Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Mitsubishi Lancer SPORTBACK 1.6 INVITE

Mitsubishi Lancer nale¿y do segmentu samochodów C i produkowany jest nieprzerwanie od 1973 roku, czyli prawie od 40 lat. Pierwszy model oferowany by³ w trzech wersjach nadwoziowych jako: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Obecnie produkowana jest ju¿ VII generacja Lancera. Najnowszy model po raz pierwszy zaprezentowany zosta³ w 2007 jako wersja sedan, na Miêdzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Testowany hatchback swoja premierê mia³ rok póŸniej, w 2008, na paryskim salonie samochodowym Mondial de l\'Automobile. Premiera zbieg³a siê z 35 rocznic¹ wprowadzenia na rynek tego modelu. Nowy hatchback przyj¹³ nazwê Sportback, któr¹ od d³u¿szego czasu wykorzystuje te¿ marka Audi w modelu A3, w wolnym t³umaczeniu nazwa oznacza „sportowy styl”, co i w samochodzie Mitsubishi Lancer Sportback ma potwierdzenie w stylistyce nadwozia. Do niedawna Lancer kojarzy³ siê nam g³ównie z samochodem sportowym o nadwoziu sedan. Mitsubishi konstruuj¹c nadwozie typu hatchback i zachowuj¹c sportow¹ sylwetkê skierowa³a swoj¹ ofertê przede wszystkim na rynek europejski, gdzie auta tego typu dominuj¹ na drogach. W Europie 75% samochodów z segmentu C to pojazdy piêciodrzwiowe, dlatego japoñski producent zdecydowa³, ¿e 70% oferty w Europie na model Lancer stanowiæ bêdzie odmiana Sportback. Model zosta³ zaprojektowany w europejskim oœrodku Mitsubishi Design Europe, otrzyma³ p³ytê pod³ogow¹ (Projekt Global) stanowi¹c¹ podstawê dla kilku modeli marki Mitsubishi takich jak wszystkie odmiany modelu Lancer, Outlander oraz dla najnowszego crossovera Delica. Model Lancer Sportback otrzyma³ sportowy design zgodny z duchem modelu. Produkowany w japoñskiej fabryce Mizushima model oferowany jest na rynku polskim w czterech zakresach kompletacji wyposa¿enia: Inform, Invite, Intense oraz Instyle. Lancer Sportback wyposa¿any mo¿e byæ w jeden z dwóch silników benzynowych: jeden 1,6 o mocy 117KM i 1,8 o mocy 140KM oraz w silnik wysokoprê¿ny 1,8 o mocy 150KM. Nasz testowany pojazd to Mitsubishi Lancer Sportback w kompletacji wyposa¿enia Invite napêdzany jednostk¹ benzynow¹ 1,6 117KM.

Wygl¹d zewnêtrzny

Zaprojektowany przez Mitsubishi model to piêciodrzwiowy hatchback charakteryzuj¹cy siê dynamiczn¹ i sportow¹ sylwetk¹. Lancer Sportback ³¹czy w sobie sportowe cechy ze stylem, prezencj¹ i funkcjonalnoœci¹. Wiele elementów nadwozia pojazdu podkreœla jego sportowy design. Umieszczona z przodu nadwozia du¿ych rozmiarów krata wlotu powietrza wykoñczona listw¹ chromow¹ bêd¹ca os³ona ch³odnicy bezpoœrednio nawi¹zuje do budowy myœliwców odrzutowych F-2 produkowanych przez koncern Mitsubishi. Przód pojazdu wyró¿nia siê swoj¹ pochy³oœci¹ tworz¹c tak zwany „nos rekina” nawi¹zuj¹cy do sportowych modeli producenta. Reflektory przednie zwê¿aj¹ siê w kierunku przedniej atrapy z wyd³u¿on¹ pokryw¹ silnika podkreœlaj¹ dynamiczny charakter pojazdu. Spogl¹daj¹c na Lancera z boku, od ostrego przodu linia nadwozia ³agodnie przechodzi przez maskê, szybê czo³ow¹ i dach zakoñczony du¿ym spoilerem do œciêtego ku do³owi ty³u nadwozia. Kszta³t przodu pojazdu, szeroki rozstaw osi, lekko uniesiony ty³ oraz du¿y spoiler dachowy podkreœlaj¹ sportowy design pojazdu sugeruj¹c znakomite w³aœciwoœci jezdne pojazdu. Opadaj¹cy kszta³t linii pokrywy baga¿nika ze spoilerem w kolorze nadwozia z umieszczonym centralnie logiem marki, otwieraj¹ca siê w sposób u³atwiaj¹cy dostêp do przestrzeni baga¿owej ju¿ na poziomie zderzaka ³¹czy funkcjonalnoœæ pojazdu z elegancj¹. Sportowy i dynamiczny charakter nadwozia Lancera odzwierciedlaj¹: przód pojazdu z os³on¹ ch³odnicy, wyraŸnie zaznaczona linia boczna, spoiler dachowy, tylne lampy optycznie poszerzaj¹ce nadwozie oraz du¿y tylny zderzak z centralnie umieszczonym œwiat³em przeciwmgielnym. Klinowy profil, ostre linie nadwozia, dobra prezencja to cechy Lancera odzwierciedlaj¹ce jego sportow¹ duszê i bêd¹ce jego wizytówk¹. Sylwetka pojazdu wzbudza na drodze zainteresowanie innych uczestników ruchu. Stworzony na rynku przez Mitsubishi wizerunek sportowego a zarazem funkcjonalnego samochodu powoduje, ¿e mo¿e cieszyæ siê on du¿ym zainteresowaniem potencjalnych klientów.

Wnêtrze samochodu

Wnêtrze testowanego pojazdu zaskakuje przestronnoœci¹, na brak miejsca nie powinny narzekaæ osoby zasiadaj¹ce w fotelach przednich jak i na kanapie tylnej. Fotele przednie, kierowcy i pasa¿era s¹ wygodne, a przy tym zapewniaj¹ bardzo dobra trzymanie na boki podczas pokonywania ostrych zakrêtów. Komfort foteli przednich podnosi szeroki zakres ich regulacji. Wnêtrze Mitsubishi Lancera wykonane zosta³o w doœæ spokojnej, stonowanej stylistyce, jedynie elementy wykoñczeniowe w kolorze aluminium i zastosowana tapicerka siedzeñ w dwóch odcieniach, nieco o¿ywiaj¹ wnêtrze. Zasiadaj¹c za kierownic¹ Lancera nie sposób nie zauwa¿yæ, ¿e podczas projektowania samochodu postawiono na ergonomiê i prostotê obs³ugi. Trójramienna kierownica wielofunkcyjna pojazdu, pokryta skór¹ jest stosunkowo wygodna, choæ moim zdaniem powinna byæ nieco grubsza. Za kierownic¹ jak przysta³o na samochód ze sportowym designem, góruj¹ dwa du¿ych rozmiarów, bardzo czytelne zegary. Te dwa zegary prêdkoœciomierza i obrotomierza silnika umieszczono w tubach w kolorze aluminium podkreœlaj¹c tym stylistykê pojazdu. Pomiêdzy nimi znajduje siê podœwietlany w kolorze czerwonym wyœwietlacz komputera pok³adowego, informuj¹cy miêdzy innymi o zasiêgu, jednostkowym zu¿yciu paliwa czy temperaturze panuj¹cej na zewn¹trz pojazdu. Ca³oœæ tablicy nawi¹zuje swoim wygl¹dem i kszta³tem do wygiêtego ³uku. W centralnej jej czêœci znajduje siê poziomy w¹ski wyœwietlacz systemu audio, a pod nim kieszeñ odtwarzacza CD i MP3 z okalaj¹cymi go przyciskami sterowania i regulacji. W œrodkowej czêœci konsoli centralnej znajduj¹ siê bardzo oryginalne trzy podœwietlane pokrêt³a regulacji klimatyzacji automatycznej. Podkreœlaj¹c sportowy charakter wnêtrza, dŸwignia hamulca rêcznego zosta³a umieszczona bli¿ej fotela kierowcy. DŸwignie zmiany biegów oraz hamulca rêcznego zosta³y pokryte przyjemn¹ w dotyku skór¹. Opisuj¹c wnêtrze kilka s³ów nale¿y poœwiêciæ baga¿nikowi. Baga¿nik Lancera nie nale¿y do jego mocnych stron, jego pojemnoœæ to niespe³na 344 litry. Funkcjonalnoœæ jego podnosi sposób powiêkszania przestrzeni ³adunkowej poprzez sk³adanie asymetrycznego oparcia siedzeñ tylnych za poœrednictwem dŸwigni umieszczonych na œcianach bocznych baga¿nika. Po z³o¿eniu oparæ otrzymujemy prawie p³ask¹ powierzchniê. Dziêki zastosowaniu takiego rozwi¹zania oraz mo¿liwoœci regulacji wysokoœci pod³ogi pojemnoœæ baga¿nika mo¿e maksymalnie wzrosn¹æ do 1394 litrów. Wnêtrze Mitsubishi Lancera Sportback jest jednoczeœnie bardzo przestronne, funkcjonalne, eleganckie i stylowe.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Mitsubishi wprowadzaj¹c na rynek nowy model Lancer Sportback daje mo¿liwoœæ swoim potencjalnym klientom wyboru silnika, zaspokajaj¹c mo¿liwie w pe³ni ich potrzeby. Do wyboru mamy dwie jednostki benzynowe i jedn¹ wysokoprê¿n¹. Silniki benzynowe to jeden o pojemnoœci 1590 cm3 i mocy 117 KM i drugi o pojemnoœci 1798 cm3 i mocy 143 KM. Jednostka wysokoprê¿na to silnik o pojemnoœci 1798 cm3 i mocy 150KM. Testowany pojazd napêdzany by³ silnikiem 1,6 uzyskuj¹cy maksymalna moc 117 KM przy prêdkoœci obrotowej 6000 obr./min, oraz charakteryzuj¹cy siê maksymalnym momentem obrotowym 154 Nm przy prêdkoœci obrotowej 4000 obr./min. Napêd przenoszony jest na ko³a przednie za poœrednictwem manualnej 5-cio biegowej skrzyni biegów. Przyœpieszenie, jakim dysponuje testowany Lancer na poziomie 11 sekund do prêdkoœci 100 km/h nie jest imponuj¹ce, ale mimo to samochodem mo¿na poruszaæ siê stosunkowo dynamicznie. Bardzo mi³y dla ucha jest dŸwiêk wydobywaj¹cy siê spod maski sinika; powoduje, ¿e kierowca z przyjemnoœci¹ naciska na peda³ przyœpieszenia. Aby poruszaæ siê testowanym samochodem bardzo dynamicznie musimy utrzymywaæ obroty silnika powy¿ej 4000 co nie idzie w parze z ekonomi¹, jednak radoœæ z jazdy mo¿e w pe³ni zrekompensowaæ straty. Zawieszenie i uk³ad kierowniczy w samochodzie zestrojone w sposób pozwalaj¹cy na bezpieczne i precyzyjne pokonywanie zakrêtów. Skrzynia biegów dzia³a bez zarzutów. Mitsubishi Lancer Sportback z silnikiem benzynowym 1.6 daje te¿ mo¿liwoœæ jego u¿ytkownikowi poruszania siê w sposób spokojny i ekonomiczny. Uk³ad napêdowy i w³aœciwoœci jezdne testowanego samochodu mog¹ zaspokoiæ wymagania niejednego u¿ytkownika.

Podsumowanie

Mitsubishi Lancer Sportback jest po³¹czeniem samochodu o charakterystyce sportowej i funkcjonalnoœci samochodu miejskiego. Model z silnikiem 1,6 to pojazd bardziej funkcjonalny, którego ze sportem ³¹czy jedynie design oraz rodowód. Pojazd znakomicie sprawdzi siê równie¿ podczas weekendowych rodzinnych wypadów za miasto. Samochód jest autem bezpiecznym co potwierdzaj¹ testy zderzeniowe EuroNCAP przeprowadzone w 2009 roku, uzyska³ on najlepszy mo¿liwy wynik tj. 5 gwiazdek. Mitsubishi Lancer Sportback to samochód o ³adnej charakterystycznej stylistyce przyci¹gaj¹cej wzrok. Ceny tego samochodu zosta³y skalkulowane na bardzo dobrym poziomie, co powoduje, ¿e pojazd cieszy siê du¿ym zaintaresowaniem. Testowany Mitsubishi Lancer Sportback 1,6 w standardowej kompletacji wyposa¿enia Invite to wydatek rzêdu 63 000,- z³ brutto. W porównaniu z konkurencj¹ wygrywa stosunkiem jakoœci do ceny.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1590 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 86 (117) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 154 przy 4000
- Rodzaj zasilania – ECI-MULTI (elektronicznie sterowany wielopunktowy wtrysk paliwa)

Osi¹gi
- Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 188
- Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 11,1”

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7,8
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5,9
- Emisja CO2 (g/km) - 137

PojemnoϾ zbiornika paliwa:
- 59 litrów

Wymiary:
- D³ugoœæ (mm) – 4585
- SzerokoϾ (mm) Р1760
- WysokoϾ (mm) Р1515
- Rozstaw osi (mm) – 2635
- Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1530
- Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1530
- Zwis przedni (mm) – 955
- Zwis tylny (mm) – 955
- Przeœwit (mm) – 150

Napêd:
- Przedni

Uk³ad kierowniczy:

- ze wspomaganiem elektrycznym
- œrednica zawracania (m) – 10

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 205/60 R16
- Standardowe obrêcze kó³ (\") - 16

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy –1300 kg
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 1800 kg
- Dopuszczalna masa ca³kowita zespo³u pojazdów – 2980 kg

Pojemnoœæ baga¿nika:
- 344 litry
- Maksymalna pojemnoœæ baga¿nika 1394 litry

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Invite. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

- ABS + EBD - system dystrybucji si³y hamowania
- Antena radiowa dachowa
- DŸwignia zmiany biegów pokryta skór¹
- Filtr p/py³kowy
- Fotel kierowcy z regulacj¹ wysokoœci
- Gniazdo 12V
- G³oœniki 6szt.
- Kierownica pokryta skór¹
- Kierownica wielofunkcyjna
- Klimatyzacja automatyczna
- Konsola centralna z pod³okietnikiem
- Kurtyny powietrzne foteli przednich i siedzeñ tylnych
- Lusterka zewnêtrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnêtrzne regulowane elektrycznie
- Pod³oga baga¿nika z regulacj¹ wysokoœci
- Poduszka powietrzna dolna kierowcy
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasa¿era z mo¿liwoœci¹ od³¹czenia
- Poduszki powietrzne boczne
- Radioodtwarzacz CD i MP3
- Schowek ch³odzony
- Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
- System kontroli trakcji ASTC
- System sygnalizacji hamowania awaryjnego
- System wspomagania nag³ego hamowania
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Œwiat³a mijania w³¹czane automatycznie
- Œwiat³a p/mgielne przednie
- Œwiat³a z regulacj¹ k¹ta pochylenia
- Tapicerka tekstylna
- Tarcze kó³ alum 16\"
- Wspomaganie uk³adu kierowniczego
- Wycieraczka szyby tylnej ze spryskiwaczem
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Zag³ówki przednie i tylne regulowane
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Invite posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci tylnych czujników parkowania oraz lakieru metalizowanego „Amethyst Black”.



Test przeprowadzony w dniach 8 – 15 czerwca 2011r. Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie MMC Car Poland Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

2011-06-22

powrót


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>