Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Ford Focus IV – mistrz w prowadzeniu

Focus to od ponad 21 lat nastêpca modelu Escort. Ju¿ w 1995 roku pojawi³y siê pierwsze zakulisowe informacje, ¿e Ford przygotowuje rewolucyjny projekt i bêdzie to powiew œwie¿oœci na rynku motoryzacyjnym, w segmencie aut kompaktowych. Pierwsza generacja w 1999 roku zdoby³a I miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku. Nie spodziewano siê, ¿e bêdzie to a¿ tak du¿y rynkowy hit. Focus drugiej generacji ujrza³ œwiat³o dzienne w roku 2004, p³ytê pod³ogow¹ dzieli³ z niektórymi modelami Volvo i Mazd¹ 3, a rok póŸniej, wersje nadwoziowe uzupe³niono o odmiany kombi oraz sedan. Generacja trzecia, opracowana zosta³a wed³ug nowej strategii pod nazw¹: „One Ford”, czyli na ka¿dy rynek wypuszczano identyczne samochody pod wzglêdem technologicznym jak i stylistycznym. Nieco inaczej ni¿ w poprzednich latach. P³yta podwoziowa zosta³a zmodernizowana, a koncepcja nadwozia opiera³a siê na filozofii Kinetic Desing. Ford Focus IV zosta³ zaprezentowany w kwietniu 2018 roku, wyczekiwany by³ przez wielu, w zwi¹zku z tym, czy spe³ni niema³e rynkowe wymagania?

Focus najnowszej generacji, wzglêdem poprzedników zmieni³ siê doœæ znacz¹co, zarówno w œrodku jak i na zewn¹trz. Design wpisuje siê w dzisiejsze kanony stylistyczne i szczególnie w wersji ST-Line potrafi przyci¹gaæ oko. Ciekawe w tym wszystkim jest to, ¿e patrz¹c na auto od razu poznamy, ¿e mamy do czynienia z Fordem Focusem – mimo sporych zmian.

Kiedy wsiad³em za kierownicê, pierwsze na co zwróci³em uwagê, to iloœæ miejsca. Jest go wiêcej, zarówno z przodu jak i w tylnej czêœci. Widaæ tak¿e, ¿e in¿ynierowie popracowali nad ergonomi¹ wnêtrza, która po prostu jest wzorowa. Kokpit przypad³ mi do gustu, wykoñczono go lepszymi materia³ami, a obs³uga nie sprawia k³opotu. System multimedialny dzia³a bardzo sprawnie, a nag³oœnienie B&O jest œwietne. Producent dopracowa³ równie¿ wyciszenie wnêtrza, przy prêdkoœciach autostradowych panuje cisza, co w po³¹czeniu z dobrym audio pozwoli w komfortowych warunkach dotrzeæ do celu.

Rynek i sam klient w dzisiejszych czasach jest wymagaj¹cy, w stosunku do technologii bêd¹cej na pok³adzie danego auta. Nowy Ford Focus oczywiœcie mo¿e byæ wyposa¿ony w szereg systemów chroni¹cych i wspieraj¹cych kierowcê, a tak¿e pasa¿erów. Auto potrafi sprawnie odczytywaæ znaki drogowe, efektywnie utrzymywaæ siê w pasie ruchu, hamowaæ po kolizji lub np. samodzielnie zaparkowaæ. Egzemplarz udostêpniony do testu wyposa¿ony by³ w reflektory Full LED, które dostosowuj¹ snop œwiat³a do aktualnej sytuacji na drodze. Kamera na bie¿¹co rejestruje ruch drogowy oraz otaczaj¹c¹ nas infrastrukturê i dostosowuje oœwietlenie tak, ¿eby nie oœlepiaæ kierowców jad¹cych z naprzeciwka i zapewniæ jak najlepsz¹ widocznoœæ. System dzia³a bardzo sprawnie, widaæ du¿y postêp technologiczny w tym rozwi¹zaniu. Dodatkowo by³em mile zaskoczony wyœwietlaczem przeziernym HUD – jego jakoœæ jest naprawdê wysoka.
Po raz pierwszy wersja „cywilna” Focusa, mo¿e byæ wyposa¿ona w regulacjê trybów jazdy. Standardem s¹ trzy, dodatkowe dwa tj. komfortowy i komfortowy-eco pojawiaj¹ siê w momencie, kiedy domówimy adaptacyjne zawieszenie osi tylnej.

Odmiany podstawowe z ty³u maj¹ zamontowan¹ belkê skrêtn¹, producent deklaruje, ¿e nie wp³ywa to negatywnie na w³aœciwoœci jezdne. Pozostaje mieæ nadziejê, ¿e tak jest, poniewa¿ od debiutu, model ten uchodzi za wzór w kwestii prowadzenia.
Focus testowy wyposa¿ony by³ w bardziej zaawansowane zawieszenie i z czystym sumieniem po raz kolejny stwierdzam, ¿e to klasowa czo³ówka. Prowadzi siê genialnie, uk³ad kierowniczy jest bardzo precyzyjny, a komfort podró¿y stoi na wysokim poziomie.

Pod mask¹ zamontowany by³ 1,5-litrowy silnik EcoBoost o mocy 150 KM. Brzmi ca³kiem dobrze mimo trzech cylindrów, by³em mi³o zaskoczony charakterystyk¹ pracy, a tak¿e elastycznoœci¹. Jedynie przy niskich obrotach wykazuje delikatn¹ niechêæ do wspó³pracy. Martwi³o nieco spalanie, nie uda³o mi siê zejœæ do wyniku poni¿ej 7,5l/100 km. Mia³em okazjê prowadziæ egzemplarz z silnikiem 1.0 l i myœlê, ¿e wybieraj¹c nowego Focusa warto zastanowiæ siê w³aœnie nad tak¹ jednostk¹. Silnik ten niejednokrotnie by³ nagradzany, i dodatkowo eksploatacja w samochodach flotowych wykaza³a, ¿e jest ¿ywotny.

Mocniejsze silniki, mog¹ byæ wyposa¿one w skrzyniê automatyczn¹ o oœmiu prze³o¿eniach. Przek³adnia ta nieco podwy¿sza spalanie, co poniek¹d t³umaczy osi¹gniêty wynik z pêtli testowej. Biegi zmieniane s¹ ca³kiem sprawnie, choæ nie tak szybko jak w skrzyniach np. DSG.

Aby staæ siê w³aœcicielem opisywanego Forda, trzeba przygotowaæ co najmniej 73 tyœ. z³. brutto. Do wyboru mamy sporo poziomów wyposa¿enia tj. Trend, Trend Edition, Trend Edition Business, Titanium, Titanium Business, ST-Line, ST-Line Business oraz Vignale. Mo¿na zamawiaæ hatchbacka lub kombi, dodatkowo pojawi³a siê nowoœæ w ofercie, czyli wielozadaniowy Focus Active. Niebawem w cenniku najdzie siê równie¿ emocjonuj¹ca wersja ST, a tak¿e RS.

Pozostaje odpowiedŸ na zadane pytanie, czy nowy Ford Focus spe³ni rynkowe wymagania? Moim zdaniem tak. Auto bez w¹tpienia bêdzie kontynuowa³o rynkowy sukces, dodatkowo ma szansê pozyskaæ nowych klientów, poniewa¿ to bardzo udany i dopracowany produkt.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

Ford 17.05.2019

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>