Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Seat Ateca 1.4 Eco TSI DSG Excellence


Genewa - miêdzynarodowe targi motoryzacyjne, marzec 2016 roku, to miejsce i data gdzie po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano pierwszego SUV’a hiszpañskiej marki SEAT. Produkowany w Czechach, w Kvasinach, kompaktowy crossover, który zaliczany jest do grona aut segmentu C (klasa ni¿sza œrednia) otrzyma³ nazwê Ateca. Marka, bêd¹ca czêœci¹ niemieckiego koncernu Volkswagen AG, podczas konstruowania prezentowanego pojazdu wykorzysta³a doœwiadczenie oraz wiele przez niego stosowanych technologii. Budowa modelu oparta zosta³a na modu³owej p³ycie pod³ogowej MQB, która pos³u¿y³a równie¿ do konstrukcji takich aut jak: Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq oraz Audi Q3. Oferta na rynku polskim obejmuje pojazdy napêdzane jednym z piêciu silników. Potencjalny nabywca ma do wyboru jednostkê benzynow¹ 1.0 TSI 115KM lub 1.4 Eco TSI 150KM ewentualnie wysokoprê¿n¹ 1.6 TDI CR 115KM czy te¿ 2.0 TDI CR 150KM lub 190KM. Zró¿nicowana oferta to nie tylko szeroka gama silników; to równie¿ trzy zakresy kompletacji wyposa¿enia, które otrzyma³y tradycyjne dla marki nazwy: Reference, Style i Xcellence. Przygotowuj¹c do sprzeda¿y Atecê producent nie zapomnia³ o klientach ceni¹cych sobie zarówno wygodê jak i mo¿liwoœæ zjechania autem z utwardzonej drogi. Auto mo¿e byæ napêdzane na jedn¹ (przedni¹) oœ lub na obydwie(4Drive). W przekazywaniu momentu na ko³a mo¿e poœredniczyæ zarówno 6 stopniowa manualna skrzynia biegów jak i zautomatyzowana DSG o 7 prze³o¿eniach. Konkurencja w tym segmencie aut jest imponuj¹ca. Nale¿¹ do niej pojazdy takie jak: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Hyundai Tucson,Toyota C-HR jak równie¿ spokrewnione modele z koncernu Volswagen: Tiguan oraz Skoda Kodiaq.


Wygl¹d zewnêtrzny

Charakterystyczna stylistyka nowego Seata Ateca wyró¿nia siê du¿¹ doz¹ dynamiki i elegancji. Swoim wygl¹dem nawi¹zuje do mniejszego modelu marki - Leona. Trudno jednak nie dostrzec wspólnych cech z Volkswagenem Tiguanem i Skod¹ Kodiaq. Wymiarowo jest jednak od nich mniejszy, jego gabaryty to: d³ugoœæ 4363 mm, szerokoœæ 1841 mm oraz wysokoœæ 1601 mm. Zastosowany doœæ du¿y rozstaw osi, który wynosi 2638 mm, skutkuje nie tylko bardzo dobr¹ stabilnoœci¹ jazdy, ale te¿ pozwoli³ konstruktorom na wygospodarowanie sporej przestrzeni we wnêtrzu pojazdu. Przedni¹ czêœæ prezentowanego pojazdu charakteryzuje masywny zderzak z subtelnie wkomponowanymi œwiat³ami przeciwmgielnymi, reflektory ze zintegrowanymi œwiat³ami jazdy dziennej LED o kszta³cie znanym z modelu Leon oraz umiejscowiona pomiêdzy nimi krata wlotu powietrza wykoñczona chromowan¹ obwódk¹ i chromowanym logiem producenta. Profil auta to esencja dynamicznego designu. Ostre linie nadwozia, wyraŸna krawêdŸ przet³oczenia pod unosz¹c¹ siê ku górze lini¹ okien, wraz przet³oczeniami nadkoli nadaj¹ sylwetce charakterystycznego wygl¹du. Pozbawione pow³oki lakierowej dolne czêœci zderzaków, szerokie listwy w dolnej czêœci drzwi zas³aniaj¹ce progi oraz wykoñczone w kolorze aluminium os³ony podwozia, to elementy charakterystyczne dla pojazdów typu SUV. Liczne chromowane wstawki oraz listwy okalaj¹ce szyby boczne, relingi dachowe w kolorze srebrnym oraz aluminiowe tarcze kó³ o ciekawym kszta³cie nadaj¹ nowemu autu eleganckiego wygl¹du. Ty³ to szeroka pokrywa komory baga¿nika ze zintegrowanym spoilerem dachowym oraz zachodz¹ce na poszycia boczne diodowe lampy tylne. Stylistyka nadwozia testowanego Seata powoduje, ¿e przyci¹ga on wzrok innych u¿ytkowników drogi.


Wnêtrze samochodu

W przypadku Seata Ateca kompaktowe wymiary nie oznaczaj¹ ograniczonej przestrzeni w jego wnêtrzu. Konstruktorzy stworzyli bardzo obszern¹ i znakomicie doœwietlon¹ kabinê, a zastosowanie dachu panoramicznego, tak jak w prezentowanym aucie, potêguje to wra¿enie. £atwoœæ zajmowania miejsc w kabinie to cecha pojazdów o nadwoziu typu SUV i nie inaczej jest w prezentowanym pojeŸdzie. W tej topowej wersji zastosowano przednie fotele sportowe, które swoj¹ konstrukcj¹ zapewniaj¹ nie tylko wygodê, ale znakomite trzymanie na boki podczas szybkiego pokonywania zakrêtów. Sposób regulacji siedzeñ przednich pozwala na optymalne ich dostosowanie do sylwetki. Z przodu jak i w tylnej czêœci kabiny miejsca jest pod dostatkiem, nikt nie powinien narzekaæ na jego brak zarówno nad g³ow¹ jak i na nogi. Dwukolorowa tapicerka wykonana z Alcantary trochê o¿ywia stonowane stylistycznie wnêtrze. Wsiadaj¹c do wnêtrza trudno oprzeæ siê wra¿eniu, ¿e deska rozdzielcza swoim kszta³tem przypomina t¹ z Leona, lecz jest nieco powiêkszona i dostosowana do gabarytów modelu Ateca. Za wielofunkcyjn¹, obszyt¹ mi³¹ w dotyku skór¹ kierownic¹, znalaz³ siê tradycyjny panel zegarów prêdkoœciomierza i obrotomierza z kolorowym 3,5 calowym wyœwietlaczem komputera pok³adowego. W centralnej czêœci deski rozdzielczej dominuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy z czujnikiem zbli¿eniowym systemu Navi Plus. Dla testowanej wersji modelu system ten dostêpny jest za dop³at¹ w kwocie oko³o 5500 z³otych. Obejmuje on: nawigacjê satelitarn¹, system audio - SEAT Sound, Bluetooth, funkcjê rozpoznawania mowy i sterowania g³osem oraz wyœwietla obraz systemu kamer 360 z widokiem z góry lub kamery cofania. Ciekawostk¹ jest wyposa¿enie auta w funkcje bezprzewodowego ³adowania telefonu w schowku w konsoli centralnej pomiêdzy panelem sterowania dwustrefow¹ automatyczn¹ klimatyzacj¹ a dŸwigni¹ zmiany biegów. Konstruktorów nale¿y pochwaliæ za ergonomie modelu, która jest w nim na najwy¿szym poziomie gdzie wszystkie pokrêt³a i przyciski do sterowania uk³adami, w jakie go wyposa¿ono zosta³y rozmieszczone intuicyjnie. Wykoñczenia w postaci elementów i listew w kolorze aluminium nadaj¹ wnêtrzu elegancji uzupe³niaj¹c jego stylistykê. Zastosowane materia³y we wnêtrzu oraz jakoœæ spasowania poszczególnych elementów jest na dosyæ wysokim poziomie. Podczas wyjazdu na wakacje lub podczas zakupów du¿e znaczenie bêdzie mia³a przestrzeñ ³adunkowa, jak¹ posiada pojazd. Seat Ateca wyposa¿ony zosta³ w baga¿nik o standardowej pojemnoœci 510 litrów przy napêdzie na jedn¹ oœ, któr¹ mo¿emy powiêkszyæ przez z³o¿enie siedzeñ tylnych do 1604 litrów. Objêtoœæ przestrzeni pasa¿erskiej oraz baga¿owej jest atutem nowego Seata. Eleganckie wnêtrze i ponadczasowy stonowany design oraz funkcjonalnoœæ to cechy charakteryzuj¹ce prezentowany samochód.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Pod mask¹ prezentowanego modelu znajduje siê turbodo³adowany silnik benzynowy o pojemnoœci skokowej 1395 ccm, który dysponuje maksymaln¹ moc¹ 150 KM przy 5000 obr/min i charakteryzuje siê momentem wynosz¹cym 250 Nm uzyskiwanym w zakresie prêdkoœci obrotowej od 1500 do 3500 obr/min. Parametry te pozwalaj¹ rozpêdziæ auto do prêdkoœci 100 km/h w czasie 8,6 sekundy. Cicha oraz wysoka kultura pracy to charakterystyczne cechy jednostki. Ciekawym rozwi¹zaniem jest zastosowany w pojeŸdzie system ACT, od³¹czania dwóch cylindrów w chwili poruszania siê ze sta³¹ prêdkoœci¹, co w bezpoœredni sposób obni¿a zu¿ycie paliwa. Wy³¹czenie i ponowne ich za³¹czenie jest praktycznie niezauwa¿alne dla kierowcy. Napêd w testowanej Atece przenoszony jest na ko³a przednie za poœrednictwem dwusprzêg³owej, 7 biegowej zautomatyzowanej przek³adni DSG (Direct Shift Gearbox). Zalet¹ tego rozwi¹zania jest bardzo szybka, w praktyce niezauwa¿alna, zmiana poszczególnych prze³o¿eñ. W³aœciwoœci uk³adu napêdowego powoduj¹, ¿e auto na drodze jest doœæ dynamiczne, sprawnie przyœpiesza i znakomicie radzi sobie podczas jazdy miejskiej jak i w trasie. Zestrojenie zawieszenia to kompromis pomiêdzy sztywnoœci¹ a komfortem. Na drodze Ateca zachowuje siê stabilnie i wraz z precyzyjnie funkcjonuj¹cym uk³adem kierowniczym daje kierowcy poczucie pewnoœci prowadzenia oraz bezpieczeñstwa. Model powinien poradziæ sobie w ka¿dym œrodowisku dziêki mo¿liwoœci wyboru trybu jazdy gdzie w³aœciwoœci jezdne dostosowane zostan¹ do wybranych warunków. Kierowca w prezentowanej odmianie modelu ma do wyboru cztery tryby: Normal, Eco, Sport oraz Individual. Nowa Ateca jest wrêcz naszpikowana systemami bezpieczeñstwa oraz wspomagaj¹cymi kierowcê, co w efekcie przyczyni³o siê do przyznania jej najwy¿szej oceny 5 gwiazdek w testach Euro NCAP.


Podsumowanie

Dynamiczny design to cecha pojazdów hiszpañskiej marki. Stylistyka Seata Ateca to jego atut, charakteryzuje siê wyrazistymi przet³oczeniami nadwozia i eleganckimi elementami wykoñczenia, co z pewnoœci¹ przyci¹ga wzrok. Ten SUV o kompaktowych wymiarach sprawdzi siê nie tylko w drodze na wymarzone wakacje czy te¿ podczas zakupów, ale równie¿, jako auto rodzinne do codziennego u¿ytku. Przemawia za nim funkcjonalnoœæ, komfort, oszczêdne jednostki napêdowe jak i wysoki poziom bezpieczeñstwa oraz bogate wyposa¿enie. Porównuj¹c model z konkurencj¹ mo¿e okazaæ siê, ¿e i jego cena mo¿e byæ atutem. Najtañsza wersja Reference z silnikiem 1.0 TSI 115 KM dostêpna jest ju¿ od kwoty 78 400 z³otych. Seat Ateca to auto, któremu trudno cokolwiek zarzuciæ zarówno od strony stylistycznej jak i w³aœciwoœci jezdnych. Model ma du¿e szanse, aby staæ siê g³ównym produktem i przywróciæ marce jej dawn¹ siln¹ pozycjê na rynku.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – turbodo³adowany, benzynowy
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1395
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 5000
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 250 w zakresie 1500-3500

Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 198
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 8,6

Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,4
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,9
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,5
• Emisja CO2 (g/km) – 125

PojemnoϾ zbiornika paliwa
• Litrów – 50-55

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 4363
• Szerokoœæ (mm) – 1841
• Wysokoœæ (mm) – 1601
• Rozstaw osi (mm) – 2638
• Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1576
• Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1541
• Zwis przedni (mm) – 868
• Zwis tylny (mm) – 857

Napêd
• Przedni

Uk³ad kierowniczy
• ze wspomaganiem
• œrednica zawracania (m) – 10,8

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 215/50 R18
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 18

Masa
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1289
• Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) – 1910

Pojemnoœæ baga¿nika
• Minimalna (litry) – 510
• Maksymalna (litry) – 1604

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Excellence. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS - system zapobiegaj¹cy blokowaniu kó³
• Asystent parkowania z czujnikami parkowania
• Asystent podjazdu Hill Hold Control
• Blokada mechanizmu ró¿nicowego XDS
• Dywaniki tekstylne
• DŸwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Elementy dekoracyjne deski rozdzielczej chromowane
• Fotele przednie sportowe z tapicerka "Alcantara" br¹zowe
• Fotele przednie typu Comfort
• Fotele przednie z regulacja podparcia odcinka lêdŸwiowego
• Fotele przednie z regulacja wysokoœci
• Hamulec postojowy elektromechaniczny
• Kamera cofania
• Kierownica wielofunkcyjna pokryta skóra
• Kieszenie w oparciach foteli przednich
• Klamki zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna Climatronic 2 strefowa
• Ko³o zapasowe dojazdowe 18"
• Koñcówka uk³adu wydechowego podwójna chromowana
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnêtrzne podgrzewane, regulowane i sk³adane elektrycznie
• Lusterka zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Media System Plus
• Mocowanie fotelika dzieciêcego ISOFIX na tylnych skrajnych
• Mocowanie fotelika dzieciêcego Top Tether na tylnych skrajny
• Nak³adki na progi drzwi przednich aluminiowe
• Ogranicznik prêdkoœci
• Os³ona ch³odnicy z chromowanym obramowaniem
• Os³ony przeciws³oneczne z lusterkami podœwietlanymi
• Oœwietlenie do czytania LED
• Oœwietlenie powitalne LED w lusterkach bocznych
• Oœwietlenie przestrzeni baga¿owej
• Oœwietlenie przestrzeni na nogi z przodu
• Oœwietlenie przestrzeni na nogi z ty³u
• Oœwietlenie schowka
• Oœwietlenie wnêtrza LED z mo¿liwoœci¹ zmiany koloru
• Pakiet praktyczny
• Pakiet wspomagania jazdy Basic Assistant
• Pakiet Zewnêtrzny Chrom
• Pakiet zimowy
• Pod³okietnik centralny przedni regulowany
• Pod³okietnik siedzeñ tylnych
• Podsufitka w kolorze czarnym
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasa¿era z mo¿liwoœci¹ od³¹czenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Reflektory LED
• Schowek na okulary
• Schowek pod siedzeniem kierowcy
• Schowek z przegroda z lewej strony baga¿nika
• SEAT Drive Profile
• Siedzenia tylne dzielone i sk³adane
• S³upki B i C w kolorze lœni¹cej czerni
• Sterowanie skrzynia biegów przy kierownicy
• Sygnalizacja niezapiêtych pasów przednich i tylnych
• System bez kluczykowego dostêpu i uruchamiania pojazdu KESSY
• System Bluetooth
• System Front Assist z funkcja awaryjnego hamowania City
• System kontroli ciœnienia w oponach
• System ³atwego sk³adania tylnych siedzeñ
• System p/poœlizgowy przy przyspieszaniu ASR
• System rozpoznawania zmêczenia kierowcy
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby przyciemniane
• Œwiat³a do jazdy dziennej LED
• Œwiat³a p/mgielne przednie
• Œwiat³a tylne LED
• Tablica przyrz¹dów rozbudowano z monochromatycznym ekranem 3,5" TFT
• Tarcze kó³ aluminiowe 18" "Performance"
• Tempomat
• Uchwyty do mocowania baga¿u w baga¿niku
• Wnêtrze Excellence z br¹zowymi elementami dekoracyjnymi konsoli œrodkowej
• WskaŸnik optymalnego momentu zmiany biegów
• Wspomaganie uk³adu kierowniczego
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zawieszenie typu Comfort

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Excellence posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Asystent jazdy w korkach
• Asystent pasa ruchu
• Asystent œwiate³ drogowych
• Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego
• Dach panoramiczny regulowany elektrycznie
• Komputer pok³adowy
• Navi System Plus (System nawigacji satelitarnej)
• Odtwarzacz DVD
• Ogrzewanie postojowe
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Schowek z funkcja bezprzewodowego ³adowania telefonu
• Seat Sound System
• System kamer z widokiem 360 stopni
• System monitorowania martwego pola w lusterkach
• System rozpoznawania znaków drogowych
• System sterowania g³osem
• Szyba przednia ogrzewana
• Tablica przyrz¹dów rozbudowanym ekranem 3,5" TFT
• Tempomat aktywny ACC
• Wyœwietlacz radia 8" kolorowy, dotykowy
• Z³¹cze "AUX"
• Z³¹cze kart SD
• Z³¹cze USB 2 szt.

Test przeprowadzony w dniach 28 marca – 4 kwietnia 2017r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o. o. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 24-05-2017

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>