sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Kia Ceed 1.6 CRDi XL

Model Ceed jest szczególny dla koreańskiej marki. Został on specjalnie opracowany aby podbić rynek europejski. Już sama jego nazwa o tym świadczy. Pierwszy jej człon CE to skrót od Community of Europe, co w wolnym tłumaczeniu oznacza wspólnotę europejską. Druga część ED pochodzi od słów european design i podkreśla fakt, że pojazd został zaprojektowany z myślą o kliencie europejskim. Na początku 2012 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym 2012 w Genewie odbyła się światowa premiera drugiej generacji Ceeda. Zaprojektowany został w centrum projektowym Kia w Rüsselsheim pod Frankfurtem. Nad realizacją przedsięwzięcia czuwał Peter Schreyer, były projektant marek Audi i Volkswagen. Produkcja została zlokalizowana w słowackiej Żylinie i tym samym nowy model stał się bardziej europejski niż koreański. Zbudowany został w zasadzie od podstaw, otrzymał nową płytę podłogową dzięki, której wzrosła jego długość o około 50 mm. Otrzymał szerszy rozstaw kół przy niezmienionym rozstawie osi co w połączeniu z obniżeniem zawieszenia pozwoliło konstruktorom uzyskać zdecydowanie lepsze właściwości trakcyjne pojazdu. Nowa Kia Ceed ma za zadanie umocnić pozycję marki jako jednej z wiodących na rynku. Podczas projektowania szczególny nacisk położono na ograniczenie emisji spalin oraz zużycia paliwa przy jednoczesnym zachowaniu właściwości jednostek napędowych. W ofercie znajdują się silniki benzynowe 1.4 100KM i 1.6 135KM oraz trzy diesle 1.4 90KM i 1.6 110 lub 128 KM. Sprzedawany jest jako 5 drzwiowy hatchback oraz kombi w czterech zakresach kompletacji wyposażenia standardowego: S, M, L, XL.

Wygląd zewnętrzny

Auto wywodzące się z segmentu samochodów kompaktowych charakteryzuje się zwartą zabudową, wyrafinowanym oraz dynamicznym designem. Konstruktorzy dołożyli wielu starań, aby zerwać z wizerunkiem aut koreańskich i stworzyć produkt, który byłby w stanie konkurować z popularnymi kompaktami na rynku europejskim. Nadwozie w porównaniu z poprzednikiem stało się dłuższe i niższe, co nadało mu sportowego charakteru. Zmiana stylizacji oraz wymiarów przy jednoczesnym utrzymaniu jednego z najdłuższych rozstawów osi w klasie wynoszącym 2650 mm pozwoliły projektantom uzyskać nowoczesną i dynamiczną sylwetkę. Dominujący z przodu, wykończony chromowaną obwódką grill w kształcie tak zwanego „tygrysiego nosa” oraz daleko zachodzące reflektory przednie ze światłami dziennymi w technice LED podkreślają agresywny i atletyczny wygląd auta. Nowe bardziej eleganckie, nieco uproszczone logo producenta znalazło się na czole pokrywy komory silnika. Podczas projektowania wykorzystano supernowoczesny tunel aerodynamiczny tak, aby uzyskać jak najlepszy współczynnik oporów powietrza, co w sposób bezpośredni przełożyło się na ograniczenie hałasu oraz zużycia paliwa. Auto uzyskało znaczne pochylenie szyby czołowej, zastosowano dolne osłony silnika oraz odpowiednio wyprofilowany spoiler dachowy. Boczne linie nadwozia poprowadzone zostały tak, aby podkreślały sportowy charakter nowego modelu Kia. Dopełnieniem są bardzo estetyczne aluminiowe tarcze kół oraz zewnętrzne chromowane elementy wykończeniowe dodające elegancji i prestiżu. Zwarte i zrobione ze smakiem nadwozie o profilu, który przypomina samochody typu coupe śmiało może konkurować z takimi pojazdami jak Opel Astra czy Volkswagen Golf.

Wnętrze samochodu

Zmiany dokonane w konstrukcji nadwozia takie jak: pogrubienie szyb, zastosowanie aerodynamicznego kształtu lusterek zewnętrznych, podwójnych uszczelek drzwiowych oraz wypełnienie słupków pianką z tworzywa sztucznego spowodowały znaczne obniżenie poziomu hałasu wewnątrz kabiny. Wydłużenie nowego Ceeda sprawiło, że wnętrze auta stało się zdecydowanie obszerniejsze. Zmiana ta odczuwalna jest głównie na siedzeniach przednich: wzrosła przestrzeń na nogi oraz nad głowami. Nawet osoby o dużych gabarytach nie powinny narzekać na jej brak. Wygodne fotele przednie wyposażone zostały w regulację odcinka lędźwiowego kręgosłupa co pozwala na optymalne dopasowanie ich oparć. Twardość i sprężystość siedzeń została tak dobrana aby zapewnić możliwie najwyższy poziom komfortu. Wygospodarowana przestrzeń przez konstruktorów ma swoje odzwierciedlanie również na kanapie tylnej. Mogą tam stosunkowo wygodnie podróżować dwie dorosłe osoby. Przy zajętych trzech miejscach kanapy tylnej podróżowanie staje się mniej komfortowe ale należy pamiętać że nowy Ceed to auto kompaktowe. Bardzo miłe doznania wzrokowe w testowanym pojeździe gwarantowało duże elektrycznie otwierane panoramiczne okno dachowe dostępne za dopłatą w kwocie 3500 złotych. Wystrój i stylizacja wnętrza nie ustępuje wyglądowi zewnętrznemu, jest jego kontynuacją. Fotele i drzwi auta pokryte zostały czarną tapicerką skórzaną z dobrze kolorystycznie dobranymi jasnoszarymi wstawkami. Zastosowanie elementów wykończeniowych, wykonanych z błyszczącego czarnego tworzywa oraz delikatnych chromowanych wstawek, nadało eleganckiego wygładu wnętrzu. Jakość wykorzystanych materiałów w kabinie pasażerskiej nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Bardzo estetycznie wygląda wielofunkcyjna kierownica pokryta przyjemną w dotyku skórą, a funkcja jej podgrzewania znakomicie sprawdza się w okresie zimowym, działa ona prawie natychmiast po jej włączeniu. Za kierownicą znajduje się zestaw zegarów wykończonych chromowanymi obwódkami. Wzrok przykuwa zwłaszcza dużych rozmiarów wyświetlacz prędkościomierza, którego wygląd przypomina wskaźnik analogowy a jego wewnętrzną cześć to kolorowy ekran komputera pokładowego. Deska rozdzielcza charakteryzująca się łagodnymi liniami, zorientowana została na kierowcę tak aby sterowanie systemami w jakie wyposażony został pojazd nie nastręczało kierowcy żadnych trudności. W jej centrum dominuje 7 calowy, kolorowy, dotykowy ekran LCD. Obsługuje on między innymi systemy audio, nawigacji satelitarnej, Bluetooth oraz system parkowania. Poniżej umiejscowiony jest skromny ale funkcjonalny panel dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Ilość przycisków i pokręteł sterowania w pierwszej chwili może powodować zagubienie. Po dokładnym zapoznaniu się z nimi okazuje się że zostały one tak pogrupowane aby ich obsługa była w miarę łatwa i intuicyjna. Samochody kompaktowe to auta uniwersalne mające zapewnić w miarę możliwości komfort oraz funkcjonalność. Odzwierciedleniem tego drugiego jest bagażnik. Za asymetrycznie składanymi siedzeniami tylnymi znajduje się sporych rozmiarów przestrzeń ładunkowa o standardowej objętości 380 litrów. Na pochwałę zasługuje fakt że po złożeniu siedzeń drugiego rzędu uzyskuję się prawie płaską podłogę ładunkową, a pojemność bagażnika wzrasta do 1380 litrów. Nowy Kia Ceed oprócz poprawy wygody i funkcjonalności charakteryzuje się też kompletacją wyposażenia, jaką nie powstydziłoby się auto z klasy wyższej.

Silnik i właściwości jezdne

Z gamy pięciu silników oferowanych w nowej Kii w testowanym samochodzie znalazła się turbodoładowana, wysokoprężna jednostka 1.6 CRDi. Generuje ona maksymalną moc 128KM przy prędkości obrotowej rzędu 4000 obr/min oraz maksymalny moment 260Nm w szerokim zakresie prędkości obrotowej od 1900 do 2750 obr/min. Silnik sprzężony z 6 biegową manualną przekładnią rozpędza auto od 0 do prędkości 100km/h w czasie 10,9 sekundy. Właściwości jednostki powodują że pojazd na drodze zachowuje się stosunkowo dynamicznie a jednocześnie jest ekonomiczny. Potrafi w ruchu pozamiejskim zadowolić się spalaniem poniżej 4 litrów oleju napędowego na 100km. Nowy Kia Ceed otrzymał szerszy rozstaw kół oraz niezależne zawieszenie: przednie na kolumnach McPherson a tylne w układzie multilink. Po zastosowanych zmianach konstrukcyjnych w porównaniu z poprzednią generacją modelu znacznie poprawiły się właściwości jezdne oraz komfort prowadzenia. Zawieszenie zostało dobrze zestrojone, jednak niekiedy w przypadku pokonywania poprzecznych nierówności do kabiny mogą docierać odgłosy jego pracy. Auto w wersjach kompletacji wyposażenia L i XL w standardzie otrzymało układ kierowniczy z systemem Flex Steer™. Umożliwia on zmianę charakterystyki pracy wspomagania w zależności od warunków jazdy i upodobań kierowcy poprzez wybór jednego z trzech trybów SPORT, KOMFORT lub NORMAL. Samochód na drodze zachowuje się pewnie i stabilnie.

Podsumowanie

Na rynku samochodów kompaktowych Kia Ceed, aby wzmocnić swoją pozycje musi zmierzyć się z bardzo wymagającymi konkurentami, do których możemy zaliczyć takie pojazdy jak Volkswagen Golf VII, Ford Focus czy Opel Astra. Swoich klientów marka zachęca między innymi bardzo długą, bo aż 7 letnią gwarancją do przebiegu 150 000 km. Auto poza tym oferuje nowoczesny design, jakość wykonania na bardzo dobrym poziomie oraz bardzo szeroki zakres kompletacji wyposażenia oraz opcji dodatkowych. Pojazd jak przystało na hatchbacka jest bardzo funkcjonalny i znakomicie radzi sobie zarówno w mieście jak i poza nim. Bardzo często decyzja o zakupie samochodu uzależniona jest od jego ceny. W przypadku modelu Ceed w najtańszej wersji S wyposażonej w silnik benzynowy 1.4 100KM została ona skalkulowana na kwotę 49999 złotych. Jednak jak spojrzymy na koszt zakupu testowanej wersji cena nie jest już tak atrakcyjna i wynosi ponad 100000 złotych.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – Wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 1582 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 94 (128) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej (obr./min) – 260 w zakresie prędkości obrotowej 1900-2750
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 197
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) -10,9”

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 4,9
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,7
- Cykl mieszany (l/100 km) – 4,1
- Emisja CO2 (g/km) - 109

Pojemność zbiornika paliwa:
- 53 litry

Wymiary:
- Długość (mm) – 4505
- Szerokość (mm) – 1780
- Wysokość (mm) – 1470
- Rozstaw osi (mm) – 2650
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1563
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1571
- Zwis przedni (mm) – 900
- Zwis tylny (mm) – 760

Napęd:
- Przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
- Standardowe obręcze kół (") - 16

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1300
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 1920

Pojemność bagażnika:
- Standardowa (litry) - 380
- Maksymalna (litry) - 1380

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia XL. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- ABS + EBD - system dystrybucji siły hamowania
- Autoalarm
- Czujnik obecności pasażera aktywujący poduszkę
- Czujnik parkowania - tył
- Dźwignia hamulca ręcznego pokryta skórą
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Fotele przednie podgrzewane
- Fotele przednie z regulacją elektryczną odcinka lędźwiowego
- Głośniki 6 szt.
- Immobilizer
- Kierownica podgrzewana
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Koło zapasowe dodatkowe
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Ogrzewanie dodatkowe
- Pakiet Funkcjonalny
- Podłokietnik centralny przedni
- Podłokietnik siedzeń tylnych
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Siatka mocująca bagaż
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Spoiler tylny
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System bezkluczykowego otwierania/zamykania samochodu
- System kontroli pojazdu HAC
- System kontroli trakcji TCS
- System podpowiedzi ruchu kierownicy VSM
- System stabilizacji tom jazdy ESC
- System sygnalizacji hamowania awaryjnego - ESS System wspomagania nagłego hamowania.
- Szyba przednia ogrzewana
- Szyby barwione
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemniane
- Światła do jazdy dziennej LED
- Światła mijania włączane automatycznie
- Światła p/mgielne przednie
- Światło dodatkowe STOP
- Tarcze kół aluminiowe 16"
- Tempomat
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne elektryczne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Wykończenie wnętrza „Piano Black”
- Wykończenie zewnętrzne elementami chromowanymi
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Zestaw głośnomówiący „Bluetooth” z interfejsem USB Złącze „AUX”

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji XL posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

- Asystent parkowania równoległego KiaAutoParkAssist
- Dach panoramiczny regulowany elektrycznie
- Kamera cofania
- Lakier metalizowany
- Tapicerka ze skóry
- Fotel kierowcy z pamięcią położenia
- Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
- System ostrzegający przed zjechaniem z pasa ruchu
- System nawigacji satelitarnej GPS
- Tarcze kół aluminiowe 17"

Test przeprowadzony w dniach 3-9 grudnia 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie KIA Motors Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 11-01-2013

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl