sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Mini Paceman 1.6 John Cooper Works

Powszechnie znaną zasadą gwarantującą sukces na rynku jest znalezienie niezagospodarowanej niszy. Ta reguła odnosi się również do rynku motoryzacyjnego na którym coraz trudniej znaleźć pominiętą przez konkurencję lukę. Kilka lat temu udało się to Renault z Espace, Toyocie z Priusem czy Nissanowi z modelem Qashqai. W 2008 roku do grona prekursorów nowych segmentów dołączył koncern BMW z modelem X6 – pierwszym przedstawicielem klasy SAC - pojazdów łączących cechy aut terenowych i coupe. W tym roku ofertę modeli z nowego segmentu Sport Activity Coupe poszerzył przedstawiciel należącej do BMW marki Mini – Paceman.

Wygląd zewnętrzny

Paceman to ósmy model w gamie Mini. Zbudowany na bazie pięciodrzwiowego Countrymana posiada tylko jedną parę drzwi, co pozwoliło na obniżenie linii dachu i nadanie sylwetce bardziej sportowego designu. Dynamiczny wygląd jest atrybutem wyeksponowanym najbardziej w topowej wersji John Cooper Works dysponującej aż 218-konną jednostką napędową. Pakiet aerodynamiczny, obniżone zawieszenie i 18-calowe aluminiowe tarcze kół to cechy tej najmocniejszej odmiany Pacemana. Front SAC’a z Monachium zdobi potężny nieproporcjonalny wręcz wlot powietrza, owalne, wypukłe reflektory i maska z masywnymi przetłoczeniami. Pokrywę silnika i przestrzeni bagażowej oraz boki pojazdu zdobią kontrastowe czerwone pasy, które współgrają z dachem i lusterkami w tym samym kolorze. Profil auta tworzy zwężająca się ku tyłowi linia okien, plastikowe nakładki na wydatnych nadkolach, czarne słupki oraz przyciemniane tylne szyby. Podwójne końcówki układu wydechowego, niewielka szyba oraz subtelny spoiler dachowy wieńczą projekt nadwozia.

Wygląd wewnętrzny

Mini znane jest z awangardowych projektów przestrzeni pasażerskiej swoich modeli. W kabinie Pacemana znajdziemy więc charakterystyczny duży prędkościomierz osadzony na szczycie konsoli centralnej, przełączniki wzorowane na rozwiązaniach z lotnictwa czy umieszczony za kierownicą odrębny zegar obrotomierza. Niemiecki model jest samochodem dla indywidualistów i jego wnętrze spełnia oczekiwania klientów lubiących oryginalny styl. Dostęp do nietuzinkowo zaprojektowanej kabiny realizowany jest za pomocą długich drzwi ułatwiających zajęcie miejsca z tyłu. Zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie znajdują się dwa odrębne fotele. Paceman jest modelem czteroosobowym, siedziska tylne rozdziela podświetlany na niebiesko panel na którym możemy zamontować m.in. uchwyt na iPhone’a, uchwyt na napoje, schowek na okulary lub uchwyt na ołówek i kartki z notatkami. Przednie siedziska odseparowane są od siebie hamulcem ręcznym przypominającym wolant lotniczy, dźwignią automatycznej skrzyni biegów, regulowanym wzdłużnie podłokietnikiem oraz miniaturowym joystickiem służącym do sterowania system multimedialnym. Ekran systemu audio, komputera pokładowego i systemu nawigacji umieszczony został wewnątrz dużego prędkościomierza. O ile czytelność monitora nie budzi zastrzeżeń, to przejrzystość wskazań samego prędkościomierza pozostawia wiele do życzenia. Poniżej charakterystycznego wskaźnika aktualnej prędkości znajduje się m.in. panel klimatyzacji i systemu audio oraz „lotnicze” guziki sterujące dezaktywacją kontroli trakcji, aktywacją trybu Sport lub ryglowaniem zamków.

Przed oczami kierowcy znajduje się niewielka, trójramienna, sportowa kierownica John Cooper Works. Jej wieniec ma optymalną grubość, a na górnych ramionach umiejscowiono przyciski sterowania m.in. radiem i tempomatem oraz łopatki automatycznej skrzyni biegów. Głębiej na kolumnie kierownicy osadzony jest obrotomierz z niewielkim wyświetlaczem prezentującym aktualną prędkość jazdy, wskaźnik sugerowanej zmiany biegu lub ustawienia czujnika deszczu.

Czarny kolor skórzanej tapicerki oraz elementów plastikowych na desce rozdzielczej przełamany jest przez kontrastowe czerwone dodatki Chili Red na desce rozdzielczej, drzwiach oraz panelach bocznych z tyłu oraz skórzane elementy w kolorze brązowym na boczkach drzwi.

Mankamentem designerskiego wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego Mini Pacemana jest słaba widoczność z miejsca kierowcy. Lusterko wsteczne jest miniaturowe, słupki A i C bardzo masywne, a lusterka boczne zostały osadzone tak nisko, że przynajmniej 25% ich powierzchni pozostaje niewidoczna dla kierowcy.

Za przestrzenią pasażerką w mierzącym 4109 mm nadwoziu wygospodarowano bagażnik o pojemności 330 litrów, którego kubatura po złożeniu tylnych foteli rośnie do 1080 litrów.

Silnik i właściwości jezdne

Mini reklamuje swoje modele hasłem „Gokartowa frajda z jazdy”. W większości przypadków marketingowe slogany niewiele mają wspólnego z rzeczywistością, ale Paceman John Cooper Works jest zaprzeczeniem tej zasady. Najmocniejsze terenowe coupe prowadzi się rewelacyjnie. Błyskawicznie i precyzyjnie reaguje na każde polecenie kierowcy, a wrażenia jakie dostarcza podczas jazdy w trybie Sport wywołują uśmiech na twarzy każdego kierowcy. Pod maską Pacemana drzemie małolitrażowy benzynowy silnik z turbosprężarką twin-scroll generujący 218 KM mocy i 280 Nm momentu obrotowego, który dzięki funkcji overboost wzrasta chwilowo do 300 Nm. Wysoka moc i moment obrotowy, system napędu wszystkich kół ALL4, obniżone o 10 mm zawieszenie, zastosowanie sztywniejszych sprężyn zawieszenia i amortyzatorów oraz sztywniejszych stabilizatorów przechyłu czyni z Pacemana samochód dla prawdziwych miłośników dynamicznej jazdy. SAC Mini osiąga pierwsze 100 km/h po 6.9 sekundy, a wskaźnik prędkościomierza zatrzymuje się dopiero na 224 km/h. Właściwości jezdne tego modelu są jego dużym atutem, Mini sprawia wrażenie przyklejonego do drogi. Model z Monachium w każdych warunkach zachowuje się pewnie, stabilnie i w 100% przewidywalnie. Z turboładowaną jednostką benzynową współpracuje (wymagająca dopłaty 6725 zł) sześciostopniowa automatyczna przekładnia. Jej obecność nie wpływa na pogorszenie osiągów modelu, jednak nieznacznie zwiększa zapotrzebowanie na paliwo. 47-litrowy zbiornik paliwa przy dynamicznej jeździe w trybie Sport będzie pusty niebawem po przekroczeniu przebiegu 300 km. Podczas spokojnej jazdy poza miastem uda nam się pokonać bez tankowania nawet 650 km.

Podsumowanie

Ceny Pacemana zaczynają się od niespełna 100 tys. zł. Topowa wersja John Cooper Works to wydatek rzędu 149 600 zł. Ze zdroworozsądkowego punktu widzenia jest to propozycja dość kosztowna, jednakże zarówno miłośnicy marki Mini jak i fani innych niszowych ale kultowych producentów przy wyborze pojazdu kierują się przede wszystkim emocjami, a nie czystą kalkulacją. W segmencie małych aut premium Mini jest ciekawą propozycją, która może spełnić oczekiwania zarówno pasjonatów pojazdów coupe jak i miejskich crossoverów.

Dane techniczne

Silnik – benzyna
- Pojemność skokowa – 1598 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 160 (218) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 280 w zakresie 1900- 5000

Pojemność zbiornika paliwa: 47l

Wymiary
- Długość (mm) – 4124
- Wysokość (mm) – 1527
- Szerokość bez lusterek (mm) –1786

Napęd
- 4x4

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/45 R18
- Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1495
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1890

Pojemność bagażnika: 330 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia John Cooper Works. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• 18" Obręcze kół ze stopu lekkiego Twin Spoke Black Burnished
• 4 siedzenia z indywidualnymi fotelami z tyłu z możliwością składania
• 6 poduszek powietrznych w standardzie: 2 przednie, 2 boczne, 2 chroniące głowę
• Center Rail – dwuczęściowa szyna centralna wykonana z aluminium, z możliwością mocowania uchwytów
• Centralny zamek z pilotem radiowym zintegrowanym w kluczyku
• Chromowane obramowania tylnych świateł i reflektorów
• Condition Based Service, system monitorujący stan zużycia eksploatacyjnego
• Dwuczęściowa szyna centralna
• Elektroniczny immobilizer (EWS)
• Elektroniczny system rozdzielający siłę hamowania
• Elektryczna kontrola wysokości świateł mijania
• Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, zależne od prędkości
• Funkcja wyłączenia poduszki powietrznej pasażera z przodu
• Gniazdo AUX-IN
• Klimatyzcja automatyczna
• Mieszek dźwigni zmiany biegów obszyty skórą ekologiczną
• Odtwarzacz CD kompatybilny z plikami w formatach MP3/WAV
• Okrągły obrotomierz w kolumnie kierownicy z dwuczęściowym wyświetlaczem informacyjnym
• Opony z funkcją jazdy awaryjnej Runflat
• Oświetlenie bagażnika
• Pakiet aerodynamiczny John Cooper Works
• Podsufitka w kolorze antracytowym
• Pojedyncze okrągłe końcówki układu wydechowego, po lewej i po prawej stronie, ze stali nierdzewnej
• Przycisk Sport
• Przycisk Start / Stop
• Radio MINI Boost CD
• Reflektory przeciwmgielne
• Ręczna regulacja foteli przednich z regulacją wysokości fotela kierowcy
• Ręczna regulacja kolumny kierownicy w pionie i w poziomie
• Spojler tylny
• Sportowa skórzana kierownica John Cooper Works
• Sportowe fotele przednie
• Sportowe ustawienia zawieszania
• System wspomagający hamowanie na zakrętach CBC
• System zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS)
• Śruby zabezpieczające przed kradzieżą
• Tryb kontroli trakcji (DTC)
• Tylny spojler w kolorze dachu
• Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC)
• Układ dynamicznej kontroli trakcji (DTC)
• Wskaźnik zużycia klocków hamulcowych

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 26.09–30.09.2013r.

Serdecznie dziękujemy firmie BMW POLSKA Sp. z o.o.za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Mini 25.11.2013


Copyrights 2017: www.millenium.pl