Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Opel Corsa 1.0 Turbo Cosmo


Nowa Corsa E to już piąta generacja jednego z najpopularniejszych aut miejskich. Potwierdzeniem tego faktu jest ilość sprzedanych egzemplarzy. Od początku produkcji auta, czyli od roku 1982, model znalazł ponad 12 milionów nabywców. Uznanie wśród kierowców Corsa zdobywa nowoczesną stylistyką, łatwością poruszania się oraz opinią użytkowników dotyczącą jej niezawodności. Najnowsza odmiana pojazdu produkowanego przez amerykański koncern General Motors zadebiutowała na salonie samochodowym w Paryżu w październiku 2014 roku. Główne zakłady Opla gdzie produkowana jest nowa Corsa mieszczą się w Eisenach (Niemcy) i Saragossie (Hiszpania). Model nie jest całkowicie nowy, jego konstrukcja oparta została na płycie podłogowej poprzednika, natomiast reszta pojazdu została gruntownie zmodernizowana. Mimo że z profilu model przypomina swego poprzednika to całkowicie nowa jest przednia część pojazdu, przeprojektowany również został tył nadwozia oraz wnętrze. Dogłębnie przeprowadzona modernizacja obejmuje również gamę jednostek napędowych oraz możliwość personalizacji, czyli dostosowania stylistyki do indywidualnych gustów użytkowników przy zachowaniu funkcjonalności auta poprzedniej generacji. Wśród silników oferowanych w modelu znalazło się pięć jednostek benzynowych: 1.2 Twinport 70KM, 1.4 Twinport 75KM, 1.4 Twinport 90KM, 1.0 Turbo 90KM, 1.0 Turbo 115KM i 1.4 Turbo 100KM oraz dwie zmodernizowane jednostki wysokoprężne 1.3 CDTI 75KM i 90KM. Auto oferowane jest w czterech zakresach kompletacji wyposażenia: Essentia, Enjoy, Color Edition oraz Cosmo. Atutem odświeżonej Corsy jest zróżnicowana oferta pod względem dostępnych wersji, silników jak i możliwości doposażenia pojazdu do swoich potrzeb. Bardzo silnie na rynku wygląda konkurencja; należą do niej takie auta jak: Skoda Fabia, Toyota Yaris, Renault Clio czy Volkswagen Polo.


Wygląd zewnętrzny

Ogólny zarys bryły nadwozia nie został zmieniony. Model oferowany jest, jako 3 i 5 drzwiowy hatchback. Z profilu auto odróżnia się od poprzedniej generacji głównie przetłoczeniami na drzwiach, które są charakterystyczne dla nowych produktów Opla. Odświeżony znacznie został natomiast przód oraz tył auta. Wygląd przedniej części nadwozia przypomina inny model niemieckiej marki – Adam. Duża krata wlotu powietrza z poziomą chromowaną listwą i centralnie umieszczonym logiem producenta oraz z zachodzącymi na błotniki reflektorami ksenonowymi, w których znalazły się ledowe światła jazdy dziennej stanowią o nowym wizerunku Corsy E. Opadająca ku dołowi pokrywa silnika wraz z szybą czołową i dachem tworzą łagodną linię zakończoną małym akcentem w postaci spoilera dachowego. Aluminiowe tarcze kół, przyciemniane szyby tylne oraz wspomniane już przetłoczenia drzwi nadają sylwetce nieco sportowego charakteru. Tak jak w poprzedniku tył to mocno zwężająca się pokrywa ze sporych rozmiarów szybą oraz masywny zderzak z wnęką na tablicę rejestracyjną. Dynamiczny charakter ma podkreślić duża chromowana końcówka układu wydechowego, napis TURBO oraz górny spoiler z wbudowanym światłem „stop”. Uzupełnieniem są duże klosze świateł tylnych. Design tyłu przypomina ten znany z większego modelu Opla Astry. Odświeżony wygląd zewnętrzny, z zachowaniem pewnych elementów poprzedniej generacji modelu, świadczy o konserwatywnym podejściu konstruktorów podczas projektowania nadwozia. Powoduje to, że design jest nie tylko nowoczesny, ale również ponadczasowy.


Wnętrze samochodu

Bryła nadwozia prezentuje się konserwatywnie. Jednak, gdy zajrzymy do środka to okazuje się, że wnętrze jest zupełnie na nowo zaprojektowane i nawiązuje swoją stylistyką do mniejszego Adama. Charakteryzuje je dobrze dobrana kolorystyka oraz materiały wykończeniowe na wysokim poziomie jak i wysoka jakość spasowania poszczególnych elementów. Deska rozdzielcza, wykonana w górnej części z miękkiego materiału, otrzymała całkowicie nowy kształt. Znacznie ożywia ją szeroka pozioma listwa w kolorze jasnego brązu wykończona akcentem w kolorze aluminium. Rozdziela ona kokpit na dwie części: górną ciemną i dolną jasną. Jej design ściśle nawiązuje do pikowanej, dwukolorowej tapicerki siedzeń oraz wykończenia drzwi. Akcenty w postaci wstawek w kolorze aluminium oraz połyskującej czerni nadają wnętrzu elegancji, rzadko spotykanej w autach segmentu B. Wnętrze jest bardzo obszerne oferuje znaczną ilość miejsca głównie z przodu gdzie kierowca i pasażer mogą poczuć się jak w aucie z wyższej klasy. Na fotelach przednich, pomimo tego, że są one twarde to siedzi się wygodnie, a profil oparć charakteryzuje się dobrym trzymaniem podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Trochę gorzej to wygląda na kanapie tylnej. W chwili, gdy na przednich fotelach zasiądą osoby dość wysokie (ponad 185cm) może okazać się, że miejsca na nogi w tylnej części kabiny będzie bardzo mało. Jednak przy zachowaniu pewnych warunków, pojazdem mogą w miarę w komfortowych warunkach podróżować cztery osoby. Kierowca ma do dyspozycji pokrytą przyjemną w dotyku skórą kierownicę wielofunkcyjną. Tuż za nią znajduje się wykończony metalową obwódką panel zegarów obrotomierza i prędkościomierza, pomiędzy którymi umieszczony został duży czarno-biały wyświetlacz komputera pokładowego. Ekran ten w prezentowanym pojeździe oprócz podstawowych informacji wyświetla mijane znaki drogowe oraz informuje kierowcę o niebezpieczeństwie związanym ze zbyt małą odległością od poprzedzającego auta czy też o niezamierzonym przekroczeniu linii pasa drogowego. Funkcje te dostępne są, jako wyposażenie dodatkowe w postaci tzw. „Asystenta Kierowcy”. Elementem dominującym w centralnej części deski rozdzielczej w testowanej Corsie jest 6,95 calowy kolorowy ekran systemu multimedialnego IntelliLink. Obsługuje on Bluetooth, system audio oraz kamerę cofania. Mimo tak rozbudowanego układu pojazd nie posiada wbudowanej nawigacji satelitarnej jak to ma miejsce chociażby w modelu Insignia. Nie stanowi to jednak problemu, system IntelliLink może przekazywać obraz z nawigacji pochodzącej ze smartfona po wcześniejszym zainstalowaniu aplikacji BringGo. Tuż pod wyświetlaczem znajduje się tradycyjny panel automatycznej klimatyzacji i przewietrzania, wnętrza wyposażony w trzy duże pokrętła. O bogatym wyposażeniu prezentowanego auta mogą świadczyć elementy takie jak podgrzewane: kierownica, szyba czołowa, fotele przednie czy też lusterka zewnętrzne, co w znaczny sposób poprawia komfort podróżowania przede wszystkim w zimie. Intuicyjne sterowanie urządzeniami, łatwość dostępu do poszczególnych pokręteł czy przycisków świadczy o wysokim poziomie ergonomii jaki znajdziemy w kabinie. Jednym z elementów świadczących o funkcjonalności samochodu jest jego objętość przestrzeni ładunkowej. Nowa Corsa dysponuje bagażnikiem o standardowej pojemności 265 litrów co jest wynikiem raczej skromnym w porównaniu z autami konkurencji. Jednak gdy potrzebujemy nią przewieźć większe bagaże, można złożyć oparcia kanapy tylnej i uzyskać przestrzeń ładunkową, która wynosi do linii dachu 1120 litrów. Bagażnik może być dodatkowo wyposażony w regulowaną podłogę o dwóch poziomach położenia.


Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanej odmiany Corsy znalazł się trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy z nowej gamy jednostek. Jego pojemność skokowa to 999 ccm, który charakteryzuje się maksymalną mocą 115KM przy 6000 obr./min. oraz momentem 170Nm w zakresie 1800-4500 obr./min.. Parametry te powodują, że auto jest jak na tak mały silnik bardzo dynamiczne, a prowadząc go można poczuć sportowego ducha. Jednocześnie jest to jednostka ekonomiczna, potrafi zadowolić się 5 litrami (dane producenta) benzyny na 100 km w cyklu mieszanym. W osiągnięciu takiego wyniku pomaga system start&stop oraz bardzo dobrze zestrojona 6 biegowa manualna przekładnia. Zadziwiająco cicho i równomiernie pracuje silnik, ani trochę nie odczuwa się, że konstrukcja oparta jest na trzech cylindrach. Zawieszenie modelu zostało mocno zmodyfikowane przy zachowaniu tej samej konstrukcji, przednie to kolumny McPherson, tył natomiast to tradycyjna belka skrętna. Zmiany w charakterystyce zawieszenia spowodowały, że auto stało się bardziej komfortowe i znacznie poprawiła się stabilność pojazdu. Jakość tłumienia jest na dobrym poziomie, podczas pokonywania poprzecznych nierówności do kabiny nie przedostają się prawie żadne odgłosy pracy zawieszenia. Układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem działa poprawnie. Auto cechuje się bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi, nawet podczas szybkiego pokonywania łuków drogi zachowuje się stabilnie, pewnie utrzymuje tor jazdy.


Podsumowanie

Corsa E to auto przeznaczone głównie do poruszania się po mieście. Najbardziej zadowolonymi nabywcami modelu powinny być głównie osoby poszukujące niewielkich rozmiarów samochodu, który daje poczucie komfortu i wygody podróżowania. Atutem pojazdu są dynamiczne silniki spełniające najnowszą normę emisji spalin EURO6, właściwości jezdne, nowoczesna stylistyka i całkiem niezłe wykończenie oraz bardzo bogata kompletacja wyposażenia, zarówno standardowego jak i dodatkowego. Ważnym elementem przemawiającym za nową Corsą jest to, że została opracowana na istniejącej sprawdzonej konstrukcji, co w znaczny sposób może decydować o niezawodności auta. Oferta sprzedaży modelu jest bardzo zróżnicowana nie tylko ze względu na wyposażenie oraz układy napędowe, ale również cenowo. Najtańszą wersję pojazdu można nabyć już za kwotę 40 800 złotych (cena podstawowa bez uwzględnienia promocji). Cena ta dotyczy auta o trzydrzwiowym nadwoziu w wersji Essentia, który napędzany jest silnikiem 1.2 o mocy 70KM.



Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy turbodoładowany
• Pojemność skokowa (ccm) – 999
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85 (115) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 170 w zakresie 1800-4500

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 195
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 10,3
• Emisja CO2 (g/km) – 117

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,1
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,3
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,0

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 45

Wymiary
• Długość (mm) – 4021
• Szerokość (mm) – 1736
• Wysokość (mm) – 1479
• Rozstaw osi (mm) – 2510
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1472
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1464
• Zwis przedni (mm) – 869
• Zwis tylny (mm) – 642

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 11

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 185/65 R15
• Standardowe obręcze kół (") - 15

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1124
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1665

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 265
• Maksymalna (litry) – 1120

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Cosmo. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• Czujniki parkowania - tył
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Kierownica 3-ramienna pokryta skóra
• Klimatyzacja automatyczna jednostrefowa
• Kolumna kierownicy regulowana
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Nakładki ozdobne progów
• Oparcie siedzę tylnych dzielone asymetrycznie
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Poduszki powietrzne boczne
• Reflektory bi-ksenonowe + światła do jazdy dziennej LED
• Sterowanie radiem w kierownicy
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System IntelliLink
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System kontroli trakcji TC
• System ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HSA
• System wspomagania parkowania + ostrz. o pojeździe w martwym polu
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła p/mgielne przednie
• Tarcze kół aluminiowe 15"
• Tempomat
• Wspomaganie układu kierowniczego z trybem City
• Zamek centralny zdalnie sterowany


Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Czujniki parkowania - przód
• Fotel kierowcy podgrzewany
• Fotel pasażera podgrzewany
• Kamera cofania 699
• Kamera przednia Opel Eye
• Kierownica podgrzewana
• Lakier metalizowany
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Podłoga bagażnika dwupoziomowa
• System ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu
• System ostrzegania przed kolizja
• System rozpoznawania znaków drogowych
• Światła mijania i drogowe automatycznie wtłaczane
• Wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego



Test przeprowadzony w dniach 20-26 sierpnia 2015r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie General Motors Poland za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 16-10-2015

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>