sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Ambition

W ciągu dziesięciu pierwszych miesięcy 2010 roku, sprzedaż samochodów SUV wzrosła o 30% w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Według Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar segment ten jest najszybciej rozwijającym się sektorem rynku motoryzacyjnego. Utrzymujący się od kilku lat dynamiczny wzrost sprzedaży SUVów motywuje producentów do ciągłego poszerzania oferty tego typu pojazdów.

Skoda opierała się tym trendom przez wiele lat. Uterenowione modele Scout nie mogły jendak w pełni konkurować z SUVami. Entuzjaści samochodów producenta z Mlada Boleslav jeszcze dwa lata temu musieli zadowolić się Fabią, Roomsterem lub Octavią wyposażonymi w kilka elementów, które ułatwiały poruszanie się w trudnym terenie. Czeski producent nie mógł sobie pozwolić na dalsze utrzymywanie tej luki dlatego w 2005 roku na genewskim salonie przedstawił koncept pierwszego SUVa w historii marki – Yeti. Po entuzjastycznym przyjęciu po czterech latach Skoda zaprezentowała model produkcyjny.

Późne wejście do mocno obsadzonego już segmentu samochodów sportowo - użytkowych wymusiło na producencie zaproponowanie klientom modelu, który wyróżni się pośród już oferowanych konkurentów. Dzisiaj po dwóch latach obecności na polskim rynku można stwierdzić, że był długo oczekiwanym, brakującym ogniwem w ofercie czeskiego producenta.

Wygląd zewnętrzny

Bazujący na płycie podłogowej Octavii model produkowany jest w czeskich Kvasinach. Przy tym samym rozstawie osi, Yeti jest od niej o 35 cm krótszy i o 23 cm wyższy. Charakterystyczny dla Skody przedni chromowany wlot powietrza usytuowany został pomiędzy czterema reflektorami. Znajdujące się wyżej, większe lampy zachodzące na boki nadwozia współgrają z okrągłymi kloszami, poniżej których ukryto światła dzienne oraz przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów. Zderzak przedni został podzielony na dwie części – górną lakierowaną oraz dolną w kolorze czarnym. W SUVie zabieg ten ma zastosowanie praktycznie – dolna część zderzaka jest podatna na uszkodzenia lub porysowanie w terenie.

Profil oraz tył nadwozia to niespotykane dotychczas w żadnym czeskim modelu proste linie pozbawione zbędnych zaokrągleń. Lakierowany w kolorze nadwozia słupek B dzielący optycznie nadwozie na dwie części to rozwiązanie znane doskonale z Roomstera. Słupki C i D w kolorze błyszczącej czerni komponują się z tylnymi przyciemnianymi szybami dając wrażenie dużej jednolitej przeszklonej powierzchni. Tył z krótkim zwisem zwieńczony jest idealnie pionową pokrywą bagażnika. Solidny tylny zderzak ze srebrną dolną osłoną oraz podwójną końcówką układu wydechowego podkreślają charakter pojazdu.

Wnętrze pojazdu

Wewnątrz od razu widać przynależność do koncernu Volkswagena. Niemiecka ergonomia i funkcjonalność zamiast pionierskiego designu. Przestrzeń pasażerska jest doskonale znana z innych modeli Skody. Zegary ukryte w tubach z Superba, konsola centralna z Octavii, a fotele tylne zapożyczone z Roomstera. Wykończenie sprawia wrażenie solidnego, a materiały są zaskakująco dobrej jakości. Skórzana kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach wyposażona została w sterowanie telefonem i systemem audio. Duży wyświetlacz komputera pokładowego – Maxi-Dot oprócz podstawowych parametrów jazdy może nam zaprezentować aktualnie wybraną stację radiową lub książkę telefoniczną naszego telefonu. Połączenia telefonicznie możemy realizować również za pomocą 6.5 calowego dotykowego wyświetlacza radia Bolero. System audio wymagający 1500 zł dopłaty posiadający 8 głośników i zmieniarkę CD gra bardzo przyjemnie i wart jest tych pieniędzy. Konsolę do obsługi klimatyzacji, którą znajdziemy też np. w Golfie VI generacji cechuje intuicyjność i łatwość obsługi. Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z dodatkowymi nawiewami na tylne fotele radzi sobie dobrze z chłodzeniem obszernej kabiny Yeti.

Zgodnie z dewizą producenta „Przemyślane rozwiązania” nie zapomniano o praktycznych schowkach: obszerne schowki w drzwiach przednich i tylnych, w górnej części konsoli centralnej, w podłokietniku przednim i tylnym, schowek na okulary, miejsca na butelki czy kwity parkingowe.

Skoda Yeti oferuje swoim pasażerom standardową regulację przednich foteli w trzech zakresach – wysokości, wzdłużną i lędźwiową. Z tyłu znajdziemy trzy indywidualne fotele z systemem aranżacji wnętrza VarioFlex. Dwa większe skrajne, które możemy regulować wzdłużnie i poprzecznie (po wymontowaniu środkowego fotela) oraz węższy centralny, który może pełnić również funkcje stolika lub podłokietnika. Każdy z foteli możemy indywidualnie złożyć lub całkowicie wymontować (waga fotela - 16 kg). Po całkowitym wyjęciu tylnych foteli przestrzeń bagażowa czeskiego SUVa powiększy się ze standardowych 416 litrów do 1760 litrów. W bagażniku znajdziemy praktyczne półki, wieszaki i taśmy dzięki którym unikniemy niekontrolowanego przemieszczania się bagażów.

Yeti oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia: Yeti, Active, Ambition, Experience. Samochód testowy to wersja Ambition z pokaźnym pakietem wyposażenia opcjonalnego, którego koszt wynosi prawie 14 tys. zł. Na liście wyposażenia znajdziemy m.in. 7 poduszek powietrznych (maksymalnie 9), systemy bezpieczeństwa: ESP (z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR), sterowane elektrycznie szyby i lusterka oraz automatyczną klimatyzację. Bardziej wymagający klienci mogą dokupić np.: bi-ksenony (3300 zł), panoramiczne sterowane elektrycznie okno dachowe (4900 zł) lub tapicerkę skórzaną (8000 zł).

Silnik i właściwości jezdne

Miałem okazję po raz trzeci testować Yeti, ale pierwszy raz tylko na drogach asfaltowych. Dwa poprzednie testy odbyły się na profesjonalnych torach off-roadowych w Centrum Bezpiecznej Jazdy ADAC „Berlin-Brandenburg“ oraz czeskim Motorland. Przekonałem się, że Yeti radzi sobie świetnie w warunkach terenowych i w swojej klasie nie ustępuje rywalom. Osiemnastocentymetrowy prześwit, kąt najazdu 19 stopni i kąt zjazdu 26 stopni to atrybuty nadwozia, które pomagają pokonywać trudny teren. Modele z napędem 4x4 ze sprzęgłem Haldex czwartej generacji (sprzęgło Haldex przenosi 95% momentu obrotowego na przednią oś, w razie konieczności aż 85% siły napędowej może zostać przekazana na tylną oś) standardowo wyposażone są w ręcznie aktywowany system Off-Road. Zmienia on charakterystykę silnika oraz hamulców ułatwiając poruszanie się po nieutwardzonym terenie. W skład systemu Off-Road wchodzą:

• Asystent zjazdu – utrzymuje stałą prędkość podczas zjeżdżania ze wzniesienia oraz zapobiega blokowaniu się kół;
• Asystent ruszania – po wciśnięciu pedału gazu do oporu obroty silnika dochodzą maksymalnie do wartości 2500 obrotów na minutę, co pozwala na łatwiejsze ruszenie w trudnych warunkach bez utraty przyczepności;
• ABS Off-Road – charakterystyka systemu ABS zmienia się tak, aby podczas poruszania się na luźnej nawierzchni wykorzystać efekt klinowania. Podczas hamowania na piasku lub żwirze zbiera się on pod kołami tworząc klin, dzięki czemu droga hamowania jest krótsza;
• ASR Off-Road – pozwala na chwilowe zerwanie przyczepności podczas ruszania na śliskiej lub grząskiej nawierzchni, dzięki czemu samochód jest w stanie szybciej ruszyć z miejsca;
• EDS Off-Road – szybsze optymalne rozdzielenie momentu obrotowego na każde z kół.

Za dopłatą 600 zł możemy doposażyć Yeti w HHC – Hill Hold Control - system utrzymujący ciśnienie w układzie hamulcowym do chwili ponownego naciśnięcia na gaz. Wspomaga on ruszanie pod górę przyhamowując samochód przez 2-3 sekundy.

Wybierając ten model do redakcyjnego testu zainteresował mnie przede wszystkim 170 konny dwulitrowy silnik diesla, którym dotychczas nie miałem okazji jeździć. Parametry podobne jak w topowej jednostce benzynowej: 8,4 sekundy do pierwszych 100 km/h i prędkość maksymalna 200 km/h, ale dużo niższe spalanie i aż 350 Nm momentu (o 100 więcej niż w 1.8 TSI). Jednostka wysokoprężna współpracuje z precyzyjną sześciobiegową skrzynią manualną. Siedemnastocalowe felgi aluminiowe z niskoprofilowymi oponami w połączeniu z tą jednostką to duet, który sprawdzi się lepiej na autostradzie niż na leśnych duktach. Silnik jest cichy, oszczędny i bardzo elastyczny. Na każdym biegu możemy wyprzedzać szybko i bezpiecznie. Do 120-130 km/h panuje względna cisza, która zanika wraz ze wzrostem prędkości, ale powietrze opływające nadwozie oraz odgłos toczenia opon nie są uciążliwe.

Najwyższy model w czeskiej rodzinie dzięki szerokim oponom i grubszemu niż w Octavii stabilizatorowi nie przechyla się nadmiernie w szybko pokonywanych zakrętach. Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne zestrojone jest dosyć twardo, a Yeti na drodze zachowuje się pewnie i przewidywalnie.

Producent deklaruje, że Skoda na każde przejechane 100 kilometrów spali 6,9l w mieście, 5,9l w cyklu mieszanym oraz 5,3l w trasie. Mocny silnik nie zachęca do stosowania się do wskazań komputera pokładowego podpowiadającego „optymalną” zmianę biegów mającą zapewnić niskie spalanie, dlatego do danych producenta należy dodać od 1 do 1,5l/ 100 km i otrzymamy rzeczywiste zużycie paliwa.

Podsumowanie

W cenie dobrze wyposażonej Skody Octavii możemy stać się właścicielami nowego SUVa. Kosztem mniejszego bagażnika otrzymujemy większą funkcjonalność (system VarioFlex) oraz bardziej oryginalne nadwozie. Najbliższy konkurent - VW Tiguan w podobnej kompletacji kosztuje kilkanaście tysięcy złotych więcej. Inne modele z segmentu SUV: Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Mitsubishi ASX są dostępne w podobnej lub wyższej cenie. Sprzedaż Fabii i Octavii dowiodła, że klientom nie przeszkadza logo z uskrzydloną strzałą na masce. Jeżeli w bardziej wymagającym segmencie jakim jest SUV również nie będą skłonni dopłacać za bardziej prestiżowe logo na masce, to Yeti ma szanse na stałe zagościć w ofercie Skody.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
- Pojemność skokowa – 1968 cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 125 (170) przy 4200 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 przy 1700 - 2500,

Osiągi,
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 8.4,

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6.9,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.3,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.9,
- Emisja CO2 (g/km) – 155.

Pojemność zbiornika paliwa: - 60 l.

Wymiary:
- Długość (mm) – 4223,
- Wysokość (mm) – 1691
- Szerokość (mm) – 1795
- Szerokości (mm) z lusterkami – 1956
- Rozstaw osi (mm) – 2578
- Rozstaw kół przednich (mm) - 1541
- Rozstaw kół tylnych (mm) - 1537

Napęd:
- 4x4

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 10,

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/50 R17,
- Standardowe obręcze kół - 17 ,

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1535 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2080 kg,
- Masa maksymalna przyczepy hamowanej - 2000kg,
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 700 kg.

Pojemność bagażnika: - 405 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Ambition. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• Blokada przeciwuruchomieniowa (immobiliser)
• Boczne poduszki powietrzne z przodu
• Czteroramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna (obsługa: radio)
• Czujnik parkowania – tył
• Dezaktywacja czołowej poduszki pasażera
• Dodatkowa nagrzewnica dla silników diesla
• Dwa gniazda 12V: w konsoli środkowej i w komorze bagażnika
• Elastyczna listwa mocująca w komorze bagażnika
• Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy
• Elektrycznie sterowane lusterka boczne
• Elektrycznie sterowane szyby z przodu
• Elektrycznie sterowane szyby z tyłu
• ESP (z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR)
• Fotele kierowcy i pasażera z przodu regulowane na wysokość
• Gniazdo AUX IN
• Halogenowe reflektory przednie
• Inkrustacja wnętrza QUARTZ
• Konsola środkowa z podłokietnikiem Jumbo Box16
• Kontrolka niezapiętych pasów kierowcy i pasażera
• Kurtyny powietrzne
• Lusterka boczne i klamki drzwi w kolorze nadwozia
• Obręcze kół ze stopów lekkich DOLOMITE 7Jx17‘‘
• Offroad – tryb wspomagania jazdy w trudnym terenie (tylko dla 4x4)
• Oświetlenie komory bagażnika
• Pakiet dla palących (popielniczka z przodu, zapalniczka)
• Pakiet funkcjonalny dla podłokietnika Jumbo Box (popielniczka, uchwyt na butelkę 1 l)
• Podgrzewane lusterka boczne
• Poduszka chroniąca kolana kierowcy
• Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera
• Program siatek (3 szt.) dla bagażnika
• Przednie światła przeciwmgielne
• Relingi dachowe – czarne
• Schowek na butelkę o pojemności 0,5 l w drzwiach tylnych
• Schowek na butelkę o pojemności 1 l w drzwiach przednich
• Schowek na okulary
• Schowek na środku górnej części deski rozdzielczej – zamknięty
• Schowek pod fotelem pasażera
• Schowek w desce rozdzielczej po stronie pasażera chłodzony i oświetlony
• Spryskiwacze reflektorów przednich
• System ruchomych haczyków w komorze bagażnika
• Światła do jazdy dziennej
• Trzy zagłówki tylne z regulacją wysokości
• Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z przodu (z pirotechnicznymi napinaczami)
• Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z tyłu
• Uchwyt na kwity parkingowe
• Uchwyty ISOFIX na zewnętrznych fotelach z tyłu
• VarioFlex z funkcją stolika
• Wnętrze SPIRIT
• Wskaźnik temperatury zewnętrznej
• Wyświetlacz Maxi DOT z komputerem pokładowym
• Zagłówki przednie typu WOKS
• Zdalnie sterowany centralny zamek (2 składane kluczyki)
• Zestaw naprawczy do kół

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Ambition posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Lakier Biel Candy - 1 850,00 zł
• Pakiet SMART - 2 600,00 zł
- radioodtwarzacz BOLERO CD MP3 ze zintegrowana zmieniarka płyt
- Climatronic - dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
- przygotowanie pod telefon GSM II (Bluetooth)
- czteroramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna obsługująca radio i telefon GSM
- dodatkowe 4 głośniki z tyłu
• MDI (Mobile Device Interface) - 500,00 zł
• Przednie światła przeciwmgielne z funkcją Corner - 400,00 zł
• Light Assistant (funkcje: Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, DayLight) z czujnikiem deszczu i automatycznie ściemniającym się lusterkiem wstecznym - 900,00 zł
• Podgrzewana przednia szyba, SUNSET - tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia - 1 500,00 zł
• Alarm z funkcją monitorowania wnętrza i czujnikiem przechyłu oraz niezależna syrena - 1 200,00 zł
• Czujnik parkowania - przód - 1 200,00 zł
• Fotele z przodu z regulacją na odcinku lędźwiowym - 300,00 zł
• Podwójne osłony przeciwsłoneczne - 150,00 zł
• Dywaniki - 200,00 zł
• Obręcze kół ze stopów lekkich ANNAPURNA 7J x 17\" (4 szt.) - 500,00 zł
• Stalowe nakładki na pedały - 400,00 zł


Test przeprowadzony w dniach 21-28 kwiecień 2011r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Skoda Auto Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

2011-05-16

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl