Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test SsangYong Actyon Sports 2.0 Sapphire

Koreańska marka SsangYong pojawiła się w Polsce po raz pierwszy w 2004. Z tego względu, że nie jest ona popularna w naszym kraju, producent stara się zdobyć rynek oferując potencjalnym klientom pojazdy, które posiadają jak najwięcej zalet przy możliwie najniższej cenie. Dwa lata temu problemy finansowe spowodowały przejęcie kontroli nad firmą przez spółkę Mahindra & Mahindra, która tchnęła sporo optymizmu w markę i już w 2010 roku zaprezentowany został nowy model Korando, a w bieżącym roku rozpoczęła się produkcja drugiej generacji pickupa Actyon Sports. Pierwsza generacja tego pojazdu produkowana była w latach 2006-2011 jako następca modelu Musso Sports. Nowy model koreańskiego producenta to konstrukcja oparta na prototypie SUT 1 Concept zaprezentowanym na początku 2011 roku na Targach Motoryzacyjnych w Genewie. Ssangyong Actyon Sports to pojazd z grupy aut łączących w sobie cechy dostawczego pickupa i samochodu terenowo-rekreacyjnego typu SUV. Mimo, że oferta producenta jest dość skromna, może być ona jednak atrakcyjna ze względu na cenę oraz możliwość odpisania podatku VAT przez przedsiębiorców. Pojazd w Polsce dostępny jest z nadwoziem czterodrzwiowym, możemy go zakupić jedynie z silnikiem wysokoprężnym 2.0 155KM oraz w trzech wersjach kompletacji wyposażenia standardowego: Crystal, Quartz i Sapphire. Cena podstawowej wersji Crystal to 88 000 złotych brutto. Wyposażenie dodatkowe oferowane przez producenta obejmuje jedynie: lakier metalizowany, okno dachowe sterowane elektrycznie, automatyczną skrzynię biegów oraz dla wersji Crystal napęd 4WD a dla wersji Quartz system elektronicznej kontroli trakcji ESP.

Wygląd zewnętrzny

Actyona Sport można określić mianem terenowego pickupa. Nowa konstrukcja koreańskiej marki zaskakuje designem, jest bardzo dużym osiągnięciem stylistycznym marki. Mocno zaakcentowane reflektory przednie, duża krata wlotu powietrza, masywny zderzak oraz ostro zarysowane krawędzie powodują, że model wyróżnia się dynamicznym i agresywnym przodem. Nie jest jednak pozbawiony elegancji. Nadwozie to typowy pickup z podwójną kabiną i skrzynią ładunkową, o dość skromnych wymiarach (długość – 1275mm, szerokość – 1600mm, wysokość 525mm). Pojazd może zostać wyposażony w jedną z trzech rodzajów zabudów skrzyniowych: z roletą, z zamykaną sztywną pokrywą lub podwyższoną przeszkloną nadbudową (HardTop). Mocno zaznaczone klasyczne linie nadwozia unoszące się ku tyłowi oraz przetłoczenie na boku pojazdu przechodzące od drzwi przednich aż do końca zabudowy powodują, że połączenie samochodu terenowego ze skrzynią ładunkową pickupa jest łagodne i naturalne. Stylistycznie nawiązuje do innego modelu tego producenta Korando. Masywne nadkola, wyraźne przetłoczenia i kształty to elementy spotykane głównie w autach typu SUV. Ten nowoczesny design, który wpisuje się we współczesny trend powoduje, że pickup SsangYonga na pierwszy rzut oka wydaje się zdecydowanie droższy niż ma to miejsce w rzeczywistości. Actyon Sport jest to pojazd zaliczany do grupy samochodów użytkowych, nowoczesny, budzący na drodze zainteresowanie oraz pozytywne odczucia.

Wnętrze samochodu

Przestronne wnętrze nowego SsangYonga różni się od typowych, spotykanych w pojazdach typu pickup i bardziej przypomina SUV-a. Kierowca po zajęciu miejsca w środku ma przed sobą wielofunkcyjną obszytą skórą kierownicę. W tym przypadku trochę inaczej niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni producent zamiast typowych dźwigienek do zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów w trybie pracy sekwencyjnej zastosował niewielkie przyciski na kierownicy. Deska rozdzielcza jest przejrzysta i ascetyczna, pokryta została miękkim tworzywem, jedynie konsola centralna wykonana została z twardego plastiku. Znajdują się na niej: panel systemu audio, bluetooth oraz układ automatycznej klimatyzacji. Jakość systemu audio i dość słaba akustyka wnętrza pozostawia wiele do życzenia. Konsola centralna została wpasowana tak, aby zapewnić możliwie maksymalny poziom ergonomii – została ona zwrócona w stronę kierowcy pod pewnym kątem. Znajduje się tam dosyć spora ilość przycisków i pokręteł, umiejscowionych praktycznie pod ręką kierowcy, niepotrzebna jest nam instrukcja, ponieważ obsługa ich jest łatwa i intuicyjna. Wzrok przykuwa eleganckie wykończenie dźwigni zmiany biegów. Umiejscowiona ona została w okrągłej karbonowej podstawie z chromową obwódką. Wstawki z tych materiałów zostały też wykorzystane do wykończenia samej dźwigni. Testowany pojazd to wersja Sapphire, w której bardzo dobre wrażenie robią pokryte tapicerką ze skóry siedzenia. Fotele przednie są miękkie i stosunkowo wygodne. Zaletą dla tego typu pojazdów jest łatwość zajmowania miejsc. Dzięki dość sporym oknom i dużej szybie czołowej oraz zajmowanej wysokiej pozycji, kierowca jak i pasażer pierwszego rzędu mają doskonałą widoczność. Jedynie minusem może być to, że jest ona ograniczona w lusterku wstecznym, gdzie w polu widzenia znajduje się pokrywa skrzyni ładunkowej. Oparcie tylnej kanapy ustawione jest pod pewnym kątem, a nie jak w większości pickupów pod kątem prostym, co pozwala na dość wygodne podróżowanie. Ciekawym rozwiązaniem jest wygospodarowana za nim niewielka przestrzeń bagażowa. Producent pomyślał też o najmłodszych i standardowo wyposażył auto w system isofix, który daje możliwości stałego zamontowania bazy fotelika dziecięcego. W modelu Actyon Sports nie ma typowego bagażnika, jego rolę stanowi skrzynia ładunkowa o wymiarach 1275 x 1600 mm i wysokości burt 525mm. Dużym plusem dla producenta jest wyposażenie pojazdu w wykładziny-obicia skrzyni ładunkowej tzw. berlinera zapobiegającego przed korozją i uszkodzeniami mechanicznymi.

Silnik i właściwości jezdne

SsangYong po zrezygnowaniu ze współpracy z Mercedesem, który był dostawcą silników koreańskich aut podjął się próby konstruowania własnych jednostek napędowych. Taka właśnie jednostka napędza model Actyon Sports, jest to dwulitrowy silnik wysokoprężny, który charakteryzuje się maksymalną mocą 155KM i maksymalnym momentem 360Nm. Silnik potrafi rozpędzić prawie dwutonowy pojazd do prędkości 100km/h w około 13 sekund. Model nie jest demonem prędkości, ale umożliwia uzyskanie 163km/h. Pamiętajmy, że mamy do czynienia z autem dostawczym. Na pochwałę zasługuje kultura pracy jednostki napędowej oraz jakość wygłuszenia kabiny. Przy normalnej jeździe do wnętrza nie dochodzą prawie żadne odgłosy silnika. Moment w podstawowej wersji Crystal przekazywany jest na koła tylne (tzw. napęd klasyczny). Testowany pojazd to jednak najbogatsza wersja Sapphire, którą standardowo wyposażono w dołączany napęd na cztery koła. Za pośrednictwem pokrętła na konsoli centralnej kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech rodzajów napędu 2WD, 4WD High-gear (4H), przy którym następuje poprawa stabilności pojazdu na nierównej lub oblodzonej nawierzchni oraz 4WD Low-gear (4L), który pozwala na uzyskanie maksymalnej mocy przy niskiej prędkości. Standardowo w przekazywaniu napędu na koła pośredniczy manualna 6 biegowa przekładnia. Za kwotę 7000 złotych możemy dokupić 6 stopniową, automatyczna skrzynię biegów. Przekładnia ta jednak nie zachwyca, głównie czasem reakcji, po gwałtownym wciśnięciu pedału przyśpieszenia wykazuje dość sporą zwłokę czasową. Jednak, gdy nastąpi reakcja skrzyni, pojazd przyśpiesza bardzo dynamicznie. Plusem przekładni jest możliwość wyboru sterowania biegami w sposób automatyczny lub poprzez ręczny wybór przełożeń. Posiada ona dodatkowo przełącznik trybów pracy – letni i zimowy. Ten drugi zabezpiecza przed utratą przyczepności kół w warunkach zimowych. W konfiguracji z automatyczną przekładnią należy się liczyć ze zwiększonym zapotrzebowaniem silnika na paliwo. Ciekawym i nowatorskim rozwiązaniem jest zawieszenie Actyona Sports. W modelu zastosowano zawieszenie dwuwahaczowe z przodu i wielodrążkowe z tyłu, niespotykane w pickupach. W porównaniu z innymi pojazdami tego typu zapewnia zdecydowanie wyższy komfort jazdy oraz bardzo dobre właściwości trakcyjne. Znakomicie tłumi wszelkie nierówności drogi, jest ono stosunkowo miękkie nastawione raczej na komfort podróżowania. Auto znakomicie radzi sobie w terenie. Jedyne ograniczenie może stanowić niewielki prześwit wynoszący zaledwie 188 mm.

Podsumowanie

SsangYong Actyon Sports zdecydowanie wyładniało. W porównaniu do swojego poprzednika, to pojazd o nowoczesnej stylistyce. Modelem możemy zarówno podróżować komfortowo jak i wykorzystywać jego funkcjonalność i przewozić duże ładunki. Zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia spowodowało zdecydowaną poprawę komfortu jazdy, ale też ograniczenie ładowności, która maksymalnie wynosi 745 kg. Konkurenci z segmentu pickupów mogą pochwalić się ładownością znacznie większą. Nowoczesna konstrukcja zapewnia zdecydowanie lepszą stabilność na zakrętach. Bogate wyposażenie pojazdu przybliża go bardziej do pojazdów typu SUV aniżeli do tradycyjnych pickupów. Actyon łączy w sobie komfort podróżowania jednych i użyteczność drugich. Konkurencji dla niego należy upatrywać w takich samochodach jak: Nissan Navara, Mitsubishi L200, Ford Ranger czy Toyoty Hilux. Zdecydowanym atutem nowego SSangYonga jest 5 letnia gwarancja oraz cena zakupu, najtańsza jego wersja Crystal to wydatek 88.000 złotych, natomiast testowana, najbogatsza wersja Sapphire kosztuje 109.500 złotych. Dla przedsiębiorców dodatkowym magnesem może być możliwość odliczenia podatku VAT, w takim wypadku realny koszt zakupu podstawowej wersji to 71.500. Pod tym względem auto na tle konkurencji wygląda bardzo atrakcyjnie. SsangYong Actyon Sports to oferta skierowana głównie do osób, które poszukują auta uniwersalnego, łączącego cechy dostawczego pickupa oraz pojazdu o właściwościach terenowych.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 1998 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 114 (155) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej obr./min) – 360 w zakresie prędkości obrotowej 1500-2800
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 163

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 10,2
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,8
- Cykl mieszany (l/100 km) – 8,0
- Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) - 212

Pojemność zbiornika paliwa:
- 75 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4990
- Szerokość (mm) – 1910
- Wysokość (mm) – 1790
- Rozstaw osi (mm) – 3060
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1570
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1570
- Prześwit przód (mm) – 188
- Prześwit tył (mm) – 212
- Kąt natarcia (st.) – 25
- Kąt zejścia (st.) – 25
- Kąt rampowy (st.) – 20
- Zwis przedni (mm) – 860
- Zwis tylny (mm) – 1070

Napęd:
- 4WD

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 12,4

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/75 R16
- Standardowe obręcze kół (") - 16

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1995
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2740
- Dopuszczalna masa całkowita przyczepy hamowanej [kg] – 2300
- Dopuszczalna masa całkowita przyczepy niehamowanej [kg] - 750

Przestrzeń ładunkowa:
- Długość przestrzeni ładunkowej (mm) – 1275
- Szerokość przestrzeni ładunkowej pomiędzy nadkolami (mm) – 1128
- Szerokość przestrzeni ładunkowej maksymalna (mm) – 1600
- Wysokość przestrzeni ładunkowej (mm) – 525

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sapphire. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- ABS z EBD
- Antena dachowa
- Boczne belki wzmacniające
- Centralny podłokietnik z wbudowanym schowkiem
- Centralny zamek z alarmem
- Czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
- Czujniki cofania
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne
- Elektrycznie regulowany fotel kierowcy i pasażera
- Elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu
- ESP
- Głośniki szt.4
- Gniazdo 12V
- Wbudowany zestaw głośnomówiący
- ISOFIX
- Kierownica wielofunkcyjna
- Kieszenie w przednich fotelach
- Klamki w kolorze nadwozia
- Klimatyzacja automatyczna
- Komputer pokładowy
- Lampki do czytania dla kierowcy i pasażera
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Nakładki ochronne na progach
- Napęd 4WD
- Napinacze pasów z ogranicznikami siły
- Odtwarzacz CD/MP3
- Osłona przeciwsłoneczna z lusterkiem
- Pełnowymiarowe koło zapasowe
- Podgrzewane fotele przednie
- Przenośna popielniczka
- Regulacja podparcia lędźwiowego fotela kierowcy
- Regulacja wysokości fotela kierowcy
- Regulacja wysokości przednich pasów bezpieczeństwa
- Regulacja wysokości przednich zagłówków
- Regulacja wysokości reflektorów
- Regulowana kolumna kierownicy
- Rozmrażacz przednich wycieraczek
- Schowek na okulary
- Schowek w konsoli środkowej
- Schowki w drzwiach
- Skórzana dźwignia zmiany biegów
- Skórzana kierownica
- Światła do jazdy dziennej
- Tapicerka ze skóry
- Tarcze kół 16" aluminiowe z oponami 225/75
- Uchwyty na kubki
- Wielodrążkowe zawieszenie tylne
- Wycieraczki przednie z regulacją prędkości
- Wykładzina przestrzeni ładunkowej z wzmacnianego tworzywa sztucznego

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sapphire posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci automatycznej skrzyni biegów.

Test przeprowadzony w dniach 27 września – 2 październik sierpnia 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie SsangYong Motors Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 31-10-2012


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>