sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Audi A3 Ambition 2.0 TDI

W 1996 roku po raz pierwszy niemiecka marka Audi wprowadziła na rynek kompaktowy model A3. Produkowany nieprzerwanie od 16 lat to bez wątpienia najlepiej sprzedający się i jeden z najpopularniejszych samochodów Audi. Na początku 2012 roku na wystawie samochodowej „Geneva Motor Show” zadebiutowała jego trzecia generacja. Zaliczany jest do grona aut segmentu C premium. Łączy w sobie cechy samochodów luksusowych oraz klasy niższej średniej. Do budowy użyta została nowa platforma podłogowa MQB, która pozwoliła na zastosowanie zaawansowanych technologii oraz bardzo dużą redukcję masy blisko o 80 kg w porównaniu z poprzednikiem. Wspomniana płyta podłogowa posłużyła też do budowy innych pojazdów koncernu między innymi Volkswagena Golfa VII oraz Seata Leona III. W nowym Audi A3 główne zmiany technologiczne to zdecydowane zmniejszenie masy dzięki szerszemu zastosowaniu w konstrukcji stopów aluminium oraz przy zachowaniu kompaktowych wymiarów zewnętrznych powiększenie rozstawu osi o 23mm. Auto napędzane może być jednym z dwóch silników benzynowych wykonanych w technologii TFSI 1.4 122KM i 1.8 180 KM oraz dwóch diesli TDI 2.0 150KM i bardzo oszczędnego 1.6 105KM. Model oferowany jest w trzech wersjach kompletacji wyposażenia: Attraction, Ambition, Ambiente.

Wygląd zewnętrzny

Nadwozie to typowy 3 drzwiowy hatchback. Spoglądając na sylwetkę nowego A3 początkowo trudno nie oprzeć się wrażeniu że jest to raczej face lifting niż nowy model. Odczucie to wywołuje konserwatywne podejście producenta do designu modelu. Prawda jest nieco inna, auto zostało na nowo skonstruowane. Dowodem na to jest chociażby zastosowanie nowej modułowej płyty podłogowej. Po szczegółowym przyjrzeniu się konstrukcji bez problemu odnajdziemy elementy różniące ją od poprzedniego modelu. Nadwozie otrzymało bardziej wyrazisty kształt. Ten efekt wywołały charakterystyczne, mocno zaakcentowane linie na bokach karoserii. Górna biegnie od reflektorów przez błotnik, drzwi i kończy się na lampach tylnych. Dolna unosi się lekko ku górze od błotnika przedniego do koła tylnego. Wytworzona dzięki nim gra świateł płaszczyzn poszycia bocznego mocno akcentuje dynamiczny i sportowy charakter auta. Mimo dość konserwatywnego podejścia konstruktorów sylwetka prezentuje się wyjątkowo muskularnie. Dużych rozmiarów osłona chłodnicy z delikatnym chromowanym obramowaniem oraz umieszczone na niej cztery połączone pierścienie (logo marki) to wizytówka obecnych modeli Audi. Mocno zarysowane linie na pokrywie komory silnika oraz nowe smukłe reflektory ksenonowe z diodowymi światłami jazdy dziennej w kształcie wąskich pasów odzwierciedlają dynamiczny charakter nadwozia. Tył pojazdu również poddano modernizacji, otrzymał on zwężające się ku środkowi pokrywy bagażnika dzielone lampy, które po zmroku tworzą szerokie, jednolite łuki. Z tylną częścią dachu zintegrowany jest niewielkich rozmiarów spoiler ze światłem Stop, który podkreśla sportowy wizerunek nowego A3. Zabiegi stylistów doprowadziły do tego, że konstrukcja wydaje się szersza i niższa niż ma to miejsce w rzeczywistości. Samochód zyskał bardziej agresywny wygląd w porównaniu ze swoim poprzednikiem.

Wnętrze samochodu

Wnętrze A3 jak przystało na markę Audi to materiały i jakość wykończenia charakterystyczna dla pojazdów klasy premium. Znakomity wygląd, ergonomia i wygoda to cechy nowego modelu. Obszyte alcantarą, połączoną ze skórą siedzenia, sprawiają bardzo dobre wrażenie. W obszernych i dobrze wyprofilowanych, komfortowych fotelach przednich siedzi się stosunkowo nisko co jest rzadko spotykane w samochodach segmentu C. W pojeździe wygospodarowano zaskakująco dużo przestrzeni w przedniej części kabiny, nawet bardzo wysokie osoby tam podróżujące będą miały jej pod dostatkiem. Jak można było się spodziewać zajęcie miejsca na tylnej kanapie przysparza nieco trudności ale jest to cecha typowa dla 3 drzwiowych hatchbacków. Ilość miejsca jaką tam dysponujemy może być niekiedy niewystarczająca. Zastosowanie większego rozstawu osi w porównaniu z poprzednią wersją nie spowodowało jednak zwiększenia przestrzeni dla pasażerów tylnej kanapy. Wzorowanie się na mniejszym wnętrzu modelu A1 daje wrażenie lekkości i skromności. Kierowca ma przed sobą pokrytą miękką i przyjemną w dotyku kierownicę wielofunkcyjną, a tuż za nią dwa duże klasyczne zegary obrotomierza i prędkościomierza przedzielone wyświetlaczem komputera pokładowego. Łagodnie wyprofilowana deska rozdzielcza w części centralnej kryje elektrycznie wysuwany ekran systemu MMI (Multi Media Interface). Siedmiocalowy wyświetlacz obsługuje systemy: audio, nawigacji satelitarnej, bluetooth oraz kontroli parkowania. Ilość pokręteł oraz przycisków sterujących została ograniczona do minimum. Dostęp do większości udogodnień następuję za pomocą umiejscowionego na konsoli centralnej wielofunkcyjnego pokrętła (touchpada) systemu MMI. Skromnie, lecz bardzo czytelnie wygląda rozdzielający deskę rozdzielczą i konsolę centralną panel układu klimatyzacji. Obsługa wszystkich urządzeń jest intuicyjna i można stwierdzić, że jest zwyczajnie prosta i nie wymaga lektury instrukcji. Doskonałe wykończenie wnętrza to domena niemieckiej marki. Utrzymane w spokojnych odcieniach czerni wzbogacone zostało błyszczącymi elementami w kolorze fortepianowej czerni, chromowanymi wstawkami oraz listwami ze szczotkowanego aluminium. Uwagę przyciągają cztery okrągłe duże dysze nawiewu powietrza, oferują one dodatkową funkcję zmiany strumienia powietrza z szerokiego na wąski. Regulacja następuje poprzez pociągnięcie osi dyszy. Design wnętrza jest kontynuacją sportowego charakteru stylistyki zewnętrznej. Materiały użyte do wykończenia, jakość montażu oraz sposób ich spasowania jak przystało na auta klasy premium nie budzi żadnych zastrzeżeń i może być wizytówką marki. Wnętrze to nie tylko kabina pasażerska to też przestrzeń ładunkowa. Tuż za oparciem asymetrycznie składanych siedzeń tylnych znajduje się bagażnik o podstawowej objętości 365 litrów, która po ich złożeniu wzrasta do 1100 litrów. Dostęp do przestrzeni ładunkowej może nieco utrudniać wysoki próg, jednak nie powinno się zapominać, że jest to charakterystyczne dla samochodów kompaktowych.

Silnik i właściwości jezdne

Niemiecki koncern słynie z produkcji bardzo oszczędnych i trwałych silników wysokoprężnych. W testowanym modelu znalazł się na nowo skonstruowany dwulitrowy turbodoładowany diesel. Jednostka o pojemności skokowej 1968 cm3 generuje maksymalną moc 150KM (110kW) w zakresie od 3000 do 4500 obr/min. Charakteryzuje się dość sporym momentem obrotowym 320Nm, który osiąga w przedziale od 1750 do 3000 obr/min. Nowoczesna konstrukcja oraz parametry silnika pozwalają uzyskać bardzo niskie zużycie paliwa bez utraty właściwości dynamicznych. Dużo przyjemności sprawia kierowcy wciśnięcie pedału przyśpieszenia, auto reaguje natychmiast i bardzo dynamicznie. Jednostka potrafi rozpędzić pojazd ważący ponad 1350 kg do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 8,6s. Silnik pracuje bardzo cicho i równomiernie, spod maski trudno doszukać się odgłosów typowego diesla. Swoją kulturę pracy zawdzięcza między innymi zastosowaniu w konstrukcji dwóch wałków wyrównujących wyposażonych w łożyska toczne. W testowanej wersji napęd na koła przednie przenoszony jest za pośrednictwem 6 stopniowej przekładni manualnej. Przełączanie biegów następuje niezwykle precyzyjnie. Zawieszenie nowego A3 to z przodu kolumny McPhersona z poprzecznymi wahaczami trójkątnymi zaś tył to konstrukcja wielowahaczowa. Zostało ono tak zestrojone, aby uzyskać kompromis między komfortem, a właściwościami sportowymi. Wspomagany elektromechanicznie układ kierowniczy bardzo szybko i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą. Swoją efektywność zawdzięcza osadzeniu silnika elektrycznego wspomagania bezpośrednio na zębatce układu. Nowe Audi zadziwia bardzo stabilnym pokonywaniem wszelkiego rodzaju zakrętów. Testowany pojazd wyposażony został w nowoczesny system „Audi drive select”. Kierowca ma możliwość wyboru jednego z czterech trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, individual lub efficiency. Po dokonaniu wyboru system dobiera właściwości pojazdu dostosowując je do preferowanego stylu jazdy.

Podsumowanie

Nowe kompaktowe Audi A3 może śmiało konkurować na rynku z autami klasy premium. Wnętrze jego emanuje elegancją najwyższej jakości jak przystało na pojazd z czterema pierścieniami na atrapie silnika. Nieco konserwatywny wygląd zewnętrzny a jednocześnie brak drażniących wad uzupełniony nowinkami technicznymi może stać się magnesem dla nowych klientów marki. To sportowy 3 drzwiowy hatchback, którego ultralekka konstrukcja stanowi fundament doskonałych osiągów i nadaje mu sportowy charakter, czym wykracza poza ramy swojego segmentu. Zaletą modelu są bezsprzecznie jego dynamiczne i efektywne silniki. Kompaktowe wymiary, właściwości jezdne oraz zwrotność powodują, że auto znakomicie radzi sobie w zarówno w mieście jak i w trasie. Nowe Audi A3 nie należy do najtańszych, ale nie zapominajmy, że wywodzi się ono z segmentu premium. Za kwotę 90 000 zł można stać się właścicielem pojazdu w kompletacji wyposażenia Attraction napędzanego silnikiem 1.4 TFSI. Produkowany obecnie w Ingolstadt model kontynuuje stylistyczne tradycje swoich poprzedników jednocześnie oferuje zdecydowanie lepsze właściwości jezdne oraz ultranowoczesne rozwiązania. Główni konkurenci na rynku to między innymi Volvo C30, Mercedes klasy A czy BMW serii 1.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 1968 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) w zakresie (obr./min) – 110 (150) w zakresie 3500 - 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 320 w zakresie 1750 - 3000
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 216
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 8,6

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 4,9
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,6
- Cykl mieszany (l/100 km) – 4,1
- Emisja CO2 (g/km) - 106

Pojemność zbiornika paliwa:
- 50 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4237
- Szerokość (mm) – 1777
- Wysokość (mm) – 1421
- Rozstaw osi (mm) – 2601
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1542
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1514

Napęd:
- Przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 10,7

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/45 R17
- Standardowe obręcze kół (") - 17

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1355
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1840

Pojemność bagażnika:
- Minimalna pojemność bagażnika (litr) – 365
- Maksymalna pojemność bagażnika (litr) - 1100

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Ambition. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- Dywaniki welurowe z przodu
- Fotel kierowcy i pasażera z mechaniczną regulacją wysokości i wsparciem przestrzeni pod udami
- Funkcja Easy Entry
- Funkcja start/stop z systemem rekuperacji
- Hamulec postojowy, elektromechaniczny
- Immobiliser elektroniczny
- Isofix - mocowanie fotelika dziecięcego na skrajnych siedzeniach z tyłu oraz na fotelu pasażera z przodu
- Kanapa tylna dzielona i składana
- Kierownica 3-ramienna, sportowa, obszyta skórą
- Klimatyzacja manualna
- Koło zapasowe
- Komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem
- Listwy ozdobne wokół szyb w kolorze czarnym
- Listwy progowe z wkładką aluminiową
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia z elektryczną regulacją i zintegrowanymi kierunkowskazami
- Wykończenie wnętrza Micrometallic
- Pakiet dla palących
- Podłokietnik z przodu
- Podsufitka tkaninowa
- Poduszki powietrzne boczne w oparciach przednich foteli wraz z kurtynami powietrznymi
- Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z poduszką kolanową kierowcy oraz funkcją dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera
- Reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej
- Spojler dachowy w kolorze nadwozia
- Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla foteli przednich
- System Audi drive select
- System ESC
- Szyby boczne, przednie, regulowane elektrycznie
- Szyby termoizolacyjne
- Światła hamowania, adaptacyjne
- Światła przeciwmgielne
- Tapicerka z tkaniny Rallye - fotele sportowe
- Tarcze kół aluminiowe7,5J x 17, 5-ramienne, z oponami 225/45 R17
- Trójkąt ostrzegawczy i apteczka
- Układ wydechowy - podwójna końcówka
- Wspomaganie układu kierowniczego, elektromechaniczne
- Zamek centralny sterowany falami radiowymi
- Zawieszenie sportowe - obniżone o około 15mm w stosunku do zawieszenia dynamicznego
- Zestaw narzędzi samochodowych z podnośnikiem

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Ambition posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

- Audi Parking System plus - przód i tył z wizualizacją na ekranie MMI
- Klimatyzacja automatyczna
- Klimatyzacja elektroniczna
- Listwy ozdobne wokół szyb w kolorze srebrnym
- Lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane i ogrzewane (zawierają ogrzewane dysze spryskiwaczy)
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- MMI Navigation plus z MMI touch
- MMI Radio dla pojazdów z dodatkowym wyposażeniem Infotainment
- Pakiet Connectivity
- Reflektory ksenonowe plus ze światłami do jazdy dziennej LED (zawierają układ zmywania reflektorów)
- System "Audi Sound"
- Tapicerka Alcantara - fotele sportowe
- Tarcze kół aluminiowe 7,5J x 18, 5-ramienne, dynamic - design, z oponami 225/40 R 18

Test przeprowadzony w dniach 20 – 26 listopada 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 20-12-2012

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl