sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Dacia Duster 1.5 dCi Blackstorm

Prężna ofensywa rynkowa Dacii trwa i rumuński producent zakończył kolejny rok ze wzrostem sprzedaży. Bestselerem rynkowym pozostaje niezmiennie Duster, który jest jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce i jedynym SUV’em, którego właścicielem możemy stać się za kwotę nieprzekraczającą 40 tys. zł.

Wygląd zewnętrzny

Pomimo niskiej ceny, Duster nie jest połączeniem rosyjskiej Lady Nivy i serbskiego Yugo. Z zewnątrz nie sprawia wrażenia auta niskobudżetowego. W 2013 przeprowadzono facelifting modelu podczas, którego zmieniono m.in. atrapę chłodnicy, przednie reflektory, relingi dachowe oraz drobne detale z tyłu. Zmodernizowany SUV wygląda teraz jeszcze lepiej i nowocześniej. Duże zderzaki, wyraźnie zarysowane nadkola i masywne, dwukolorowe relingi dachowe tworzą proporcjonalne nadwozie, które stylistycznie może konkurować z dużo droższymi samochodami w tej klasie. Przyciemniane szyby tylne, 16-calowe felgi aluminiowe i atrybuty limitowanej wersji Blackstorm: żółte lusterka, ozdobne naklejki z logotypem wysokościomierza na drzwiach tylnych, pokrywie bagażnika i masce dodatkowo podwyższają atrakcyjność nadwozia. Srebrne osłony umieszczone pod przednim i tylnym zderzakiem w połączeniu z szerokimi progami w tym samym kolorze jednoznacznie zdradzają ze mamy do czynienia z prawdziwym SUVem. Terenowa Dacia ma długość 4315 mm, szerokość 1821 mm i wysokość 1695 mm, jest więc zbliżona wymiarami do Nissana Qashqaia lub Mitsubishi ASX.

Wnętrze pojazdu

Proste i surowe wnętrze z wszechobecnym plastikiem zaskakuje ilością miejsca. W przestronnej kabinie komfortowo będą podróżowały cztery osoby. Przednie fotele pomimo tego, że praktycznie pozbawione są podparcia bocznego, są wygodne, a regulacja wzdłużna i wysokości wystarcza aby zapewnić optymalną pozycje niezależnie od wzrostu kierowcy. Pasażerowie drugiego rzędu również nie będą narzekać na brak miejsca na nogi i nad głową, niedogodnością może być jedynie brak centralnego podłokietnika. W limitowanym wariancie Blackstorm fotele pokryte są materiałową tapicerką z żółtymi przeszyciami, napisem Duster i logotypem wysokościomierza.

Przy okazji modyfikacji modelu poprawiono również jakość wykończenia oraz ergonomię wnętrza. Przyciski sterowania szybami przeniesiono z konsoli centralnej w tradycyjne miejsce na drzwiach, niestety sterowanie lusterkami pozostało w niewygodnym miejscu - pod dźwignią hamulca ręcznego. Archaiczne radio 1DIN zastąpione zostało przez opcjonalny 7-calowy dotykowy, ekran systemu Media Nav zawierający nawigację, radioodtwarzacz, system Bluetooth oraz złącza USB/jack. Poniżej znajdziemy tradycyjne przyciski do sterowania manualną klimatyzacją oraz pokrętło wyboru rodzaju napędu.

Dzielona asymetrycznie tylna kanapa kryje bagażnik o pojemności 408 litrów. W wersji z napędem na jedną oś przestrzeń bagażowa jest o 67 litrów większa. Po rozłożeniu tylnej kanapy uzyskujemy bagażnik o kubaturze 1570 litrów. W modelu poliftingowym niewygodną roletę bagażnika pozbawioną mechanizmu zwijania zastąpiono praktyczną podnoszoną półką.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowego Dustera znalazł się silnik wysokoprężny o pojemności 1461 cm3 generujący moc 109 KM i moment obrotowy 260 Nm. Według danych katalogowych ta spełniająca normy Euro 6 jednostka powinna się zadowolić średnim spalaniem na poziomie 4,7l/ 100 km. Podczas testu średnie zużycie wyniosło 6,3l/100 km. Przy masie 1320 kg i współczynniku oporu powietrza zdecydowanie większym niż w przypadku większości samochodów osobowych – cx=0.42 wynik można uznać za zadawalający. Wadą jest słabe wyciszenie kabiny, które na wysokich obrotach silnika lub przy prędkościach powyżej 110 km/h staje się uciążliwe.

Dzięki dobrej widoczności w każdym kierunku, opcjonalnym czujnikom cofania oraz średnicy zawracania wynoszącej 10,76m jazda Dusterem po mieście nie nastręcza najmniejszych problemów. Samochód ze swoimi wysokoprofilowymi oponami i zawieszeniem przejętym z Nissana bardzo dobrze radzi sobie na polskich dziurawych drogach. Wszelkie nierówności są bardzo dobrze niwelowane przez zawieszenie. Model zbudowany na płycie podłogowej Logana, z przodu posiada zawieszenie na kolumnach McPhersona z wahaczami trójkątnymi z tyłu zaś zawieszenie wielowahaczowe z Nissana X-Traila. Konstrukcja taka sprawuje się doskonale w każdych warunkach. Dodatkowo duży skok zawieszenia podnosi komfort i pomaga w bardziej dynamicznej jeździe w terenie. Z silnikiem znanym doskonale z oferty Renault współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Bardzo krótki pierwszy bieg jest ukłonem w stronę właściwości terenowych Dacii. Dodatkowo za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej kierowca może wybrać jeden spośród 3 trybów jazdy i dostosować napęd do swoich potrzeb: 2WD - napędzana jest tylko oś przednia, Auto - napędzana jest przednia oś, w razie uślizgu lub utraty przyczepności część momentu przekazywana jest automatycznie na oś tylną, Lock - stały napęd na 4 koła.

21 centymetrowy prześwit, głębokość brodzenia 35 cm, kąt natarcia 29,3°, kąt rampowy 23° i kąt zejścia 34,9° w połączeniu z napędem 4x4 i krótkimi zwisami przednim i tylnym sprawiają, że Duster bardzo dobrze radzi sobie w terenie.

Podsumowanie

Dacia Duster oferowana z czterema silnikami: dwie jednostki benzynowe i dwie wysokoprężne o mocach od 90 do 125KM. Do wyboru mamy napęd 2WD lub 4WD oraz cztery regularne warianty wyposażenia: Duster, Ambiance, Laureate i Prestige, które często uzupełniane są przez limitowane edycje łączące atrakcyjną cenę z bogatym wyposażeniem.

Pod kątem stosunku ceny do tego co z nią otrzymujemy Duster jest bezkonkurencyjny. Za niewygórowaną kwotę otrzymujemy nowy samochód z 3-letnią gwarancją, sygnowany logo Dacii, ale technologicznie firmowany przez Renault i Nissana. Alternatywą w tym segmencie i przedziale cenowym jest tylko zakup samochodu używanego.


Dane techniczne:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
- Pojemność skokowa – 1461 cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 80 (109) przy 4000 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 260 przy 1750,

Pojemność zbiornika paliwa: - 50 l.

Wymiary:
- Długość (mm) – 4315,
- Wysokość (mm) – 1695,
- Szerokość (mm) – 1821
- Szerokości (mm) z lusterkami - 2000
- Rozstaw osi (mm) – 2674,
- Rozstaw kół przednich (mm) - 1560
- Rozstaw kół tylnych (mm) - 1567

Napęd:
- 4x4

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 10.76,

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/55 R16,
- Standardowe obręcze kół - 16 ,

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1320 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1875 kg,
- Masa maksymalna przyczepy hamowanej - 1500kg,
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 695 kg.

Pojemność bagażnika: - 408 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Blackstorm. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• Centralny zamek drzwi zdalnie sterowany falami radiowymi
• Cztery poduszki powietrzne z przodu
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne
• Fotel kierowcy, pasy przednie i kolumna kierownicy regulowana na wysokość
• Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów pokryte skórą
• Klimatyzacja manualna
• Koło zapasowe
• Komputer pokładowy
• Lusterka boczne w kolorze żółtym
• Ozdobne naklejki z logotypem wysokościomierza w kolorze żółtym
• Pakiet Look (osłony podwozia i listwy progowe w kolorze matowego chromu,
dwukolorowe relingi dachowe, przyciemniane szyby tylne,
chromowana końcówka rury wydechowej, obręcze kół ze stopu metali lekkich 16")
• System ABS
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System kontroli jazdy ESC
• Szyby przednie regulowane elektrycznie z włącznikiem impulsowym po stronie kierowcy,
szyby tylne elektryczne
• Światła przeciwmgłowe
• Tryb ECO
• Tylna kanapa składana; oparcie dzielone 1/3-2/3
• Wskaźnik zmiany biegów
• Wspomaganie układu kierowniczego

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Blackstorm posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Lakier metalizowany
• Mapa Europy - wersja rozszerzona
• MEDIA NAV (system multimedialny z 7" ekranem dotykowym zawierający nawigację,
radioodtwarzacz, Bluetooth®, wejście USB/jack z pilotem przy kierownicy)
• Regulator - ogranicznik prędkości
• System wspomagania parkowania tyłem


Test przeprowadzony w dniach 28.05 – 01.06 2015r.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

12.01.2016

> > > > > > > > > > > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl