Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Nissan X-Trail dCi All Mode 4x4i Tekna


W 2013 roku podczas tragów motoryzacyjnych we Frankfurcie Nissan zaprezentowa³ po raz pierwszy trzeci¹ generacjê modelu X-Trail, a w roku nastêpnym wprowadzi³ go do sprzeda¿y. Inspiracj¹ podczas projektowania nadwozia by³y crossovery takie jak Qashqai, Juke i Murano. Konstrukcja modelu powsta³a w oparciu o modu³ow¹ p³ytê pod³ogow¹ CMF (Common Module Family) wspóln¹ dla marek Nissana i Renault. Wszechstronny SUV produkowany jest a¿ w dziewiêciu fabrykach, a sprzedawany w 190 krajach na ca³ym œwiecie (w USA pod nazw¹ Rogue). X-Trail jest kontynuacj¹ tradycji marki w projektowaniu aut z segmentu 4x4, charakteryzuje siê œmia³¹ stylistyk¹, obszernym i funkcjonalnym wnêtrzem oraz zastosowaniem wielu zawansowanych technologii. Klienci maja do wyboru dwie jednostki napêdowe: oszczêdny silnik wysokoprê¿ny 1.6 dCi 130 KM lub benzynowy 1.6 DIG-T 163 KM. Model dostêpny jest zarówno z napêdem na przedni¹ oœ jak i z napêdem na obydwie osie - ALL MODE 4x4 i. Oferta rynkowa obejmuje trzy wersje kompletacji wyposa¿enia standardowego: Visia, Acenta oraz Tekna. Obszerny przedzia³ pasa¿erski, praktyczny baga¿nik, komfortowe zawieszenie, nowoczesna stylistyka oraz ekonomiczne jednostki napêdowe to cechy przedstawiaj¹ce prezentowane auto, jako doœæ atrakcyjn¹ ofertê na rynku samochodów typu SUV.


Wygl¹d zewnêtrzny

Atletyczne i stylowe wzornictwo X-Traila wynika z po³¹czenia linii nowoczesnego SUV-a z gustownym wzornictwem. Porównuj¹c go z poprzednikiem zmieni³ siê radykalnie, odst¹piono od surowego designu na rzecz bardziej op³ywowych kszta³tów. Muskularn¹ sylwetkê charakteryzuje przeœwit wynosz¹cy 210 mm, wysoko poprowadzone linie nadkoli oraz stylowe zaokr¹glenia. Design bry³y nawi¹zuje do najnowszego trendu stosowanego w japoñskiej marce. Swoim wygl¹dem bardzo przypomina swojego mniejszego brata Qashqai-a. Zastosowanie w konstrukcji nadwozia ultra wytrzyma³ej stali (blisko 49%) oraz nowoczesnych technologii spowodowa³o redukcje masy o oko³o 90 kg, co w po³¹czeniu ze zwiêkszonym do 2705 mm rozstawem osi skutkuje popraw¹ stabilnoœci i dynamiki pojazdu. Front modelu to masywny zderzak z subtelnie wkomponowanymi w jego dolnej czêœci œwiat³ami przeciwmgielnymi, du¿e reflektory w technologii full LED z automatyczn¹ regulacj¹ wysokoœci oraz lekko opadaj¹ca du¿a pokrywa komory silnika. Profil auta jest typowy dla SUV-ów, a plastikowe nak³adki nadkoli i progów oraz wysoki przeœwit przypominaj¹ nam, ¿e zjechanie z utwardzonej drogi nie bêdzie dla niego stanowi³o problemu. Dynamiczny charakter podkreœla unosz¹ca siê w kierunku ty³u linia szyb bocznych oraz du¿e aluminiowe 19” tarcze kó³. Elegancji nadwoziu dodaj¹ chromowane klamki i listwy, przyciemniane tylne szyby oraz relingi dachowe w kolorze aluminium. Tyln¹ czêœæ nadwozia wyró¿niaj¹ zachodz¹ce na poszycia boczne tylne œwiat³a, które nawi¹zuj¹ swoim kszta³tem do bumerangu oraz spoiler dachowy ze zintegrowanym œwiat³em Stop. Wygl¹d testowanego Nissana powoduje, ¿e odnosi siê wra¿enie, ¿e zosta³ on zaprojektowany z myœl¹ o u¿ytkownikach, którzy g³ównie bêd¹ poruszaæ siê nim po drogach asfaltowych. Najwiêkszy obecnie model typu SUV oferowany przez markê Nissan emanuje nie tylko dynamicznym wygl¹dem, ale i elegancj¹.


Wnêtrze samochodu

Nadwozie mierz¹ce 4640 mm d³ugoœci kryje w sobie bardzo obszerne wnêtrze, które przesz³o gruntown¹ modernizacjê. Pokryte skór¹ fotele przednie zapewniaj¹ komfort na bardzo wysokim poziomie, a sposób regulacji pozwala na optymalne ich ustawienie do sylwetki. Profil oparæ zapewnia odpowiednie trzymanie na boki podczas pokonywania zakrêtów. Iloœæ miejsca zarówno w pierwszym jak i w drugim rzêdzie siedzeñ jest imponuj¹ca. Wra¿enie przestronnoœci kabiny dodatkowo wzmacnia du¿y regulowany elektrycznie, przeszklony dach, który znakomicie rozœwietla wnêtrze. Siedzenia drugiego rzêdu posiadaj¹ mo¿liwoœæ regulacji wzd³u¿nej oraz pochylenia oparæ, co jeszcze bardziej mo¿e powiêkszyæ i tak ju¿ obszerne wnêtrze. Opcjonalnie X-Trail mo¿e zostaæ wyposa¿ony w dwa dodatkowe fotele i staæ siê autem 7-mio osobowym.. Kierowca po zajêciu miejsca ma przed sob¹ trójramienn¹, wielofunkcyjn¹ kierownicê obszyt¹ skór¹ w kolorze tapicerki ze wstawkami w kolorze aluminium. Za ni¹ producent umiejscowi³ tradycyjny zestaw zegarów prêdkoœciomierza i obrotomierza wraz z niewielkim, kolorowym wyœwietlaczem komputera pok³adowego. Dwukolorowa deska rozdzielcza w czêœci górnej ciemna i dolnej jasna zosta³a podzielona przez wykoñczon¹ po³yskuj¹c¹ w kolorze czarnym konsolê, w której dominuje du¿y 7-mio calowy kolorowy ekran dotykowy systemu NissanConnect. Obs³uguje on miêdzy innymi system audio, nawigacji satelitarnej, Bluetooth, system kamer 360 st. System NissanConnect umo¿liwia równie¿ wspó³pracê ze smartfonem. Kabina stylistycznie nawi¹zuje do najnowszych modeli marki. Estetyczna tapicerka skórzana, czarne (Piano Black) b³yszcz¹ce elementy wykoñczeniowe, wstawki chromowane oraz w kolorze aluminium nadaj¹ wnêtrzu pewnej dozy elegancji. Dba³oœæ o szczegó³y wykoñczenia, wysoka jakoœæ spasowania poszczególnych elementów oraz rodzaj zastosowanych materia³ów w kabinie to cechy mog¹ce wyró¿niæ opisywanego SUV-a na tle bardzo silnej konkurencji. X-Trail to nie tylko auto komfortowe, ale równie¿ bardzo funkcjonalne. Model wyposa¿ono w kilka praktycznych schowków zw³aszcza jeden z nich robi wra¿enie swoj¹ pojemnoœci¹. To ten ukryty w pod³okietniku centralnym oddzielaj¹cym fotel kierowcy od siedzenia pasa¿era. Jak podaje producent mo¿e on pomieœciæ iPada lub 10 calowy tablet. Funkcjonalnoœæ to te¿ mo¿liwoœæ przewo¿enia odpowiedniej iloœci baga¿u. Testowane 5-cio osobowe auto dysponuje baga¿nikiem o standardowej pojemnoœci 550 litrów, któr¹ mo¿emy zwiêkszyæ do a¿ 1982 litrów. Mo¿emy j¹ dowolnie zaaran¿owaæ za poœrednictwem asymetrycznie sk³adanych oraz przesuwanych wzd³u¿nie siedzeñ kanapy tylnej. Za³adunek u³atwia du¿a sterowana elektrycznie pokrywa komory baga¿nika. Zalet¹ jest uniwersalny uk³ad baga¿nika z innowacyjn¹ pod³og¹. Zosta³a ona podzielona prostopadle do osi pojazdu na dwie czêœci. Powsta³e z nich pó³ki mo¿na umieszczaæ na ró¿nych wysokoœciach, dziêki czemu przestrzeñ ³adunkow¹ mo¿emy podzieliæ na strefê górn¹ i doln¹, co w znaczny sposób u³atwia przewo¿enie przedmiotów o niewielkich gabarytach. Atutami kabiny opisywanego Nissana s¹ nowoczesny design, jakoœæ wykoñczenia, funkcjonalne rozwi¹zania oraz zastosowane innowacyjne technologie.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Pod mask¹ prezentowanego modelu X-Trail znajduje siê turbodo³adowana czterocylindrowa jednostka wysokoprê¿na dCi o pojemnoœci skokowej 1598 ccm, która przy 4000 obr./min. generuje moc 130 KM i charakteryzuje siê maksymalnym momentem 310 Nm osi¹ganym ju¿ przy 1750 obr./min. Cechuje j¹ dynamika i osi¹gi porównywane z w³aœciwoœciami silników o wiêkszej pojemnoœci z poprzedniej generacji. Dziêki zastosowaniu koncepcji downsizingu uzyskuje dodatkowo znacznie lepsz¹ ekonomiê eksploatacji oraz obni¿enie emisji szkodliwych substancji do otoczenia. Auto wa¿¹ce ponad 1600 kg w wersji z napêdem na obie osie rozpêdza siê do prêdkoœci 100 km/h w czasie zaledwie 11 sekund i potrafi osi¹gn¹æ maksymaln¹ prêdkoœæ 186 km/h. Silnik ten zosta³ opracowany przez Nissana wspólnie z koncernem Renault. Zastosowano w nim wiele nowych technologii, które nie tylko przyczyniaj¹ siê do zmniejszenia emisji spalin ale skutkuj¹ tez obni¿eniem zu¿ycia paliwa. Jak podaje producent zu¿ycie oleju napêdowego w cyklu mieszanym mo¿e wynieœæ 6,2 litra na 100 km. Napêd na wszystkie ko³a w testowanym pojeŸdzie przenoszony jest za poœrednictwem manualnej 6-cio biegowej przek³adni, w aucie zastosowano sterowany elektronicznie system napêdu ALL MODE 4x4i. W zale¿noœci od warunków drogowych kierowca za poœrednictwem pokrêt³a umieszczonego na konsoli centralnej ma mo¿liwoœæ wyboru jednego z trzech trybów: napêdu na jedn¹ oœ (2WD), automatycznego (AUTO) lub blokady sta³ego napêdu na obie osie (LOCK). Na uwagê zas³uguje zawieszenie, które zestrojono tak aby zapewniæ jak najwiêkszy komfort podró¿owania. Dodatkowo wyposa¿ono je w system aktywnej kontroli ruchów nadwozia. Wykrywa on nierównoœci drogi, które mog³yby spowodowaæ utratê stabilnoœci i w odpowiedni sposób, steruj¹c prac¹ amortyzatorów, niweluje mog¹ce wyst¹piæ ewentualne przechy³y nadwozia. Mimo wszystko niekiedy s¹ one odczuwalne, g³ównie podczas szybkiego pokonywania zakrêtów. Wysoka pozycja za kierownic¹, konstrukcja uk³adu zawieszenia, wspomagany uk³ad kierowniczy oraz bardzo skuteczne hamulce powoduj¹, ¿e prowadz¹c X-Traila czujemy ¿e ca³kowicie panujemy nad autem. Zalet¹ tego doœæ du¿ego auta jest zastosowanie systemu kamer 360, które w znaczny sposób u³atwiaj¹ parkowanie i manewrowanie na w¹skich ulicach. Samochód znakomicie poradzi sobie zarówno na autostradzie jak i drodze nieutwardzonej.


Podsumowanie

X-Trail to najwiêksze auto typu SUV oferowane przez japoñskiego producenta. Upodobnienie siê do mniejszego brata Qashqai-a, a co za tym idzie radykalna zmiana designu, przestronna kabina, komfort, bardzo wysoki poziom bezpieczeñstwa oraz funkcjonalny i du¿y baga¿nik to atuty przemawiaj¹ce za prezentowanym Nissanem. Wielofunkcyjnoœæ auta powoduje, ¿e mo¿e byæ ciekaw¹ propozycj¹ dla ludzi, którzy zwracaj¹ uwagê nie tylko na wygl¹d ale równie¿ mo¿liwoœæ poruszania siê w ró¿nych warunkach drogowych jak i mo¿e on pe³niæ rolê du¿ego, komfortowego auta rodzinnego. Zalet¹ pojazdu jest jego jednostka napêdowa, mo¿e niezbyt mocna ale bardzo ekonomiczna. X-Trail jest doœæ ciekaw¹ propozycj¹ na rynku. Jego ceny rozpoczynaj¹ siê od kwoty 99 400 z³otych. Ten koszt zakupu odnosi siê do wersji VISIA, któr¹ napêdza silnik benzynowy DIG-T 160 KM. Komfort jazdy, stylistyka oraz zastosowane rozwi¹zania techniczne i technologie wyró¿niaj¹ go na tle konkurencji, do której mo¿na zaliczyæ takie auta jak: Kia Sorento, Hyundai Sante Fe, Mitsubishi Outlander czy te¿ Suzuki Grand Vitara.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny (diesel)
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1598
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 96 (130) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 320 przy 1750
• Rodzaj zasilania – Common rail


Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 186
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 11


Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,2
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,3

PojemnoϾ zbiornika paliwa
• Litrów – 60

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 4640
• Szerokoœæ (mm) – 1820-1830
• Wysokoœæ (mm) – 1710-1715
• Rozstaw osi (mm) – 2705
• Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1575-1580
• Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1575-1580
• Zwis przedni (mm) – 940
• Zwis tylny (mm) – 995
• Przeœwit (mm) – 210
• K¹t natarcia (stopnie) – 18,1
• K¹t zejœcia (stopnie) – 26,5

Napêd
• ALL MODE 4x4i

Uk³ad kierowniczy
• ze wspomaganiem
• œrednica zawracania (m) – 11,2

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 225/55 R19
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 19

Masy
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1580-1615
• Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) – 2160-2320

Pojemnoœæ baga¿nika
• Minimalna (litry) – 550
• Maksymalna (litry) – 1982

Kompletacja wyposa¿enia
Prezentowany model wyposa¿ony jest w nastêpuj¹ce elementy:

• ABS + EBD
• Aktywna kontrola toru jazdy
• Centralnie umieszczony pod³okietnik w oparciu tylnej kanapy
• Centralny zamek z pilotem
• Chromowana listwa nad tyln¹ tablica) rejestracyjn¹
• Chromowane obwódki szyb
• Chromowane zewnêtrzne klamki drzwi
• Czujnik zmierzchu
• Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
• Dzielone, sk³adane oparcie kanapy tylnej (w stosunku 60/40)
• Elektrycznie otwierana klapa baga¿nika
• Elektrycznie regulowane podparcie odcinka lêdŸwiowego w fotelu kierowcy
• Elektrycznie regulowane szyby przednie z prze³¹cznikiem AUTO po stronie kierowcy
• Elektrycznie regulowany fotel pasa¿era (regulacja wzd³u¿na, regulacja k¹ta pochylenia oparcia)
• Elektrycznie sk³adane lusterka
• Elektryczny hamulec rêczny
• Gniazdo zasilania w czêœci centralnej konsoli 12V
• G³oœniki 6 szt.
• Immobilizer
• ISORX przy tylnych zewnêtrznych fotelach
• Kierownica i dŸwignia zmiany biegów pokryte skór¹
• Kieszenie w oparciach foteli przednich
• Kieszenie w przednich i tylnych drzwiach
• Kolumna kierownicy z regulacj¹ w dwóch p³aszczyznach
• Ko³o zapasowe (dojazdowe)
• Komputer pok³adowy z 5" kolorowym ekranem TFT
• Konsola centralna z uchwytami na kubki
• Lusterka boczne elektrycznie regulowane, podgrzewane z zintegrowanymi kierunkowskazami
• Os³ony przeciws³oneczne z podœwietlanym lusterkiem dla kierowcy i pasa¿era
• Pasy bezpieczeñstwa
• Podgrzewane przednie fotele
• Pod³okietnik kierowcy ze schowkiem
• Poduszki powietrzne szt.6 (przednie, boczne oraz kurtynowe)
• Przednie i tylne czujniki parkowania
• Przednie lampy przeciwmg³owe z chromowanymi obwódkami
• Przednie reflektory w technologii full LED z automatyczn¹ regulacj¹ wysokoœci
• Przesuwana kanapa tylna
• Przyciemniane szyby
• Reflektory do jazdy dziennej w technologii LED
• Rêcznie regulowana wysokoœæ fotela kierowcy
• Schowek przedni
• Skórzana tapicerka foteli
• Srebrne relingi dachowe
• Sterowanie systemem audio w kole kierownicy
• Sygnalizator braku zapiêcia pasów bezpieczeñstwa (œwiat³o i brzêczyk)
• System aktywnej kontroli zawieszenia
• System aran¿acji przestrzeni baga¿owej
• System audio z radiem/CD, MP3, AUX, USB i iPod
• System ESP
• System kamer 360°
• System kontroli ruchów nadwozia
• System l-Key z przyciskiem Start/Stop
• System NissanConnect
• System pomiaru ciœnienia w oponach
• System Start&Stop
• System wspomagania ruszania pod górê USS
• Tarcze kó³ ze stopów metali lekkich 19", opony 225/55 R19
• Tempomat z ogranicznikiem prêdkoœci
• Uk³ad wspomagania hamowania (Brake Assistant)
• Wspomaganie kierownicy
• Wycieraczki szyby przedniej z regulowan¹ czêstotliwoœci¹ pracy + czujnik deszczu
• Wy³¹cznik przedniej poduszki pasa¿era
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem przez dzieci
• Zag³ówki i 3 punktowe pasy bezpieczeñstwa wszystkich foteli tylnych
• Zderzaki w kolarze nadwozia z czarnymi listwami

• Pakiet Bezpieczeñstwa:
- Rozpoznawanie znaków drogowych
- Elektryczny hamulec awaryjny
- Ostrze¿enie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu
- Automatycznie œciemniaj¹ce siê lusterko wsteczne
- Adaptacyjne œwiat³a drogowe

• Zestaw systemów bezpieczeñstwa Safety Shield:
- Inteligentny asystent parkowania
- Ostrze¿enie o pojeŸdzie w martwym polu
- Ostrze¿enie o zmêczeniu kierowcy
- Ostrze¿enie o poruszaj¹cych siê obiektach


Test przeprowadzony w dniach 28 kwiecieñ – 4 maj 2016r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie NISSAN Sales Central & Eastern Europe Kft. Sp. z.o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 06-07-2016


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>