Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Ambition

W ci¹gu dziesiêciu pierwszych miesiêcy 2010 roku, sprzeda¿ samochodów SUV wzros³a o 30% w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Wed³ug Instytutu Badañ Rynku Motoryzacyjnego Samar segment ten jest najszybciej rozwijaj¹cym siê sektorem rynku motoryzacyjnego. Utrzymuj¹cy siê od kilku lat dynamiczny wzrost sprzeda¿y SUVów motywuje producentów do ci¹g³ego poszerzania oferty tego typu pojazdów.

Skoda opiera³a siê tym trendom przez wiele lat. Uterenowione modele Scout nie mog³y jendak w pe³ni konkurowaæ z SUVami. Entuzjaœci samochodów producenta z Mlada Boleslav jeszcze dwa lata temu musieli zadowoliæ siê Fabi¹, Roomsterem lub Octavi¹ wyposa¿onymi w kilka elementów, które u³atwia³y poruszanie siê w trudnym terenie. Czeski producent nie móg³ sobie pozwoliæ na dalsze utrzymywanie tej luki dlatego w 2005 roku na genewskim salonie przedstawi³ koncept pierwszego SUVa w historii marki – Yeti. Po entuzjastycznym przyjêciu po czterech latach Skoda zaprezentowa³a model produkcyjny.

PóŸne wejœcie do mocno obsadzonego ju¿ segmentu samochodów sportowo - u¿ytkowych wymusi³o na producencie zaproponowanie klientom modelu, który wyró¿ni siê poœród ju¿ oferowanych konkurentów. Dzisiaj po dwóch latach obecnoœci na polskim rynku mo¿na stwierdziæ, ¿e by³ d³ugo oczekiwanym, brakuj¹cym ogniwem w ofercie czeskiego producenta.

Wygl¹d zewnêtrzny

Bazuj¹cy na p³ycie pod³ogowej Octavii model produkowany jest w czeskich Kvasinach. Przy tym samym rozstawie osi, Yeti jest od niej o 35 cm krótszy i o 23 cm wy¿szy. Charakterystyczny dla Skody przedni chromowany wlot powietrza usytuowany zosta³ pomiêdzy czterema reflektorami. Znajduj¹ce siê wy¿ej, wiêksze lampy zachodz¹ce na boki nadwozia wspó³graj¹ z okr¹g³ymi kloszami, poni¿ej których ukryto œwiat³a dzienne oraz przeciwmgielne z funkcj¹ doœwietlania zakrêtów. Zderzak przedni zosta³ podzielony na dwie czêœci – górn¹ lakierowan¹ oraz doln¹ w kolorze czarnym. W SUVie zabieg ten ma zastosowanie praktycznie – dolna czêœæ zderzaka jest podatna na uszkodzenia lub porysowanie w terenie.

Profil oraz ty³ nadwozia to niespotykane dotychczas w ¿adnym czeskim modelu proste linie pozbawione zbêdnych zaokr¹gleñ. Lakierowany w kolorze nadwozia s³upek B dziel¹cy optycznie nadwozie na dwie czêœci to rozwi¹zanie znane doskonale z Roomstera. S³upki C i D w kolorze b³yszcz¹cej czerni komponuj¹ siê z tylnymi przyciemnianymi szybami daj¹c wra¿enie du¿ej jednolitej przeszklonej powierzchni. Ty³ z krótkim zwisem zwieñczony jest idealnie pionow¹ pokryw¹ baga¿nika. Solidny tylny zderzak ze srebrn¹ doln¹ os³on¹ oraz podwójn¹ koñcówk¹ uk³adu wydechowego podkreœlaj¹ charakter pojazdu.

Wnêtrze pojazdu

Wewn¹trz od razu widaæ przynale¿noœæ do koncernu Volkswagena. Niemiecka ergonomia i funkcjonalnoœæ zamiast pionierskiego designu. Przestrzeñ pasa¿erska jest doskonale znana z innych modeli Skody. Zegary ukryte w tubach z Superba, konsola centralna z Octavii, a fotele tylne zapo¿yczone z Roomstera. Wykoñczenie sprawia wra¿enie solidnego, a materia³y s¹ zaskakuj¹co dobrej jakoœci. Skórzana kierownica regulowana w dwóch p³aszczyznach wyposa¿ona zosta³a w sterowanie telefonem i systemem audio. Du¿y wyœwietlacz komputera pok³adowego – Maxi-Dot oprócz podstawowych parametrów jazdy mo¿e nam zaprezentowaæ aktualnie wybran¹ stacjê radiow¹ lub ksi¹¿kê telefoniczn¹ naszego telefonu. Po³¹czenia telefonicznie mo¿emy realizowaæ równie¿ za pomoc¹ 6.5 calowego dotykowego wyœwietlacza radia Bolero. System audio wymagaj¹cy 1500 z³ dop³aty posiadaj¹cy 8 g³oœników i zmieniarkê CD gra bardzo przyjemnie i wart jest tych pieniêdzy. Konsolê do obs³ugi klimatyzacji, któr¹ znajdziemy te¿ np. w Golfie VI generacji cechuje intuicyjnoœæ i ³atwoœæ obs³ugi. Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z dodatkowymi nawiewami na tylne fotele radzi sobie dobrze z ch³odzeniem obszernej kabiny Yeti.

Zgodnie z dewiz¹ producenta „Przemyœlane rozwi¹zania” nie zapomniano o praktycznych schowkach: obszerne schowki w drzwiach przednich i tylnych, w górnej czêœci konsoli centralnej, w pod³okietniku przednim i tylnym, schowek na okulary, miejsca na butelki czy kwity parkingowe.

Skoda Yeti oferuje swoim pasa¿erom standardow¹ regulacjê przednich foteli w trzech zakresach – wysokoœci, wzd³u¿n¹ i lêdŸwiow¹. Z ty³u znajdziemy trzy indywidualne fotele z systemem aran¿acji wnêtrza VarioFlex. Dwa wiêksze skrajne, które mo¿emy regulowaæ wzd³u¿nie i poprzecznie (po wymontowaniu œrodkowego fotela) oraz wê¿szy centralny, który mo¿e pe³niæ równie¿ funkcje stolika lub pod³okietnika. Ka¿dy z foteli mo¿emy indywidualnie z³o¿yæ lub ca³kowicie wymontowaæ (waga fotela - 16 kg). Po ca³kowitym wyjêciu tylnych foteli przestrzeñ baga¿owa czeskiego SUVa powiêkszy siê ze standardowych 416 litrów do 1760 litrów. W baga¿niku znajdziemy praktyczne pó³ki, wieszaki i taœmy dziêki którym unikniemy niekontrolowanego przemieszczania siê baga¿ów.

Yeti oferowany jest w czterech wersjach wyposa¿enia: Yeti, Active, Ambition, Experience. Samochód testowy to wersja Ambition z pokaŸnym pakietem wyposa¿enia opcjonalnego, którego koszt wynosi prawie 14 tys. z³. Na liœcie wyposa¿enia znajdziemy m.in. 7 poduszek powietrznych (maksymalnie 9), systemy bezpieczeñstwa: ESP (z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR), sterowane elektrycznie szyby i lusterka oraz automatyczn¹ klimatyzacjê. Bardziej wymagaj¹cy klienci mog¹ dokupiæ np.: bi-ksenony (3300 z³), panoramiczne sterowane elektrycznie okno dachowe (4900 z³) lub tapicerkê skórzan¹ (8000 z³).

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Mia³em okazjê po raz trzeci testowaæ Yeti, ale pierwszy raz tylko na drogach asfaltowych. Dwa poprzednie testy odby³y siê na profesjonalnych torach off-roadowych w Centrum Bezpiecznej Jazdy ADAC „Berlin-Brandenburg“ oraz czeskim Motorland. Przekona³em siê, ¿e Yeti radzi sobie œwietnie w warunkach terenowych i w swojej klasie nie ustêpuje rywalom. Osiemnastocentymetrowy przeœwit, k¹t najazdu 19 stopni i k¹t zjazdu 26 stopni to atrybuty nadwozia, które pomagaj¹ pokonywaæ trudny teren. Modele z napêdem 4x4 ze sprzêg³em Haldex czwartej generacji (sprzêg³o Haldex przenosi 95% momentu obrotowego na przedni¹ oœ, w razie koniecznoœci a¿ 85% si³y napêdowej mo¿e zostaæ przekazana na tyln¹ oœ) standardowo wyposa¿one s¹ w rêcznie aktywowany system Off-Road. Zmienia on charakterystykê silnika oraz hamulców u³atwiaj¹c poruszanie siê po nieutwardzonym terenie. W sk³ad systemu Off-Road wchodz¹:

• Asystent zjazdu – utrzymuje sta³¹ prêdkoœæ podczas zje¿d¿ania ze wzniesienia oraz zapobiega blokowaniu siê kó³;
• Asystent ruszania – po wciœniêciu peda³u gazu do oporu obroty silnika dochodz¹ maksymalnie do wartoœci 2500 obrotów na minutê, co pozwala na ³atwiejsze ruszenie w trudnych warunkach bez utraty przyczepnoœci;
• ABS Off-Road – charakterystyka systemu ABS zmienia siê tak, aby podczas poruszania siê na luŸnej nawierzchni wykorzystaæ efekt klinowania. Podczas hamowania na piasku lub ¿wirze zbiera siê on pod ko³ami tworz¹c klin, dziêki czemu droga hamowania jest krótsza;
• ASR Off-Road – pozwala na chwilowe zerwanie przyczepnoœci podczas ruszania na œliskiej lub grz¹skiej nawierzchni, dziêki czemu samochód jest w stanie szybciej ruszyæ z miejsca;
• EDS Off-Road – szybsze optymalne rozdzielenie momentu obrotowego na ka¿de z kó³.

Za dop³at¹ 600 z³ mo¿emy doposa¿yæ Yeti w HHC – Hill Hold Control - system utrzymuj¹cy ciœnienie w uk³adzie hamulcowym do chwili ponownego naciœniêcia na gaz. Wspomaga on ruszanie pod górê przyhamowuj¹c samochód przez 2-3 sekundy.

Wybieraj¹c ten model do redakcyjnego testu zainteresowa³ mnie przede wszystkim 170 konny dwulitrowy silnik diesla, którym dotychczas nie mia³em okazji jeŸdziæ. Parametry podobne jak w topowej jednostce benzynowej: 8,4 sekundy do pierwszych 100 km/h i prêdkoœæ maksymalna 200 km/h, ale du¿o ni¿sze spalanie i a¿ 350 Nm momentu (o 100 wiêcej ni¿ w 1.8 TSI). Jednostka wysokoprê¿na wspó³pracuje z precyzyjn¹ szeœciobiegow¹ skrzyni¹ manualn¹. Siedemnastocalowe felgi aluminiowe z niskoprofilowymi oponami w po³¹czeniu z t¹ jednostk¹ to duet, który sprawdzi siê lepiej na autostradzie ni¿ na leœnych duktach. Silnik jest cichy, oszczêdny i bardzo elastyczny. Na ka¿dym biegu mo¿emy wyprzedzaæ szybko i bezpiecznie. Do 120-130 km/h panuje wzglêdna cisza, która zanika wraz ze wzrostem prêdkoœci, ale powietrze op³ywaj¹ce nadwozie oraz odg³os toczenia opon nie s¹ uci¹¿liwe.

Najwy¿szy model w czeskiej rodzinie dziêki szerokim oponom i grubszemu ni¿ w Octavii stabilizatorowi nie przechyla siê nadmiernie w szybko pokonywanych zakrêtach. Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne zestrojone jest dosyæ twardo, a Yeti na drodze zachowuje siê pewnie i przewidywalnie.

Producent deklaruje, ¿e Skoda na ka¿de przejechane 100 kilometrów spali 6,9l w mieœcie, 5,9l w cyklu mieszanym oraz 5,3l w trasie. Mocny silnik nie zachêca do stosowania siê do wskazañ komputera pok³adowego podpowiadaj¹cego „optymaln¹” zmianê biegów maj¹c¹ zapewniæ niskie spalanie, dlatego do danych producenta nale¿y dodaæ od 1 do 1,5l/ 100 km i otrzymamy rzeczywiste zu¿ycie paliwa.

Podsumowanie

W cenie dobrze wyposa¿onej Skody Octavii mo¿emy staæ siê w³aœcicielami nowego SUVa. Kosztem mniejszego baga¿nika otrzymujemy wiêksz¹ funkcjonalnoœæ (system VarioFlex) oraz bardziej oryginalne nadwozie. Najbli¿szy konkurent - VW Tiguan w podobnej kompletacji kosztuje kilkanaœcie tysiêcy z³otych wiêcej. Inne modele z segmentu SUV: Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Mitsubishi ASX s¹ dostêpne w podobnej lub wy¿szej cenie. Sprzeda¿ Fabii i Octavii dowiod³a, ¿e klientom nie przeszkadza logo z uskrzydlon¹ strza³¹ na masce. Je¿eli w bardziej wymagaj¹cym segmencie jakim jest SUV równie¿ nie bêd¹ sk³onni dop³acaæ za bardziej presti¿owe logo na masce, to Yeti ma szanse na sta³e zagoœciæ w ofercie Skody.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny (Diesel)
- PojemnoϾ skokowa Р1968 cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 125 (170) przy 4200 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 przy 1700 - 2500,

Osi¹gi,
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 8.4,

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6.9,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.3,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.9,
- Emisja CO2 (g/km) – 155.

PojemnoϾ zbiornika paliwa: - 60 l.

Wymiary:
- D³ugoœæ (mm) – 4223,
- WysokoϾ (mm) Р1691
- SzerokoϾ (mm) Р1795
- Szerokoœci (mm) z lusterkami – 1956
- Rozstaw osi (mm) – 2578
- Rozstaw kó³ przednich (mm) - 1541
- Rozstaw kó³ tylnych (mm) - 1537

Napêd:
- 4x4

Uk³ad kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- œrednica zawracania (m) – 10,

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/50 R17,
- Standardowe obrêcze kó³ - 17 ,

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1535 kg,
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 2080 kg,
- Masa maksymalna przyczepy hamowanej - 2000kg,
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 700 kg.

Pojemnoœæ baga¿nika: - 405 l.

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Ambition. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• Blokada przeciwuruchomieniowa (immobiliser)
• Boczne poduszki powietrzne z przodu
• Czteroramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna (obs³uga: radio)
• Czujnik parkowania – ty³
• Dezaktywacja czo³owej poduszki pasa¿era
• Dodatkowa nagrzewnica dla silników diesla
• Dwa gniazda 12V: w konsoli œrodkowej i w komorze baga¿nika
• Elastyczna listwa mocuj¹ca w komorze baga¿nika
• Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy
• Elektrycznie sterowane lusterka boczne
• Elektrycznie sterowane szyby z przodu
• Elektrycznie sterowane szyby z ty³u
• ESP (z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR)
• Fotele kierowcy i pasa¿era z przodu regulowane na wysokoœæ
• Gniazdo AUX IN
• Halogenowe reflektory przednie
• Inkrustacja wnêtrza QUARTZ
• Konsola œrodkowa z pod³okietnikiem Jumbo Box16
• Kontrolka niezapiêtych pasów kierowcy i pasa¿era
• Kurtyny powietrzne
• Lusterka boczne i klamki drzwi w kolorze nadwozia
• Obrêcze kó³ ze stopów lekkich DOLOMITE 7Jx17‘‘
• Offroad – tryb wspomagania jazdy w trudnym terenie (tylko dla 4x4)
• Oœwietlenie komory baga¿nika
• Pakiet dla pal¹cych (popielniczka z przodu, zapalniczka)
• Pakiet funkcjonalny dla pod³okietnika Jumbo Box (popielniczka, uchwyt na butelkê 1 l)
• Podgrzewane lusterka boczne
• Poduszka chroni¹ca kolana kierowcy
• Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasa¿era
• Program siatek (3 szt.) dla baga¿nika
• Przednie œwiat³a przeciwmgielne
• Relingi dachowe – czarne
• Schowek na butelkê o pojemnoœci 0,5 l w drzwiach tylnych
• Schowek na butelkê o pojemnoœci 1 l w drzwiach przednich
• Schowek na okulary
• Schowek na œrodku górnej czêœci deski rozdzielczej – zamkniêty
• Schowek pod fotelem pasa¿era
• Schowek w desce rozdzielczej po stronie pasa¿era ch³odzony i oœwietlony
• Spryskiwacze reflektorów przednich
• System ruchomych haczyków w komorze baga¿nika
• Œwiat³a do jazdy dziennej
• Trzy zag³ówki tylne z regulacj¹ wysokoœci
• Trzypunktowe pasy bezpieczeñstwa z przodu (z pirotechnicznymi napinaczami)
• Trzypunktowe pasy bezpieczeñstwa z ty³u
• Uchwyt na kwity parkingowe
• Uchwyty ISOFIX na zewnêtrznych fotelach z ty³u
• VarioFlex z funkcj¹ stolika
• Wnêtrze SPIRIT
• WskaŸnik temperatury zewnêtrznej
• Wyœwietlacz Maxi DOT z komputerem pok³adowym
• Zag³ówki przednie typu WOKS
• Zdalnie sterowany centralny zamek (2 sk³adane kluczyki)
• Zestaw naprawczy do kó³

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Ambition posiada³ miêdzy innymi wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Lakier Biel Candy - 1 850,00 z³
• Pakiet SMART - 2 600,00 z³
- radioodtwarzacz BOLERO CD MP3 ze zintegrowana zmieniarka p³yt
- Climatronic - dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
- przygotowanie pod telefon GSM II (Bluetooth)
- czteroramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna obs³uguj¹ca radio i telefon GSM
- dodatkowe 4 g³oœniki z ty³u
• MDI (Mobile Device Interface) - 500,00 z³
• Przednie œwiat³a przeciwmgielne z funkcj¹ Corner - 400,00 z³
• Light Assistant (funkcje: Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, DayLight) z czujnikiem deszczu i automatycznie œciemniaj¹cym siê lusterkiem wstecznym - 900,00 z³
• Podgrzewana przednia szyba, SUNSET - tylne szyby o wy¿szym stopniu przyciemnienia - 1 500,00 z³
• Alarm z funkcj¹ monitorowania wnêtrza i czujnikiem przechy³u oraz niezale¿na syrena - 1 200,00 z³
• Czujnik parkowania - przód - 1 200,00 z³
• Fotele z przodu z regulacj¹ na odcinku lêdŸwiowym - 300,00 z³
• Podwójne os³ony przeciws³oneczne - 150,00 z³
• Dywaniki - 200,00 z³
• Obrêcze kó³ ze stopów lekkich ANNAPURNA 7J x 17\" (4 szt.) - 500,00 z³
• Stalowe nak³adki na peda³y - 400,00 z³


Test przeprowadzony w dniach 21-28 kwiecieñ 2011r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziêkujemy firmie Skoda Auto Polska Sp. z o.o za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

2011-05-16

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>