sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Volkswagen Golf VII 1.6 TDI Highline

Nowy Golf siódmej generacji miał swoją polską premierę prasową 15 października 2012 roku w podwarszawskim Serocku w Hotelu Narvik, niespełna miesiąc po oficjalnym debiucie na targach samochodowych Paris Motor Show 2012. Jeden z najpopularniejszych samochodów w dziejach motoryzacji produkowany jest nieprzerwanie od 1974 roku. W połowie czerwca bieżącego roku z taśmy produkcyjnej w niemieckim mieście Wolfsburg zjechał jego 30 milionowy egzemplarz. Nie jest prawdą, że nie jest to nowy model a jedynie wersja po faceliftingu. Auto zostało na nowo skonstruowane a nad pracami projektowymi czuwali Walter de Silva i Klaus Bischoff. Konstrukcja oparta została na nowej platformie podłogowej MQB, która pozwoliła na zastosowanie zaawansowanych technologii oraz bardzo dużą redukcję masy blisko o 100 kg w porównaniu z poprzednikiem. Zastosowaną płytę podłogową znajdziemy również w takich pojazdach jak: najnowsze Audi A3, Seat Leon czy w Skoda Octavia trzeciej generacji. Golf VII to nie tylko nowa platforma, ale również gama bardzo oszczędnych i ekologicznych nowych jednostek napędowych. Silniki benzynowe posiadają cztery zawory na cylinder, bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie (TSI). Układ zasilania jednostek wzbogacony został w przyszłościową technologię ACT – system aktywnego zarządzania pracą cylindrów. Charakteryzują się one mocami od 85 do 140 KM. Natomiast silniki wysokoprężne (diesel) to turbodoładowane czterocylindrowe jednostki z czterema zaworami na cylinder o mocy 105 i 150 KM. Oferta nowego modelu Volkswagena obejmuje trzy wersje zakresu kompletacji wyposażenia o tradycyjnych dla marki nazwach: Trendline, Comfortline oraz najbogatsza Highline. Cenę najtańszej trzydrzwiowej wersji Trendline napędzanej silnikiem 1.2 TSI o mocy 85KM producent skalkulował na kwotę 60 590 złotych.

Wygląd zewnętrzny

Wygląd zewnętrzny nowego Golfa udoskonalany był przez wiele lat, dzięki temu powstało ponadczasowe nadwozie. Dostępny jest jako 3 lub 5 drzwiowy hatchback. Stylistyka zewnętrzna niemieckiego kompaktu jest raczej konserwatywna. Auto otrzymało wiele cech swojego poprzednika. Mimo, że jest to zupełnie nowa konstrukcja pierwsze wrażenie jest takie jakby był to jedynie facelifting modelu szóstej generacji. Nowoczesne technologie wykorzystane przy budowie Golfa siódmej generacji przełożyły się w znaczy sposób na obniżenie masy pojazdu blisko o 100 kg w porównaniu z poprzednikiem. Mniejsza masa własna to mniejsze zużycie paliwa oraz niższa emisja szkodliwych substancji do otoczenia. Zastosowanie najnowszej modułowej platformy podłogowej MQB pozwoliło na zmiany w proporcjach modelu. Otrzymał on szerszy rozstaw osi, koła przednie zostały przesunięte do przodu, przez co skrócił się zwis przedni a pokrywa komory silnika wizualnie się wydłużyła. Optycznie ma się wrażenie, że kabina została mocno przesunięta do tyłu. Takie proporcje spotykane są częściej w samochodach klasy wyższej (premium). Ostro zarysowana linia pod klamkami drzwi, której kontynuacją jest przetłoczenie na pokrywie bagażnika oraz chromowa listwa umieszczona w atrapie silnika powoduje wizualne obniżenie środka ciężkości pojazdu. Duże aluminiowe tarcze kół, wyraźnie zaznaczone nadkola oraz wspomniany już wcześniej szeroki rozstaw osi sprawiają, że sylwetka modelu jest bardziej atletyczna. To wrażenie potęgują typowe elementy nadwozia Golfa to jest: słupek C oraz charakterystyczna linia dachu. Słupek C, który tworzy jednolitą płaszczyznę od nadkola po dach jak i wyraźnie zaznaczona linia, która ciągnie się na krawędzi dachu od słupka A do spoilera tylnego podkreślają nowy design modelu. Szeroko rozstawione nowe reflektory, dominująca duża maska silnika zwężająca się w kierunku przodu oraz wąska atrapa chłodnicy stwarzają wrażenie, że auto jest znacznie szersze niż jest to w rzeczywistości. Duża szyba prawie pionowej pokrywy bagażnika, szerokie lampy tylne, między którymi znajduje się centralnie umiejscowione duże logo producenta to elementy charakterystyczne dla tylnej części nadwozia nowego Golfa. Wszystkie zabiegi stylistyczne spowodowały, że nadwozie stało się bardziej dynamiczne i wyraziste przy zachowaniu konserwatywnego wyglądu, do jakiego przyzwyczaiła nas marka Volkswagen.

Wnętrze samochodu

Zwiększenie wymiarów zewnętrznych nadwozia Volkswagena Golfa VII wpłynęło bezpośrednio na przestronność kabiny. Wnętrze stało się nie tylko szersze, ale i dłuższe. Wrażenie to odczujemy głównie na fotelach przednich, które zostały odpowiednio wyprofilowane tak, aby zapewnić możliwie najlepsze trzymanie na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Kształt siedzeń i oparć foteli przednich, sposób regulacji oraz możliwość dopasowania ich do prawie każdej sylwetki powodują, że odnosi się wrażenie pełnego zintegrowania z pojazdem. Ciekawie wyprofilowana tylna kanapa zapewnia wystarczająco dużo przestrzeni zarówno nad głowami jak i na nogi pasażerów. Podczas dalszych podróży w sposób bardzo komfortowy mogą tam podróżować dwie dorosłe osoby. Trochę gorzej jest, gdy na kanapie tylnej zasiądą trzy osoby, dużym utrudnieniem jest szeroki i wysoki tunel środkowy. Wnętrze zaskakuje designem, już nie jest tak konserwatywne jak przyzwyczaił nas niemiecki producent. Zaprojektował je Polak Tomasz Bachorski. Stylistyka jest bardziej odważna i nowoczesna przy zachowaniu części tradycji Golfa. Deska rozdzielcza została skierowana bardziej na kierowcę, podobnie jak ma to miejsce w samochodach usportowionych. Znacznie poprawiła się i tak już dobra ergonomia. Wszystkie elementy sterowania są praktycznie pod ręką a sposób sterowania poszczególnymi urządzeniami pojazdu jest na tyle intuicyjny, że praktycznie nie potrzebna jest instrukcja obsługi. W testowanym samochodzie kierowca po wejściu do niego ma przed sobą pokrytą miłą w dotyku skórą wielofunkcyjną kierownicę ze spłaszczonym wieńcem u dołu, co powoduje, że można się poczuć jak w aucie o sportowym charakterze. Tuż za nią znajduje się zestaw tradycyjnych zegarów prędkościomierza i obrotomierza, które zostały umieszczone w tubach wykończonych oblamówkami w kolorze aluminium. Pomiędzy nimi dostrzeżemy bardzo czytelny kolorowy wyświetlacz mocno rozbudowanego komputera pokładowego. Tablica zegarów w bardzo subtelny sposób została połączona z konsolą centralną i częścią środkową deski rozdzielczej. Odnosi się wrażenie, że stanowi to jedną całość. Centralne miejsce deski rozdzielczej tuż pod nawiewami środkowymi zajął imponującej wielkości ośmiocalowy kolorowy ekran dotykowy Infotainment zintegrowany z przyciskami głównego menu. Ten nowoczesny wyświetlacz został wyposażony w funkcje zbliżeniową oraz reagującą na ruchy powiększania i przesuwania podobnie jak ma to miejsce w smartfonach. Obsługuje on między innymi system nawigacji satelitarnej, audio, Bluetooth, telefon oraz może wyświetlać informacje dotyczące samego pojazdu. Poniżej producent umiejscowił tradycyjny znany z innych modeli marki panel sterowania układem klimatyzacji i ogrzewania wnętrza. Niemiecka marka przyzwyczaiła nas do solidności wykończenia wnętrza z dbałością o najmniejszy szczegół. Nie inaczej jest w tym przypadku, w kabinie znajdziemy elementy wykonane z tworzyw sztucznych, skóry i innych surowców, których nie powstydziłby się żaden pojazd premium. We wnętrzu wzrok przyciągają wykończenia w postaci dużych płaszczyzn wykonanych z bardzo modnego dzisiaj błyszczącego czarnego tworzywa. Zastosowanie subtelnych wstawek w kolorze aluminium, karbonowych listew oraz delikatnego białego podświetlenia pokręteł przycisków sterowania dodało kabinie elegancji spotykanej raczej w pojazdach klasy wyższej. Golf siódmej generacji jak przystało na auto kompaktowe to pojazd bardzo funkcjonalny. O jego wszechstronności decyduje nie tylko rodzaj nadwozia, ale również przestrzeń bagażowa oraz łatwy do niej dostęp. W nowym modelu wzrosła o blisko 30 litrów jej standardowa pojemność i wynosi teraz 380 litrów, a po złożeniu siedzeń tylnych możemy uzyskać aż 1270 litrów. Obniżenie dolnej krawędzi bagażnika do wysokości 665 mm oraz regularne jego kształty znacznie poprawiły łatwość załadunku. Cechy te wraz dużą ilością schowków pozwalają określić nowego Golfa mianem samochodu funkcjonalnego o bardzo estetycznym i nowoczesnym wnętrzu.

Silnik i właściwości jezdne

Testowany pojazd wyposażony został w nowoczesny silnik Diesla o pojemności skokowej 1598 cm3 i mocy 105KM, który wykorzystuje w układzie zasilania technologię Common Rail. Jednostka ta w porównaniu ze starszymi rozwiązaniami silników wysokoprężnych charakteryzuje się stosunkowo cichą pracą i znikomymi drganiami. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 250Nm silnik testowanego Volkswagena uzyskuje już przy prędkości 1500 obr/min i jest dostępny w zakresie prędkości obrotowej 1500 –2750 obr/min. Silnik jak na dzisiejsze konstrukcje jednostek wysokoprężnych charakteryzuje się niewielką mocą, ale jest stosunkowo elastyczny i jednocześnie wykazuje niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Zastosowanie technologii BlueMotion, systemu Start&Stop oraz obniżenia współczynnika oporów powietrza do poziomu Cx=0,27 pozwoliło na znaczącą redukcję zużycia paliwa. Jak podaje producent średnie zapotrzebowanie na paliwo wynosi zaledwie 3,8 l/100km a emisja CO2 kształtuje się na poziomie 99g/km. Napęd na przednie koła jezdne przenoszony jest za pośrednictwem 5-cio biegowej manualnej skrzyni biegów. Przekładnia funkcjonuje poprawnie a zmiana biegów następuje w sposób precyzyjny i pewny bez jakichkolwiek zastrzeżeń. W miarę wysoki moment obrotowy i dobrze dobrane przełożenia przekładni biegów powodują, że nowy Golf jest stosunkowo dynamiczny. Bardzo sprawnie przyśpiesza a prędkość 100 km/h potrafi osiągnąć już po upływie 10,7 sekundy. Golf VII prowadzi się bardzo stabilnie, pewnie i precyzyjnie, odnosi się wrażenie jakby auto było przyklejone do jezdni. Jest to efekt zastosowania szerszego rozstawu osi, udoskonalenia zawieszenia oraz zastosowania progresywnego układu kierowniczego. Przednie zawieszenie to kolumny McPhersona, poprzeczne wahacze trójkątne oraz nowy stabilizator o przekroju rurowym. Tylne to udoskonalona pod względem kinematyki i akustyki tak zwana modułowa oś „performance”. Zestrojenie zawieszenia to kompromis, który ma zapewnić podczas jazdy odpowiednią sztywność poprawiającą prowadzenie auta a komfortem podróżowania. Tłumienie poprzecznych nierówności drogi jest na najwyższym poziomie, do wnętrza nie przedostają się praktycznie żadne odgłosy jego pracy. Układ zawieszenia można bez wahania uznać za wzór w klasie aut kompaktowych. Znakomite wrażenia z jazdy nowym Golfem potęguje jego precyzyjnie i skutecznie działający układ hamulcowy, który zasługuje na szczególną pochwałę.

Podsumowanie

Z pewnością nowoczesny design oraz zaawansowane technologie poprawiające zarówno bezpieczeństwo jak i komfort prowadzenia nowego kompaktowego modelu są jego atutem. Znajdziemy w nim wiele nowoczesnych rozwiązań zastosowanych po raz pierwszy w pojazdach tej klasy. Samochód wyposażony został seryjnie w hamulec wielokolizyjny. System ten ma za zadanie ograniczyć skutki kolizji drogowych w przypadku dalszego przemieszczania się pojazdu po pierwszym uderzeniu. Automatycznie przyhamowuje on pojazd w chwili wykrycia pierwszej kolizji, aby ograniczyć energię kinetyczną i jednocześnie zminimalizować skutki zdarzenia drogowego. W skład zastosowanych nowych technologii w aucie mogą wchodzić przykładowo: aktywny Tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, system ułatwiający utrzymanie pasa ruchu „Line Assist”, progresywny układ kierowniczy, elektryczny hamulec postojowy czy też funkcja awaryjnego hamowania. Nowy Volkswagen Golf to pojazd bardziej bezpieczny, przestronny, funkcjonalny, lżejszy oraz bardziej komfortowy od swojego poprzednika. To najważniejszy model w ofercie niemieckiej marki i prawdopodobnie pojazd z góry skazany na sukces, można pokusić się o stwierdzenie, że marka Volkswagen znowu wyprzedziła konkurencję.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
- Pojemność skokowa – 1598 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 77 (105) przy 3000
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 250 w zakresie 1500 - 2750
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 192
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 10,7

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 4,6
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,3
- Cykl mieszany (l/100 km) – 3,8
- Emisja CO2 (g/km) - 99

Pojemność zbiornika paliwa
- 55 litrów

Wymiary
- Długość (mm) – 4255
- Szerokość (mm) – 1799
- Wysokość (mm) – 1452
- Rozstaw osi (mm) – 2637
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1549
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1520
- Prześwit (mm) -142

Napęd
- Przedni

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 10,9

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
- Standardowe obręcze kół - 6,5Jx16

Masa
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1220
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 1800

Pojemność bagażnika
- Standardowa (litry) – 380
- Maksymalna – 1270

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Highline. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- ABS -system zapobiegający blokowaniu kół
- Asystent podjazdu i zjazdu
- Audio System "Composition Touch"
- Blokada mechanizmu różnicowego XDS
- Dywaniki
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
- Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego
- Fotel kierowcy z regulacja wysokości
- Fotel pasażera z regulacja odcinka lędźwiowego
- Fotel pasażera z regulacja wysokości
- Fotele przednie sportowe
- Hamulec postojowy automatyczny
- Immobilizer
- Kierownica 3-ramienna pokryta skóra
- Kies zenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy z regulacja wysokości i głębokości
- Koło zapasowe dojazdowe
- Komputer pokładowy "Plus "
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Otwór na długie przedmioty w siedzeniu tylnym
- Podłoga bagażnika dwupoziomowa
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna dolna kierowcy
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich i tylnych
- Sygnalizacja pozostawienia włączonych świateł
- System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBV
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System ostrzegania o zmęczeniu kierowcy
- System p/poślizgowy MSR
- System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
- System Start/Stop
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła mijania włączane automatycznie
- Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków
- Tapicerka tekstylna / Alcantara
- Tarcze kół aluminiowe 16" opony 205/55
- Tempomat
- Uchwyty do mocowania bagażu
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Wykończenie wnętrza "Piano Mesh"
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Highline posiadał wyposażenie dodatkowe według specyfikacji poniżej:

- Audio system "Composition Media"
- Czujnik parkowania -przód/tył
- Kamera cofania
- Komputer pokładowy "Premium"
- Lakier metalizowany
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Reflektory bi-ksenonowe
- Spryskiwacze reflektorów
- System nawigacji satelitarnej "Discover Pro"
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- Tarcze kół aluminiowe 17"
- Złącze Media Interface

Test przeprowadzony w dniach 20 – 27 maja 2013r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 17-07-2013

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl