Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Fiat Tipo 1.4 T-Jet 16V Lounge


Nowy Fiat Tipo to nowoczesne, funkcjonalne i komfortowe auto oferowane w przystêpnej cenie. Model zaliczany jest do klasy œredniej ni¿szej tak zwanego segmentu samochodów kompaktowych. Zapewniaj¹ one wzglêdny komfort i w miarê du¿¹ przestrzeñ ³adunkow¹ oraz charakteryzuj¹ siê zwart¹ kompaktow¹ budow¹. Model sw¹ nazwê otrzyma³ po aucie produkowanym w latach 1988-1995 prawdopodobnie, aby nawi¹zaæ do sukcesu rynkowego, jaki osi¹gn¹³ w owym czasie. Obecna odmiana zaprezentowana zosta³a po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Stambule w maju 2015 roku. Nastêpca modelu Linea produkowany jest w mieœcie Bursa, w pó³nocno-zachodniej Turcji. Nowa gama modelu sk³ada siê z trzech wersji nadwoziowych: hatchback, sedan oraz kombi. Konstrukcja oparta zosta³a na zmodernizowanej platformie pod³ogowej Fiata 500L. Oficjalna premiera prezentowanej odmiany typu hatchback mia³a miejsce w Genewie w marcu 2016 roku podczas miêdzynarodowych targów motoryzacyjnych. W³oskiemu producentowi nale¿y siê pochwa³a za stworzenie pojazdu o eleganckiej linii nadwozia, dobrze wyposa¿onego, w niskiej cenie, która mo¿e sugerowaæ, ¿e jest to tzw. auto bud¿etowe. Oferta jest doœæ zró¿nicowana, o czym œwiadczyæ mo¿e gama jednostek napêdowych, do której zaliczamy: trzy silniki benzynowe 1.4 90KM, 1.4 120KM i 1.6 110KM oraz dwa wysokoprê¿ne 1.3 95KM i 1.6 120KM. W napêdzie na ko³a przednie mo¿e poœredniczyæ jedna z trzech skrzyñ biegów: manualna, automatyczna lub dwusprzêg³owa skrzynia biegów DDCT (dual dry clutch automatic transmission). Wszystkie dysponuj¹ce szeœcioma prze³o¿eniami. Tipo proponowane jest klientom w trzech zakresach kompletacji wyposa¿enia: Pop, Easy oraz Lounge. Tak bogata oferta powoduje mo¿liwoœæ dopasowania pojazdu do indywidualnych potrzeb nabywcy. Przed modelem spore wyzwanie rynkowe, poniewa¿ konkurencjê ma bardzo du¿¹. Mo¿emy do niej zaliczyæ miêdzy innymi takie pojazdy jak: Citroen C-Elysee, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Cee'd, Skoda Rapid, Toyota Auris czy te¿ Volkswagen Golf VII.


Wygl¹d zewnêtrzny

Stylistyka auta jest nowoczesna, dynamiczna i elegancka. Nadwozie charakteryzuje siê p³ynnymi i ³agodnymi liniami. Przednia czêœæ to ciekawie zaprojektowana wypuk³a krata wlotu powietrza, wykoñczona chromowanymi akcentami. W¹skie, zachodz¹ce na b³otniki reflektory z diodowymi œwiat³ami jazdy dziennej, subtelnie wkomponowane w doln¹ czêœæ zderzaka lampy przeciwmgielne oraz chromowana listwa ³¹cz¹ca lampy przednie to cechy, które nadaj¹ autu eleganckiego wygl¹du. Efekt ten podkreœlaj¹ 17 calowe aluminiowe tarcze kó³ wraz z chromowanymi klamkami i listwami wykoñczeniowymi szyb bocznych. Profil modelu, przet³oczenia boczne, uniesiony lekko ku górze zderzak tylny oraz du¿y spoiler dachowy nadaj¹ sylwetce dynamicznego charakteru. Masywny zderzak, w¹skie lampy tylne oraz szeroka, zespolona z szyb¹ pokrywa komory baga¿nika, podkreœlaj¹ wczeœniej wspomniane cechy auta. Tipo to hachback o klasycznych liniach bry³y nadwozia, który prezentuje siê zgrabnie i naprawdê korzystnie. Wymiary testowanej odmiany to: d³ugoœæ – 4368 mm, szerokoœæ – 1792 mm oraz wysokoœæ – 1495 mm. Doœæ prosty, a zarazem nowoczesny design mo¿e byæ atutem pojazdu. Priorytetem konstruktorów by³o prawdopodobnie stworzenie auta, które bêdzie ³¹czyæ funkcjonalnoœæ z estetyk¹.


Wnêtrze samochodu

Obszerne wnêtrze to cecha wyró¿niaj¹ca nowego Tipo. Miejsca na nogi oraz nad g³ow¹ jest wystarczaj¹co zarówno w przedniej jak i tylnej czêœci kabiny. Fotele przednie, regulowane w trzech kierunkach, pozwalaj¹ na uzyskanie optymalnej pozycji kierowcy jak i pasa¿era. Dobrze wyprofilowane oparcia zabezpieczaj¹ przed przemieszczaniem siê podczas szybkiego pokonywania zakrêtów. Siedzenia pierwszego jak i drugiego rzêdu s¹ doœæ miêkkie, zapewniaj¹ komfort na dobrym poziomie. Dwukolorowe obicie foteli jak i poszycia wewnêtrznego drzwi powoduj¹, ¿e wnêtrze nie jest nudne i prezentuje siê ca³kiem ciekawie. £agodne wyprofilowanie deski rozdzielczej, chromowane wstawki podkreœlaj¹ nowoczesny design oraz dodaj¹ autu nieco elegancji. We wnêtrzu nic nie wskazuje, ¿e auto jest z ni¿szej pó³ki cenowej. Miêkkie w dotyku plastiki, wysoka jakoœæ tapicerki i inne zastosowane do wykoñczenia wnêtrza materia³y to elementy niewzbudzaj¹ce ¿adnych zastrze¿eñ. Pozycja za kierownic¹ jest doœæ wysoka, co jest typowe dla produktów w³oskiej marki. Dziêki takiemu rozwi¹zaniu oraz zastosowaniu sporych rozmiarów zewnêtrznych lusterek wstecznych, widocznoœæ jest bardzo dobra we wszystkich kierunkach. Atutami auta s¹ czytelny kokpit oraz ergonomia, wszystkie pokrêt³a i w³¹czniki umiejscowione zosta³y tak, aby kierowca mia³ je pod rêk¹. Po zajêciu miejsca na fotelu ma on do dyspozycji wielofunkcyjn¹, pokryt¹ skór¹ kierownicê, przed któr¹ znajduje siê panel zegarów prêdkoœciomierza i obrotomierza z wyœwietlaczem komputera pok³adowego. W centralnej czêœci kokpitu dominuje kolorowy, dotykowy ekran o przek¹tnej 7 cali systemu Uconnect NAV, który dostêpny jest dla opisywanej wersji Lounge ju¿ od kwoty 1650 z³otych. Wyœwietlacz multimedialny obs³uguje system audio, nawigacjê, Bluetooth, kamerê cofania jak równie¿ prezentuje informacje z komputera pok³adowego. Poni¿ej znalaz³ swoje miejsce zestaw trzech pokrête³ z przyciskami, którymi mo¿na sterowaæ dwustrefow¹ automatyczn¹ klimatyzacj¹ oraz przewietrzaniem wnêtrza. Pojazd o nadwoziu kompaktowym powinien charakteryzowaæ siê ³atwoœci¹ poruszania w ruchu miejskim, ale równie¿ byæ autem praktycznym, które pozwoli na dalsze podró¿e czy te¿ wiêksze zakupy. O jego funkcjonalnoœci decyduje iloœæ przestrzeni, liczba u¿ytecznych schowków jak i pojemnoœæ baga¿nika. Nowe Tipo w odmianie hatchback ma tych schowków wystarczaj¹c¹ iloœæ, a objêtoœæ baga¿nika, która standardowo wynosi 440 litrów jest wynikiem plasuj¹cym auto w œrodku klasy aut kompaktowych. Przestrzeñ t¹ mo¿na dowolnie konfigurowaæ za poœrednictwem sk³adanego, asymetrycznie dzielonego oparcia kanapy tylnej. Wygodne wnêtrze o nowoczesnej stylistyce, w którym nie brakuje przestrzeni, baga¿nik o kszta³cie prostopad³oœcianu, du¿y otwór wsadowy to atuty testowanego samochodu.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Pod mask¹ testowanego pojazdu znajduje siê benzynowa jednostka napêdowa o pojemnoœci skokowej 1395 ccm, która charakteryzuje siê maksymaln¹ moc¹ 120 KM przy 5000 obr./min. oraz maksymalnym momentem 215 Nm. Silnik jest doœæ dynamiczny a jego parametry pozwalaj¹ na rozpêdzenie wa¿¹cego 1350 kg wraz z kierowc¹ auta do prêdkoœci 100 km/h w czasie niespe³na 9,8 sekundy. Producent podaje, ¿e œrednie spalanie w cyklu mieszanym wynosi oko³o 6 litrów benzyny na 100 km. Jednak, gdy zaczniemy poruszaæ siê w sposób dynamiczny powinniœmy siê liczyæ z jego znacznym wzrostem. Silnik pracuje równomiernie i cicho, dopiero podczas przyœpieszania oraz przy szybkiej jeŸdzie mo¿na us³yszeæ dŸwiêk jego pracy wydobywaj¹cy siê spod maski. Jednostka wspó³pracuje z dobrze zestrojon¹ manualn¹ 6 stopniow¹ skrzyni¹ biegów a napêd przenoszony jest na ko³a przednie. Zawieszenie modelu zestrojone zosta³o doœæ miêkko tak, aby daæ jak najwiêcej komfortu osobom w nim podró¿uj¹cym. Znakomicie wybiera wszystkie nierównoœci drogi, a do wnêtrza nie przedostaj¹ siê prawie ¿adne odg³osy jego pracy. W³aœciwoœci uk³adu kierowniczego oraz zawieszenia powoduj¹, ¿e nowe Tipo na drodze zachowuje siê w miarê stabilnie równie¿ podczas pokonywania ciasnych zakrêtów. W niektórych jednak przypadkach na ³uku drogi mo¿na wyczuæ niewielkie przechy³y nadwozia. Zalet¹ modelu jest wyposa¿enie wspomagania uk³adu kierowniczego w tryb City, znany ju¿ z poprzednich produktów w³oskiej marki. Pozwala on du¿o swobodniej poruszaæ ko³em kierownicy podczas manewrowania, przyk³adowo przy parkowaniu.


Podsumowanie

Fiat Tipo, bez wzglêdu w jakiej odmianie nadwozia wystêpuje, to auto funkcjonalne oraz eleganckie i jednoczeœnie dostêpne w przystêpnej cenie. Najtañsza odmiana hatchback okazuje siê jednak dro¿sza od wersji sedan i dostêpna jest od kwoty 50 900 z³otych w wersji POP, któr¹ napêdza jednostka benzynowa 1.4 16V 95 KM. Jest to oferta dla osób poszukuj¹cych samochodu taniego, wygodnego, o dobrych walorach u¿ytkowych oraz stonowanej, ale ciekawej stylistyce. Konstruktorzy Fiata podczas projektowania prezentowanego modelu szczególn¹ uwagê skupili na ³¹cznych kosztach utrzymania (Total Cost of Ownership), co w znaczny sposób przyczyni³o siê do zainteresowania nie tylko klientów prywatnych, ale równie¿ flotowych. Potwierdzeniem du¿ego zainteresowania mo¿e byæ plasowanie siê auta na szczycie listy w majowym rankingu najpopularniejszych samochodów nabywanych w Polsce przez osoby prywatne (Ÿród³o - Instytut Badañ Rynku Motoryzacyjnego SAMAR). Jak widaæ dobrze skorelowana cena zakupu z zakresem kompletacji wyposa¿enia i w³aœciwoœciami auta mo¿e stanowiæ podwaliny rynkowego sukcesu.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1395
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 88 (120) przy 5000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 215 przy 2500


Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 200
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 9,6

Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,0
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,0
• Emisja CO2 (g/km) – 139

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 4368
• Szerokoœæ (mm) – 1792
• Wysokoœæ (mm) – 1495
• Rozstaw osi (mm) – 2638
• Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1542
• Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1543

Napêd
• Przedni

Uk³ad kierowniczy
• ze wspomaganiem
• œrednica zawracania (m) – 10,9

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 16

Masa
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1275
• Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) – 1775

Pojemnoœæ baga¿nika
• Standardowa (litry) – 440

Kompletacja wyposa¿enia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Lounge. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS - system zapobiegaj¹cy blokowaniu kó³
• Czujnik temperatury zewnêtrznej
• Fotel kierowcy z regulacja wysokoœci
• Gniazdo 12V
• Gniazdo 12V w baga¿niku
• Kierownica i dŸwignia zmiany biegów pokryte skór¹
• Klamki zewnêtrzne chromowane
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana
• Korektor ustawienia œwiate³
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnêtrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Pod³okietnik przedni
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasa¿era
• Poduszki powietrzne boczne
• Radio Uconnect z 7" dotykowym ekranem i systemem Bluetooth, 6 g³oœników
• Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
• Sterowanie radiem w kierownicy
• System ERM
• System Hill Hold
• System kontroli ciœnienia w oponach
• System kontroli trakcji dynamiczny DTC
• System kontroli trakcji ESC
• System kontroli trakcji TCS
• System Panic Brake Assist
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Œwiat³a do jazdy dziennej LED
• Œwiat³a p/mgielne przednie z doœwietlaniem zakrêtów
• Tarcze kó³ aluminiowe 16"
• Tempomat
• Wspomaganie uk³adu kierowniczego "Dual Drive"
• Wyœwietlacz monochromatyczny TFT 3,5"
• Zag³ówki foteli przednich
• Zag³ówki siedzeñ tylnych 3 szt.
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw naprawczy opon

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Lounge posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Czujniki parkowania - ty³
• Dywaniki przednie 2 szt.
• Lakier metalizowany
• Listwa chromowana pod przednim grillem oraz przy œwiat³ach przeciwmgielnych
• Listwy chromowane pod linia szyb bocznych
• Radio UConnect NAV
• Us³ugi Uconnect LIVE


Test przeprowadzony w dniach 18-25 lipiec 2017r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Fiat Auto Poland S.A. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 22-09-2017


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>