sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Infiniti Q30 2.0t Sport DCT AWD


Infiniti Q30 to kompaktowy hatchback zaliczany do klasy niższej średniej (segment C), produkowany pod marką Infiniti przez japoński koncern Nissan Motors w brytyjskich zakładach w Sunderland. Ze względu na stylistykę, zastosowane materiały oraz jakość wykończenia często zaliczany jest do grona pojazdów premium. Koncepcyjna wersja zaprezentowana została w 2013 na salonie samochodowym we Frankfurcie, natomiast już seryjna odmiana dwa lata później na tych samych targach. Konstrukcja auta oparta została na płycie podłogowej MRA, stworzonej przez Mercedesa we współpracy ze światowym koncernem Renault-Nissan. Platforma ta posłużyła też do budowy najnowszej trzeciej generacji Mercedesa A klasy. Współpraca z niemiecką marką zaowocowała tym, że w modelu Q30 znajdziemy wiele już sprawdzonych rozwiązań. Prezentowane auto jest najmniejszym produkowanym przez markę Infiniti i ma odgrywać znaczącą rolę w jej rozwoju. Skonstruowany głównie z myślą o europejskich klientach oferowany jest w czterech wersjach: podstawowej, Premium, Premium Tech oraz Sport. Każda z nich posiada odmienny design. Producent przygotował paletę pięciu silników, jakie trafiają do nowego modelu, są to trzy jednostki benzynowe 1.6t 122KM, 1.6t 156KM i 2.0t 211KM oraz dwie wysokoprężne 1.5d 109KM i 2.2d 170KM. Testowany model to Q30 Sport wyposażony w silnik benzynowy 2.0t o mocy 211 KM oraz napęd na cztery koła i automatyczną skrzynie biegów. Niekonwencjonalna stylistyka, dynamiczna sylwetka, bogate wyposażenie oraz komfort podróżowania to cechy wyróżniające auto. Konkurencji dla najnowszego produktu japońskiej marki należy upatrywać w takich autach jak: Mercedes klasy A, Audi A3, Lexus CT czy też BMW serii 1.


Wygląd zewnętrzny

Dzięki śmiałemu designowi Q30 znacząco wyróżnia się na tle konkurencji. Patrząc na bryłę nadwozia odnosi się wrażenie, że jest ono znacznie podwyższone w porównaniu z tradycyjnymi kompaktami. Muskularna sylwetka swoimi liniami oraz wąskimi szybami bocznymi nawiązuje do pojazdów typu coupe. Długa pokrywa komory silnika, której linia łagodnie łączy się z mocno pochyloną szybą czołową i dalej z linią dachu zakończoną dużym spoilerem oraz mocno wygięty ku przodowi słupek C nadają autu bardzo atletycznego wyglądu. Prezentowana wersja Sport prezentuje się jeszcze bardziej dynamicznie. Ostro zarysowane progi w kolorze nadwozia wywołują wrażenie, że pojazd znajduje się w ciągłym ruchu. Sportowy zderzak przedni z błyszczącą, czarną kratą wlotu powietrza, wykończoną chromowanymi listwami oraz reflektory z wkomponowanymi światłami do jazdy dziennej LED o interesującym kształcie, to elementy charakteryzujące przednią część bryły. Masywny zderzak, nieco uniesiony ku górze, pokaźny spoiler dachowy ze zintegrowanym światłem stop, lampy tylne zachodzące na poszycia boczne połączone łagodnie chromowaną, poziomą listwą oraz podwójne prostokątne końcówki wydechu wykończone ciemnym chromem to elementy cechujące tył pojazdu. Całość wizerunku dopełniają 19 calowe, ciemne, aluminiowe tarcze kół oraz elementy takie jak czarne nakładki nadkoli, czy też aluminiowe wstawki, które nie tylko podkreślają dynamiczny wygląd sylwetki, ale dodatkowo nadają jej elegancji. Infiniti Q30 to auto o dobrze zaprojektowanych proporcjach i designie nadwozia, w którym elegancja w finezyjny sposób miesza się z dynamicznym wyglądem.


Wnętrze samochodu

Wnętrze Q30 pod względem obszerności można zaliczyć do najlepszych w klasie kompaktów, premium. Po zajęciu miejsca w środku, przestrzeni jest pod dostatkiem zarówno na głowę jak i nogi. Wygodnie autem mogą jednak podróżować cztery osoby. Jeżeli mimo to zechcemy wykorzystać środkową część kanapy tylnej dla piątej osoby to może ona odczuwać dyskomfort związany z brakiem miejsca na nogi, wywołany wystającym w podłodze tunelem środkowym. Fotele przednie gwarantują swoją konstrukcją bardzo wysoki komfort, idealnie dopasowują się do sylwetki zapewniając optymalne podparcie kręgosłupa. W prezentowanym modelu zagłówki foteli sportowych zostały z nimi zintegrowane tworząc jedna całość oparcia. Wnętrze imponuje bardzo niskim poziomem hałasu jaki dostaje się z zewnątrz. Efekt ten konstruktorzy uzyskali poprzez zastosowanie bardzo sztywnego szkieletu nadwozia oraz technologii i bardzo dużej ilości materiałów wygłuszających. W kabinie prawie niesłyszalne są odgłosy zarówno silnika jak i układu jezdnego auta. Po zajęciu miejsca kierowca ma przed sobą spłaszczoną u dołu, wielofunkcyjną kierownicę obszytą miłą w dotyku skórą, która wyposażona została w dźwignie sekwencyjnej zmiany przełożeń automatycznej skrzyni biegów. Za nią producent umieścił zestaw tradycyjnych zegarów prędkościomierza i obrotomierza, pomiędzy którymi umiejscowiony jest wyświetlacz komputera pokładowego. Łagodnie poprowadzona górna linia deski rozdzielczej w środkowej części tworzy daszek przysłaniający ekran systemu multimedialnego i nawigacji powodując, że nawet przy dużym nasłonecznieniu wyświetlany obraz jest bardzo czytelny. Konsola środkowa, w której znajduje się panel sterowania systemem audio i klimatyzacją automatyczną oraz niewielkich rozmiarów dźwignia zmiany biegów łagodnie przechodzi w szeroki centralny podłokietnik foteli przednich. Sportowe siedzenia, spłaszczona kierownica oraz nakładki pedałów ze stali szlachetnej przypominają nam ze znajdujemy się w usportowionej odmianie modelu. Asymetryczne wystylizowane wnętrze zostało perfekcyjnie wykończone. Spasowanie poszczególnych elementów zasługuje na wyróżnienie i nie można zapominać o wykorzystanych materiałach z najwyższej półki. Tapicerka siedzeń, drzwi oraz deski rozdzielczej to ciemna wysoko gatunkowa skóra połączona z alcantarą z kontrastowymi przeszyciami. Dla ożywienia wnętrza poszycie siedzeń wzbogacone zostało we wstawki z białej skóry. Wiele elementów wykończenia kabiny wykonanych zostało z błyszczącego czarnego tworzywa oraz aluminium, co wraz z wykończonymi materiałem „Dynamica” imitującym zamsz słupkami oraz podsufitką nadają wnętrzu luksusowego i eleganckiego charakteru. Auta kompaktowe z definicji maja być funkcjonalne, a o tym decydują różnego rodzaju schowki jak i pojemność przestrzeni ładunkowej. Przestrzeń bagażnika standardowo wynosi 430 litrów, co jest niezłym wynikiem w klasie. Możemy ją za pośrednictwem składanych w stosunku 60:40 oparć siedzeń tylnych dowolnie konfigurować w zależności od potrzeb. Kabina Q30 urzeka swoim nowoczesnym designem i jednocześnie komfortem i elegancją.


Silnik i właściwości jezdne

Model Q30 Sport charakteryzuje się nie tylko dynamicznym wyglądem, ale również jednostką napędową, jaka znajduje się pod jego maską. Pojazd został wyposażony w najmocniejszy dostępny w nim silnik, jest to czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności skokowej 1991 ccm. Charakteryzuje się ona wysoką kulturą pracy oraz bardzo dobrymi właściwościami. Maksymalną moc 211 KM generuje przy 5500 obr./min. a potężny moment 350Nm osiągalny jest w dość szerokim zakresie od 1200 do 4000 obr./min. Silnik bardzo szybko reaguje na pedał przyspieszenia, co przekłada się na jego dynamikę, prędkość 100 km/h osiąga w czasie niespełna 7,3 sekundy i potrafi rozpędzić się do 230km/h. Osiągi te spowodowały, że otrzymał przydomek „active compact”. Napęd przenoszony jest na cztery koła (AWD), a system rozdziału momentu na poszczególne koła rozdziela go w zależności od potrzeb. W przekazywaniu momentu na koła w testowanym samochodzie pośredniczy 7-biegowa, dwusprzęgłowa przekładnia DCT z manualnym trybem zmiany biegów za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kierownicy. Zmiana poszczególnych przełożeń następuje prawie niezauważalnie, bardzo szybko, płynnie i niezawodnie. Prezentowany pojazd wyposażony został w bardziej utwardzone i obniżone zawieszenie w porównaniu z pozostałymi odmianami modelu. Sztywna charakterystyka zawieszenia została tak dobrana, aby nie wywołało to utraty komfortu jazdy. Zawieszenie wraz z precyzyjnie zestrojonym układem kierowniczym powodują, że auto prowadzi się bardzo stabilnie i pewnie. Q30 wyposażone zostało w możliwość zmiany trybu jazdy w zależności od potrzeb kierowcy. Dostępne tryby to: manualny, eko lub sportowy. Po wyborze jednego z nich pojazd odpowiednio dostosowuje parametry zarówno układu napędowego jak i silnika. Testowana odmiana modelu wyposażona została w większe, wentylowane i nawiercane tarcze hamulcowe (z przodu o średnicy 320mm), które zdecydowanie wolniej nagrzewają się od tradycyjnych, co zwiększa skuteczność całego układu hamulcowego a zastosowany system EBD niweluje efekt tak zwanego nurkowania przedniej części nadwozia. Kierowca poza możliwością czerpania radości z dynamicznej jazdy, jaką daje mu Q30S ma poczucie stabilności prowadzenia oraz pełnego panowania nad pojazdem.


Podsumowanie

Śmiały design, nietypowy kształt to cechy wyróżniające Infiniti Q30. Samochód zaprojektowany zgodnie z poczuciem estetyki nabywców pojazdów z segmentu premium łączy jak dotąd niespotykane wśród kompaktów proporcje nadwozia, które często kojarzą się z pojazdami typu coupe z wygodą i nowoczesną stylistyką wnętrza. Auto stworzone dla osób poszukujących indywidualności przy zachowaniu wszechstronności nieodzownej w ruchu miejskim. Komfortowy kompakt japońskiej marki nie należy do najtańszych, jego ceny rozpoczynają się od kwoty 99 950złotych. Cena ta dotyczy modelu w podstawowej wersji kompletacji wyposażenia, z napędem na jedną oś, silnikiem benzynowym 1.6 i manualna skrzynia biegów. Prezentowana odmiana Q30 Sport to już zdecydowanie większy wydatek minimum 158 876 złotych. Jest ona jednak ciekawą propozycją dla osób poszukujących nie tylko luksusowego, ale też auta ze sportowym zacięciem oraz kompaktowymi wymiarami ułatwiającymi manewrowanie w miejskim ruchu ulicznym.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 1991
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 155 (211) przy 5500
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 350 w zakresie 1200-4000
• Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni


Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 230
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 7,3

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 8,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,5
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,7
• Emisja CO2 (g/km) – 156

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 56

Wymiary
• Długość (mm) – 4425
• Szerokość (mm) – 1805
• Wysokość (mm) – 1475
• Rozstaw osi (mm) – 2700
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1572
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1573

Napęd
• 4x4 AWD

Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania (m) – 11,4

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 235/45R19
• Standardowe obręcze kół (") - 19

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1545
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1990
• Maksymalna masa przyczepy niehamowanej/hamowanej (kg) – 750/1800

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 430

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sport. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBD - system dystrybucji siły hamowania
• Asystent hamowania adaptacyjny
• Autoalarm Ultradźwiękowy
• Czujniki parkowania - tył
• Dysze spryskiwaczy podgrzewane
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego elektryczną
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Fotele przednie o sportowej stylistyce ze zintegrowanymi zagłówkami
• Fotele przednie podgrzewane
• Fotele przednie regulowane elektrycznie z pamięcią położenia
• Głośniki 6 szt.
• Hamulce sportowe
• Hamulec postojowy elektroniczny
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skóra
• Kierownica wielofunkcyjna
• Kierownica ze spłaszczonym wieńcem
• Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy regulowana
• Krata wlotu powietrza o sportowej stylistyce
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy boczne okien satynowy chrom
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym
• Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami LED
• Lusterka zewnętrzne ze światłami powitalnymi
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Lusterko zewnętrzne kierowcy ściemniane automatycznie
• Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnych skrajnych
• Nawiew powietrza na siedzenia tylne
• Odtwarzacz CD
• Ogranicznik prędkości
• Pedały aluminiowe
• Podłokietnik centralny przedni
• Podsufitka Dinamica
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• Progi w kolorze nadwozia
• Przełącznik trybów jazdy
• Przełącznik trybu ekologicznego
• Reflektory LED
• Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
• Spoiler dachowy czarny
• System Bluetooth
• System doświetlania zakrętów AFS
• System informacji i rozrywki z ekranem dotykowym 7"
• System kontroli dynamiki pojazdu VDC
• System kontroli trakcji TCS
• System monitorowania ciśnienia powietrza w oponach TPMS
• System ostrzegający przed niezamierzona zmiana pasa r. LDW
• System ostrzegania przed kolizja z przodu FCW i hamowania
• System rozpoznawania głosu
• System Smart Beam
• System Start/Stop
• System wspomagania ruszania pod górę
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła p/mgielne LED
• Światła tylne LED
• Światła włączane automatycznie
• Światła z automatyczna regulacja kata pochylenia
• Tapicerka Alcantara/imitacja skóry
• Tarcze kół aluminiowe 19"
• Tempomat
• Tuner radiowy
• Wnęka koła - czarny lakier
• Wspomaganie układu kierowniczego inteligentne
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wykończenie deski rozdzielczej Alcantara
• Wykończenie wnętrza czarnym lakierem
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zawieszenie sportowe
• Zderzak przedni sportowy
• Zderzak tylny ze sportowym dyfuzorem
• Złącze "USB" 2 szt.

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sport posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Audio System Bose Premium
• Lakier metalizowany
• Okno dachowe z roleta sterowana elektrycznie
• System nawigacji Infiniti In Touch:
- System rozpoznawania znaków drogowych
- System nawigacji satelitarnej Infiniti In Touch
- Radio cyfrowe DAB
• Szyby tylne przyciemniane


Test przeprowadzony w dniach 19-25 lipiec 2016r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Infiniti Polska za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 12-10-2016


Copyrights 2017: www.millenium.pl