sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Honda CR-V 2.2 i-DTEC Lifestyle

Honda CR-V to samochód zaliczany do aut terenowo-rekreacyjnych (SUV). Pierwszy raz model zaprezentowany został w 1995 roku podczas targów motoryzacyjnych w Tokio. Obecnie produkowana jest już jego czwarta generacja, która przedstawiona została opinii publicznej we wrześniu 2011 podczas Orange County International Auto Show w Kalifornii (USA) pod nazwą CR-V Concept. Wprowadzony na rynek w 2012 roku model w rzeczywistości niewiele różni się od wersji studyjnej. CR-V to produkt globalny sprzedawany w blisko 160 krajach świata. Kompaktowy SUV japońskiej marki zbudowany został w oparciu o zmodernizowaną płytę podłogową poprzednika, co skutkuje niezmienionym rozstawem osi wynoszącym 2630 mm. Dzisiejsze SUVy to auta częściej poruszające się po drogach asfaltowych niż po bezdrożach. Dlatego nowy produkt Hondy oferuje zdecydowanie więcej funkcjonalności i komfortu podróżowania przekładając te cechy nad właściwościami terenowymi. W ofercie sprzedaży, w Polsce znajdziemy jedynie dwa silniki, które mogą napędzać model: jednostkę benzynową 2.0 i-VTEC 155 KM oraz wysokoprężną (diesel) 2.2 i-DTEC 150 KM. Producent dla urozmaicenia oferty wprowadził pięć wersji wyposażeniowych: S, Comfort, Elegance, Lifestyle oraz Executive. Marka wprowadzając nowy model na rynek zdecydowała się oprócz napędu 4X4 zaoferować napęd na jedną oś. Auto z napędem na koła przednie bez wątpienia jest tańsze od wersji z napędem na cztery koła co pozwala w znaczny sposób poszerzyć grono potencjalnych nabywców. Cena podstawowej wersji Hondy CR-V z napędem na jedną oś, wyposażonej w silnik benzynowy, w zakresie kompletacji wyposażenia „S”, wynosi 96 200 złotych.

Wygląd zewnętrzny

Stylistyka nowej Hondy CR-V nawiązuje do swoich poprzedników, jednak znajdziemy w niej wiele indywidualnych elementów podkreślających jej nowatorski wygląd. Nadwozie stało się bardziej wyraziste. Charakterystycznymi elementami nowego modelu są ostro zarysowane krawędzie przodu oraz wąskie, głęboko osadzone reflektory ze światłami dziennymi, wykonanymi w technice LED. Gdy spojrzymy na auto nie sposób nie zwrócić uwagi na nowo zaprojektowaną osłonę chłodnicy, wyróżnia się ona trzema poprzecznymi, szerokimi chromowanymi listwami zachodzącymi na klosze przednich lamp. Profil nowego SUVa japońskiej marki stał się bardziej oryginalny, wyróżnia go nieco zaokrąglona boczna linia nadwozia oraz zwężające się ku tyłowi szyby, wzbogacone chromowanym obramowaniem. Design samochodu podkreślają: mocno pochylona szyba pokrywy bagażnika oraz wąskie, tylne lampy LED w kształcie bumerangu, które wraz z tylnym spoilerem dachowym tworzą jedną linię. Nadwozie zostało tak zaprojektowane, aby każdy, kto na nie spojrzy od razu wiedział, jakiej marki jest pojazd. Model utracił nieco ze swojego terenowego charakteru jednak i w najnowszej wersji nie brakuje elementów, dzięki którym możemy go zaliczyć do grona samochodów typu SUV. Należą do nich wysoki prześwit, bardzo dużych rozmiarów zderzak przedni i tylny oraz wykończenie dolnej części karoserii czarnymi listwami z tworzywa sztucznego zabezpieczającymi powłokę lakierową poszycia przed uszkodzeniami. Wiele czasu i energii projektanci poświęcili na zmiany konstrukcyjne podwyższające aerodynamikę auta. Poprzez zmniejszenie nieco wymiarów zewnętrznych, a przede wszystkim obniżenie wysokości dachu oraz zastosowanie dodatkowych osłon pod silnikiem i podłogą udało się zredukować współczynnik oporów powietrza o blisko 6,5 % w porównaniu z poprzednikiem. Zmiany te spowodowały, że nowa Honda CR-V prezentuje się bardziej dynamicznie, ciekawie i dojrzale.

Wnętrze samochodu

Zmniejszenie wymiarów zewnętrznych może sugerować, że wewnątrz pojazdu może być mniej miejsca w porównaniu z poprzednią wersją. Po otwarciu drzwi okazuje się jednak, że nie spowodowało to zmniejszenia wnętrza a wręcz przeciwnie zwiększyły się wymiary wewnętrzne kabiny. Obszerne wnętrze, bardzo wygodne miękkie fotele to atuty modelu. Fotele przednie z regulacją w wielu kierunkach zapewniają optymalne ich dopasowanie do jazdy oraz odpowiednie trzymanie boczne podczas pokonywania łuków drogi. Z przodu nie brakuje miejsca zarówno na głowę jak i nogi, podobnie sytuacja wygląda na kanapie tylnej. W nowym produkcie japońskiej marki śmiało może podróżować w komfortowych warunkach pięć osób. Na pochwałę zasługuje widoczność, prawie żadne elementy konstrukcji nadwozia jej nie ograniczają. To odczucie potęgują duże lusterka zewnętrzne, których wielkość można porównać do tych stosowanych w samochodach dostawczych. Kierowca ma przed sobą wielofunkcyjną kierownicę pokrytą miękką przyjemną w dotyku skórą. Przyciskami umieszczonymi na niej możemy sterować prawie wszystkimi urządzeniami, w jakie wyposażono pojazd od tempomatu po system audio. Tuż za kierownicą na desce rozdzielczej znajduje się niewielki zestaw zegarów z dużym, umiejscowionym w części centralnej prędkościomierzem. Ciekawym rozwiązaniem jest zmieniająca barwę jego obwódka, która informuje kierowcę o sposobie jazdy. Podczas poruszania się pojazdem w sposób ekonomiczny zmienia swoje białe standardowe podświetlenie na kolor zielony. W centralnej, górnej części tablicy rozdzielczej znajduje się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego, systemu audio i bluethoot oraz kamery cofania. Umiejscowienie go w zagłębieniu powoduje, że nawet w bardzo słoneczne dni jest on zacieniony, przez co bardzo widoczny. Poniżej usytuowany jest zestaw elementów sterowania audio systemem, pod którym miejsce znalazł panel z tradycyjnym wyświetlaczem dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Pochwalić należy ergonomię wnętrza - wszelkiego rodzaju przyciski i pokrętła zostały tak rozmieszczone, aby kierowca bez problemu mógł nimi sterować bez zmiany pozycji za kierownicą. Wrażenie przestronności wnętrza nowej Hondy potęgują zastosowane przez stylistów poziome powierzchnie. Wnętrze jest konserwatywne, stonowane kolorystyczne. Trochę go ożywiają chromowane wstawki i elementy wykończeniowe wykonane z aluminium wraz z szeroką listwą, która dzieli deskę rozdzielczą na część górną i dolną. Charakterystyczna dla japońskiej marki jest wysoka jakość spasowania poszczególnych elementów a zastosowane materiały nie budzą najmniejszych zastrzeżeń i są naprawdę dobrej jakości. W testowanej wersji siedzenia wykończone zostały alcantarą połączoną ze skórą. Całość wnętrza wykonana została z miękkich przyjemnych w dotyku tworzyw sztucznych, nie znajdziemy tam tanich twardych plastików. Hondzie CR-V bliżej jest do auta rodzinnego niż samochodu terenowego. Funkcjonalność auta potwierdzają różnego rodzaju schowki i uchwyty niezbędne podczas rodzinnych wypadów za miasto. Wybierając się na wakacje auto gwarantuje miejsce zarówno dla pięciu osób jak i ich bagażu. Nowy model japońskiej marki może pochwalić się jednym z największych bagażników w klasie, jego standardowa pojemność to aż 589 litrów, którą możemy powiększyć do objętości 1669 litrów. Zaletami bagażnika są niski próg załadunkowy oraz możliwość uzyskania po złożeniu siedzeń tylnych prawie płaskiej podłogi. Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest System Magic Seats, który za pośrednictwem dźwigni umiejscowionych w bagażniku pozwala złożyć kanapę tylną bez potrzeby wchodzenia do wnętrza pojazdu. Nowa Honda CR-V to auto funkcjonalne z przestronnym komfortowym wnętrzem.

Silnik i właściwości jezdne

CR-V wyposażany jest obecnie w jedną z dwóch jednostek napędowych: benzynową lub wysokoprężną. Pod maską testowanego pojazdu znajdował się turbodoładowany silnik diesla o pojemności skokowej 2199 ccm, charakteryzujący się maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm uzyskiwanym już przy 2000 obr/min oraz maksymalną mocą 150KM, którą osiąga przy 4000 obr/min. Jest to silnik znany z poprzedniej, trzeciej generacji modelu, który został poddany modernizacji w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji. Konstruktorom udało się zredukować emisję dwutlenku węgla o blisko 12% przy jednoczesnym utrzymaniu osiągów silnika. Jednostka zaskakuje dynamiką, auto chętnie przyśpiesza praktycznie w całym zakresie prędkości użytkowej. Wysoka kultura pracy, przyśpieszenie od 0 do 100km/h, które wynosi 9,7 sekundy oraz zaskakująco niskie jak na tak wysoki i duży pojazd zużycie paliwa to atuty jednostki. W ruchu miejskim ten japoński crossover potrafi zużyć zaledwie 6,7 litra oleju napędowego na 100km. Rezultat ten jest wynikiem zastosowania systemu Start/Stop oraz układu ECON, po włączeniu, którego dostosowuje on parametry silnika i układu klimatyzacji w celu optymalizacji zużycia paliwa. Napęd w testowanym pojeździe przenoszony jest na cztery koła za pośrednictwem manualnej 6 stopniowej skrzyni biegów. Wykorzystany w pojeździe napęd Real Time AWD to inteligentny system sterowania przeniesieniem napędu, który automatycznie załącza i odłącza tylną oś w zależności od warunków, w jakich porusza się auto. Układ stara się możliwie jak najlepiej utrzymać stabilność i tor ruchu pojazdu. Nowy SUV Hondy prowadzi się bardzo precyzyjnie a to za sprawą nowości technicznej - samoadaptacyjnego elektrycznie wspomaganego układu kierowniczego MA-EPS. Zawieszenie pojazdu z przodu kolumny McPherson, z tyłu wielowahaczowe zostało zestrojenie tak, aby zapewnić komfort podróżowania przy zachowaniu możliwie wysokiej sztywności. Amortyzatory prawie idealnie tłumią wszelkie nierówności drogi, do wnętrza nie przedostają się żadne odgłosy z tym związane. Samochód bez problemu poradzi sobie na szutrowej czy gruntowej drodze. Należy jednak pamiętać o tym, że auto utraciło część właściwości terenowych i przeznaczone jest bardziej do poruszania się po drogach utwardzonych.

Podsumowanie

Nowa Honda CR-V to pojazd, który może poszczycić się mianem drugiego po Civicu najlepiej sprzedającego się modelu marki. Auto to typowy SUV, poprawnie zaprojektowany, którego jakość wykonania jest na najwyższym poziomie. Należy pamiętać, że stworzony raczej został do poruszania się po asfalcie niż w trudnym terenie. Funkcjonalność auta wskazuje, że znacznie lepiej poradzi sobie w roli samochodu rodzinnego. Cecha ta wraz ze sprawnością poruszania się niczym samochodem osobowym oraz stopień bezpieczeństwa to jego atuty. Honda CR-V swoimi walorami technicznymi oraz poziomem cen może skutecznie walczyć na rynku z konkurencją w ciągle rozwijającym się segmencie kompaktowych SUVów. Konkurencja jest dość silna można do niej zaliczyć takie pojazdy jak: Kia Sportage, Toyota RAV4, Ford Kuga czy Volkswagen Tiguan. Na jej tle nowy produkt japońskiej marki wygląda całkiem nieźle. W stylistyce auta nie znajdziemy nic fascynującego, ale posiada wiele zalet, które powodują, że model bez wątpienia jest godny polecenia. Za nową Hondą przemawiają takie cechy jak: funkcjonalne wnętrze z bardzo dużym bagażnikiem, odpowiednia dynamika, umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo oraz możliwość komfortowego podróżowania całej rodziny.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 2199 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 przy 2000
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi:
- Prędkość maksymalna (km/h) – 190
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 9,7

Zużycie paliwa:
- Cykl miejski (l/100 km) – 6,7
- Cykl pozamiejski (l/100 km) - 5,3
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8

Pojemność zbiornika paliwa:
- 58 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4570
- Szerokość (mm) – 1820
- Wysokość (mm) – 1685
- Rozstaw osi (mm) – 2630
- Prześwit (mm) - 165

Napęd:
- 4WD

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem

Koła i opony:
- Wymiary opon standardowych - 225/60 R18
- Standardowe obręcze kół (") - 18

Masa:
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – od 1653 do 1753
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 2200
- Ładowność (kg) – od 447 do 547

Pojemność bagażnika:
- Standardowa (litry) – 589
- Maksymalna (litry - 1669

Kompletacja wyposażenia:

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Lifestyle. Pojazd wyposażony jest między innymi w:

- ABS + EBD -system dystrybucji siły hamowania
- Audio System Premium
- Autoalarm
- Czujnik parkowania -przód/tył
- Czujnik zmierzchu
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
- Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego elektryczna
- Fotel kierowcy z regulacja wysokości
- Fotel pasażera z regulacja odcinka lędźwiowego elektryczna
- Fotel pasażera z regulacja wysokości
- Fotele przednie podgrzewane
- Głośnik subwoofer
- Głośniki 6 szt.
- Immobilizer
- Kamera cofania
- Kierownica pokryta skóra
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Koło zapasowe dojazdowe
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Napinacze pas ów bezpieczeństwa
- Podłokietnik centralny przedni
- Podłokietniki siedzeń tylnych
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz CD
- Reflektory z doświetlaniem łuków
- Relingi dachowe
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Spryskiwacze reflektorów
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System Auto Stop
- System Bluetooth
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA
- System stabilizacji toru jazdy VSA
- System wspomagania nagłego hamowania
- System wspomagania ruszania pod górę
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne przyciemniane
- Światła do jazdy dziennej LED
- Światła drogowe automatycznie włączane
- Światła p/mgielne przednie
- Światło dodatkowe STOP
- Tapicerka ze skóry/alcantara
- Tarcze kół aluminiowe 18"
- Tempomat
- Tuner radiowy cyfrowy DAB
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Wyświetlacz wielofunkcyjny kolorowy
- Zagłówki foteli przednich aktywne
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Złącze "AUX"
- Złącze "USB"

Test przeprowadzony w dniach 5 – 12 kwiecień 2013r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Honda Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 09-05-2013


Copyrights 2017: www.millenium.pl