sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Limited

Bohaterem grudniowego testu INFO-EKSPERT jest największy model oferowany na polskim rynku przez Chryslera – Grand Voyager. Firma założona przez Waltera Percy Chryslera przez ponad 80 lat istnienia wprowadziła do produkcji ponad pięćdziesiąt modeli samochodów, a najnowszy Grand Voyager to dowód, że Chrysler doskonale wie jak stworzyć rodzinny samochód. Model produkowany nieprzerwanie od 1988 roku jest synonimem vana, tak jak Golf jest symbolem pojazdu kompaktowego. Oferowany w salonach w trzech wersjach wyposażenia: LX, Touring i Limited, w podstawowej wersji kosztuje około 155 tys. zł. Za tą cenę możemy stać się właścicielem Grand Voyagera z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,8 l i mocy 163 KM. Za dodatkową dopłatą 50 tys. zł otrzymamy 30 KM więcej w sześciocylindrowym silniku benzynowym o pojemności 3,8 l i najbogatsze wyposażenie w ofercie Limited. Producent sprzedający swoje samochody w 80 krajach świata w 2008 roku wprowadził do polskiej oferty najnowszą generację modelu Grand Voyager.

Wygląd zewnętrzny

Grand Voyager to potężny samochód, który swoimi gabarytami i masywną sylwetką budzi respekt. Olbrzymi chromowany grill przedni z dużymi reflektorami ksenonowymi przypomina mniejszy model 300C. Sylwetka z wyraźnie zarysowanymi nadkolami i dużą powierzchnią szyb sprawia wrażenie solidnej i nowoczesnej. Obecna generacja modelu jest bardziej prosta i surowa od poprzedniego Voyagera, ale w ten sposób bardzo dobrze wpisuje się w obowiązującą stylistykę marki. 17 calowe aluminiowe felgi wydają się niepozorne i giną w tak dużym nadwoziu. Duże drzwi boczne przednie i tylne sterowane elektrycznie pomagają w bezproblemowym zajęciu wszystkich siedmiu miejsc. Załadunek bagażnika ułatwia pokrywa tylna otwierająca się bardzo wysoko. Niski próg załadunku oraz relingi dachowe podkreślają funkcjonalność pojazdu o której więcej w charakterystyce wnętrza. Nadwozie o imponujących wymiarach: długość 5143mm, szerokość 1954mm i wysokość 1750mm jest o ponad 68 cm dłuższe od pierwszych generacji vanów tej marki.

Wnętrze

W środku od razu widać, że Chrysler nadal stosuje zapoczątkowaną ponad 20 lat temu formułę projektowania vanów - „najpierw wnętrze”. W pierwszym i drugim rzędzie znajdziemy cztery komfortowe pojedyncze fotele z dwustopniowym systemem podgrzewania. Przednie fotele posiadają pełną ośmiopozycyjną elektryczną regulację. Jeżeli to nie wystarczy do zajęcia idealnej pozycji za kierownicą z pomocą przyjdzie nam regulowana kolumna kierownicy oraz świetne rozwiązanie w postaci elektrycznej regulacji położenia pozycji pedałów. W sytuacji gdy Chryslera na co dzień użytkuje więcej niż jeden kierowca, możemy skorzystać z funkcji Memory, która umożliwia zapamiętanie ustawień fotela, pozycji pedałów, lusterek wstecznych i stacji radiowych. Indywidualne podłokietniki w każdym z czterech foteli i wysokiej jakości skórzana tapicerka dodatkowo podnoszą komfort jazdy.

Skupmy się teraz na miejscu kierowcy. Obszyta skórą kierownica sprawia wrażenie dużej, ale bardzo dobrze leży w dłoniach. Nietypowym, ale wygodnym rozwiązaniem jest sterowanie radioodtwarzaczem za pomocą przycisków umieszczonych z tyłu kierownicy pod wskazującymi palcami. Obsługa kierunkowskazów i wycieraczek realizowana jest za pomocą lewej dźwigni przy kierownicy, ponieważ prawa służy tylko i wyłącznie do sterowania tempomatem bez którego trudno sobie wyobrazić prawdziwy amerykański samochód. Przed kierownicą znajduje się czytelny zestaw wskaźników z białymi tarczami oraz typowym dla Chryslera efektownym turkusowym podświetleniem. Na szczycie konsoli centralnej znajdziemy dotykowy kolorowy monitor systemu audio oraz nawigacji, a poniżej przyciski do sterowania wydajnej trzystrefowej klimatyzacji. Dotykowy monitor służy również jako ekran odtwarzacza DVD (tylko na postoju) i kamery cofania. Jej przydatność przy wymiarach Grand Voyagera jest nieoceniona. Dźwigni zmiany biegów nie znajdziemy na standardowym miejscu, gdyż została ona przeniesiona na górę w bezpośrednie sąsiedztwo kierownicy. Dzięki temu rozwiązaniu pomiędzy przednimi fotelami znajdziemy zestaw obszernych schowków. Całą konsolę ze schowkami możemy przesunąć do tyłu dzięki czemu zapewnimy pasażerom w drugim rzędzie idealne miejsce np. na kubki. Jeżeli już mamy miejsce na kubki to z oparć przednich foteli rozkładamy wygodne stoliki, z siatkowych kieszeni poniżej wyjmujemy ulubioną prasę i drugi rząd staje się idealnym miejscem na posiłek lub pracę w podróży. Jeżeli prasa w dobie rozrywki elektronicznej to za mało – Chrysler i tutaj ma rozwiązanie. Po zajęciu miejsc w drugim rzędzie siedzeń lub przechodząc po idealnie płaskiej podłodze do trzeciego rzędu otwieramy dwa 9 calowe monitory odtwarzacza DVD zamontowane w suficie, zakładamy bezprzewodowe słuchawki i mamy do dyspozycji swoje prywatne kino na pokładzie Grand Voyagera. Jeżeli nie mamy ochoty na film, możemy do gniazd A/V podłączyć konsolę do gier. Zostając na chwilę w trzecim rzędzie siedzeń trzeba podkreślić, że dwie osoby zajmą tam naprawdę komfortowe miejsce. Trzech pasażerów również się zmieści, natomiast komfort oferowany dwóm osobom jest warty podkreślenia, ponieważ zajęcie miejsca w trzecim rzędzie w przypadku innych producentów łatwe i komfortowe jest wyłącznie w katalogach. Tylna kanapa jest dzielona asymetrycznie i składana elektrycznie. Funkcja przydatna jeżeli obszerny 915 litrowy bagażnik okaże się za mały. Po naciśnięciu jednego przycisku na lewej ścianie bagażnika kanapa składa się tworząc idealnie płaską podłogę przestrzeni bagażowej, jednocześnie powiększając ją do niebagatelnych 2370 l. Po złożeniu i schowaniu w podłogę foteli drugiego rzędu otrzymamy bagażnik o pojemności 4071l – wartość wystarczająca nie tylko na spakowanie się na długie wakacje, jak również przeprowadzkę. W bagażniku znajdziemy również ciekawy akcent w postaci wyjmowanej latarki LED zamocowanej na prawej ścianie. Dostęp do bagażnika zapewnia elektrycznie sterowana pokrywa.

Przyciemniane szyby tylne, rozproszone zielone oświetlenie sufitowe, ledowe lampki do czytania czy lusterko „obserwacyjne” dla kierowcy to kolejne atuty wnętrza Voyagera.

Jak przystało na rodzinnego vana, Chrysler oferuje również mnóstwo schowków, uchwytów i wieszaków w swoim wnętrzu. Warto wymienić choćby 14 miejsc na napoje lub schowki przed fotelami drugiego rzędu o łącznej pojemności 118l. Dla zobrazowania przypomnę, że całkowita pojemność bagażnika np. Toyoty Aygo to 139l.

Bogate wyposażenie testowanego modelu uzupełniał oczywiście pełen zestaw systemów bezpieczeństwa oraz poduszek powietrznych.

Silnik i właściwości jezdne

Podróżowanie Grand Voyagerem to prawdziwa przyjemność. Komfortowo zestrojone zawieszenie, wysokoprężny silnik i sześciostopniowy automat powodują, że w Chryslerze można nawet polskie dziurawe drogi nie są straszne. Zawieszenie wybiera wszystkie nierówności, powodując że duży van wręcz „płynie” po drodze. Jest to samochód stworzony do długich podróży, gdzie komfort odgrywa dominująca rolę. W ruchu miejskim ze swoimi gabarytami oraz 12 metrową średnicą zawracania jest już trudniej. Jednak wysoka pozycja kierowcy, wielkie lusterka wsteczne oraz kamera cofania zdecydowanie ułatwiają manewrowanie. Za sprawne napędzanie tego kolosa odpowiedzialny jest silnik Diesla o pojemności 2.8l. Niewysilona jednostka dysponuje mocą 163 KM oraz momentem 360Nm. Czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik z systemem common rail przyspiesza od 0 do 100km/h w 12.8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną na poziomie 185 km/godz. Jadąc bardzo oszczędnie w trasie na jednym 75.6l zbiorniku możemy przebyć nawet 1000 km. Według danych producenta Voyager pali w mieście 11l, w trasie 7l, natomiast w cyklu mieszanym 8,4l – jak to przeważnie bywa w codziennej jeździe do tych danych trzeba dodać około 1-1,5l na każde 100 km. Silnik zapewnia wystarczającą dynamikę jednak mógłby pracować ciszej. Skrzynia biegów 6 stopniowa to kolejny plus tego auta. Biegi zmieniane są gładko i płynnie bez niepotrzebnego szarpania. W codziennej eksploatacji automat zastosowany w Chryslerze spisuje się wyśmienicie.

Podsumowanie

Projekt rozpoczęty w 1977 roku przez Chryslera pod nazwą „Magic Van” przekształcił się po latach w najnowszego Grand Voyagera. Ilość miejsca w środku oraz wysoka funkcjonalność czynią z niego idealny samochód dla dużej rodziny. Innowacyjność rozwiązań oraz bogate wyposażenie sprawiają, że jazda nim to prawdziwa przyjemność. Ekonomiczny silnik, płynnie działająca automatyczna skrzynia biegów w połączeniu z tempomatem wręcz zachęcają do długich podróży. Ten „Wielki Podróżnik” jak można przetłumaczyć bezpośrednio jego nazwę to świetna oferta dla miłośników aut z segmentu van.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 2777 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120 (163) przy 3800
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 1600-3000
- Rodzaj zasilania – Common-Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 185
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 12,8

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 11
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 7
- Cykl mieszany (l/100 km) – 8,4

Wymiary:
- Długość (mm) – 5143
- Szerokość (mm) – 1954
- Wysokość (mm) – 1750
- Rozstaw osi (mm) – 3078

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem
- średnica zawracania (m) – 12,1

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/60 R17,
- Standardowe obręcze kół (") - 17 ,

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 2100 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2775 kg,
- Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej – 1600 kg

Pojemność bagażnika: - za 3 rzędem foteli - 915l
- za 2 rzędem foteli przy złożonych fotelach 3 rzędu - 2370l
- za 1 rzędem foteli przy złożonych fotelach 2 i 3 rzędu - 4071l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Limited. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

ABS + EBD- system dystrybucji siły hamowania
Audio System Infiniti
Autoalarm
Czujnik cofania
Drzwi boczne otwierane elektrycznie
Dysk twardy
Dywaniki
Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
Filtr p /pyłkowy
Fotel kierowcy regulowany elektr, w 8 kierunkach
Fotel kierowcy z pamięcią położenia
Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
Fotele przednie podgrzewane
Fotele przednie składane
Fotele w 3 rzędzie składane elektrycznie
Fotele"STOW-'N-GO"- 4fot. +3os. kanapa dzielona 60/40, chowane
Głośnik subwoofer
Głośniki 9 szt.
Gniazdo 12V
Immobilizer
Kamera cofania
Kierownica pokryta skórą
Klimatyzacja automatyczna 3 strefowa
Kolumna kierownicy regulowana
Komputer podróżny
Konsola centralna
Kurtyny powietrzne w trzech rzędach siedzeń
Listwy boczne ochronne chromowane
Lusterka zewnętrzne podgrzewane i reguł, elektr.
Lusterka zewnętrzne składane
Lusterka zewnętrzne w obudowie chromowanej
Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
Lusterko zewnętrzne ściemniane automatycznie
Napinacze pasów bezpieczeństwa
Pedały regulowane elektrycznie
Poduszki powietrzne boczne
Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
Pokrywa bagażnika sterowana elektrycznie
Radioodtwarzacz z CD - MP3
Reflektory ksenonowe
Relingi dachowe chromowane
Rolety p/słoneczne II i III rzędu siedzeń
Siedzenia tylne podgrzewane
Spoiler przedni
Spryskiwacze reflektorów
Sterowanie radiem w kierownicy
System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
System kontroli ciśnienia w oponach
System kontroli trakcji automatyczny ASC+T
System multimedialny
Szyba tylna ogrzewana
Szyby fotochromatyczne
Szyby przednie regulowane elektr.
Szyby przyciemniane
Szyby tylne regulowane elektr.
Szyby uchylne w 3 rzędzie okien sterowane elektr.
Światła p/mgielne przednie
Światła z regulacja kąta pochylenia
Światło dodatkowe STOP
Tapicerka ze skóry
Tarcze kół alum. 17"
Tempomat
Wspomaganie układu kierowniczego
Wycieraczki szyby tylnej
Wycieraczki z czujnikiem deszczu (Pakiet Comfort)
Wykładzina bagażnika
Wyświetlacz kontrolny 6.5"
Wzmacniacz audio 506W
Zabezpieczenie drzwi przed otwarciem od wewnątrz
Zamek centralny zdalnie sterowany
Zawieszenie tylne z regulacja położenia automatyczną
Zderzaki w kolorze nadwozia
Zestaw głośno mówiący "Bluetooth"

Test przeprowadzony w dniach 23 – 29 listopada 2010r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – INFO-EKSPERT

Serdecznie dziękujemy firmie Chrysler Group LLC za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

08-12-2010

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl