki, jak i większości modeli niemieckiej marki, początkowo może wydawać się surowe. Po chwili okazuje się, że jest eleganckie i kontynuuje sportową stylistykę nadwozia. Ergonomia i najwyższej jakości materiały użyte do jego wykończenia to cechy charakterystyczne dla klasy premium. Na sportowych fotelach przednich, pokrytych jasno beżową tapicerka ze skóry siedzi się bardzo wygodnie, choć dosyć nisko. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, jedynie wsiadanie i wysiadanie z pojazdu może być nieco utrudnione. Konstrukcja oparć powoduje, że nawet przy bardzo szybkim pokonywaniu zakrętów, plecy kierowcy i pasażera są jakby przyklejone do oparcia. Sposób regulacji foteli oraz kolumny kierowniczej pozwala optymalnie dostosować pozycję do jazdy. BMW serii 3 należy do grona aut segmentu D, czego tak naprawdę nie było widać we wnętrzu poprzedniej wersji. Wraz z wprowadzeniem nowego modelu ta sytuacja uległa poprawie, wnętrze stało się obszerniejsze a to głównie za sprawą wydłużenia nadwozia o 93 mm. Najbardziej widoczne jest to na siedzeniach tylnych, mogą tam komfortowo podróżować dwie osoby, trzecia natomiast z uwagi na wystający tunel w części centralnej podłogi napotka ograniczoną ilość miejsca. Ta sytuacja jest charakterystyczna dla samochodów z napędem na tylną oś. Testowany pojazd wyposażony został w kierownicę sportową, wielofunkcyjną, obszytą jasną skórą z możliwością zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów. Tuż za nią znajduje się zestaw zegarów o tradycyjnym wyglądzie, wskaźnik poziomu paliwa, prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik temperatury oleju z niewielkim wyświetlaczem komputera pokładowego umieszczonym centralnie między nimi. Płaska deska rozdzielcza nadaje wnętrzu lekkości i dynamizmu. W środkowej jej części umiejscowiono duży, wysokiej rozdzielczości kolorowy monitor „iDrive”. Wyświetla on informacje o samochodzie oraz z systemów audio, nawigacji satelitarnej i telefonu. Poniżej znajduje się panel sterowania systemem audio i układem dwustrefowej klimatyzacji automatycznej o stylistyce znanej już z innych modeli BMW. Na konsoli centralnej przed podłokietnikiem oprócz dźwigni zmiany biegów i przełącznika właściwości jezdnych pojazdu znajduje się również kontroler „iDrive”. Ergonomia, która panuje we wnętrzu to wzór do naśladowania, kierowca podczas prowadzenia pojazdu wszystkie elementy sterownia ma umiejscowione intuicyjnie praktycznie pod ręką, co powoduje, że może bardziej skupić się na drodze. Jasne wykończenie materiałami o najwyższej jakości uzupełnione wstawkami z aluminium i drewna o przestrzennej fakturze powoduje, że wnętrze staje się bardzo eleganckie nie tracąc przy tym swojego sportowego charakteru. Tradycyjnie w samochodach o nadwoziu typu sedan dostęp do przestrzeni bagażowej utrudnia niewielki otwór ładunkowy. Nowa trójka dysponuje bagażnikiem o standardowej pojemności 480 litrów, który możemy powiększyć składając dzielone w konfiguracji 40/20/40 oparcie siedzeń tylnych. Ułatwieniem jest możliwość ich składania za pośrednictwem niewielkich dźwigni umiejscowionych na suficie bagażnika. Ciekawostką jest możliwość wyposażenia dodatkowo pojazdu w „dostęp komfortowy”, który umożliwia bezdotykowe otwieranie pokrywy bagażnika poprzez odpowiedni ruch stopy pod zderzakiem. Materiały z najwyższej półki i jakość wykończenia, które dominują we wnętrzu cały czas przypominają, że jest to auto klasy premium.

Silnik i właściwości jezdne

Właściwości jezdne oraz jednostki napędowe to wizytówka niemieckiej marki. Nie inaczej jest w tym przypadku. W testowanym aucie znajduje się nowoczesny 4-cylindrowy dwulitrowy silnik wysokoprężny z technologią TwinPower Turbo, który maksymalną moc 184KM uzyskuje przy 4000 obr./min i charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 380Nm w zakresie od 1750 do 2750 obr./min. Swoja dynamikę i jednocześnie niewielkie zapotrzebowanie na paliwo zawdzięcza najnowszej generacji bezpośredniemu wtryskowi Common Rail i konstrukcji turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny. Rozwiązanie to powoduje, że na każde wciśnięcie pedału przyśpieszenia silnik reaguje prawie natychmiast i zapewnia możliwie maksymalny przyrost mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowej. Auto przyśpiesza do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 7,5 sekundy. Równomierny rozkład masy na obie osie oraz napęd na koła tylne przysparzają kierowcy wiele radości z jazdy. W przenoszeniu momentu obrotowego na koła pośredniczy sześciobiegowa manualna skrzynia biegów lub dostępna za dopłatą blisko 10 tyś. złotych 8 biegowa, sportowa przekładnia automatyczna. Bardzo dobrze dobiera ona biegi do obciążenia, a zmiany przełożeń następują prawie nieodczuwalnie. Dla osób poszukujących jeszcze większych doznań z dynamicznej jazdy, wyposażona została w możliwość ręcznej zmiany przełożeń za pośrednictwem dźwigni lub łopatek znajdujących się przy kierownicy. Przełącznikiem umieszczonym na konsoli centralnej z lewej strony dźwigni zmiany biegów kierowca może dokonywać zmian we właściwościach jezdnych pojazdu. Ma on do dyspozycji cztery trybu pracy: ECO PRO, COMFORT, SPORT lub SPORT+. W trybie ECO PRO właściwości pojazdu zdeterminowane są na optymalizacji zużycia paliwa, dodatkowo wspomagane jest to możliwością odzysku energii podczas hamowania oraz funkcją Start&Stop. Pozostałe tryby w zależności od wyboru mają za zadanie dostarczenie użytkownikowi maksymalnego komfortu lub sportowych doznań. Ustawienia najbardziej dynamiczne są w trybie SPORT+, pozwalają na naprawdę sportową jazdę przy ograniczonym działaniu systemów bezpieczeństwa i sportowych właściwościach zawieszenia oraz układu przeniesienia napędu. Dzięki zastosowaniu dynamicznej kontroli amortyzatorów zawieszenie działa tak jakbyśmy tego oczekiwali. W trybie komfort idealnie tłumi wszystkie nierówności drogi, natomiast w sportowym staje się sztywniejsze i pozwala na bardziej dynamiczną jazdę. Dodatkowo w ustawieniach sportowych na centralnym wyświetlaczu można obserwować zegary przedstawiające chwilowe dysponowane wartości mocy oraz momentu obrotowego silnika. Bardzo czuły układ kierowniczy ze wspomaganiem Servotronic, którego siła dostosowywana jest w zależności od warunków i prędkości jazdy reaguje szybko i działa precyzyjnie na każdy ruch kierownicy. Podobnie funkcjonuje układ hamulcowy, można powiedzieć, że jest idealnie dostosowany do właściwości jezdnych nowej trójki.

Podsumowanie

Nowa limuzyna BMW serii 3 to pojazd, w którym każdy może znaleźć coś dla siebie. W porównaniu z poprzednia wersją auto stało się bardziej uniwersalne, dostosowane do oczekiwań klientów. Z jednej strony może być pojazdem zwinnym i dynamicznym o charakterystyce sportowej a z drugiej po przełączeniu trybów pracy stać się limuzyną klasy Premium, która oferuje komfort podróżowania na najwyższym poziomie. Zakup nowej trójki wiąże się z dużym wydatkiem, najtańsza wersja 316d to koszt około 131 tyś. złotych. Prezentowane auto to model 320d w stylizacji „Modern Line”, a jego cena z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego wynosi blisko 209 tyś złotych. W zamian za to otrzymujemy samochód klasy premium o nienagannej stylistyce i właściwościach jezdnych zapewniających sportowe wrażenia, przy jednoczesnym zmniejszonym zużyciu paliwa oraz komfort na najwyższym poziomie. Pojazd nie może wprawdzie pochwalić się przestronnością wnętrza w porównaniu z innymi autami z segmentu D, natomiast zalety, jakie za nim przemawiają to: doskonałe osiągi, ascetyczny, ale luksusowy design, elegancja oraz wykończenie dopracowane w najdrobniejszych szczegółach.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – Wysokoprężny TwinPower Turbo
- Pojemność skokowa – 1995 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 135 (184) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej (obr./min) – 380 w zakresie prędkości obrotowej 1750-2750
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 230
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 7,6

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 5,4
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,6
- Cykl mieszany (l/100 km) – 4,5
- Emisja CO2 (g/km) - 147

Pojemność zbiornika paliwa:
- 57 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4624
- Szerokość (mm) – 1811
- Wysokość (mm) – 1429
- Rozstaw osi (mm) – 2810
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1543
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1583
- Zwis przedni (mm) – 776
- Zwis tylny (mm) - 1038

Napęd:
- Na oś tylną (klasyczny)

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem Servotronic

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 205/60 R16
- Standardowe obręcze kół (") - 16

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1505
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1980

Pojemność bagażnika:
- Standardowa pojemność bagażnika standard VDA (litry) - 480

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja 320d. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- Czujnik kolizji
- Dynamiczne światła stop
- Dywaniki welurowe
- Elektroniczny Immobilizer Elementy zewnętrzne dachu oraz klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Elementy zewnętrzne wykończone satynowanym aluminium
- Filtr cząsteczek stałych
- Funkcja Auto Start/Stop
- Funkcja Follow-Me-Home
- Funkcja wyłączenia poduszki powietrznej pasażera z przodu
- Gniazdo 12 V
- Gniazdo AUX-IN
- Hamulce tarczowe z przodu i z tylu z wewnętrzną wentylacją
- Kierownica pokryta skórą
- Kierownica wielofunkcyjna
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Komputer pokładowy
- Kontrola wysokości świateł mijania
- Kurtyny powietrzne przednie i tylne
- Lampki do czytania
- Listwy ozdobne satynowo srebrne mat
- Mechanizm różnicowy z blokadą elektroniczną
- Mocowanie do fotelików dziecięcych ISOFIX
- Obramowanie okien czarne matowe
- Opony z funkcją jazdy awaryjnej Runflat z czujnikiem uszkodzenia opony
- Oświetlenie bagażnika
- Oświetlenie powitalne
- Podłokietnik przedni
- Poduszki powietrzne boczne
- Poduszki powietrzne przednie dla kierowcy i pasażera
- Przełącznik właściwości jezdnych wraz z trybem ECO PRO
- Przycisk Start / Stop
- Radio BMW Professional
- Reflektory halogenowe świateł mijania i drogowych
- Schowki w listwach drzwiowych, z przodu i z tylu
- System zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS)
- Szyby atermiczne
- Szyby przednie i tylne otwierane elektrycznie
- Śruby zabezpieczające przed kradzieżą
- Światła przeciwmgielne
- Tkanina Move
- Tylne drzwi z blokadą dla dzieci
- Tylne światła w technologii diodowej LED
- Uchwyty w bagażniku
- Układ dynamicznej kontroli trakcji (DTC)
- Układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) o rozszerzonym zakresie
- Uruchamianie silnika bez kluczyka
- Ustawienia Personal Profile
- Wskaźnik Check-Control
- Wskaźnik Condition Based Service
- Wskaźnik zmiany biegów, tylko w połączeniu z manualną skrzynią biegów
- Wspomaganie kierownicy elektryczne
- Żaglówki siedzeń tylnych, składane
- Zamek centralny ze zdalnym sterowaniem
- Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji 320d posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

- Linia stylistyczna Modern Line
- Asystent świateł drogowych
- Audio-system Hi-Fi
- Autoalarm
- Czujniki parkowania przód i tył
- Fotele przednie podgrzewane elektrycznie
- Fotele przednie sportowe
- Gniazdo 12V dodatkowe
- Kierownica sportowa skórzana
- Lakier metalizowany Brąz hawajski
- Listwy ozdobne – drewno szlachetne Fineline Pure ze strukturą
- Listwy wykończeniowe w kolorze chromu perłowego
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Pakiet dla palących
- Pakiet dodatkowego oświetlenia
- Pakiet dodatkowych schowków
- Pakiet polski
- Reflektory biksenonowe
- Skrzynia biegów automatyczna, sportowa
- Spryskiwacze reflektorów
- System nawigacji satelitarnej Professional
- System załadunkowy
- Szyba czołowa z pasem przeciwsłonecznym
- Tapicerka ze skóry Dakota
- Tarcze kół aluminiowe 18” Turbine Styling 415
- Tempomat z funkcja hamowania
- Wspomaganie układu kierowniczego Servotronic
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Zestaw głośnomówiący ze złączem USB

Test przeprowadzony w dniach 16 -20 sierpnia 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie BMW POLSKA Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 19-09-2012


Copyrights 2017: www.millenium.pl