sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Dacia Duster 1.5 dCi Laureate

„Think big, pay little” - to hasło rumuńskiego producenta, które od kilku lat okazuje się być doskonałą receptą na sukces. Nawet w dobie światowego kryzysu Dacia oferując tanie samochody co roku zwiększa swoją sprzedaż, a każdy kolejny model umacnia jej pozycję na światowym rynku motoryzacyjnym. Od momentu kiedy w 1999 roku francuski koncern Renault wykupił 99,43% akcji producenta z Mioveni ich współpraca zaowocowała wyprodukowaniem pięciu modeli, które szybko zyskały popularność na polskim rynku. Po sukcesie Logana i Sondero w 2010 roku, Dacia zaprezentowała pierwszego w swojej ofercie SUVa – Duster. Po roku obecności na polskim rynku można stwierdzić, że było to kolejne dobre posunięcie rumuńskiego producenta. Obecnie na odebranie zamówionego Dustera trzeba czekać nawet sześć miesięcy, dłużej niż na najbardziej popularną w naszym kraju Octavię. Jest to obecnie najlepiej sprzedający się model w ofercie Dacii, który na świecie znalazł około 70 tys. nabywców, z czego w Polsce kupiło go blisko 2 tys. klientów. Dacia Duster zdobyła nagrodę Autobest 2011 za najlepszą ofertę samochodową na rynku w 2010 oraz tytuł Dobry Produkt 2010 przyznany na podstawie Ogólnopolskiego Badania Postaw i Preferencji Konsumenckich.

Wygląd zewnętrzny

Argumentem przyciągającym klientów do salonów jest bardzo niska cena. Właścicielem nowego SUVa możemy stać się już za 39900 zł. Za taką kwotę można spodziewać się samochodu o liniach nadwozia Lady Nivy i wykończeniu wnętrza serbskiego Yugo. I tutaj pierwsze zaskoczenie - Duster prezentuje się naprawdę świetnie. Z zewnątrz nie sprawia wrażenia auta niskobudżetowego. Potężne zderzaki, wyraźnie zarysowane nadkola i masywne relingi dachowe tworzą proporcjonalne nadwozie, które stylistycznie może konkurować z dużo droższymi samochodami w tej klasie. Przyciemniane szyby tylne i 16-calowe felgi aluminiowe podwyższają atrakcyjność nadwozia. Srebrne osłony umieszczone pod przednim i tylnym zderzakiem w połączeniu z szerokimi progami w tym samym kolorze jednoznacznie zdradzają ze mamy do czynienia z prawdziwym SUVem. Terenowa Dacia ma długość 431 cm, szerokość 182 cm i wysokość 169 cm, jest więc zbliżona wymiarami do Nissana Qasqai lub Forda Kuga. Podczas 5-dniowego testu przejechałem Dusterem ponad 600 km i wielokrotnie spotykałem się z ciekawskimi spojrzeniami innych kierowców i przechodniów. Może to oznaczać, że współpraca Renault i Dacii w przypadku tego modelu przyciągnie klienta nie tylko ceną, ale również ciekawą sylwetką.

Wygląd wewnętrzny

Proste i surowe wnętrze z wszechobecnym plastikiem zaskakuje ilością miejsca. Przy wymiarach auta kompaktowego Duster oferuje naprawdę dużo przestrzeni z przodu jak i na tylnej kanapie. Przednie fotele są wygodne, regulacja wzdłużna oraz regulacja wysokości zapewni wygodną pozycję nawet wysokim osobom. Z tyłu dużo miejsca na nogi i nad głową. Kanapa tylna nie jest przesadnie wyprofilowana, więc w razie konieczności mogą tam podróżować nawet trzy osoby. Pod względem przestronności przedziału pasażerskiego Duster wypada bardzo pozytywnie.

Ciekawostką we wnętrzu jest kwestia ergonomii. Umieszczenie przycisków sterowania szybami przednimi na konsoli centralnej znamy już choćby z Fiata Punto czy najnowszego Forda Ka. Wymaga ono przyzwyczajenia, jednak nie sprawia trudności w codziennej obsłudze. Rzadko spotykane i niepraktyczne jest natomiast sterowanie szybami tylnymi na tunelu środkowym pomiędzy fotelami przednimi oraz sterowanie lusterkami umieszczone pod dźwignią hamulca ręcznego. Poza tymi dwiema „innowacjami” wnętrze Dustera przypomina to doskonale znane z Sondero i Logana.

Za regulowaną w pionie skórzaną kierownicą znajdziemy zegary w srebrnych obramowaniach pośrodku których umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego. Konsola centralna, obramowanie dysz nawiewu powietrza, uchwyty drzwi przednich pokryte są plastikiem w kolorze „Brązowy shiny”. Oprócz wspomnianych już przycisków sterowania szybami na konsoli centralnej mamy panel do sterowania manualną klimatyzacją – standard w wersji Laureate oraz nieco wyżej umieszczony archaiczny radioodtwarzacz wymagający dopłaty. Przed skórzaną dźwignią zmiany biegów umieszczono zapożyczone z Nissana Qasqai pokrętło do wyboru rodzaju napędu.

Dzielona asymetrycznie tylna kanapa kryje bagażnik o pojemności 408 litrów. W wersji 4x4 jest on mniejszy o 67 litrów od Dustera z napędem tylko na przednią oś. Jego zaletą są regularne kształty ułatwiające optymalne rozmieszczenie bagażu oraz możliwość powiększenia pojemności po złożeniu tylnej kanapy do 1507 litrów. Wadą jest zasłona bagażnika pozbawiona mechanizmu zwijania.

Podsumowując, wnętrze Dustera należy ocenić pozytywnie. Samochód testowy ze względu na najbogatszą wersję wyposażenia Laureate i napęd 4x4 kosztował około 65 tys. zł. Duża ilość plastików może być dla jednych wadą natomiast dla innych, którzy będą mieli zamiar wykorzystać w pełni terenowe właściwości Dustera zaletą, gdyż ewentualne wyczyszczenie zabrudzonego wnętrza nie sprawi kłopotów. W francusko-rumuńskiej terenówce znajdziemy to co jest najmocniejszą stroną tej marki tj. dobry stosunek ceny do jakości.

Silnik i właściwości jezdne

W ofercie Dacii mamy do wyboru jeden 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1.6l i mocy 105KM oraz dwie jednostki wysokoprężne generujące moc 90KM lub 109KM z pojemności 1.5l. Optymalnym rozwiązaniem będzie wybór mocniejszego silnika wysokoprężnego. Moc 109KM i moment 240Nm wystarczą do sprawnego poruszania się zarówno po mieście jak i terenie. Według danych katalogowych ta spełniająca normy Euro 5 jednostka powinna się zadowolić średnim spalaniem na poziomie 5,6l/ 100 km . Podczas testu na odcinku 600 kilometrów (jazda miejska, trasa oraz dzień prób terenowych) średnie spalanie wyniosło 6,5l/ 100 km. Przy masie 1294 kg i współczynniku oporu powietrza zdecydowanie większym niż w przypadku większośći samochodów osobowych – cx=0.42 wynik można uznać za zadawalający. Wadą jest słabe wyciszenie kabiny, które na wysokich obrotach silnika lub przy prędkościach powyżej 110 km/h staje się uciążliwe.

Z wielu badań wynika, że zdecydowana większość właścicieli aut terenowych i SUVów nigdy nie wyjeżdża poza drogi utwardzone, dlatego ja również zacząłem test Dustera od asfaltowych dróg. Dzięki dobrej widoczności w każdym kierunku oraz średnicy zawracania wynoszącej 10,76m jazda po mieście nie nastręcza najmniejszych problemów. Samochód ze swoimi wysokoprofilowymi oponami i zawieszeniem przejętym z Nissana bardzo dobrze radzi sobie na polskich dziurawych drogach. Wszelkie nierówności są bardzo dobrze niwelowane przez zawieszenie. Zbudowany na płycie podłogowej Logana, SUV z przodu posiada zawieszenie na kolumnach McPhersona z wahaczami trójkątnymi z tyłu zaś zawieszenie wielowahaczowe z Nissana X-Traila. Konstrukcja taka sprawuje się doskonale w każdych warunkach. Dodatkowo duży skok zawieszenia podnosi komfort i pomaga w bardziej dynamicznej jeździe w terenie. Z silnikiem znanym doskonale z oferty Renault współpracuje sześciostopniowa manualna skrzynia biegów. Zaskakuje bardzo krótki pierwszy bieg. Jak się okazuje jest to ukłon w stronę właściwości terenowych. Przy 1000 obr./min Duster porusza się z prędkością zaledwie 5,79 km/h. To proste rozwiązanie pozwoliło zrezygnować z reduktora, jednocześnie umożliwia swobodne poruszanie się z małymi prędkościami po trudnym terenie.

Po testach drogowych przyszedł dzień testów terenowych i sprawdzenia jak działa napęd 4x4. Kierowca za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej może wybrać spośród 3 trybów i dostosować napęd do swoich potrzeb:

• 2WD - napędzana jest tylko przednia oś. Tryb zalecany do jazdy w warunkach dobrej przyczepności, pozwala zmniejszyć zużycie paliwa,
• Auto - napędzana jest przednia oś. W razie uślizgu lub utraty przyczepności część momentu przekazywana jest automatycznie na oś tylną. Rozłożenie napędu zapewnia sprzęgło elektromagnetyczne przejęte z Nissana,
• Lock - stały napęd na 4 koła przeznaczony do jazdy terenowej.

Dwudziestocentymetrowy prześwit, głębokość brodzenia 35 cm, kąt natarcia 30º, kąt rampowy 23º i kąt zejścia 36º w połączeniu z napędem 4x4 i krótkimi zwisami przednim i tylnym sprawiają, że Duster radzi sobie bardzo dobrze w terenie. Głębokie pokryte śniegiem koleiny, strome podjazdy i zjazdy pokonywał z łatwością. Tam gdzie się poddawał, sytuacje na pewno uratowałyby terenowe opony. Jazda po bezdrożach daje dużo więcej radości i zabawy niż standardowe poruszanie się po utwardzonych drogach. Najnowszy produkt Dacii jest prawdziwie uniwersalnym samochodem, który komfortowo przemieszcza się po asfalcie, a w razie potrzeby z łatwością pokona zabłocone leśne drogi.

Podsumowanie

Dacia Duster jest obecnie jedynym SUVem którego właścicielem możemy stać się za kwotę nie przekraczającą 40 tys. zł. Za niecałe 50 tys. zł możemy mieć auto z napędem 4x4. Do wyboru mamy trzy wersje wyposażenia: Duster, Ambiance oraz Laureate. Za taką kwotę otrzymujemy nowy samochód z 3-letnią gwarancją, który ma logo Dacii, ale technologicznie firmowany jest przez Renault i Nissana. Alternatywą w tym segmencie i przedziale cenowym jest tylko i wyłącznie zakup samochodu używanego.

W katalogach promocyjnych możemy przeczytać: „Niezwykle dużo miejsca za zupełnie niewielkie pieniądze”, „Styl prawdziwego terenowego samochodu”, hasła które w przypadku Dustera znalazły potwierdzenie w rzeczywistości i które przyciągają kolejnych klientów do salonów.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
- Pojemność skokowa – 1461 cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 80 (109) przy 4000 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 240 przy 1750,

Osiągi,
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 12.5,

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6.5,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.3,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.6,
- Emisja CO2 (g/km) – 145.

Pojemność zbiornika paliwa: - 50 l.

Wymiary:
- Długość (mm) – 4315,
- Wysokość (mm) – 1695,
- Szerokość (mm) – 1822
- Szerokości (mm) z lusterkami - 2000
- Rozstaw osi (mm) – 2673,
- Rozstaw kół przednich (mm) - 1560
- Rozstaw kół tylnych (mm) - 1567

Napęd:
- 4x4

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 10.76,

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/55 R16,
- Standardowe obręcze kół - 16 ,

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1294 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1844 kg,
- Masa maksymalna przyczepy hamowanej - 1500kg,
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 680 kg.

Pojemność bagażnika: - 408 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Laureate. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + układ wspomagania nagłego hamowania
• Czołowa poduszka powietrzna kierowcy
• Czołowa poduszka powietrzna pasażera z możliwością dezaktywacji
• Dwukolorowe zderzaki (górna część w kolorze nadwozia, dolna część czarna)
• Elementy ozdobne wnętrza w kolorze „Brązowy shiny” (konsola centralna, obramowanie dysz nawiewu powietrza, uchwyty drzwi przednich)
• Immobilizer
• Klimatyzacja ręczna
• Koło zapasowe
• Komputer pokładowy
• Lusterka boczne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Pakiet Funkcjonalny (tylna kanapa składana w układzie 1/3 – 2/3, fotel kierowcy, pasy bezpieczeństwa i kierownica z regulacją wysokości)
• Pakiet Komfort (poduszki powietrzne boczne, centralny zamek sterowany falami radiowymi, elektrycznie sterowane szyby przednie, zagłówki przednie nowej generacji, sygnalizacja wizualna i dźwiękowa niezapięcia pasa bezpieczeństwa pasażera)
• Reflektory przeciwmgłowe
• Reflektory z podwójnym układem optycznym
• Składana tylna kanapa
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Laureate posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Lakier metalic
• Radioodtwarzacz CD 4x15W z odtwarzaczem MP3 i pilotem przy kierownicy
• Relingi dachowe w kolorze matowego chromu
• Systemy ASR + ESP
• Szyby tylne sterowane elektrycznie
• Tarcze kół aluminiowe 16

Test przeprowadzony w dniach 17-21 luty 2011r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

2011-03-03

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl