Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Honda HR-V 1.6 i-DTEC Executive


W 2014 roku japońska marka Honda zaprezentowała na targach motoryzacyjnych w Nowym Yorku model HR-V, który jest reaktywacją samochodu produkowanego w latach 1999-2006. Zaprzestanie produkcji pierwszej odmiany było wynikiem bardzo małego zainteresowania. W ciągu siedmiu lat sprzedało się zaledwie 110 tyś. egzemplarzy. Obecna wersja wprowadzona została na rynek w nieco zmienionej formie, jako niewielkich rozmiarów osobowy crossover, który jest zmodernizowaną wersją modelu Venzel, oferowanego na rynku japońskim od 2013 roku. HR-V to skrót angielskiej nazwy Hybrid Recreation Vehicle, co w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza Wielozadaniowy Samochód Turystyczny. Celem japońskiej marki było stworzenie mniejszego i niedrogiego SUV-a o dynamicznej stylistyce i kompaktowych wymiarach. Auta tego typu w ostatnim czasie stały się bardzo popularne. Praktycznie każdy producent ma w swojej gamie model o podobnej charakterystyce, dlatego nie dziwi fakt wprowadzenia przez Hondę modelu HR-V na rynek. Stylistycznie pojazd wyróżnia efekt połączenia linii nadwozia typu coupe z funkcjonalnością klasycznego SUV-a. Druga generacja pojazdu konstrukcyjnie opiera się na wydłużonej płycie podłogowej kompaktowego modelu Jazz i produkowana jest w mieście Celaya, w Meksyku. Klient decydując się na zakup modelu HR-V ma do wyboru zaledwie dwie jednostki napędowe: silnik benzynowy 1.5 i-VTEC o mocy 130KM lub wysokoprężny 1.6 i-DTEC o mocy 120KM. W cenniku znajdziemy trzy wersje określające zakres standardowej kompletacji wyposażenia: Comfort, Elegance oraz Executive. Cenę najtańszej wersji Comfort napędzanej jednostką benzynową skalkulowano na kwotę 78 600 złotych. Na rynku konkurentów pojazdu należy upatrywać w takich samochodach jak: Opel Mokka, Nissan Juke, Renault Captur czy też Peugeot 2008.


Wygląd zewnętrzny

Nowoczesna sylwetka hondy HR-V przyciąga wzrok i nie pozwala przejść obok niej obojętnie. Sportowe linie oraz uniwersalność nadwozia powodują, że auto może mieć różne przeznaczenie. Wielozadaniowość modelu to jego duża zaleta. Ze względu na swoje wymiary zewnętrzne: długość 4294, szerokość 1775 oraz wysokość 1605 mm znakomicie poradzi on sobie w ruchu miejskim, a gabaryty kabiny i jej funkcjonalność powodują, że sprawdzi się również podczas wyjazdów za miasto. Ten japoński crossover stylistycznie zdecydowanie różni się od swojej pierwszej generacji. Znajdziemy w nim wiele elementów, które nawiązują do aktualnej gamy modeli marki. Ciekawie połączone cechy pojazdu typu coupe oraz praktycznego SUV-a przy zachowaniu kompaktowych wymiarów sprawiają, że design auta jest jedną z jego największych zalet. Masywny zderzak przedni, reflektory z subtelnie wkomponowanymi światłami jazdy dziennej LED oraz szeroka pozioma, czarna listwa kraty wlotu powietrza z chromową wstawką sprawiają wrażenie solidności oraz podkreślają jego nowoczesny charakter. Mocno przyciemnione szyby drzwi tylnych, przesunięcie klamki na słupek C, łagodnie opadająca ku tyłowi linia dachu zwieńczona spoilerem oraz aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie to elementy, które nadają autu sportowego charakteru typowego dla aut typu coupe. Czarne plastikowe wykończenie w dolnej części zderzaków, progów oraz nadkoli wraz z prześwitem wynoszącym 170 mm nadają modelowi stylistycznych cech aut terenowych. Dużych rozmiarów pokrywa komory bagażnika, gustownie wkomponowane lampy tylne oraz spoiler dachowy z dodatkowym światłem stop to elementy charakteryzujące tył nadwozia. Stylistycznie Honda HR-V prezentuje się wyjątkowo dynamicznie i atrakcyjnie. Jej nadwozie powoduje, że nawet osoby nieprzepadające za crossoverami mogą uznać design sylwetki auta, jako bardzo atrakcyjny.


Wnętrze samochodu

Bardzo dobre wrażenie robi wygląd wnętrza prezentowanego pojazdu. Łagodne linie deski rozdzielczej, subtelnie wkomponowane nawiewy z chromowanymi obwódkami oraz wysoka konsola centralna z podłokietnikiem nadają wnętrzu nowoczesnego charakteru. Początkowo po zajęciu miejsca za kierownicą może wydawać się, że przycisków i pokręteł jest stosunkowo za dużo. Ale po pewnym czasie okazuje się, iż są one rozmieszczone w sposób bardzo przejrzysty i poprawny. Ergonomicznie zaprojektowany kokpit nowej Hondy HR-V pozwala na intuicyjne i łatwe sterowanie systemami pokładowymi oraz układami komfortu. Tuż za kołem kierownicy znajduje się panel zegarów prędkościomierza, obrotomierza oraz komputera pokładowego. Ciekawostką jest to, że w zależności od sposobu jazdy okrągła obwódka prędkościomierza zmienia swoją barwę. W centralnej części deski rozdzielczej, w testowanym aucie dominuje dużych rozmiarów, kolorowy ekran dotykowy systemu Honda Connect, który pozwala między innymi na połączenie z Internetem za pośrednictwem Wi-Fi w smartfonie lub poprzez mobilny router Wi-Fi. Wyświetlacz ten obsługuje przede wszystkim system audio, Bluetooth, nawigację oraz przekazuje obraz z kamery cofania. Poniżej umiejscowiony został dotykowy panel dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Na konsoli centralnej znajduje się bardzo krótka i jednocześnie poręczna dźwignia zmiany biegów, którą spotkamy również w innych modelach marki. Chromowane wstawki oraz elementy wykonane z czarnego błyszczącego tworzywa jak i wykończenia ze skóry odzwierciedlają gustowny i nowatorski design wnętrza. Jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych, tapicerka tekstylno-skórzana są na bardzo dobrym poziomie. Na pochwałę zasługuje również sposób łączenia poszczególnych elementów. Pod względem objętości kabina modelu HR-V prezentuje się okazale. Przestrzeni zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie siedzeń jest pod dostatkiem. Fotele przednie zapewniają komfort na przyzwoitym poziomie, a sposób ich regulacji pozwala na optymalne dopasowanie do sylwetki. Siedzi się w nich wysoko tak jak w pojazdach typu SUV, natomiast wysoka konsola środkowa powoduje, że możemy się poczuć w pewien sposób zabudowani jak w samochodzie typu coupe. Kanapa tylna również zapewnia wygodę podróżowania na dobrym poziomie. Nowy crossover japońskiej marki zaskakuje funkcjonalnością. Cechuje go pojemny bagażnik, którego standardowa objętość wynosi 470 litrów. Po całkowitym złożeniu asymetrycznie składanych oparć siedzeń tylnych wzrasta ona do aż 1533 litrów licząc do linii dachu. Duża pokrywa komory bagażnika, szeroki otwór oraz dość nisko prowadzony próg zapewnia łatwość załadunku. Ciekawym rozwiązaniem jest system składania siedzeń Honda Magic Seats, który umożliwia składanie oparć tylnych w stosunku 60:40 jak i pozwala unieść siedziska tylne i zablokować je w pozycji pionowej tworząc dodatkową przestrzeń bagażową za fotelami przednimi. Kabina nowej Hondy HR-V charakteryzuje się nowoczesnym designem, komfortem, funkcjonalnością oraz dodatkowo bardzo dobrym wyciszeniem, co z pewnością jest atutem modelu.


Silnik i właściwości jezdne

Pod maską prezentowanego modelu znalazł się silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1597 ccm, który charakteryzuje się maksymalna mocą 120KM osiąganą przy 4000 obr./min. oraz maksymalnym momentem 300Nm dysponowanym już od 2000 obr./min. Jednostkę cechuje wysoka kultura pracy, elastyczność oraz niskie zapotrzebowanie na paliwo. Jest ona dość dynamiczna, rozpędza auto do prędkości 100 km/h w czasie 10,5 sekundy i osiąga maksymalnie 192 km/h. Znakomicie radzi sobie zarówno w mieście jak i podczas dalszych wyjazdów za miasto. Model, aby możliwie maksymalnie ograniczyć poziom emisji CO2 oraz spalanie oleju napędowego wyposażony został w system Auto Stop (start&stop) oraz ECON po załączeniu, którego modyfikowane zostają nastawy jednostki napędowej pod kątem ograniczenia zapotrzebowania na paliwo. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 6 biegowej manualnej przekładni. Producent nie przewidział dla jednostki wysokoprężnej możliwości wyposażenia auta w bezstopniową, automatyczną skrzynię biegów, która dostępna jest za dopłatą 5000 złotych w modelu napędzanym silnikiem benzynowym. Japoński producent nie przewidział możliwości przekazywania napędu w pojeździe na wszystkie koła co mógłby sugerować zwiększony prześwit oraz stylistyka zewnętrzna. Zawieszenie zestrojone zostało dość miękko i komfortowo, charakteryzuje się bardzo dobrym tłumieniem nierówności drogi. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów mogą być niekiedy odczuwalne lekkie przechyły nadwozia. Odpowiednio precyzyjny jest elektronicznie wspomagany układ kierowniczy. Honda HR-V porusza się po drodze stabilnie dając kierowcy poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad autem.


Podsumowanie

Honda HR-V to crossover wyróżniający się atrakcyjnym wyglądem, obszernym wnętrzem z pojemnym bagażnikiem, posiadający niezłe jednostki napędowe oraz bogaty zakres standardowej kompletacji wyposażenia. Cenę podstawowej wersji Comfort napędzanej silnikiem benzynowym 1.5 i-VTEC producent skalkulował na kwotę 78 600 złotych. W zamian za dość wysoką cenę otrzymujemy auto dobrze wyposażone i jednocześnie bardzo bezpieczne. W standardzie znalazły się takie systemy odpowiadające za bezpieczeństwo jak: ABS - układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu, EBD - układ elektronicznego rozdziału siły hamowania, BA - układ wspomagania siły nagłego hamowania, VSA - system stabilizacji toru jazdy pojazdu czy też HSA - system wspomagania ruszania na wzniesieniu. Cechy takie jak: atrakcyjny, nowoczesny design, niezłe właściwości jezdne oraz funkcjonalność zadowolą niejednego z potencjalnych klientów. Model HR-V jest ciekawą ofertą dla osób poszukujących przestronnego auta z oszczędną jednostką napędową.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
• Pojemność skokowa (ccm) - 1597
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 88 (120) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 300 przy 2000
• Rodzaj zasilania – Common rail


Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 192
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 10,5

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 4,4
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,9
• Cykl mieszany (l/100 km) – 4,1

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 50

Wymiary
• Długość (mm) – 4294
• Szerokość (mm) – 1772
• Wysokość (mm) – 1605
• Rozstaw osi (mm) – 2610
• Prześwit (mm) – 170

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem elektronicznym

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 215/55 R17
• Standardowe obręcze kół (") - 17

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1324
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1870
• Maksymalna masa przyczepy z hamulcami (kg) – 1400
• Maksymalna masa przyczepy bez hamulców (kg) – 500
• Maksymalny nacisk na dach (kg) – 75

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 470
• Maksymalna (litry) – 1533

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Executive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBD - system dystrybucji siły hamowania
• Autoalarm
• Czujnik zmierzchu
• Czujniki parkowania - przód/tył
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Fotel pasażera z regulacja wysokości
• Fotele Magic Seats
• Fotele przednie podgrzewane
• Głośniki 6 szt.
• Gniazdo 12V 2 szt.
• Gniazdo 12V w bagażniku
• Hamulec postojowy elektryczny
• Immobilizer
• Kamera cofania
• Kierownica pokryta skóra
• Klamki zewnętrzne satynowe
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy regulowana
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX
• Ogranicznik prędkości inteligentny
• Okno dachowe panoramiczne regulowane elektrycznie
• Oświetlenie bagażnika
• Podłokietnik siedzeń tylnych
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Półka bagażnika
• Relingi dachowe
• Schowek pod podłoga bagażnika
• System aktywnego hamowania w ruchu miejskim CTBA
• System Auto Stop
• System bez kluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu
• System ECON
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System multimedialny Honda Connect+
• System ochrony przed zderzeniowej FCW
• System ostrzegający przed niezamierzona zmiana pasa r. LDW
• System rozpoznawania znaków drogowych TSR
• System stabilizacji toru jazdy VSA
• System sygnalizacji hamowania awaryjnego
• System ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HSA
• System wspomagania nagłego hamowania
• System zdalnego domykania szyb
• System zdalnego składania lusterek zewn.
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła drogowe automatyczne HSS
• Światła mijania LED
• Światła mijania włączane automatycznie
• Światła p/mgielne przednie
• Tapicerka skórzano-tekstylna
• Tarcze kół aluminiowe 17"
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Tuner radiowy cyfrowy DAB
• Wskaźnik optymalnego momentu zmiany biegów SIL
• Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyświetlacz wielofunkcyjny MID
• Zestaw głośnomówiący "Bluetooth"
• Zestaw naprawczy opon
• Złącze "AUX"
• Złącze "USB" 2 szt.

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Executive posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru perłowego.

Test przeprowadzony w dniach 5-12 styczeń 2016r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Honda Motor Europe Limited za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 29-03-2016


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>