sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Cosmo

Produkowany od 1999r roku Opel Zafira dochował się wielu zwolenników. Popularność swoją zawdzięcza przede wszystkim funkcjonalności. W ciągu pierwszych 12 lat produkcji sprzedanych zostało blisko 2,2 miliona egzemplarzy tego rodzinnego pojazdu. Jesienią 2011 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie niemiecka marka zaprezentowała trzecią już generację modelu o przydomku Tourer. Jeszcze pod koniec tego samego roku rozpoczęła się jej masowa produkcja. Producent wprowadzając nowy model nie zaprzestał sprzedaży poprzedniego. W ofercie znajduje się zarówno Zafira drugiej generacji pod nazwą Family jak i najnowsza konstrukcja Tourer. Założeniem projektantów było stworzenie auta wygodnego o dużej przestrzeni wewnętrznej, które mogłoby pomieścić 7 osób, jednocześnie zaspokajałoby potrzeby bardziej wymagających klientów. Do budowy trzeciej generacji modelu wykorzystano nową płytę podłogową Global Delta Platform. Auto otrzymało większy w porównaniu z poprzednikiem o 5,7cm rozstaw osi, który wynosi 276 cm. Ten siedmioosobowy van oferowany jest w dwóch wersjach kompletacji wyposażenia: Enjoy i Cosmo. Atrakcyjnie przedstawia się bardzo bogata paleta silników. Klient może dokonać wyboru z czterech jednostek benzynowych o mocach od 115 do 150 KM oraz trzech diesli od 110 do 165 KM. Wszystko razem powoduje, że oferta modelu staje się bardzo zróżnicowana cenowo. Już za kwotę 78 250 złotych można stać się właścicielem najnowszego modelu Zafiry Tourer, będzie to pojazd napędzany silnikiem benzynowym 1.8 Twinport Ecotec (115 KM) w podstawowej kompletacji wyposażenia Enjoy.

Wygląd zewnętrzny

Nadwozie nowej Zafiry to nie tylko stylistyka, która odzwierciedla funkcjonalność dynamikę i luksus, to też konstrukcja bezpieczna, chroniąca możliwie najlepiej jej pasażerów. Wykonana została z wysokowytrzymałej stali, która tworzy klatkę bezpieczeństwa absorbującą energię powstałą podczas kolizji drogowych. Sylwetka pojazdu to typowy jednobryłowy minivan. Różni się on jednak od swoich konkurentów śmiałym designem zainspirowanym nowoczesnymi szybkobieżnymi pociągami. Zafira Tourer w porównaniu ze swoją poprzedniczką nieco urosła, długość wzrosła o blisko 20 cm co w bezpośredni sposób przełożyło się na rozmiary przestrzeni wewnętrznej. Producent położył duży nacisk na wygląd zewnętrzny tak, aby auto poza swoją funkcjonalnością oferowało ciekawą stylistykę. W nowej Zafirze dużo elementów zewnętrznych zostało zainspirowanych innymi modelami niemieckiej marki. Reflektory przednie niczym z modelu Ampera czy przetłoczenia boczne przypominające te z Insigni. Stosunkowo krótka pokrywa komory silnika, mocno pochylona duża panoramiczna szyba czołowa, która łagodnie łączy się z wysoko poprowadzoną linią dachu nawiązują do wyglądu klasycznych minivanów. Aerodynamiczne kształty nadwozia, duże tarcze kół, mocno zaakcentowane reflektory dodają sylwetce sportowego charakteru. Wyróżniającym elementem pojazdu są bez wątpienia przednie zespolone lampy, które tworzą kształt przypominający bumerang. Słupki środkowe oraz wstawki w reflektorach wykonane z czarnego połyskującego tworzywa uzupełnione chromowanymi listwami i klamkami nadają nadwoziu elegancji i wywierają mocne wrażenia estetyczne. Przyciemniane światła tylne wykonane w technice LED połączone chromowaną listwą z logo marki oraz zachodząca mocno na słupki tylne szyba pokrywy bagażnika podkreślają nowoczesny design nadwozia. Nowa Zafira charakteryzuje się nie tylko nowoczesnym designem ale również sporymi wymiarami zewnętrznym, które w pewnych okolicznościach mogą przysporzyć kierowcy trudności, chociażby podczas szukania miejsca parkingowego w zatłoczonym mieście. Model w zamian za to oferuje pokaźnych rozmiarów przestrzeń wewnętrzną.

Wnętrze samochodu

Zafira Tourer to z pewnością obszerne i praktyczne auto rodzinne nie pozbawione pewnej dozy elegancji. Duża przestrzeń wygospodarowana przez konstruktorów oraz sposób przeszklenia powodują odczucie że nie jest ona niczym ograniczona. Uwagę przykuwa duża panoramiczna szyba czołowa, która po odsunięciu ku tyłowi części podsufitki kończy się na wysokości zagłówków foteli przednich. Wrażenie przestronności w testowanym pojeździe potęguje dodatkowo przeszklony dach w jego tylnej części. Nowa Zafira została wyposażona w siedem niezależnych miejsc siedzących. Dobrze wyprofilowane fotele przednie są wygodne, a ich sposób regulacji pozwala bez problemu znaleźć optymalną pozycje zarówno dla kierowcy jak i pasażera. W drugim rzędzie siedzeń pasażerowie znajdą dosyć wygodne trzy indywidualne fotele z regulacją wzdłużną oraz pochylenia oparć. Oparcie siedzenia środkowego po odpowiednim złożeniu tworzy szeroki podłokietnik dla siedzeń zewnętrznych. Dzięki temu, że nadwozie urosło w porównaniu z poprzednikiem, w III rzędzie znacznie podniósł się komfort podróżowania i osoby tam zasiadające nie powinny już narzekać na zbyt małą przestrzeń na nogi. Bardzo dobre wrażenie robi jakość oraz stylistyka wykończenia wnętrza. Eleganckie wnętrze testowanej wersji Cosmo odzwierciedlają ciemnoszara tapicerka skórzana, różnego rodzaju chromowane i aluminiowe elementy wykończeniowe. Po zajęciu miejsca kierowca ma przed sobą obszytą miękką skórą wielofunkcyjną, podgrzewaną kierownicę za którą znajduje się zestaw zegarów osadzonych w okrągłych tubach wykończonych chromowanymi obwódkami. Deska rozdzielcza wraz konsolą centralną, która swoim wyglądem przypomina i jest głównie wzorowana na modelu Insygnia. Nad centralnie umiejscowionym panelem sterowania systemami audio i nawigacji satelitarnej góruje duży 7 calowy, kolorowy wyświetlacz. Poniżej znajduje się zestaw pokręteł i przycisków, który umożliwia obsługę dwustrefowej automatycznej klimatyzacji oraz układu podgrzewania foteli przednich i koła kierownicy. Mimo mnogości przycisków obsługa kokpitu jest łatwa i intuicyjna. Duże wrażenie robi podświetlenie wnętrza za pomocą czerwonych listew świetlnych, dopełnieniem których jest podświetlenie zegarów jasnofioletowe lub w pełni czerwone w trybie „Sport”. Nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym w pojeździe jest wielofunkcyjna konsola centralna „FlexConsole”. Jedyny w swoim rodzaju system montowany na aluminiowych szynach oferuje zestaw schowków i uchwytów, który obejmuje miedzy innymi przesuwane uchwyty na napoje, schowek i podłokietnik centralny. O funkcjonalności auta decyduje głównie możliwość jego adaptacji do potrzeb chwili, w przypadku testowanego ta cecha zasługuje na szczególną pochwałę. Producent zastosował system foteli Flex7®, który pozwala w bardzo krótkim czasie dowolnie skonfigurować przestrzeń kabiny poprzez odpowiednie złożenie foteli II i III rzędu. Minimalna objętość bagażnika w konfiguracji siedmiomiejscowej wynosi 152 litry, możemy ją według własnego uznania powiększać aż do uzyskania 1860 litrów po złożeniu foteli II i III rzędu. Wnętrze dodatkowo zostało naszpikowane różnego rodzaju schowkami, od takich gdzie zmieści się laptop po niewielkie przeznaczone na drobiazgi. Ciekawym i unikalnym rozwiązaniem jest zastosowanie bagażnika rowerowego „FlexFix®”. Zintegrowany z tylnym zderzakiem, wysuwany jak szuflada daje możliwość przewozu nawet czterech rowerów. Wnętrze Zafiry Tour to nie tylko komfort i stylistyka na wysokim poziomie dorównująca samochodom klasy premium, ale również funkcjonalność.

Silnik i właściwości jezdne

Do napędu testowanej wersji pojazdu wykorzystywany jest turbodoładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny (diesel) z układem zasilania Common Rail charakteryzujący się maksymalna mocą 165 KM i maksymalnym momentem 350Nm. W przekazywaniu momentu na przednie koła jezdne pośredniczy sześciostopniowa przekładnia manualna, w której wybór przełożenia następuje bez żadnych przeszkód, bardzo precyzyjnie. Dopłata w kwocie 6000 złotych pozwala osobom ceniącym wygodę na wyposażenie pojazdu w automatyczną skrzynie biegów. Silnik rozpędza auto o masie własnej przekraczającej 1600 kg od 0 do 100 km/h w czasie 9,8s. Najmocniejsza jednostka, jaka montowana jest w Zafirze może nie zachwyca dynamiką, ale bez najmniejszych problemów radzi sobie podczas wyprzedzania oraz w ruchu miejskim. Konstrukcja układu napędowego jest kompromisem pomiędzy osiągami, a zapotrzebowaniem na paliwo. Nowa Zafira potrafi się zadowolić w ruchu miejskim 6,5 litrami oleju napędowego na 100 km. Jazda modelem przysparza wielu przyjemnych doznań. Dzięki zastosowaniu znacznie większych rozstawów osi i kół w porównaniu z poprzednia wersją uzyskano lepszy komfort i stabilność. Bardzo dobre właściwości jezdne i tłumienie nierówności drogi zapewnia nowatorski układ zawieszenia. Zastosowano w nim z przodu: kolumny Mcpherson i izolowaną ramę pomocniczą, z tyłu belkę skrętną z drążkami Watta. Pojazd wyposażony został w system FlexRide, który w sposób adaptacyjny dostosowuje właściwości jezdne w tym charakterystykę zawieszenia do warunków drogowych. Kierowca ma możliwość wyboru jednego z trzech trybów pracy: zrównoważonego trybu standardowego, podnoszącego komfort jazdy trybu „Tour” oraz trybu „Sport”, który usztywnia nieco zawieszenie oferując kierowcy bardziej sportowe doznania.

Podsumowanie

Atutami modelu są wysoce wydajne jednostki napędowe oraz nienaganna stylistyka. Dynamiczne i nowoczesne nadwozie uzupełnione bogatym wyposażeniem standardowym pozwala autu aspirować do grupy pojazdów z segmentu premium. Zaawansowane technologie wykorzystane przy produkcji nowej Zafiry powodują, że jeździ się nim bardzo dobrze. 7-osobowy minivan niemieckiej marki jest praktyczny i funkcjonalny, bez wahania możemy określić go mianem przestronnego samochodu rodzinnego. Znakomicie sprawdza się podczas wypadów poza miasto, zapewnia sporą przestrzeń zarówno dla osób nim podróżujących jak i dla bagażu. Auto dodatkowo kusi klientów bardzo długą lista wyposażenia dodatkowego, które obejmuje elementy zarówno bezpieczeństwa jak i komfortu. W ostatnim czasie Opel Zafira Tourer uhonorowany został przez czytelników niemieckich magazynów „Auto Bild” i „Bild am Sonntag” nagrodą Golden Steering Wheel („Złota Kierownica”) za rok 2012. Konkurencji dla niego na rynku powinniśmy głównie upatrywać w takich pojazdach jak: przykładowo Renault Grand Scenic, Citroen C4 Grand Picasso czy Ford S-Max.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 1956 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 121 (165) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 350 w zakresie 1750 - 2500
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 208
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 9,8

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6,5
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,5
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5,3
- Emisja CO2 (g/km) - 139

Pojemność zbiornika paliwa:
- 58 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4658
- Szerokość (mm) – 1884
- Wysokość (mm) – 1685
- Rozstaw osi (mm) – 2760
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1584
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1588

Napęd:
- Przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 11,9

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/50 R17
- Standardowe obręcze kół (") - 17

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1496-1878 ( w zależności od wersji i kompletacji wyposażenia)
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2150-2501 ( w zależności od wersji i kompletacji wyposażenia)

Pojemność bagażnika:
- Minimalna pojemność bagażnika (litr) – 152
- Maksymalna pojemność bagażnika (litr) - 1860

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Cosmo. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- Czujnik wilgotności powietrza
- Fotele tylne z regulacją wzdłużną
- Fotele W II rzędzie "klubowe"
- Fotele W III rzędzie 2 szt.
- Hamulec postojowy elektryczny
- Kierownica 3-ramienna pokryta skórą
- Kieszenie W oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja. automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Komputer pokładowy
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Nawiew powietrza na siedzenia tylne
- Ogrzewanie dodatkowe
- Pakiet schowków
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna. kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz CD/MP3 300
- Roleta do bagażnika
- Sterowanie radiem w kierownicy
- Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich i tylnych
- System ESP + TCS
- System wspomagania ruszania pod górę
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- System Start & Stop
- Światła do jazdy dziennej
- Światła p/mgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe 17" opony 225/50
- Tempomat
- Wyświetlacz graficzny
- Zagłówki foteli przednich aktywne
- Zawieszenie obniżone
- Zestaw naprawy opon

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Cosmo posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

- Bagażnik „FlexFix”
- Czujnik parkowania - przód/tył
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotele przednie podgrzewane
- Fotele przednie podgrzewane
- Głośniki 7 szt.
- Kierownica podgrzewana
- Lakier metalizowany
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Okno dachowe
- Radioodtwarzacz CD + MP3
- Rolety p/słoneczne szyb tylnych bocznych
- Spoiler tylny
- Spryskiwacze reflektorów
- Sterowanie telefonem w kierownicy
- System Bluetooth
- System nawigacji satelitarnej 3D
- Szyba przednia panoramiczna
- Tarcze kół aluminiowe 18” opony 235/45
- Tapicerka ze skóry
- Wyświetlacz graficzny
- Wyświetlacz kolorowy
- Zawieszenie „Flex Ride”
- Złącze "AUX"
- Złącze "USB"

Test przeprowadzony w dniach 16-23 października 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie General Motors Poland za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 27-11-2012


Copyrights 2017: www.millenium.pl