sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test SsangYong Rodius 2.0 e-XDi Sapphire

Niezwykle dynamiczny rozwój rynku motoryzacyjnego, rosnąca konkurencja i coraz większe oczekiwania klientów wymuszają na producentach poszukiwanie kolejnych nisz rynkowych. Dzięki temu w ostatnich dekadach debiutowały SUV’y, uterenowione coupe czy crossovery. Koreańska marka SsangYong dołącza do wyścigu o względy klientów poszukujących niekonwencjonalnych i nowatorskich rozwiązań i proponuje Rodiusa - połączenie rodzinnego vana z samochodem terenowym.

Wygląd zewnętrzny

Pierwsza generacja Rodiusa debiutowała w 2004 roku. Nie zdobyła popularności na rynku przede wszystkim ze względu na odważną i kontrowersyjną urodę. Druga odsłona południowokoreańskiego terenowego vana pojawiła się w ubiegłym roku i również przełamuje obowiązujące konwencje stylistyczne. Rodius jest duży i nieproporcjonalny. Pod względem rozmiarów detronizuje popularne vany. Jest dłuższy o 242 mm od Fiata Fremonta, o 269 mm od Renault Grand Espace i aż o 310 mm od Forda Galaxy. W parze z imponującą długością - 5130 mm idzie również okazała wysokość – 1850 mm i szerokość - 1915 mm. Niestety ponadstandardowe wymiary zewnętrzne mają negatywny wpływ na jego design zewnętrzny. W profilu koreańczyka zwracają uwagę masywne drzwi, duże okna i zbyt ciężki, przesadny tył. Tylna część nadwozia nie jest spójna z resztą karoserii i tak jak w pierwszej odsłonie egzotycznego vana zbiera najwięcej niepochlebnych opinii. Front SsangYonga jest bardziej zachowawczy i tworzą go: obszerny chromowany wlot powietrza, duże reflektory przednie z charakterystycznymi poziomymi kierunkowskazami i zderzak z wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi. Design zewnętrzny Rodiusa może się podobać lub nie, ale na pewno nikt nie przejdzie obok tej niekonwencjonalnej konstrukcji obojętnie.

Wnętrze pojazdu

W ponad pięciometrowym vanie może podróżować aż siedem osób. Podgrzewane fotele przednie są wygodne i komfortowe, a fotel kierowcy posiada regulację elektryczną z pamięcią ustawienia. W drugim rzędzie również znajdują się pełnowymiarowe, indywidualne siedziska dla dwóch osób. W ostatnim rzędzie na obszernej kanapie zarezerwowano miejsce dla trzech osób. W praktyce będzie tam podróżowała wygodnie trójka dzieci lub dwie osoby dorosłe. Podkreślenia wymaga fakt, że nawet pasażerowie o wzroście ok. 180 cm będą wygodnie siedzieli w trzecim rzędzie, co jest rzadkością w zdecydowanej większości siedmioosobowych samochodów. Dodatkowym atutem koreańskiego modelu jest duża funkcjonalność przestrzeni pasażerskiej. Fotele w pierwszym i drugim rzędzie rozkładają się tworząc wygodne leżanki. Praktyczne stoliki znajdziemy w oparciach przednich foteli i po złożeniu oparć w drugim rzędzie. Tylną kanapę możemy złożyć lub całkowicie zdemontować powiększając pojemność bagażnika z 875 litrów do 1975 litrów. Uzupełnieniem przestronnej kabiny i dużej przestrzeni bagażowej są liczne schowki, uchwyty, półki i wieszaki.

Po zajęciu miejsca kierowcy od razu zwraca uwagę centralne umiejscowienie zegarów analogowych i nietypowy wyświetlacz przed kierownicą. Przed oczami kierowcy na ekranie komputera pokładowego prezentowana jest m.in. aktualna prędkość jazdy, średnie zużycie paliwa, pozostały zasięg oraz wszelkie kontrolki informacyjne i ostrzegawcze. Na szycie konsoli centralnej umieszczono zestaw czterech analogowych zegarów, które informują o temperaturze cieczy chłodzącej, poziomie paliwa w baku, prędkości obrotowej sinika oraz ponownie o aktualnej prędkości z jaką porusza się pojazd. Pod zestawem wskaźników znalazł się panel radioodtwarzacza oraz klimatyzacji. Automatyczna klimatyzacja dzięki kanałom wentylacyjnym poprowadzonym w podłodze i w suficie szybko i skutecznie radzi sobie ze schłodzeniem wnętrza. Sześciogłośnikowy system audio z archaicznym wyświetlaczem wyposażony jest w gniazda USB i AUX oraz system Bluetooth pozwalający na podłączenie telefonu. Zarówno radioodtwarzaczem jak i telefonem możemy sterować za pomocą przycisków na konsoli centralnej lub na kierownicy. Na dole konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na dwa wysuwane uchwyty na kubki, dwa zagłębienia na monety, a pomiędzy przednimi fotelami znalazł się wygodny podłokietnik pod którym ukryto dwuczęściowy przepastny schowek.

Rodius oferowany jest w trzech kompletacjach wyposażenia: Crystal, Quartz oraz Sapphire. Testowa, najbogatsza kompletacja wyposażenia zawiera m.in. takie elementy wyposażenia standardowego jak: skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, podgrzewany wieniec kierownicy, przyciemniane szyby tylne, czujnik deszczu czy aluminiowe 17” tarcze kół. Lista dostępnych opcji ogranicza się tylko do szyberdachu oraz jednego z pięciu metalicznych lakierów.

Silnik i właściwości jezdne

Dzięki napędowi 4WD, 185-milimetrowemu prześwitowi i relatywnie wysokim kątom natarcia 19,4° i zejścia 18,6° Rodius pozwoli dojechać wszędzie tam gdzie popularne rodzinne vany nie dadzą sobie rady. Dołączany napęd na przednią oś pozwoli nam bezpiecznie poruszać się poza asfaltowymi szlakami i zapewni lepszą trakcję na mokrych czy zaśnieżonych drogach. Nie możemy jednak zapominać, że poruszamy się ponad dwutonowym kolosem z bardzo długim rozstawem osi i standardowymi oponami, więc zjeżdżając z utwardzonych dróg musimy zachować zdrowy rozsądek. W codziennej miejskiej eksploatacji SsangYong zachowuje się jak typowy rodzinny van. Miękko zestrojone zawieszenie optymalnie niweluje nierówności drogi, dwulitrowy diesel zapewnia optymalne osiągi, a dobre wyciszenie kabiny pozwala podróżować w komfortowych warunkach. Pod maską Rodiusa pracuje silnik wysokoprężny o pojemności 1998 cm3, generujący moc 155KM i moment obrotowy 360 Nm. Wartości te pozwalają na sprawne poruszanie się zarówno w warunkach miejskich jak i autostradowych. Do zbyt dynamicznej jazdy nie zachęca ani zawieszenie, które na szybko pokonywanych zakrętach powoduje duże przechyły nadwozia ani leniwie działająca pięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów. Po każdych przejechanych 100 km w mieście w baku SsangYonga ubywa ok. 11 litrów oleju napędowego. W trasie zapotrzebowanie na paliwo zmniejsza się do ok. 8 litrów/ 100 km. Podczas eksploatacji w warunkach miejskich dają o sobie znać ponadnormatywne wymiary Rodiusa, duża średnica skrętu i brak kamery cofania - w standardzie są tylko czujniki cofania.

Podsumowanie

Ceny terenowego vana zaczynają się od 99 tys. zł. Dla porównania za siedmioosobowego Forda Galaxy z silnikiem wysokoprężnym musimy zapłacić 112 450 zł, Fiat Fremont w podobnej konfiguracji kosztuje 124 500 zł, a aby stać się właścicielem Renault Espace musimy wydać 134 100 zł. Rodius może zainteresować więc tych klientów dla których najważniejsza będzie jak najniższa cena zakupu oraz chęć posiadania nieszablonowego, egzotycznego modelu.

Dane techniczne

Silnik – diesel
- Pojemność skokowa – 1998 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 114 (155) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 w zakresie od 1500 - 2800 obrotów

Pojemność zbiornika paliwa: 80l

Wymiary
- Długość (mm) – 5130
- Wysokość (mm) – 1850
- Szerokość bez lusterek (mm) – 1915

Napęd
- 4WD

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 235/60 R17
- Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – ok 2200
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2850

Pojemność bagażnika: 875 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sapphire. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS - system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
• Air quality control system (AQS
• Alarm
• Aluminiowe obręcze kół 17"
• ARP - system zapobiegający dachowaniu
• Automatyczne ryglowanie drzwi
• Centralna konsola z miejscem na kubek oraz telefon komórkowy
• Chromowany grill przedni
• Czujniki cofania z trzystopniowym sygnałem alarmowym
• EBD - system elektronicznego rozdziału siły hamowania
• Elektroniczny wyświetlacz LED - “Supervision” cluster
• Emergency Brake Assist (EBA
• ESP - system elektronicznej kontroli jazdy
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią położenia
• Fotochromatyczne lusterko wewnętrzne
• Głośniki 6 szt.
• Immobiliser
• Klamki w kolorze nadwozia
• Komputer pokładowy
• Lampki do czytania dla kierowcy i pasażera
• Lusterka w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne ogrzewane, regulowane elektrycznie
• Napinacze pirotechniczne pasów bezpieczeństwa
• Odmrażacz przednich wycieraczek
• Opony 235/65 R17
• Pełnowymiarowe kolo zapasowe
• Podgrzewane koło kierownicy
• Podgrzewane fotele przednie
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Poduszki powietrzne przednie
• Podwójny system klimatyzacji sterowany automatycznie z czujnikiem temperatury zewnętrznej oraz wyświetlaczem
• Przednie i tylne światła przeciwmgielne
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Regulowana kolumna kierownicy
• Relingi dachowe
• Remote Entry System
• Schowek na okulary
• Schowek w bocznych drzwiach
• Skórzana gałka dźwigni zmiany biegów
• Skórzana kierownica
• Sterowanie radiem w kierownicy
• Sterowanie skrzynią biegów na kierownicy
• Stoliki w fotelach drugiego rzędu
• System Bluetooth
• Szyby atermiczne
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej
• Tapicerka skórzana
• Tempomat "Eco"
• Tylny kanał wentylacyjny dla lepszej cyrkulacji powietrza
• Tylny spoiler z dodatkowym światłem stopu
• Wejście USB + AUX
• Wyjmowany trzeci rząd siedzeń
• Wykończenie wnętrza "Tiffany"
• Wysuwane uchwyty kubków

Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metalik

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 06.04–16.04.2014r.

Serdecznie dziękujemy firmie SsangYong Motors Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

08.07.2014

> > > > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl