Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Odœwie¿enie mocnego kombi: Nowe Audi RS 4 Avant

Audi Sport GmbH dopracowa³o teraz wiele szczegó³ów wprowadzonego na rynek we wrzeœniu 2017 r. Audi RS 4 Avant (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km: 9,2; ³¹czna emisja CO2 w g/km: 208). Na nowo zaprojektowany przód pojazdu oraz jego sportowe wnêtrze z nowym systemem operacyjnym MMI touch, podkreœlaj¹ sportowe aspiracje modelu mog¹cego poszczyciæ siê legendarnymi poprzednikami. Wysokoobrotowy silnik V6 biturbo o mocy wyjœciowej 331 kW (450 KM), w szerokim zakresie obrotów od 1900 do 5000, przekazuje na wa³ korbowy imponuj¹ce 600 Nm momentu obrotowego. Nowe Audi RS 4 Avant debiutuje w dniach od 4 do 6 paŸdziernika, podczas fina³u sezonu DTM na torze Hockenheimring w Niemczech. Zamówienia na ten samochód w Europie sk³adaæ bêdzie mo¿na ju¿ w tym miesi¹cu, a pierwsze egzemplarze trafi¹ do europejskiej sieci dealerskiej czterech pierœcieni w grudniu 2019 r.


„Po³¹czenie bezsprzecznie sportowego ducha pojazdu z walorami u¿ytecznoœci na co dzieñ mo¿e niektórym wydawaæ siê niekonwencjonalnym pomys³em, ale dla nas RS 4 Avant jest jedn¹ z najlepszych koncepcji w naszej 25-letniej historii" - mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarz¹dzaj¹cy Audi Sport GmbH. "Jako nasz d³ugoletni bestseller, Audi RS 4 Avant znacz¹co przyczynia siê do sukcesu Audi Sport GmbH".

Muskularny: stylistyka zewnêtrzna

Przód nowego RS 4 Avant zosta³ gruntownie przeprojektowany i znacznie ró¿ni siê teraz od przodu bazowego Audi A4 Avant. Os³ona ch³odnicy Singleframe jest szersza i bardziej p³aska. Podobnie jak w wiêkszych modelach typu RS: RS 6 Avant (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km: 11,6 – 11,4; ³¹czna emisja CO2 w g/km: 265 – 261) oraz w RS 7 Sportback (³¹czne zu¿ycie paliwa w l/100 km: 11,7 – 11,5; ³¹czna emisja CO2 w g/km: 268 – 283), Singleframe w RS 4 Avant ma kratownicê o strukturze trójwymiarowego plastra miodu. Kratownica, tak jak w innych modelach typu RS, b³yszczy g³êbok¹ czerni¹. By nadaæ jej czystego wygl¹du, pozbawiono j¹ ramy. Grill opatrzony emblematem RS 4 osadzono bezpoœrednio w zderzaku, a po jego bokach dodano du¿e wloty powietrza z pionowym podzia³em.
Kszta³t diodowych reflektorów przednich RS 4 Avant równie¿ zosta³ przeprojektowany. Opcjonalne reflektory matrycowe (Matrix LED) z przyciemnianymi szk³ami dope³niaj¹ odœwie¿onego wizerunku wysokowydajnego Avanta i odró¿niaj¹ go od innych cz³onków rodziny A4. Nadkola z zamontowanymi na nich blisterami quattro s¹ w porównaniu z Audi A4 Avant o 30 mm szersze zarówno w przodzie, jak i z ty³u pojazdu. B³yszcz¹ce czerni¹ elementy stylistyczne umieszczone obok reflektorów, podkreœlaj¹ efekt szerokoœci samochodu.
Pakiety stylistyczne „gloss black – b³yszcz¹ca czerñ”, „matt aluminium – matowe aluminium” i „carbon – karbon”, dodaj¹ indywidualnych akcentów nak³adkom na progi, obudowom lusterek zewnêtrznych oraz zderzakom. Na ¿yczenie, w ramach pakietów stylistycznych „gloss black” i „carbon”, zamówiæ mo¿na czarne pierœcienie w logo Audi i czarne logo RS. Dla uzyskania efektu „niedopracowania”, mo¿na te¿ zupe³nie zrezygnowaæ ze znaków RS. Relingi dachowe standardowo s¹ matowo czarne. Specyficzny dla samochodów typu RS spojler na tylnej krawêdzi dachu, wk³adka dyfuzora oraz chromowane koñcówki uk³adu wydechowego RS, nadaj¹ autu wyrazistego wykoñczenia. Opcjonalny uk³ad wydechowy RS sport z czarnymi koñcówkami rur wydechowych wytwarza niepowtarzalny, sportowy dŸwiêk. Kierowca sam, za poœrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select decyduje, czy chce uzyskaæ dŸwiêk sportowy, czy bardziej stonowany.

Pe³na moc przyczepnoœci: napêd

Silnik 2.9 TFSI V6 biturbo zosta³ stworzony przez Audi Sport GmbH na bazie legendarnego 2.7 V6, który napêdza³ pierwsze RS 4 Avant z roku 1999. Wtedy V6 biturbo mia³o moc wyjœciow¹ 279 kW (380 KM). Nowe RS 4 Avant ma moc 331 kW (450 KM), co oznacza, ¿e z jednego litra pojemnoœci skokowej otrzymujemy tu 155,5 KM. Pozwala to RS 4 Avant rozpêdziæ siê od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy. Masa silnika TFSI to 182 kilogramy – o 31 kilogramów mniej ni¿ w silniku V8 montowanym w modelu poprzednim z roku 2012. Oznacza to równie¿ mniejsz¹ masê pojazdu brutto oraz lepszy rozk³ad obci¹¿enia osi – to dwa warunki wstêpne imponuj¹cej wydajnoœci. Jednostka V6 biturbo osi¹ga imponuj¹cy moment obrotowy 600 Nm, przekazywany na wa³ korbowy przy prêdkoœci obrotowej silnika od 1900 do 5000 obr./min. Prêdkoœæ maksymaln¹ ograniczono do 250 km/h, ale dziêki pakietowi dynamicznemu RS mo¿na to ograniczenie podnieœæ do 280 km/h.
Ka¿da z dwóch turbosprê¿arek silnika 2.9 TFSI przypisana jest do konkretnego rzêdu cylindrów, a razem wytwarzaj¹ ciœnienie do³adowania rzêdu 1,5 bara. Tak jak we wszystkich silnikach V6 i V8 budowanych przez Audi, turbosprê¿arki instalowane s¹ pomiêdzy u³o¿onymi pod k¹tem 90 stopni w uk³adzie „V” rzêdami cylindrów. Tym samym strona wydechowa g³owic cylindrów znajduje siê po wewnêtrznej stronie silnika, a strona ss¹ca po jego stronie zewnêtrznej. Taki uk³ad pozwala na kompaktow¹ konstrukcjê i umo¿liwia krótkie drogi przep³ywu gazów przy minimalnych stratach, co pozwala jednostce 2.9 TFSI reagowaæ szczególnie spontanicznie na ruch peda³u gazu.
Jednostka V6 zachwyca nie tylko doskona³ymi osi¹gami, ale równie¿ wysok¹ wydajnoœci¹. Wg pomiarów nowego cyklu WLTP zu¿ywa tylko 9,2 litra benzyny na 100 km, co odpowiada emisji 208 gram dwutlenku wêgla na kilometr.
W porównaniu z modelem poprzednim, spalanie jest mniejsze o 17 procent. Decyduj¹cym o tym czynnikiem jest opracowany przez Audi proces spalania, znany pod nazw¹ metody cyklu B. Metoda ta zosta³a opracowana specjalnie z myœl¹
o obci¹¿eniach czêœciowych, które s¹ dominuj¹cym trybem pracy silnika w jego normalnym u¿ytkowaniu. W przypadku wy¿szych obci¹¿eñ i wy¿szych prêdkoœci obrotowych, dwustopniowy system zmiennych faz rozrz¹du Audi Valvelift System (AVS) zamyka zawory ss¹ce z opóŸnieniem, zwiêkszaj¹c tym samym czas otwarcia do 200 stopni obrotu wa³u korbowego. Jednoczeœnie skok zaworu zwiêksza siê z 6 do 10 milimetrów. W ten sposób ³adowanie cylindra odpowiednio siê zwiêksza - obroty silnika wzrastaj¹ i zapewniaj¹ du¿¹ moc wyjœciow¹.
Moc jednostki 2.9 TFSI za poœrednictwem sportowej, oœmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic przep³ywa do sta³ego napêdu na cztery ko³a quattro. Podczas regularnej jazdy system dostarcza wiêcej mocy do kó³ osi tylnej. Jego czysto mechaniczny centralny mechanizm ró¿nicowy na oœ tyln¹ kieruje 60 procent momentu obrotowego, a na oœ przedni¹ 40 procent. Kiedy na jednej z osi dochodzi do niepo¿¹danego poœlizgu, wiêkszoœæ mocy silnika kierowana jest b³yskawicznie i automatycznie na drug¹ oœ – maksymalnie 70 procent mocy na oœ przedni¹ i nawet 85 procent na oœ tyln¹. Wysokie wartoœci blokowania umo¿liwiaj¹ wyraŸne zdefiniowanie rozk³adu momentu obrotowego i bardzo precyzyjn¹ interakcjê z systemem ESC oraz z selektywnym rozk³adem momentów napêdowych miêdzy ko³ami.
Selektywny rozk³ad momentów napêdowych miêdzy ko³ami dzia³a na wszelkich typach nawierzchni. Podczas jazdy ze sportowym zaciêciem, za pomoc¹ elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC przyhamowuje delikatnie ko³a znajduj¹ce siê po wewnêtrznej stronie zakrêtu, przekazuj¹c jednoczeœnie wiêkszoœæ momentu obrotowego na bardziej obci¹¿one ko³a bêd¹ce po jego stronie zewnêtrznej. Ró¿nica si³ dos³ownie wciska samochód w zakrêt, pozwalaj¹c mu precyzyjnie pod¹¿aæ za k¹tem skrêtu kierownicy. Wynik: precyzyjne, zwrotne i neutralne prowadzenie pojazdu. Opcjonalny, sportowy mechanizm ró¿nicowy quattro o specyficznym dla modeli typu RS zestrojeniu, zapewnia jeszcze bardziej dynamiczn¹ reakcjê podczas przyspieszania w zakrêtach. Rozdziela moment obrotowy pomiêdzy tylne ko³a w sposób aktywny i ukierunkowany, poprawiaj¹c tym samym przyczepnoœæ, stabilnoœæ i dynamikê. Podczas skrêcania lub przyspieszania w zakrêcie, moment obrotowy jest w przewa¿aj¹cej mierze kierowany w kierunku tylnego ko³a na zewn¹trz zakrêtu - samochód jest dos³ownie wciœniêty w zakrêt, eliminuj¹c nawet najmniejsze przejawy podsterownoœci. W przypadku nadsterownoœci, sportowy mechanizm ró¿nicowy stabilizuje pojazd, kieruj¹c moment obrotowy na ko³o po wewnêtrznej stronie ³uku.

Sportowo zestrojone: zawieszenie

Osiowa koncepcja zawieszenia Audi RS 4 Avant z piêcioma wahaczami zarówno z przodu, jak i z ty³u, pozwala na optymaln¹ absorpcjê si³ wzd³u¿nych i poprzecznych. Wyposa¿one standardowo w zawieszenie RS sport Audi RS 4 Avant, jest o siedem milimetrów ni¿sze ni¿ model bazowy S4 z zawieszeniem sportowym.
Dostêpne na ¿yczenie zawieszenie RS sport plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control DRC, poprawia jakoœæ prowadzenia i pozwala pojazdowi jeszcze lepiej trzymaæ siê drogi. Jednorurowe amortyzatory maj¹ zmienn¹ charakterystykê, któr¹ kierowca mo¿e ustawiæ w trzech stopniach. Przewody olejowe oraz zawór centralny ³¹cz¹ po dwa amortyzatory rozmieszczone naprzeciwlegle po przek¹tnej. Podczas szybkiego pokonywania zakrêtów, zawory reguluj¹ przep³yw oleju w amortyzatorze osadzonego dodatkowo na sprê¿ynie ko³a przedniego tocz¹cego siê po zewnêtrznym ³uku. Technika ta wzmacnia amortyzacjê ko³a i redukuje wszelkie wychylenia pojazdu na boki i tzw. nurkowanie. Koncepcja ta poprawia wydajnoœæ i daje wyraŸnie wyczuwalne ró¿nice podczas jazdy w poszczególnych trybach (comfort, auto, dynamic) systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Proporcjonalne zawory s¹ elektrycznie uruchamiane tylko wtedy, gdy maj¹ spowolniæ przep³yw oleju w t³okach – czyli wtedy, gdy po¿¹dana jest odpowiednia sprê¿ystoœæ zawieszenia.
Nowa generacja amortyzatorów ze zintegrowanym zaworem jest bardziej kompaktowa i l¿ejsza. Ponadto umo¿liwia uzyskanie jeszcze szerszej gamy si³ t³umienia – od trybu komfortowego, a¿ do dynamicznego – a tak¿e dok³adniejsz¹ regulacjê zawieszenia dla du¿ych si³ t³umienia, które wystêpuj¹ zw³aszcza podczas pokonywania zakrêtów z du¿¹ prêdkoœci¹. Rezultat: zawieszenie RS sport z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC) w trybie „comfort” zapewnia bardzo du¿¹ wygodê jazdy, a w trybie „dynamic” utwardza zawieszenie. Prowadzenie wtedy jest bardzo precyzyjne, nawet podczas pokonywania zakrêtów z du¿¹ prêdkoœci¹.
Skonstruowany z myœl¹ o samochodach typu RS dynamiczny uk³ad kierowniczy, dostêpny jest jako alternatywa dla standardowego, elektromechanicznego wspomagania kierownicy. Dynamiczny uk³ad kierowniczy, w zale¿noœci od prêdkoœci jazdy, od k¹ta skrêtu kierownicy i od wybranego trybu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, zmienia prze³o¿enie kierownicy nawet o 100 procent. Przy niskich prêdkoœciach – np. w ruchu miejskim i podczas manewrowania – dynamiczny uk³ad kierowniczy dzia³a bardzo bezpoœrednio. Dwa obroty kierownic¹ wystarczaj¹ na pe³en zakres skrêtu. Wspomaganie kierownicy jest wtedy efektywne, a manewry zwi¹zane z parkowaniem proste. Na zwyk³ej drodze poza terenem zabudowanym bezpoœrednie dzia³anie i wspomaganie s¹ stopniowo coraz mniejsze. Przy du¿ej prêdkoœci na autostradzie, poœrednie prze³o¿enie i ma³a si³a wsparcia niweluj¹ niespokojne ruchy kierownicy, pomagaj¹c w ten sposób utrzymaæ prosty tor jazdy. Dynamiczny uk³ad kierowniczy œciœle wspó³pracuje z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC i w ten sposób zapewnia bezpieczeñstwo, a jednoczeœnie daje radoœæ sportowego prowadzenia auta. W razie potrzeby, system kontruje – jego delikatne, zazwyczaj niezauwa¿ane przez kierowcê ingerencje, zmieniaj¹c obci¹¿enia redukuj¹ zarówno podsterownoœæ, jak i nadsterownoœæ. Podczas hamowania na nawierzchniach o s³abej przyczepnoœci, system wspomaga kierowcê aplikuj¹c zdefiniowane, stabilizuj¹ce ingerencje w pracê uk³adu kierowniczego. Na takie interwencje dynamiczny uk³ad kierowniczy potrzebuje mniej czasu ni¿ uk³ad hamulcowy dla wytworzenia odpowiedniego ciœnienia hamowania. W wielu sytuacjach dynamiczny uk³ad kierowniczy za³atwia wiêksz¹ czêœæ zadania. Przyhamowanie staje siê wtedy zbêdne, albo s³u¿y tylko do ³agodnej redukcji prêdkoœci. Przewaga w bezpieczeñstwie i sportowej charakterystyce jazdy jest zauwa¿alna najbardziej przy du¿ych prêdkoœciach lub podczas jazdy w trudnych warunkach, np. w deszczu czy œniegu.
Za pomoc¹ dostêpnego w standardzie systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca mo¿e tworzyæ na w³asne potrzeby osobiste doœwiadczenia z jazdy. W systemie dostêpnych jest piêæ trybów/profili: comfort, auto, dynamic oraz dwa tryby charakterystyczne dla samochodów typu RS, w pe³ni konfigurowalne RS1 i RS2. Za pomoc¹ systemu Audi drive select wp³yn¹æ mo¿na na zarz¹dzanie prac¹ silnika i skrzyni biegów, wspomagania kierownicy, zawieszenia, dynamicznego uk³adu kierowniczego, mechanizmu ró¿nicowego quattro sport, brzmienia silnika oraz na charakterystykê automatycznej klimatyzacji. Konfigurowalny tryb RS2 wp³ywa z kolei na pracê systemu elektronicznej stabilizacji jazdy ESC.
Nowy RS 4 Avant fabrycznie wyposa¿ony jest w 19-calowe, kute z aluminium felgi w rozmiarze 265/35. Na ¿yczenie dostêpne s¹ równie¿ felgi 20-calowe w ró¿nych stylistykach, m.in. w pe³ni frezowane felgi piêcioramiennne w ca³oœci malowane w matowym br¹zie. Dla nich przeznaczono opony w rozmiarze 275/30. Mocne stalowe hamulce RS z perforowanymi tarczami kompozytowymi zapewniaj¹ pewne hamowanie. Maj¹ one œrednicê 375 mm na przedniej osi i 330 mm na tylnej osi. Szeœciot³oczkowe zaciski hamulcowe z logo RS s¹ malowane na czarno lub opcjonalnie na czerwono. Na ¿yczenie, na przedniej osi dzia³aj¹ szczególnie odporne na tzw. fading hamulce ceramiczne RS. Ich zaciski s¹ dostêpne w kolorach czerwonym, szarym i niebieskim. Perforowane tarcze maj¹ tu œrednicê 400 mm.

Po³¹czony z sieci¹ kokpit: wnêtrze

Wnêtrze Audi RS 4 Avant utrzymane jest w ca³oœci w czerni. W konturach drzwi
i w krawêdziach konsoli œrodkowej znajduj¹ siê diodowe pasma œwietlne, których kolor œwiat³a w ramach opcjonalnego pakietu oœwietlenia nastrojowego Ambiente zmieniaæ mo¿na w a¿ 30 odcieniach. Pozioma orientacja deski rozdzielczej daje poczucie przestrzeni wnêtrza. Kierowca i pasa¿er przedniego siedzenia witani s¹ podœwietlan¹ listw¹ progow¹ z umieszczonym na niej logiem RS 4. Dostêpny na ¿yczenie pakiet stylistyczny RS dodaje wnêtrzu nieco kolorów. Ponadto w jego ramach na konsoli œrodkowej, na pod³okietnikach, na pasach bezpieczeñstwa i na dywanikach pojawia siê logo RS. Kierownica, dŸwignia zmiany biegów oraz podparcia kolan pokryte s¹ Alcantar¹ z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami. Poszerzony pakiet stylistyczny RS oprócz czerwieni oferuje równie¿ pewne akcenty stylistyczne utrzymane w szaroœci.
Ekran systemu MMI touch o przek¹tnej 10,1 cala jest centralnym elementem obs³ugi nowego systemu operacyjnego. Umieszczono go w centrum tablicy rozdzielczej i delikatnie zwrócono w stronê kierowcy. Na powitanie kierowcy zajmuj¹cego miejsce w samochodzie, dotykowy ekran wysokiej rozdzielczoœci wyœwietla animacjê graficzn¹ RS 4 Avant. Ekran MMI touch, który przej¹³ wszystkie zadania poprzednio montowanego w tym modelu przycisku obrotowego na konsoli œrodkowej, daje akustyczny sygna³ zwrotny. Kierowca mo¿e na nim wywo³aæ monitor RS, daj¹cy podgl¹d temperatury poszczególnych uk³adów i podzespo³ów pojazdu, maksymalnych si³ przeci¹¿enia, czy informacji o temperaturze i ciœnieniu opon. Z kolei widok RS wyœwietlaj¹cy siê w wirtualnym kokpicie Audi virtual cockpit dostarcza informacji na temat ciœnienia w oponach, momentu obrotowego, mocy wyjœciowej, temperatury oleju w silniku, czasów okr¹¿eñ, pomiarów przyspieszenia i si³ przeci¹¿enia. Wyœwietlacz kontrolny zmiany biegów podpowiada kierowcy koniecznoœæ zmiany biegu gdy osi¹gniêty zostanie górny limit obrotów silnika. Opcjonalny wyœwietlacz danych na szybie head-up display pokazuje równie¿ niektóre informacje specyficzne dla modeli typu RS, jak np. podpowiedŸ o koniecznoœci zmiany biegu.
Dziêki precyzyjnej hierarchii, struktura nowego systemu operacyjnego dostosowana jest do oczekiwañ u¿ytkowników i jest ³atwa w obs³udze. Funkcja obs³ugi jêzykiem naturalnym rozumie wiele fraz z jêzyka potocznego i szybko przekszta³ca je w polecenia. Nawigacja nowego RS 4 Avant jest teraz bardziej uniwersalna i przyjazna dla u¿ytkownika. Gama us³ug Audi connect i Audi connect plus zawiera m.in. us³ugi Car-to-X korzystaj¹ce z funkcji rozproszonej inteligencji floty Audi.
Kierowca mo¿e w³¹czyæ tryb RS1 lub RS2 systemu Audi drive select za pomoc¹ nowego przycisku „RS MODE” na sp³aszczonej u do³u, pokrytej skór¹ sportowej kierownicy wielofunkcyjnej RS. Równie¿ nowe, alumniowe manetki zmiany biegów s¹ znacznie wiêksze ni¿ w modelu poprzednim. Znaki RS – poza kierownic¹ i listwami na progach – nosz¹ równie¿ sportowe fotele RS z opcjonalnym przeszyciem w kszta³cie plastra miodu oraz obszycie dŸwigni zmiany biegów.

Wszechstronne wyposa¿enie

Audi RS 4 Avant zapewnia takie same mo¿liwoœci codziennej u¿ytecznoœci jak model bazowy – A4 Avant. Przedzia³ baga¿owy ma pojemnoœæ 495 litrów. Gdy zostan¹ z³o¿one oparcia tylnych siedzeñ i przestrzeñ baga¿nika zostanie wype³niona po sufit, pojemnoœæ wzrasta do 1495 litrów. Standardowo pokrywa baga¿nika i wewnêtrzna roleta uruchamiane s¹ elektrycznie. Opcjonalnie dostêpna jest mo¿liwoœæ otwierania i zamykania baga¿nika przez bezdotykowe czujniki. Na ¿¹danie Audi montuje równie¿ hak holowniczy, wysuwany elektrycznie po przyciœniêciu odpowiedniego przycisku.
Audi RS 4 Avant wspomaga osobê prowadz¹c¹ auto w wielu sytuacjach drogowych. Dostêpnych jest w nim ponad 30 ró¿nych systemów wsparcia kierowcy. Opcjonalne systemy pogrupowane s¹ w dwa pakiety: „tour” i „city”. Wœród nich znajduj¹ siê m.in. adaptacyjny tempomat z funkcj¹ stop & go kontroluj¹cy automatycznie dystans od samochodu znajduj¹cego siê przed nami, asystent skrzy¿owañ, ostrze¿enie przy zmianie pasa czy ostrze¿enie przez wysokim krawê¿nikiem.
Paleta barw lakieru nowego Audi RS 4 Avant sk³ada siê z oœmiu kolorów, w tym nowego koloru niebieskiego Turbo i nowego koloru metalicznego czerwony Tango. Program Audi exclusive oferuje dodatkowo kolejne, spersonalizowane kolory lakierów, np. niebieski Nogaro z efektem per³owym. Ten w³aœnie lakier by³ charakterystyczny dla legendarnego poprzednika wszystkich obecnych modeli typu RS - RS 2 Avant z roku 1994.

Historia legendy

Audi RS 4 Avant, jak ¿aden inny samochód, jest doskona³ym po³¹czeniem najwy¿szych osi¹gów i mo¿liwoœci codziennego u¿ytkowania. Jego korzenie siêgaj¹ roku 1994, kiedy to na drogach pojawi³ siê jego legendarny przodek – Audi RS 2 Avant.

1994 – Audi RS 2 Avant: mocny trendsetter

W roku 1994 cztery pierœcienie wyznaczy³y modelem RS 2 Avant zupe³nie now¹ œcie¿kê. Samochód ten by³ pierwszym na œwiecie autem o naprawdê sportowych osi¹gach, które jednoczeœnie by³o pojazdem piêcioosobowym z du¿ym przedzia³em baga¿owym. W ukszta³towaniu nowego stylu samochodów pomog³y z pewnoœci¹ charakterystyczny wygl¹d zewnêtrzny i niepowtarzalne, dwukolorowe wnêtrze z fotelami pokrytymi niebiesk¹ Alcantar¹. Piêciocylindrowy, turbodo³adowany silnik z pojemnoœci 2.2 litra uzyskiwa³ 232 kW (315 KM) mocy. Od 0 do 100 km/h Audi RS 2 Avant przyspiesza³o w 5,4 sekundy. Prêdkoœæ maksymalna tego auta to 262 km/h. Partnerem Audi w projektowaniu, a nastêpnie w produkcji RS 2 Avant by³o Porsche AG. Firma ta dostarcza³a równie¿ hamulce i ca³¹ gamê felg.

1999 – kompaktowa pojemnoœæ i najwy¿sze osi¹gi

W roku 1999, jako partner wspó³tworz¹cy pierwsze Audi RS 4 Avant pojawia siê spó³ka Cosworth Technology Ltd, krótko wczeœniej w³¹czona w struktury koncernu. Wspólnie z quattro GmbH, ta angielska firma stworzy³a jeszcze mocniejszy i o jeszcze wy¿szym momencie obrotowym silnik 2.7 V6 biturbo 279 kW (380 KM). Kana³y ss¹cy i wydechowy zosta³y tu przebudowane w celu zwiêkszenia wydajnoœci. Zwiêkszono przekroje kana³ów oraz rozmiary turbosprê¿arek. Zamontowano te¿ wiêksze intercoolery, zoptymalizowane pod wzglêdem utraty ciœnienia. RS 4 Avant zosta³o zatem skonstruowane z myœl¹ o czysto sportowych doznaniach, nie rezygnuj¹c przy tym z u¿ytecznoœci na co dzieñ. Na samochód by³ tak du¿y popyt, ¿e koncern z Ingolstadt podwoi³ pierwotnie planowan¹ iloœæ produkowanych aut.

2005 – Audi RS 4: dynamika w trzech wariantach

Druga generacja RS 4 pojawi³a siê w roku 2005. Najpierw na rynek wesz³a limuzyna, póŸniej Avant, a na koniec równie¿ model w wersji kabriolet. Jeœli chodzi o napêd, samochód ten wyposa¿ony zosta³ w nowy, wysokoobrotowy silnik V8 o pojemnoœci 4,2 litra. Jednostka z bezpoœrednim wtryskiem rozwija³a 309 kW (420 KM) mocy. By³ to pierwszy przypadek, w którym cztery pierœcienie zastosowa³y po³¹czenie bezpoœredniego wtrysku benzyny z koncepcj¹ silnika wysokoobrotowego. Wczeœniej rozwi¹zanie to zarezerwowane by³o tylko dla sportów motorowych. Dziêki niemu, w samochodzie tym mo¿na by³o uzyskaæ nawet 8250 obr./min. Wœród innych innowacyjnych rozwi¹zañ technicznych znaleŸæ tu mo¿na ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacnianie w³óknem wêglowym oraz napêd na cztery ko³a quattro z asymetryczn¹, dynamiczn¹ dystrybucj¹ momentu obrotowego w stosunku 40 procent na ko³a przednie, 60 procent na ko³a tylne. W owych czasach by³a to absolutna nowoœæ.

2012 – Audi RS 4 Avant: dynamiczny pojazd wielozadaniowy

W lutym roku 2012, podczas Wystawy Motoryzacyjnej w Genewie, quattro GmbH zaprezentowa³o trzeci¹ generacjê RS 4, tym razem oferowanego wy³¹cznie w wersji Avant. Podobnie jak jego poprzednik, samochód ten wyposa¿ony by³ w wysokoobrotowy silnik V8 o pojemnoœci 4,2 litra i o mocy 331 kW (450 KM).

Audi 02-10-2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>