Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Seat Ateca 2.0 TSI vs. Leon Kombi 1.5 TSI – trud wyboru

SUV czy kombi? Wiele osób zadaje sobie to pytanie, przymierzaj¹c siê do zakupu nowego i zarazem funkcjonalnego auta. SUV-y ostatnimi czasy bez w¹tpienia podbi³y rynek. W teorii s¹ bardzo uniwersalne, oferuj¹ sporo przestrzeni we wnêtrzu i pozwalaj¹ na œmielsze przejazdy np. przez gruntowe drogi. W momencie kiedy przeanalizujemy jednak nasze realne (codzienne) potrzeby, to mo¿e okazaæ siê, ¿e podwy¿szony przeœwit przyda siê raz do roku, a wiêkszy gabaryt auta w praktyce bêdzie tylko utrudnieniem w zat³oczonym mieœcie. Kabinê mieszcz¹c¹ piêæ osób i pojemny baga¿nik, a tak¿e poprawne w³aœciwoœci jezdne zaoferuje nam tak¿e dobrze zaprojektowane kombi. Poznajmy zatem dwa auta tego samego producenta, sprawdŸmy mocne i s³abe punkty ka¿dego z nich. Mo¿e to pozwoli wybraæ najlepszy produkt dla siebie?

Leon

Do porównania i odpowiedzi na zadane pytanie, wybra³em Seata Leona i Atecê w bogatej wersji wyposa¿enia Xcellence. Leon produkowany jest od 2012 roku i mimo up³ywu lat, nadal wygl¹da atrakcyjnie. Model ten, to bez w¹tpienia rynkowy weteran, ale koncern dba o to, ¿eby technicznie i wizualnie nie odstawa³ zbytnio od m³odszych konkurentów. Pod mask¹ testowanego egzemplarza pracowa³ silnik 1.5 TSI z systemem od³¹czania cylindrów. To nowa jednostka napêdowa o mocy 150 KM i momencie obrotowym wynosz¹cym 250 Nm. Kompaktowy Seat z tym motorem potrafi byæ ekonomiczny i dynamiczny zarazem, pêtla testowa wykaza³a œrednie spalanie na poziomie 7,5 l/100 km. S³owa pochwa³y nale¿¹ siê skrzyni DSG, która w mgnieniu oka zmienia poszczególne prze³o¿enia, a sprê¿yste zawieszenie bez zaj¹kniêcia wybiera nierównoœci i dba o pewne prowadzenie w zakrêtach.

Ateca

Seata Atecê oficjalnie zaprezentowano podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku. Od tego czasu model ten zd¹¿y³ siê ju¿ zadomowiæ na naszym rynku, i œmia³o mo¿na rzec, ¿e zosta³ ciep³o przyjêty przez klientów, poniewa¿ pochwa³ nie brakuje. Zbudowano go na p³ycie podwoziowej MQB, doskonale znanej z innych modeli Grupy Volkswagena. Wygl¹dem przypomina kompaktowego brata oraz modele koncepcyjne IBX i 20V20. Pod mask¹ egzemplarza udostêpnionego do testu, pracowa³ wiêkszy silnik ni¿ w Leonie, czyli 2.0 TSI o mocy 190 KM. Motor ten generuje 320 Nm momentu obrotowego, co sprawia, ¿e Ateca staje siê charakterna. Tutaj równie¿ zamontowana by³a efektywna skrzynia DSG, i dodatkowo napêd na cztery ko³a (4Drive). Ró¿nica w spalaniu miêdzy 1.5 TSI a 2.0 TSI jest znacz¹ca, wiêkszy motor ma niekiedy spory apetyt na paliwo, i w warunkach miejskich bez wiêkszego problemu mo¿emy przekroczyæ wartoœæ 10 l/100 km. Jad¹c rozs¹dnie, co wykaza³ odcinek testowy, mo¿na osi¹gn¹æ œredni wynik na poziomie 8.5 l/100 km. Dynamika oczywiœcie na plus wiêkszego silnika, choæ 1.5 TSI te¿ potrafi pokazaæ „pazur”, lecz tylko w momencie kiedy samochód nie jest przesadnie obci¹¿ony.

Przeœwit

Niew¹tpliw¹ zalet¹ aut typu SUV jest ich wielozadaniowoœæ. Przemieszczaj¹c siê po polskich drogach, mo¿na niekiedy odnieœæ wra¿enie, ¿e nikt nie monitorowa³ ich stanu od dawna. Oczywiœcie jest coraz lepiej, dobrej jakoœci dróg przybywa, ale do idea³u jeszcze daleko. W miastach, krawê¿niki bywaj¹ wysokie, studzienki nierzadko s¹ zapadniête, a ubytków w asfalcie nie brakuje. W takich warunkach Ateca lepiej siê sprawdza, poniewa¿ ma przeœwit wynosz¹cy 190 mm, a Leon 144 mm. Dodatkowo na plus nale¿y zaliczyæ krótszy zwis przedni i tylny, przez co podjazdy i zjazdy np. na parkingach podziemnych jej nie straszne. Nieutwardzone drogi to tak¿e ¿aden problem, egzemplarz, którym mia³em okazjê jeŸdziæ, posiada³ napêd na cztery ko³a (sprzêg³o Haldex) i w pe³ni konfigurowalne tryby jazdy. Seat Leon tak¿e wystêpuje w wersji z napêdem 4Drive, wóz ten nie bêdzie tak dzielny jak Ateca, lecz œnieg, b³oto czy œliski asfalt bêd¹ mu niestraszne.

Wnêtrze

Zasiadaj¹c za kierownic¹ Ateci zwracamy uwagê przede wszystkim na korzystne przeszklenie wnêtrza, co pozwala efektywniej obserwowaæ sytuacje wystêpuj¹ce na drodze. Fotele zarówno w Atece jak i Leonie s¹ komfortowe, solidnie wykoñczone i maj¹ odpowiednie podparcie boczne.

Pozycja za kierownic¹ crossovera jest wygodniejsza, szczególnie dla osób z dolegliwoœciami krêgos³upa, poza tym wy¿ej zawieszony samochód, to znaczne u³atwienie przy wsiadaniu i wysiadaniu.

D³ugoœæ Seata Ateci wynosi 4363 mm, a Seata Leona 4549 mm. Minimalna pojemnoœæ baga¿nika to odpowiednio 510l i 587l. Liczby te pokazuj¹, ¿e do Leona zapakujemy wiêcej baga¿u, lecz Ateca zapewni ³atwiejszy za³adunek, poniewa¿ próg znajduje siê wy¿ej. Miejsca wewn¹trz kabiny zarówno w jednym jak i drugim aucie nie zabraknie, w ca³kiem komfortowych warunkach bêd¹ podró¿owaæ cztery osoby, a w razie potrzeby, pi¹ta te¿ siê zmieœci. Przestrzeni nad g³owami jest wiêcej oczywiœcie w Atece, przez co mo¿emy poczuæ siê swobodniej.

Wykonanie

Przesiadaj¹c siê z jednego do drugiego auta, wiele osób nie zauwa¿y zbytniej ró¿nicy
w wygl¹dzie wnêtrza. Deski rozdzielcze maj¹ bliŸniaczy wygl¹d. Jakoœæ wykonania stoi na wysokim poziomie, twardy plastik oczywiœcie te¿ znajdziemy, lecz w miejscach, gdzie jego obecnoœæ nie jest zbytnio widoczna. Wszystko solidnie zmontowano, na nierównoœciach do uszu kierowcy i pasa¿erów nie docieraj¹ nieprzyjemne dŸwiêki, czy te¿ skrzypienie. Do wyciszenia tak¿e nie mo¿na mieæ zastrze¿eñ, jedynie przy wy¿szych prêdkoœciach w Atece intensywniej s³ychaæ szum op³ywaj¹cego powietrza, co jest nieuniknionym zjawiskiem w tego typu autach.

Koszt zakupu

W przypadku Seata Leona, cennik otwiera kwota 71200 z³ brutto za wersjê Style. Testowana wersja Xcellence to wydatek minimum 87100 z³ brutto. W tej odmianie w standardzie otrzymujemy silnik 1.5 TSI z manualn¹ skrzyni¹ biegów, a tak¿e m.in. komplet systemów bezpieczeñstwa czynnego i biernego, 17-calowe felgi aluminiowe, tempomat, 7 poduszek powietrznych, centralny zamek, oœwietlenie zewnêtrzne i wewnêtrzne LED.

Seat Ateca bazowo zosta³ wyceniony na 83800 z³ brutto, wersja Xcellence jest sporo dro¿sza, bo to wydatek min. 116000 z³ brutto. Jednak¿e ju¿ w bazowej wersji, otrzymujemy ca³kiem sensowne wyposa¿enie, czyli m.in. pakiet systemów bezpieczeñstwa czynnego i biernego, system kontroli odstêpu Front Assist, 7 poduszek powietrznych, klimatyzacjê manualn¹, centralny zamek oraz np. œwiat³a LED do jazdy dziennej. W Seacie Ateca podstawowy silnik to 1.0 TSI o mocy 115 KM, skonfigurowany z 6-biegow¹ skrzyni¹ biegów.

Przed zakupem trzeba zapoznaæ siê ofert¹ promocyjn¹ i dedykowanym finansowaniem w salonach marki SEAT, poniewa¿ jest szansa uzyskaæ korzystan¹ cenê - zarówno na Leona, jak i Atecê. Szczególnie na prze³omie roku.

Podsumowanie

Jeszcze nie tak dawno auta typu kombi nie wyró¿nia³y siê niczym szczególnym.
Po prostu mia³y to byæ samochody do codziennego u¿ytku. Dziœ sytuacja wygl¹da nieco inaczej. Klienci mog¹ decydowaæ siê na nadwozie kombi, nie tylko ze wzglêdu na przestrzeñ baga¿ow¹, ale równie¿ z uwagi na atrakcyjny design. Seat Leon Sportourer ST jest idealnym tego przyk³adem. Sylwetka starzeje siê bardzo powoli, sportowa linia nadaje dynamiki, i mimo up³ywu lat, auto nadal wygl¹da bardzo dobrze.

Ateca to model, który wpisuje siê w œwiatowy trend SUV-ów. Oba egzemplarze udostêpnione do testu, zosta³y skonfigurowane w bogatej wersji wyposa¿enia, co sprawia³o, ¿e nieœmiale ociera³y siê o segment premium, z jednoczesnym zachowaniem rozs¹dku cenowego.

Jak ju¿ wspomnia³em na pocz¹tku, wiele osób chc¹cych kupiæ nowe auto, mo¿e stan¹æ przed sporym dylematem. Czy zdecydowaæ siê na kompakta kombi, który wygl¹da atrakcyjnie i jest funkcjonalny? Czy mo¿e warto dop³aciæ lub zoptymalizowaæ opcje wyposa¿enia i nabyæ wielozadaniowego SUV-a? Przede wszystkim nale¿y dok³adnie okreœliæ bud¿et, i sprecyzowaæ jak oraz gdzie auto bêdzie eksploatowane. Dobrze jest pomin¹æ rynkowe naciski, dostosowaæ produkt do w³asnego gustu, i przede wszystkim realnych potrzeb.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

04.11.2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>