sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Toyota Avensis Wagon 2.2 D-CAT Emotion

Toyota Avensis jest autem, które w Polsce cieszy się ogromną popularnością, a wśród użytkowników uznawane jest za niezawodne. To sztandarowy model japońskiego producenta na rynku europejskim. Avensis produkowana jest w Burnaston, w hrabstwie Derbyshire (Wielka Brytania) blisko od 15 lat. Wersja oferowana obecnie jest już trzecią generacją modelu, która niespełna dwa lata temu została poddana faceliftingowi. Zmodernizowany pojazd zaprezentowany został oficjalnie na salonie samochodowym we Frankfurcie, we wrześniu 2011 roku. Dostępny jest w nadwoziach typu sedan oraz kombi. Budowa oparta została na płycie podłogowej, którą dzieli z modelem Verso. Producent zmodyfikował przód nadwozia. Główne zmiany dotyczyły zderzaka, kraty wlotu powietrza, pokrywy silnika oraz kształtu reflektorów. Wnętrze wzbogacone zostało miedzy innymi w nowy system multimedialny „Toyota Touch” jak i nowe odcienie tapicerek. Na polskim rynku wersja po faceliftingu zadebiutowała na początku 2012 roku. Lider segmentu D (klasa średnia) wyróżnia się ponadczasową stylistyką, która jest jednym z głównych atutów samochodu. Do pozostałych należą: oferta oszczędnych jednostek napędowych, funkcjonalność oraz przystępna cena. Pozwala to modelowi bez przeszkód rywalizować na rynku z bardzo silną konkurencją, do której możemy zaliczyć takie auta jak: Opel Insignia, Peugeot 508 czy też Volkswagen Passat. Toyota może pochwalić się bardzo zróżnicowaną ofertą modelu. Napędzany może być jednym z siedmiu silników: trzech benzynowych i aż czterech wysokoprężnych (diesel). Ponadto sprzedawany jest w czterech zakresach kompletacji wyposażenia: Active, Premium, Prestige oraz limitowanej Emotion.

Wygląd zewnętrzny

Szlif, jakiemu poddano nadwozie w wersji kombi spowodował, że auto stało się bardziej atrakcyjne stylistycznie. Najwięcej zmian dostrzeżemy w przedniej jego części. Modernizacji poddano zderzak przedni, pokrywę komory silnika oraz kratę wlotu powietrza, która otrzymała kształt trapezu. Na nowo zaprojektowane zostały reflektory. Wyposażone są one w światła do jazdy dziennej wykonane w technice LED. Zwężające się przy słupkach tylnych przyciemniane szyby boczne oraz linia dachu, zwieńczona spoilerem, nadają autu smuklejszego i bardziej dynamicznego wyglądu. Facelifting przeprowadzony został zgodnie z nowym stylistycznym trendem marki „Keen Look”, dzięki któremu auto otrzymało bardziej ekspresyjny i zdecydowany charakter. Model zaliczany do segmentu D bardzo często, oprócz roli rodzinnego samochodu, postrzegany jest jako pojazd reprezentacyjny i dlatego w jego designie trudno doszukać się fantazyjnych elementów. Atutem nowego Avensisa jest z pewnością nieco stonowana ale jednocześnie ponadczasowa stylistyka. Oprócz wcześniej wspomnianych zabiegów, nadwozie wzbogaciło się o delikatne przetłocznia w części dolnej drzwi oraz chromowane oblamówki szyb bocznych. Subtelnemu retuszowi poddano też tylną część pojazdu. Nieznacznie zmieniły się kształt zderzaka i lamp tylnych oraz przetłoczenia błotników. Testowany samochód to limitowana wersja Emotion, skierowana do osób ceniących sobie oprócz wygody również bardziej dynamiczny i sportowy wygląd. Efekt ten producent uzyskał przez dodanie elementów wykończeniowych w postaci: spoilerów bocznych „Motosport”, tylnego spoilera dolnego z osłoną końcówki układu wydechowego, chromowych listew wlotu powietrza, chromowanych listew okalających nadwozie oraz szerokiej listy ochronnej na zderzaku tylnym, która zabezpiecza zderzak przed zarysowaniami podczas załadunku bagażnika. Dodatkowo samochód wyposażony jest w 17 calowe aluminiowe tarcze kół „Pitlane” w antracytowym kolorze, które dodatkowo podkreśliły sportowy charakter testowanego kombi. Kuracja odmładzająca wyszła Toyocie na dobre. Stylistycznie stała się bardziej dojrzała, nowoczesna oraz elegancka, co ma umożliwić jej skuteczną walkę z konkurencją.

Wnętrze samochodu

Zaletą toyoty Avensis w wersji kombi jest bez wątpienia obszerne i zarazem funkcjonalne wnętrze. Część przednia oferuje bardzo dużo przestrzeni. Szerokie dobrze wyprofilowane fotele przednie zapewniają komfort na stosunkowo wysokim poziomie. Miejsca tam jest pod dostatkiem zarówno na nogi jak i nad głowami. W chwili zajęcia miejsca na tylnej kanapie okazuje się, że mimo obniżającego się w części tylnej dachu, przestrzeni nie zabraknie nawet dla dość wysokich osób i niewątpliwie wygodnie podróżować może tam troje dorosłych ludzi. Zaletą jest prawie płaska podłoga przy kanapie tylnej. System podgrzewania foteli przednich jest bardzo przydatny podczas chłodnych dni. Pozytywnie zaskakuje to, że system działa prawie natychmiast po jego włączeniu. W testowanym aucie należy docenić wykończenie siedzeń. Zostały one pokryte alcantarą połączoną z dobrej jakości skórą. Jasny kolor tapicerki wzmacnia pozytywne doznania, można poczuć się jak w samochodzie z segmentu premium. Tuż za wielofunkcyjną kierownicą pokrytą miękką w dotyku skórą deska rozdzielcza skrywa bardzo czytelne, podświetlane w kolorze białym zegary prędkościomierza i obrotomierza oraz monochromatyczny wyświetlacz komputera pokładowego. Po modernizacji idealnie wkomponowany w kokpit panel centralny wyposażony został w nowy multimedialny system „Toyota Touch”. Dostępny jest on w standardzie, w najbogatszych wersjach kompletacji wyposażenia Prestige oraz Emotion. Jest to połączenie kilku systemów. 6 calowy kolorowy i jednocześnie dotykowy ekran obsługuje nawigację satelitarną, system audio, Bluetooth, wyświetla informacje z komputera pokładowego oraz przekazuje obraz z kamery cofania. Panel konsoli centralnej wykończony jest matowym tworzywem w metalicznym kolorze o złotawym odcieniu, który idealnie harmonizuje z ciemną deską rozdzielczą i jasną tapicerką foteli. Producent zdecydował się jednak pozostać przy tradycyjnym panelu sterowania klimatyzacją automatyczną. Wszystkie elementy sterownia zostały umiejscowione bardzo ergonomicznie, praktycznie na wyciagnięcie reki. Nowego Avensisa cechuje duża funkcjonalność. We wnętrzu znajdziemy wiele niezbędnych i bardzo obszernych schowków. Swoją wielkością imponuje zwłaszcza schowek w desce rozdzielczej po stronie pasażera oraz ten umiejscowiony w podłokietniku centralnym. Do dyspozycji mamy bagażnik o standardowej pojemności 543 litrów. Jego objętość możemy dowolnie konfigurować przez odpowiednie składanie siedzeń tylnych. Maksymalna wielkość, jaką można uzyskać to aż 1610 litrów. Pod podłogą bagażnika znajdziemy system schowków, które w określonych okolicznościach mogą stać się niezbędne. Na pochwałę na pewno zasługuje niski próg załadunkowy oraz fakt wyposażenia w specjalne szyny i ruchome uchwyty do mocowania bagażu. Dzięki tym zabiegom japońskie kombi staje bardzo praktyczne, pozwala przewieść przedmioty o sporych gabarytach. Plusem jest to, że duża objętość ładunkowa nie wpływa negatywnie na ilość dysponowanej przestrzeni w kabinie pasażerskiej. We wnętrzu znajduje się wiele elementów wykończeniowych, które go ożywiają oraz podnoszą wrażenia estetyczne. Są nimi różnego rodzaju chromowane wstawki oraz detale wykonane z tworzywa imitującego drewno. Użycie wysokiej jakości materiałów wykończeniowych, przemyślany design oraz komfort i funkcjonalność nadwozia to cechy, które bardzo zbliżają nową Toyotę Avensis do pojazdów klasy premium. Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że model swoją jakością i komfortem bardzo zbliżył się do modeli marki Lexus.

Silnik i właściwości jezdne

Bardzo bogato przedstawia się oferta jednostek napędowych stosowanych w Toyocie Avensis. Do testu otrzymaliśmy pojazd, którego sercem był najmocniejszy dostępny silnik wysokoprężny D-CAT o pojemności skokowej 2231 ccm i mocy 130kW (177KM). Silnik reaguje bardzo szybko na wciśnięcie pedału gazu, z ochotą przyśpiesza i jest bardzo dynamiczny. Dysponuje bardzo wysokim momentem obrotowym 400Nm dostępnym już przy prędkości obrotowej 2000 obr/min, pozwala to na osiągniecie prędkości 100km/h w czasie niespełna 8,2 sekundy. Praktycznie w całym zakresie prędkości użytkowej zapewnia autu dynamikę na przyzwoitym poziomie. Jednostka idealnie współgra ze sportowym designem wersji Emotion i zapewnia kierowcy wiele sportowych doznań z jazdy. Zaletą jest wysoka kultura pracy jednostki oraz znakomite wyciszenie komory silnika, przez co do kabiny nie docierają prawie żadne odgłosy jej pracy. Napęd przenoszony jest na oś przednią za pośrednictwem bardzo dobrze dobranej 6 biegowej manualnej skrzyni biegów. Charakteryzuje się ona stosunkowo długimi przełożeniami oraz elastycznością na dobrym poziomie. Modernizacja modelu objęła również układ zawieszenia, stał się nieco sztywniejszy, co w połączeniu z precyzyjnie działającym układem kierowniczym zachęca użytkowników do dynamicznej jazdy. Takie zestrojenie zawieszenia wbrew obawom nie pogorszyło komfortu jazdy, amortyzatory idealnie tłumią wszelkie nierówności drogi. Pojazd prowadzi się pewnie i stabilnie, mimo tak dużych gabarytów nadwozia manewrowanie nim w mieści nie przysparza żadnych trudności.

Podsumowanie

Toyota Avensis z nadwoziem kombi to auto skrojone na miarę. Funkcjonalność powoduje, że może być zarówno autem rodzinnym jak i samochodem reprezentacyjnym. Atutami jego są między innymi: sylwetka, stonowany design, zakres kompletacji wyposażenia, przestronne i wygodne wnętrze oraz gama dobrych i sprawdzonych jednostek napędowych. Cenę podstawowego modelu napędzanego silnikiem benzynowym 1.6 Valvematic 132 KM w wersji Active skalkulowano na kwotę 80900 złotych brutto. Facelifting, jakiemu poddano auto może nie był rewolucyjny, ale dodał mu charakteru i pozwolił na dotrzymanie kroku konkurencji. W segmencie D jest jednym z najlepiej sprzedawanych pojazdów. Na rynku rywalizuje miedzy innymi z takimi modelami jak Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Mazda 6 czy Skoda Super. Podczas projektowania szczególna uwagę przywiązano do bezpieczeństwa. Auto wyróżnia się jego bardzo wysokim poziomem, co potwierdzają testy zderzeniowe organizowane przez EuroNCAP, w których otrzymał maksymalną z możliwych notę 5 gwiazdek. Atrakcyjny wygląd, komfort na bardzo dobrym poziomie, funkcjonalność oraz niezawodność to cechy, które przemawiają za produktem japońskiej marki.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 2231
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 130 (177) przy 3600
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 400 w zakresie 2000 - 2800
- Rodzaj zasilania – Common Rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi
- Stopień sprężania – 15,7:1

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 220
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 8,8

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7,5
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,0
- Cykl mieszany (l/100 km) - 5,9

Pojemność zbiornika paliwa:
- 60 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4780
- Szerokość (mm) – 1810
- Wysokość (mm) – 1480
- Rozstaw osi (mm) – 2700
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1550
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1540
- Zwis przedni (mm) – 980
- Zwis tylny (mm) – 1100
- Emisja CO2 (g/km) - 157

Napęd:
- Przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem

Koła i opony:
- Wymiary opon standardowych - 2015/55 R17
- Standardowe obręcze kół (") - 17

Masa:
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1612
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 2140

Pojemność bagażnika:
- Standardowa (litry) – 543
- Maksymalna (litry – 1610

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Emotion Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Elementy chromowane: listwa wlotu powietrza, listwy boczne, listwa na tylnym zderzaku, końcówka układu wydechowego
- Fotel kierowcy podgrzewany
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
- Fotel pasażera podgrzewany
- Hamulec postojowy elektryczny
- Kierownica pokryta skórą
- Kierownica wielofunkcyjna
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy z regulacją wysokości i głębokości
- Koło zapasowe dojazdowe
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie
- Otwór na długie przedmioty w siedzeniu tylnym
- Podłokietnik przedni pokryty skórą
- Poduszka powietrzna dolna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Progi boczne poszerzone Toyota Motor Sport
- Reflektory bi-ksenonowe z doświetlaniem łuków
- Relingi dachowe
- Roleta do bagażnika
- Spoilery boczne
- Spojler dolny tylnego zderzaka Toyota Motor Sport
- Spryskiwacze reflektorów
- System "inteligentny klucz"
- System ABS
- System Bluetooth
- System kontroli trakcji TRC
- System multimedialny Toyota Touch
- System stabilizacji toru jazdy VSC
- System wspomagania hamowania BA
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyba przednia ogrzewana
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- Światła jazdy dziennej LED
- Światła mijania włączane automatycznie
- Światła p/mgielne przednie
- Światła tylne LED
- Tapicerka łączona skóra/alcantara
- Tarcze kół aluminiowe 17" Pitlane w kolorze antracyt
- Tempomat
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wycieraczka z czujnikiem deszczu
- Zagłówki foteli przednich aktywne
- Złącze "AUX"
- Złącze "USB"

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Emotion posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Lakier metalizowany

Test przeprowadzony w dniach 11- 18 marca 2013r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Toyota Motor Poland za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 15-04-2013

> > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl