Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Nissan LEAF II energicznie napdzana sprzeda

Nissan Leaf to najpopularniejszy samochd elektryczny w Europie. Pierwsza generacja produkowana bya od 2010 roku, w Polsce auto pojawio si w 2013 roku i zyskao sympati wielu uytkownikw. Nowy Leaf zaprezentowany zosta w 2017 roku, ma interesujcy design, efektywniejszy zesp napdowy i systemy automatyzujce jazd. Czy ma szans na kolejny sukces?

Wygld przedniej czci auta to obecny kierunek stylistyczny marki, ty zosta zaprojektowany nieco mielej aby podkreli indywidualny charakter modelu. Leaf II to reprezentant segmentu C. Wntrze jest bardzo przestronne, zarwno kierowca, jak i pasaerowie nie bd narzeka na brak miejsca, podrujc nawet w komplecie. Fotele przednie w testowanym egzemplarzu byy bardzo wygodne i wykoczone skr, jednake mogyby by lepiej wyprofilowane. Sabym punktem miejsca pracy kierowcy jest tylko pionowa regulacja pooenia kierownicy i nieregulowany podokietnik. Nissan popracowa nad ergonomi kokpitu, za co nale si sowa uznania. Dla niektrych uytkownikw minusem bdzie widoczno, supki A i C s do masywne i zasaniaj nieco otoczenie wok pojazdu. Sytuacj ratuje kamera 360 stopni z funkcj widoku niejako z gry. System multimedialny zapewnia czno ze smartfonami za pomoc Android Auto lub Apple CarPlay, a na ekranie komputera pokadowego znajdziemy szereg informacji dot. m.in. stylu jazdy, przebytego dystansu, zasigu czy te redniego zuycia energii.

Baganik ma pojemno od 385 do 435 litrw zalenie od wybranego wyposaenia. Nowa generacja Leafa otrzymaa akumulatory o pojemnoci 40kWh i mocniejszy silnik wzgldem poprzednika. Bazowa moc to 150KM, a moment obrotowy 320 Nm, ktry dostpny jest od samego startu. Wedug testowych pomiarw Nissan przyspiesza do 100 km/h w ok. 8s. Zasig (w cyklu mieszanym) wynis 310 km, a rednie zuycie energii to 11,1 kWh/100 km.

Jazda Leafem jest niezwykle prosta i przyjemna, po prostu wciskamy peda przyspieszenia i w ciszy podrujemy. Ciekawostk jest opcja e-Pedal, kiedy jest wczona i odpucimy peda gazu, Leaf aktywuje maksymalny tryb rekuperacji i auto zwalnia, a do cakowitego zatrzymania. eby dobrze wykorzysta t funkcjonalno, naley wypracowa odpowiedni technik jazdy, opierajc si na przewidywaniu i reagowaniu z odpowiednim wyprzedzeniem.

Samochd w zakrtach prowadzi si bardzo pewnie i precyzyjnie, naley jednak pamita, e seryjnie mamy zamontowane opony o niskich oporach toczenia, co moe mie wpyw na przyczepno. Nierwnoci wybierane s sprawnie, poziom resorowania jest bardzo wysoki, a do podrujcych nie docieraj niepokojce dwiki, czy te skrzypienie. Dodatkowo ukad kierowniczy pracuje odpowiednio lekko, co uatwia manewrowanie w miecie.

Do dyspozycji mamy dwa zcza adowania: standardowe Type 2 oraz gniazdo szybkiego adowania prdem staym tj. CHAdeMO 50 kW. Producent deklaruje, e auto mona naadowa do 80% w mniej ni 60 minut, ograniczeniem mog by moliwoci danej stacji. Postanowiem sprawdzi to zapewnienie przy uyciu sieci adowarek firmy GreenWay, i musz powiedzie, e operacja przebiega cakiem sprawnie. Od ok. 15% do 80% Nissan naadowa si w 45 min, co mona uzna za bardzo dobry wynik. Auto mona zaparkowa w centrum handlowym na wyznaczonym miejscu, podczy do platformy, dedykowan kart aktywowa proces i uda si na zakupy. Po powrocie nasz pojazd bdzie ju gotowy do drogi. Szybko, atwo, a przy tym ekologicznie. adowanie prdem zmiennym (zcze Type 2) trwa okoo 8 godzin (wbudowana adowarka ma moc 6,6 kW), a z domowego gniazdka, potrwa ok. 20 godzin.

Prdko maksymalna zostaa ograniczona do 150 km/h, co pozwala na sprawne poruszanie si np. autostrad, czy te drog ekspresow. Naley jednak pamita, e przy wikszych prdkociach zasig ulega sporemu skrceniu. W trasie optymalny przedzia prdkoci to 110 120 km/h, wtedy przejedziemy okoo 200 km midzy kolejnymi adowniami (zalenie oczywicie od pogody).

Na zakup nowego Nissana Leafa trzeba przygotowa co najmniej 157 700 z brutto. Za t kwot otrzymujemy (w standardzie) szereg systemw bezpieczestwa biernego i czynnego, a take automatyczn klimatyzacj, nawigacj Nissan Connect Services wraz z kamer cofania, inteligentny tempomat i opisany tryb e-Pedal. Klient do wyboru ma rwnie trzy dodatkowe poziomy wyposaenia tj. N-Connecta, Tekna oraz E+ Tekna. W topowej opcji auto ma wikszy zasig, wysz prdko maksymaln i efektywniejsze przyspieszenie, a take ulepszony system szybkiego adowania.

Pozostaje odpowied na zadane pytanie. Wedug mnie Leaf II ma spor szans na kontynuacj rynkowego sukcesu, moda na samochody bezemisyjne trwa i nie zapowiada si, e bdzie inaczej. Nad kwesti ceny auta nie warto si rozwodzi, kto kto decyduje si na elektryka jest wiadom tego co wybiera i ile to dzi kosztuje, a nisze koszty eksploatacji rekompensuj nieco koszt zakupu.

Tekst i zdjcia: Mariusz Zbyszyski

09.08.2019

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>