sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Nissan Micra 1.2 Tekna

Nissan Micra jest najlepiej sprzedającym się modelem w historii japońskiego producenta, który znalazł już ponad 5,7 miliona nabywców na całym świecie. Samochód oferowany w 160 krajach, produkowany nieprzerwanie od 1982 roku, dostępny jest obecnie jako najnowsza, czwarta generacja o oznaczeniu nadwozia K13. Micra pierwszej generacji już prawie zapomniana na naszych drogach była produkowana przez 10 lat i stanowiła pierwowzór obecnego modelu. Kolejne 10 lat to najbardziej znane i popularne nadwozie K11 dzięki któremu mały Nissan zyskał ogólnoświatową popularność. Rok 2002 to początek ośmioletniej produkcji najbardziej kontrowersyjnego nadwozia K12, które opierało się konkurencji w segmencie B do roku 2010. W listopadzie ubiegłego roku Nissan zaprezentował nową generację Micry, która ma kontynuować długą historię modelu. W polskiej ofercie obecnie możemy wybierać spośród trzech wersji wyposażenia, skrzynią manualną lub CVT, a wszystko to z jedynym w ofercie benzynowym silnikiem o pojemności 1.2 l. Za niespełna 37 tys. zł możemy stać się właścicielem tego popularnego miejskiego modelu.

Wygląd zewnętrzny

Micra od zawsze identyfikowana była jako samochód dedykowany kobietom. Poprzednia wersja nadwozia oznaczona symbolem K12 ze swoimi wystającymi reflektorami przednimi i obłym nadwoziem miała równie dużą rzeszę zwolenników jak i przeciwników. Na pewno nie można było przejść obojętnie obok tak innowacyjnej stylistyki. Najnowsza odsłona małego Nissana jest zdecydowanie bardziej stonowana. Reflektory przednie zostały osadzone głębiej w karoserii, a sylwetka nabrała bardziej opływowych kształtów m.in. dzięki nowej dynamicznej linii dachu. Tym razem dach nie przypomina idealnego łuku, a to za sprawą wyprofilowania jego tylnej części na kształt spoilera. Nadwozie Nissana sprawia wrażenie wysokiego, a duże powierzchnie przeszklone tylko potęgują ten efekt. Masywne zderzaki oraz listwy boczne w kolorze nadwozia pozwolą ograniczyć koszty ewentualnych uszkodzeń, które często zdarzają się w mieście. W wersji Tekna przód auta uzupełniają estetyczne chromowane listwy, ładnie wkomponowane światła przeciwmgielne oraz 15” aluminiowe tarcze kół. Tył z bardzo krótkim zwisem epatuje dużą pokrywą bagażnika i szybą tylną, która zapewnia świetną widoczność i ułatwia manewrowanie na parkingu. Nadwozie najmniejszego Nissana w porównaniu do wersji K12 jest dłuższe o 61 mm, szersze o 5 mm i niższe o 35 mm. Przy zwiększonych wymiarach konstruktorom udało się zmniejszyć wagę nadwozia. Zastosowano 41 litrowy lżejszy o 2,1 kg zbiornik paliwa, z układu wydechowego usunięto środkowy tłumik co pozwoliło zmniejszyć jego wagę o 3,2 kg oraz zastosowano zawieszenie przednie lżejsze o 9,6 kg. Dodatkowo lżejsze poszycie dachu, mniejsza liczba elementów składowych deski rozdzielczej i foteli pozwoliły na zmniejszenie wagi Micry o 31 kg w stosunku do poprzedniej wersji i obecnie wynosi ona 915 kg. Przy wymiarach: długość - 3780 mm, szerokość – 1665 mm i wysokość – 1515 mm może konkurować z Toyotą Yaris lub Peugeotem 206.

Wnętrze

Testowa Micra posiada praktycznie wszystkie elementy z listy opcji wyposażenia Nissana. Jasna tapicerka w kolorze Ivory, szklany dach i duża powierzchnia szyb powodują, że wnętrze jest jasne i przyjemne. Podgrzewane fotele, automatyczna klimatyzacja czy elektrycznie regulowane lusterka i przednie szyby dbają o podstawowy komfort kierowcy. Kolorowy dotykowy wyświetlacz obsługujący system audio, nawigację i uruchamianie silnika za pomocą przycisku Start/Stop podkreśla fakt, że podróżujemy wersją o 20 tys. zł droższą od podstawowej.

Fotele przednie są wygodne i obszerne. Optymalne wyprofilowanie zapewnia dobry komfort podróżowania w każdych warunkach. Warto zwrócić uwagę na umiejscowienie podłokietnika kierowcy. Osoba o wzroście ok. 185 cm odnosi wrażenie, że jest zamocowany zdecydowanie za wysoko i rozłożony irytuje zamiast podnosić komfort podróży. Z tyłu standardowo wygodnie usiądą dwie osoby. Miejsca nad głową jest wystarczająco dużo, natomiast na kolana może zabraknąć jeżeli z przodu będą podróżowały wysokie osoby.

Dwukolorowa deska rozdzielcza z aluminiowymi wstawkami wykonana jest z dobrze spasowanych plastików, które nie wydają zbędnych odgłosów na nierównościach drogi. Od razu uwagę zwraca okrągła konsola do sterowania klimatyzacją i nawiewem. Mimo niekonwencjonalnego wyglądu okazuje się wygodna i banalnie prosta w obsłudze. To bardzo charakterystyczny element wnętrza małego Nissana, który nadaje mu niebanalnego i oryginalnego charakteru.

Wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony został standardowo pośrodku prędkościomierza, próżno szukać jednak przycisków do jego obsługi na szczycie dźwigienek kierunkowskazów. Umieszczono je wraz ze sterowaniem lusterkami oraz przyciskiem dezaktywacji kontroli trakcji po lewej stronie kierownicy, tam gdzie w większości samochodów znajdują się tylko pokrętła do włączania i regulacji wysokości świateł. Sterowanie komputerem pokładowym podczas jazdy wymaga odrywania wzroku od drogi co na pewno nie jest bezpieczne. Obsługa systemu audio, telefonu i tempomatu pozostała na wygodnej dobrze wyprofilowanej skórzanej kierownicy. Przed pasażerem znajdziemy dwa zamykane schowki oddzielone półką.

W wersji podstawowej Micry otrzymamy 6 poduszek powietrznych, systemy ABS i ESP oraz szyby przednie regulowane elektrycznie. Ciekawą pozycją dostępną za dopłatą jest system wspomagania parkowania, który wyręcza kierowcę w szacowaniu potrzebnej do parkowania przestrzeni. System możemy przystosować do swoich umiejętności określając jeden z trzech programów: Amator, Przeciętny i Ekspert. Po zmierzeniu dostępnego miejsca do parkowania kierowca otrzyma komunikat: „OK” – miejsce do parkowania jest większe o co najmniej 100 cm od długości samochodu, „Z trudem” – długość samochodu plus od 60 do 99 cm oraz komunikat „Odradzam”, który pojawi się w sytuacji jeżeli miejsce do parkowania będzie równało się długości samochodu plus mniej niż 60 cm.

Przestrzeń bagażowa o pojemności 265 l nie odbiega od średniej w tej klasie (VW Polo - 280 l, Toyota Yaris – 272 l, Renault Clio – 288 l) i zaspokoi potrzeby właściciela miejskiego auta. Godna pochwały jest łatwość składania tylnej kanapy. To ukłon w stronę kobiet użytkujących Nissana. Po złożeniu oparć asymetrycznie dzielonej kanapy wystarczy pociągnąć za taśmy wnikające do bagażnika, umieszczone na dole oparć, aby cała kanapa z niezwykłą łatwością i lekkością złożyła się udostępniając w ten sposób przestrzeń bagażową o pojemności 605 l.

Silnik i właściwości jezdne

Trzycylindrowa jednostka benzynowa powstała na bazie czterocylindrowego silnika znanego z Note i Qashqai o pojemności 1,6l. Pozbycie się jednego cylindra zaowocowało silnikiem o pojemności 1,2l. wyposażonym w zmienne fazy rozrządu z którego uzyskano moc 80KM i maksymalny moment obrotowy 108 Nm. Emblemat „Pure Drive” umieszczony na pokrywie bagażnika oznacza, że silnik emituje mniej niż 130g/km CO2 – w tym wypadku jest to 115g/km.

Jednostka współpracująca z manualną pięciostopniową skrzynią biegów pozwala na dynamiczną jazdę samochodem ważącym zaledwie 915 kg. Wrażenia z jazdy są bardziej optymistyczne niż mogłyby na to wskazywać dane techniczne. Przyśpieszenie 13,7 do pierwszych 100km/h w codziennej miejskiej jeździe w zupełności wystarcza, a długie przełożenia skrzyni nie zmuszają nas do zbyt częstego zmieniania biegów. W mieście musimy liczyć się ze spalaniem dochodzącym do 7 l na 100 km, natomiast w trasie uzyskanie spalania 5 l na 100 km nie sprawia problemów.

Oprócz doskonałej widoczności we wszystkie strony Micra posiada również ważny atut każdego miejskiego auta - mały promień skrętu wynoszący 4,65 m. Lekko pracująca wspomagana kierownica, wysoka pozycja za kierownicą oraz mała średnica zawracania to zalety na które zwrócą uwagę klienci poszukujący miejskiego auta.

Zawieszenie przednie z niezależnymi kolumnami McPhersona i sprężynami śrubowymi oraz belką skrętną z tyłu w wystarczającym stopniu tłumi niedoskonałości nawierzchni. Z poprzecznymi nierównościami Micra radzi sobie zdecydowanie gorzej. Dosyć wysokie nadwozie i miękko zestrojone zawieszenie ostudzi zapędy kierowców z zacięciem sportowym. Przy większych prędkościach w zakrętach Mirca zaczyna być podsterowna.

Nowa platforma „V” na której została zbudowana Micra, zapewnia większa sztywność nadwozia, większą precyzję układu kierowniczego oraz zwiększenie skuteczności działania zawieszenia.

Jazda nową Micrą jest prosta i przyjemna. Miejski samochód zwinnie przemyka przez ciasne uliczki, a silnik bez problemów pozwala na dynamiczną jazdę w każdym zakresie prędkości.

Podsumowanie

„Jeżeli połączyć 25 lat doświadczenia w projektowaniu kompaktowych miejskich samochodów z zupełnie nową uniwersalną platformą oraz technologią produkcji Nissana, otrzymuje się nowoczesny, prosty samochód, który z pewnością będzie mocnym rywalem na światowej arenie\" – tymi słowami Carlos Ghosn dyrektor generalny Nissana zaprezentował czwartą generację Micry podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie i słowa te najlepiej charakteryzują małego Nissana.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 1198cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 59 (80) przy 6000 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 110 przy 4000,

Osiągi,
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 13.7,

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6.1,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.3,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.0,
- Emisja CO2 (g/km) – 115.

Pojemność zbiornika paliwa: - 41 l.

Wymiary:
- Długość (mm) – 3780,
- Wysokość (mm) – 1675,
- Szerokość (mm) – 1525
- Rozstaw osi (mm) – 2450,

Napęd:
- przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 9,3,

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 175/60 R15,
- Standardowe obręcze kół - 15 ,

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 915 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1425kg,

Pojemność bagażnika: - 265 l.
- po złożeniu tylnej kanapy – 605l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Tekna. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 15" felgi ze stopu metali lekkich z oponami 175/60 R15
• 3-punktowe pasy bezpieczeństwa (dla wszystkich miejsc) / przednie pasy z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia
• Automatyczna klimatyzacja
• Automatycznie aktywowane światła przednie (czujnik zmierzchu) i czujnik deszczu
• Boczne poduszki powietrzne
• Centralny zamek sterowany pilotem
• Czujniki parkowania tylne + System wspomagania parkowania
• Elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy ESP
• Elektrycznie regulowane szyby przednie
• Elektrycznie składane i podgrzewane lusterka
• Elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne
• Fotel kierowcy regulowany na wysokość
• Gałka dźwigni zmiany biegów pokryta skórą
• Halogenowe przednie lampy z ręczną regulacją wysokości
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skórą
• Kieszenie w oparciach przednich foteli
• Kolumna kierownicy regulowana na wysokość
• Koło zapasowe dojazdowe
• Komputer pokładowy
• Kurtynowe poduszki powietrzne
• Lusterka zewnętrzne, klamki zewnętrzne i boczne ozdobne listwy w kolorze nadwozia
• Podłokietnik kierowcy
• Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera + wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera
• Przednie i tylne zderzaki w kolorze nadwozia
• Przednie lampy przeciwmgłowe
• Regulowane na wysokość przednie zagłówki/Regulowane na wysokość tylne zagłówki
• Schowek główny, uchwyty na napoje (przód i tył), kieszenie boczne w drzwiach przednich
• System mocowania fotelika dziecięcego Isofix (tylna kanapa)
• System Nissan Connect (Radio, Bluetooth, złącze do odtwarzaczy iPOD, złącze USB I Aux-in, odtwarzacz 1-CD, MP3, nawigacja GPS, 6 głośników)
• Sterowanie systemem audio i Bluetooth przyciskami na kierownicy
• System zapobiegający blokowaniu kół (ABS) z elektronicznym systemem rozdziału sił hamowania (EBD) i Nissan Brake Assistant
• Tempomat + ogranicznik prędkości sterowane z poziomu kierownicy
• Tylny rząd siedzeń składany, dzielony w stosunku 60-40
• Wspomaganie układu kierowniczego proporcjonalne do prędkości pojazdu

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Tekna posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Dach szklany
• Inteligentny kluczyk z przyciskiem start/stop
• Lakier metalizowany
• podgrzewane przednie siedzenia (kierowca + pasażer)
• Wnętrze w kolorze IVORY

Test przeprowadzony w dniach 9-15 luty 2011r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Nissan Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

2011-03-22

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl