Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Toyota Yaris 1.5 Hybrid Sol

Toyota Motor Corporation w ciągu ostatnich 15 lat sprzedała na całym świecie ponad 4.6 mln pojazdów hybrydowych. W tym roku aż 15% klientów producenta z Tokio zdecydowało się na zakup modelu proekologicznego. Te optymistyczne dane skłaniające Toyotę do nieustannego poszerzania oferty samochodów hybrydowych sprawiły, że kilka miesięcy temu do gamy pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym i elektrycznym dołączył kolejny miejski hatchback - Yaris HSD. Za 66 100 zł możemy stać się właścicielem japońskiego przedstawiciela klasy B, którego niskie zużycie paliwa oraz mniejsze koszty eksploatacji w krótkim czasie zrekompensują nieznacznie wyższą cenę zakupu.

Wygląd zewnętrzny

Z zewnątrz hybrydowy Yaris wyróżnia się diodami LED w przednich i tylnych lampach, zmienionym kształtem zderzaka przedniego, poszerzoną kratą wlotu powietrza oraz niebieskim logo na masce i pokrywie bagażnika. Poza tymi detalami mała Toyota wygląda identycznie jak wersje napędzane silnikami spalinowymi i wysokoprężnymi.

Najnowsze wcielenie małej Toyoty jest bezapelacyjnie najładniejszym z dotychczas zaprezentowanych. Dzięki wydłużeniu i obniżeniu nadwozia nowa sylwetka zyskała bardziej dynamiczny wygląd. W porównaniu do poprzedniej generacji nadwozie zachowało tą samą szerokość (1695 mm), długość zwiększyła się o 155 mm (3905 mm), a wysokość zmniejszyła się o 20 mm (1510 mm). Wznosząca się linia okien bocznych oraz krótki zwis przedni i tylny tworzą zwartą i proporcjonalną sylwetkę. Zupełnie nowy kształt reflektorów przednich i atrapy chłodnicy zapowiadają kierunek w którym będą podążały kolejne projekty Toyoty.

Wnętrze pojazdu

W zależności od zasobności naszego portfela wnętrze Yarisa może cechować się różną kolorystyką, fakturą i twardością materiałów wykończeniowych oraz wyglądem konsoli centralnej. Trzy poziomy wyposażenia (Terra, Sol i Dynamic) pozwolą każdemu znaleźć wersję z najbardziej optymalnym stosunkiem ceny do długości listy wyposażenia standardowego. Bogate wyposażenie występujące kiedyś w droższych klasach oczekiwane jest dzisiaj w segmencie B. Dlatego np. popularna wersja Sol wyposażona jest m.in. w 7 poduszek powietrznych, system multimedialny Toyota Touch, automatyczną dwustrefową klimatyzację, tempomat, kamerę cofania, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów oraz komputer pokładowy. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje dotykowy 6.1-calowy ekran zestawu Toyota Touch za pomocą którego korzystamy z radioodtwarzacza CD/MP3, Bluetooth, gniazda USB oraz kamery cofania. Bluetooth umożliwia bezpieczne rozmowy telefoniczne podczas jazdy, do USB podłączyć możemy iPoda, a kamera cofania pozwala nam zobaczyć co dzieje się za tylnym zderzakiem. Niestety pozwala tylko zobaczyć, a nie usłyszeć, ponieważ kamera nie jest zintegrowana z czujnikami cofania (niedostępnymi nawet za dopłatą). Ekran multimedialnego systemu służy również do wyświetlania informacji dotyczących zużycia paliwa, zasięgu, czasu podróży lub stanu naładowania baterii. Dopłacając 2100 zł (za system Touch&Go) możemy wzbogacić nasz multimedialny kombajn o funkcje nawigacji, możliwość pisania i odczytywania smsów, wyświetlania zdjęć z pamięci USB, a nawet korzystania z Facebooka lub uzyskania informacji o cenach na najbliższych stacjach benzynowych. Obsługa obu systemów jest banalnie prosta i z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom samochodowych gadżetów.

Za trójramienną kierownicą z grubym, wygodnym wieńcem znajdziemy analogowe, podświetlone na niebiesko zegary. Miejsce obrotomierza zajął wskaźnik mocy napędu hybrydowego. Na tunelu środkowym oprócz designerskiej, niebieskiej dźwigni automatycznej skrzyni biegów znajdziemy dwa przyciski niedostępne w „tradycyjnych” Yarisach - Eco Mode i EV Mode. Odpowiadają one za aktywację trybu jazdy ekonomicznej (Eco) pozwalającej na ograniczenie zużycia paliwa oraz trybu EV na którym możemy pokonać do 2 km korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego.

Niezależnie od wersji wyposażenia każdy Yaris oferuje przestronną przestrzeń pasażerską oraz dobrze spasowane elementy wnętrza. Dzięki zwiększeniu (w porównaniu do poprzedniej generacji modelu) rozstawu osi o 50 mm i szerokości wewnątrz o 30 mm pasażerowie przednich i tylnych foteli mogą podróżować w komfortowych warunkach. Projektanci szczególną uwagę przywiązali do wygody kierowcy. Zwiększono zakres regulacji wysokości jego fotela do 6 cm i zmniejszono o 3 stopnie kąt położenia kolumny kierownicy. Fotele przednie mają lepsze podparcie boczne oraz poszerzone i wydłużone siedziska. Natomiast z tyłu brak tunelu środkowego ułatwia podróżowanie trzem osobom.

Zamiast standardowej podsufitki za jedyne 2400 zł (Pakiet Vision) pasażerowie Yarisa mogą cieszyć się szklanym, panoramicznym dachem. Okno dachowe doświetla i powiększa optycznie wnętrze, a podwójne rolety umożliwiają zasłonięcie przedniej lub tylnej jego części, np. aby zapobiec oślepianiu przez słońce lub zbytniemu nagrzewaniu się kabiny.

Samochód dysponuje bagażnikiem o takiej samej pojemności jak w tradycyjnych Yarisach tj. 286 litrów. Akumulatory umieszczono pod kanapą tylną kosztem mniejszego baku paliwa (36l. zamiast 42l.) bez ograniczania przestrzeni bagażowej.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską Toyoty pracuje silnik benzynowy osiągający moc 75KM oraz silnik elektryczny dysponujący mocą 61KM. Łącznie zespół napędowy generuje moc 100KM i moment 169Nm. Wartości te pozwalają cieszyć się osiągami zbliżonymi do stukonnej jednostki benzynowej przy 35% mniejszym średnim zużyciu paliwa. W mieście różnica (na korzyść hybrydy) może sięgać nawet 55%, co przekłada się już na konkretne oszczędności wydatków na paliwo. Podczas 7-dniowego testu na dystansie ponad 800 km (40% miasto, 60% trasa) średnie spalanie wyniosło 4,1 l/ 100 km.

Przy maksymalnym wykorzystaniu osiągów zespołu napędowego, po 11,8 sekundy na liczniku zobaczymy 100 km/h, a po kilku następnych prędkościomierz zatrzyma się na prędkości maksymalnej - 165 km/h. Są to wartości, które wystarczą do sprawnego poruszania się zarówno w mieście jak i na drogach szybkiego ruchu.

W codziennym użytkowaniu Yarisa do uszu kierowcy dobiega bardzo niewiele odgłosów z komory silnika, moment włączania i odłączania silnika spalinowego jest praktycznie niezauważalny. Silnik spalinowy słychać jedynie podczas bardzo dynamicznego wyprzedzania, kiedy musimy wykorzystać całą moc zespołu napędowego. Proces hamowania realizowany w większości przez silnik elektryczny, co pozwala na mniejsze zużycie klocków hamulcowych oraz odzyskiwanie energii i wykorzystanie jej w fazie przyspieszania.

Dodatkowe korzyści płynące z zastosowania takiego zespołu napędowego to brak części narażonych na zużycie: pasków klinowych, alternatora oraz rozrusznika.

Uzupełnieniem nowoczesnego zespołu napędowego jest działająca bez zarzutów bezstopniowa skrzynia biegów oraz dobrze zestrojone zawieszenie. Toyota prowadzi się dobrze w każdych warunkach. Nierówności są bardziej wyczuwalne niż w Yarisie II, ale rekompensowane jest to przez lepsze zachowanie w zakrętach lub podczas nagłych, gwałtownych zmian kierunku jazdy.

Podsumowanie

Największą wadą hybryd jest ich cena. Toyocie udało się jednak zaoferować proekologiczną odmianę miejskiego hatchbacka, który jest tylko o 5-10% (w zależności od linii wyposażenia) droższy od wersji z silnikiem wysokoprężnym. Niewygórowana cena i zaufanie do marki jako producenta bezawaryjnych pojazdów pozwoliło od czerwcowej premiery na sprzedaż już ponad 300 hybrydowych Yarisów. Oprócz klientów indywidualnych model został dostrzeżony również przez klientów flotowych. Według doniesień prasowych, niebawem prawie 80 Yarisów HSD uzupełni park samochodowy jednej z dużych firm. Ponadto zapowiedziane przez producenta wydłużenie gwarancji na baterie z obecnych 5 lat (lub przebiegu 100 000 km) do 10 lat ma szanse przekonać do hybryd kolejnych niezdecydowanych klientów.

Dane techniczne:

Silnik – benzynowy + elektryczny
- Pojemność skokowa silnika spalinowego – 1497 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) silnika spalinowego – 55 (75)
- Maksymalna moc kW (KM) silnika elektrycznego – 45 (61)
- Łączna moc kW (KM) – 99 (136)
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 169 Nm

Osiągi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 11,8
- Prędkość maksymalna – 165 km/h

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 3,1
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,5
- Cykl mieszany (l/100 km) – 3,5
- Emisja CO2 (g/km) – 79

Pojemność zbiornika paliwa: 36 l

Wymiary
- Długość (mm) – 3905
- Wysokość (mm) – 1510
- Szerokość (mm) – 1695
- Rozstaw osi (mm) – 2510

Napęd
- przedni

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych –175/65 R15 przód
- Standardowe obręcze kół – 15” (aluminiowe)

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – ok. 1100
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1565

Pojemność bagażnika: 286 l

Kompletacja wyposażenia:

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sol. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBD + BA
• Boczne poduszki powietrzne
• Centralny zamek sterowany pilotem
• Chromowane elementy wykończeniowe
• Dzielona (60:40) tylna kanapa
• Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie regulowane szyby przednie
• Funkcja Follow-Me-Home
• Gniazda USB i Aux-In
• HAC (system wspomagający pokonywanie podjazdu)
• Immobilizer
• ISOFIX na skrajnych tylnych siedzeniach
• Kamera cofania
• Kierownica regulowana w pionie i w poziomie
• Kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych
• Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
• Koła 175/65 R15 + felgi stalowe
• Koło dojazdowe
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne
• Lakierowane klamki i lusterka zewnętrzne
• Lakierowane zderzaki
• Miękkie materiały wykończeniowe
• Podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Poduszka kolanowa kierowcy
• Przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• Przednie światła do jazdy dziennej typu LED
• Przyciski w kierownicy do obsługi radia CD
• Przyciski w kierownicy do obsługi zestawu Bluetooth
• Regulacja wysokości fotela kierowcy
• Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
• Sygnalizacja niezapiętych pasów z przodu i z tyłu
• System multimedialny Toyota Touch (6 głośników)
• Tempomat
• Tylne światła pozycyjne oraz stopu typu LED
• Uruchamianie samochodu przyciskiem
• VSC + TRC (systemy stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji)
• Wspomaganie kierownicy
• Wyłącznik poduszki pasażera

Wyposażenie dodatkowe:

• Pakiet Design: 15" felgi aluminiowe, przednie lampy przeciwmgielne
• System multimedialny Toyota Touch&Go (nawigacja)
• Lakier metalik

Test przeprowadzony w dniach 30.VI – 06.VII lipca 2012r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Toyota Motor Poland. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

13.11.2012

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>