Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Mercedes A-klasa - intelgintne premium

Rok 1997. Mercedes rozpoczyna produkcjê miejskiego samochodu, nale¿¹cego do segmentu C. Projekt wzbudza³ du¿o kontrowersji, stylistyka nie ka¿demu mog³a odpowiadaæ, a wnêtrze by³o nieciekawe. Dodatkowo materia³y wykoñczeniowe nie nale¿a³y do najlepszych, a przecie¿ od marki premium wymaga siê szczególnego podejœcia do produktu. Na domiar z³ego, nied³ugo po rozpoczêciu produkcji, trzeba by³o j¹ na chwilê przerwaæ. Wszystko przez nieszczêsny i s³awny "test ³osia", auto nie zaliczy³o próby szczêœliwie i nale¿a³o wprowadziæ modyfikacje. Na szczêœcie z problemem uporano siê doœæ szybko, montuj¹c np. seryjne ESP.

W 2004 roku zadebiutowa³a druga generacja modelu, bry³a auta pozosta³a bez wiêkszych zmian, a do oferty wprowadzono wersjê 3-drzwiow¹. In¿ynierowie dodatkowo poprawili jakoœæ wykonania i przestronnoœæ wnêtrza. W 2012 roku Mercedes postanowi³ pójœæ nieco inn¹ drog¹ i zmieniæ charakter Klasy A, i pozycjonowaæ j¹ stricte w klasie aut kompaktowych (premium). To by³ strza³ w dziesi¹tkê. Auto naprawdê mog³o siê podobaæ, klientów przybywa³o i s³upki sprzeda¿y zaczê³y rosn¹æ. Aktualny model jeszcze lepiej wygl¹da i jeŸdzi, ma innowacyjn¹ technologiê na pok³adzie i mo¿na z nim np. rozmawiaæ.

Zacznijmy jednak od podstawowych i istotnych w codziennym u¿ytkowaniu danych. Obecna generacja Mercedesa Klasy A ma 4419 mm d³ugoœci, 1796 mm szerokoœci oraz 1440 mm wysokoœci, powiêkszy³ siê równie¿ rozstaw osi. Auto wzglêdem poprzednika uros³o i to widaæ, dziêki temu pasa¿erowie zyskali wiêcej miejsca dla siebie. Z przodu w komfortowych warunkach mog¹ podró¿owaæ nawet bardzo wysokie osoby. Z ty³u przestrzeni tak¿e nie zabraknie, dwie osoby nie bêd¹ mia³y na co narzekaæ, trzecia awaryjnie te¿ siê zmieœci. Jedynie doœæ wysoki tunel œrodkowy mo¿e nieco przeszkadzaæ. Kabina zosta³a dobrze wyciszona, ale nie mog³o byæ inaczej. Kufer pomieœci 370 l baga¿u, i dodatkowo jest bardzo ustawny. Widaæ, ¿e in¿ynierowie w³o¿yli du¿o pracy w zaprojektowanie tak przemyœlanego wnêtrza. Stylistyka najnowszych modeli Mercedesa jest bardzo dynamiczna, pozwala to nieco inaczej spojrzeæ na auta tej marki. Nadwozie jest doœæ niskie, zaprojektowane z du¿¹ precyzj¹, co prze³o¿y³o siê na niedu¿y wspó³czynnik oporu powietrza. Auto z przodu przypomina nowego Mercedesa CLS, co mo¿na uznaæ za du¿¹ zaletê.

Obecna Klasa A posiada wiele systemów wspomagaj¹cych kierowcê i dbaj¹cych o bezpieczeñstwo podró¿y. Przyk³adowo: innowacyjny system awaryjnego hamowania, który na bie¿¹co potrafi mierzyæ odleg³oœæ od poprzedzaj¹cych pojazdów, rozpoznaje znaki drogowe, a tak¿e pieszych. Aktywuje siê w momencie braku reakcji ze strony kierowcy i autonomicznie spowalnia samochód do ca³kowitego zatrzymania. Dziêki temu np. w warunkach miejskich, jest wiêksza szansa, ¿e unikniemy kolizji. System PRE-SAFE, ma za zadanie z³agodziæ skutki ewentualnego wypadku. Potrafi napi¹æ pasy bezpieczeñstwa, domkn¹æ szyby boczne i dach panoramiczny, a tak¿e ustawiæ fotel w bezpiecznej pozycji.

Nowego Mercedesa klasy A mo¿na równie¿ zamówiæ z najnowoczeœniejszym oœwietleniem zewnêtrznym. Reflektory przednie, mog¹ sk³adaæ siê z 18 niezale¿nie kontrolowanych diod LED (Multibeam LED). Dziêki temu uzyskano mo¿liwoœæ efektywnego i selektywnego oœwietlania drogi, poniewa¿ wi¹zka œwiat³a dostosowuje siê do aktualnej sytuacji drogowej. Sprawdzi³em dzia³anie reflektorów poza miastem, i nawet na krêtych odcinkach nie oœlepia³em kierowców jad¹cych z naprzeciwka. Reakcja na nadje¿d¿aj¹cy pojazd jest natychmiastowa.

Wróæmy na chwilê do wnêtrza, znajdziemy tam du¿o ciekawych zmian. Konfiguruj¹c auto do wyboru mamy trzy wersje deski rozdzielczej. Ka¿da z nich ma dwa ekrany, w tym równie¿ dotykowe. W standardzie klient otrzymuje dwie matryce o przek¹tnej 7 cali, oczko wy¿ej, to kombinacja ekranów 7 i 10,25 calowego, a w odmianach topowych - dwa o przek¹tnej 10,25 cala. Producent dodatkowo wyposa¿a swój najnowszy model w rewolucyjny interfejs u¿ytkownika o nazwie Mercedes Benz User Experience (MBUX). Posiada on funkcjê sztucznej inteligencji i uczenia siê. MBUX pozwala w ³atwiejszy sposób obs³ugiwaæ multimedia, grafika jest bardzo atrakcyjna, a samo menu intuicyjne. Do sta³ej dyspozycji mamy asystenta g³osowego, a rozmowê z nim mo¿emy zacz¹æ komend¹: "Hej Mercedes". Asystent na nasz¹ proœbê mo¿e np. zwiêkszyæ lub obni¿yæ temperaturê we wnêtrzu, zmieniæ kolor oœwietlenia ambient, czy te¿ w³¹czyæ klimatyzacjê. Dodatkowo mo¿e nam pomóc znaleŸæ restauracjê, ustawiæ punkt docelowy w systemie nawigacji, zaproponowaæ w³¹czenie ulubionej audycji, czy te¿ po prostu powiedzieæ mi³e s³owo. Mercedes deklaruje, ¿e pomocnik uczy siê naszej mowy i szuka ew. rozwi¹zania online lub offline. Niestety zaawansowana interakcja w jêzyku polskim jest jeszcze dopracowywana, ale efekt koñcowy mo¿e byæ imponuj¹cy.

W tym miejscu nale¿y wspomnieæ o kolejnej ciekawostce. Nawigacja korzysta z bardzo dobrych rozwi¹zañ HERE, a informacje mog¹ byæ pozyskiwane z m.in. z komunikacji Car-to-X. Dziêki temu, uzyskano bie¿¹cy dostêp do aktualnych informacji drogowych. Samochody w automatyczny sposób, przekazuj¹ miêdzy sob¹ ostrze¿enia oraz powiadomienia. To nowoœæ w gamie modelowej Mercedesa.

Do wyboru mamy kilka wersji silnikowych nowej Klasy A, a mianowicie:
- A 160 109 KM
- A 180 136 KM
- A 200 163 KM
- A 180 d 116 KM
- A 200 d 150 KM
- A 250 224 KM z
- A 220 4MATIC 190 KM
- A 35 4MATIC+

Samochód testowy wyposa¿ony by³ w silnik benzynowy o pojemnoœci 1.3 l i mocy 136 KM (A 180) oraz dwusprzêg³ow¹ automatyczn¹ skrzyniê biegów 7G-DCT. Jednostka napêdowa to wspólny projekt Mercedesa i Renault. Z ciekawostek, w silniku zastosowana zosta³a technologia zmniejszaj¹ca tarcie wewnêtrzne, znana z modelu Nissan GT - R. Nawi¹zanie do takiej ikony motoryzacji zobowi¹zuje. In¿ynierowie obiecuj¹ wy¿sz¹ wartoœæ momentu obrotowego dostêpn¹ przy ni¿szych obrotach, czyli lepsz¹ dynamikê i elastycznoœæ. Rzeczywiœcie motor ma przyjemn¹ charakterystykê, czasem mo¿na odnieœæ wra¿enie, ¿e mocy jest wiêcej ni¿ w rzeczywistoœci. Jedyne co mo¿e nieco dra¿niæ, to dŸwiêk przy wy¿szych obrotach. Filtr cz¹stek sta³ych to w dzisiejszych czasach wyposa¿enie standardowe, dodatkowo opisywany silnik wyposa¿ono w system od³¹czania dwóch cylindrów. Wszystko w trosce o naturê i trzeba siê ju¿ do tego przyzwyczaiæ. Skrzynia 7G-DCT dzia³a bardzo dobrze, widaæ z roku na rok, ¿e technologia jest stale dopracowywana. Biegi zmienia w mgnieniu oka, skutecznie uczy siê stylu jazdy kierowcy, a efekt "szarpania" zredukowany zosta³ do minimum.

Najnowszy kompakt Mercedesa prowadzi siê wyœmienicie, precyzyjnie pod¹¿a tam gdzie tego chcemy, nawet w ciasnych zakrêtach. Z przodu zawieszenie jest klasyczne, oparte na kolumnach MacPhersona. Z ty³u mocniejsze wersje oraz z napêdem na cztery ko³a (4MATIC), maj¹ konstrukcjê wielowahaczow¹, w s³abszych, zastosowano belkê skrêtn¹.

Aby staæ siê w³aœcicielem nowego dziecka Mercedesa, nale¿y przygotowaæ co najmniej 97 600 z³ brutto. Bêdzie to oczywiœcie podstawowa wersja wyposa¿enia, z silnikiem o mocy 106 KM i manualn¹ skrzyni¹ biegów. Konfiguruj¹c taki samochód dla siebie, warto zainteresowaæ siê opcj¹ specjaln¹, czyli Pakietem Edition 1, w którego sk³ad wchodzi: stylizacja AMG, sportowe fotele, tapicerka skórzana, reflektory LED - statyczne, specjalne wykoñczenie wnêtrza (szczotkowane aluminium), oœwietlenie ambient, przyciemniane szyby, obrêcze kó³ AMG (19"), podsufitka w kolorze czarnym oraz dedykowane dywaniki welurowe. Koszt pakietu to 28 955 z³ brutto. Uwa¿am, ¿e warto.

Nowa Klasa A postawi³a wysoko poprzeczkê w segmencie kompaktów premium, to widaæ. Auto ma w sobie mnóstwo nowoczesnej technologii, mo¿na odnieœæ wra¿enie, ¿e mocno "odjecha³a" konkurencji. Krótko mówi¹c: œwietne auto.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

11.03.2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>