Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Alfa Romeo MiTo 1.4 Distinctive

Scudetto na masce od lat jest symbolem woskiego stylu i sportowych emocji. Tarcza Alfa Romeo z czerwonym krzyem sztandaru miejskiego Mediolanu i w Viscontich od 2008 roku zdobi mask najmniejszego modelu - MiTo. Maa Alfa zawdzicza swoj nazw pierwszym literom miasta w ktrym zostaa zaprojektowana - Milano oraz miasta w ktrym jest produkowana Torino. Za 47 400 z moemy sta si wacicielami woskiego hatchbacka inspirowanego pikn Alf 8C Competizine.

Wygld zewntrzny

Sportowa stylistyka Alfa Romeo bya od zawsze jej najwikszym atutem. Pikne linie nadwozia kolejnych modeli z Turynu przycigay klientw pomimo niechlubnej opinii o ich awaryjnoci. MiTo kultywuje najlepsze tradycje marki i pod wzgldem stylistycznym nie ustpuje poprzednim modelom. Wyrane przetoczenia na masce zbiegajce si ku scudetto, owalne reflektory w chromowanych obwdkach oraz agresywne linie zderzaka podkrelaj woski temperament marki. Wska linia okien, bezramkowe drzwi i muskularne nadkola z 17-calowymi obrczami to detale podane w maym samochodzie klasy premium. Szeroki ty z krtkim zwisem, charakterystyczne okrge lampy tylne oraz monogram MiTo idealnie wiecz sylwetk 3-drzwiowego hatchbacka. Zbudowany na pycie podogowej Grande Punto model ma zaledwie 4063 mm dugoci, 1720 mm szerokoci oraz 1446 wysokoci.

Jeeli zapragniemy nada naszej Alfie bardziej indywidualny charakter moemy wybra spord 13 rodzajw obramowa wiate, 14 wariantw obudowy lusterek, kilku modeli aluminiowych tarcz k lub naklejek zdobicych nadwozie.

Wygld wewntrzny

Wntrze pomimo niewielkich rozmiarw zapewnia komfortow podr na przednich fotelach oraz moliwo przewiezienia dwch niewysokich osb na tylnej kanapie. Pikna linia nadwozia nie idzie niestety w parze z praktycznoci, dlatego widoczno do tyu lub moliwo obserwacji otoczenia przez pasaerw tylnych siedze jest mocno ograniczona poprzez ma szyb tyln i mae designerskie okienka boczne.

Wykoczenie przestrzeni pasaerskiej budzi mieszane uczucia. Jaskrawo czerwona tapicerka skrzana wymagajca dopaty 4000 z podkrela przynaleno do segmentu maych pojazdw klasy premium, jednak materiay imitujce karbon i aluminium na desce rozdzielczej jednoznacznie daj nam do zrozumienia, e siedzimy tylko w droszym Fiacie. Mimo to, elementy wntrza s dobrze spasowane, a na poprzecznych nierwnociach plastiki nie wydaj nieprzyjemnych dwikw.

Trjramienna skrzana kierownica wietnie ley w doniach i w poczeniu z dobrze wyprofilowanymi fotelami przednimi pozwala komfortowo prowadzi ma Alf. Przed oczami kierowcy znajduj si cztery czytelne zegary i wywietlacz komputera pokadowego znany z Fiata lub Lancii. Na konsoli centralnej dominuje wywietlacz systemu audio (system audio Hi-Fi Bose za dopat 2500 z), a pod nim konsola do obsugi klimatyzacji. Konsola centralna nie jest niestety zorientowana na kierowc jak miao to miejsce w modelach 156 lub 159. Na tunelu centralnym umieszczono gniazdo USB, a pod wygodnym podokietnikiem znajdziemy przyciski ogrzewania foteli przednich (1150 z). Na samym szczycie deski rozdzielczej znajduje si uchwyt / gniazdo do montau opcjonalnej nawigacji TomTom. Kabina MiTo jest dobrze wyciszona, a do wewntrz przy wikszych prdkociach obrotowych dobiega przyjemny basowy pomruk ukadu wydechowego.

Baganik o pojemnoci 270 litrw wystarczy na weekendowe zakupy, jednak wysoki prg zaadunku skutecznie utrudnia jego zagospodarowanie.

Najmniejsza Alfa oferowana jest w czterech wersjach wyposaenia: Junior, Progression, Distinctive oraz Quadrifoglio Verde. Ju w podstawowej wersji o bezpieczestwo bierne podrujcych dba 7 poduszek powietrznych, a komfort podrowania zapewni seryjny radioodtwarzacz, wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami oraz komputer pokadowy.

Silnik i waciwoci jezdne

Sercem Alfy moe by jeden z siedmiu silnikw o mocy od 70 do 170 KM. Zwolennicy ekonomicznej i spokojnej jazdy mog wybra benzynow jednostk o pojemnoci 1.4 litra i mocy 70, 78 i 105 KM lub diesla 1.3 litra o mocy 95 KM. Dla amatorw bardziej dynamicznego podrowania przygotowano silniki benzynowe o pojemnoci 1.4 litra generujce moc 135 KM i 170 KM oraz diesla 1.6 litra o mocy 120 KM i momencie 320 Nm.

Jednostki benzynowe o mocach 105, 135 i 170 KM wykonane s w technologii MultiAir. Dziki temu rozwizaniu charakteryzuj si wiksz o 10-35% moc maksymaln, wikszym nawet o 15% momentem obrotowym w niskim zakresie obrotw oraz zuyciem paliwa i emisj CO2 nisz nawet o 10%. Testowany egzemplarz wyposaony by w silnik o pojemnoci 1.4 litra o mocy 135 KM i momencie 206 Nm. Wartoci te pozwalaj na rozpdzenie wacej 1170 kg MiTo do 100km/h w 8,2 sekundy. Podczas spokojnej jazdy w miecie jednostka zadowoli si zuyciem przekraczajcym tylko nieznacznie 8 l / 100km.

Z jednostk benzynow wsppracowaa dwusprzgowa automatyczna skrzynia biegw TCT z moliwoci sekwencyjnej zmiany biegw. Pomimo oglnie dobrego wraenia i przyjemnej pracy podczas redukcji skrzynia potrafi si pogubi, co skutkuje szarpaniem lub zbyt dugim oczekiwaniem na jej reakcj. Kada Alfa Romeo MiTo wyposaona jest standardowo w system D.N.A., ktry zmienia charakterystyk ukadu kierowniczego, sterowanie silnikiem i szybko reakcji systemw kontroli trakcji. Tryb Normal w ktrym dziaanie wspomagania ukadu kierownicy, reakcja na naciniecie pedau gazu oraz interwencja systemw VDC, ASR, DST s standarowe pozwala na spokojn jazd przy niskim spalaniu. Po przestawieniu pokrta systemu na pozycj A aktywujemy tryb All Weather, ktry ma zapewni maksymaln trakcj w warunkach sabej przyczepnoci. Dwie z trzech opcji systemu D.N.A. by moe pozwol ograniczy spalanie lub bezpieczniej pokonywa zakrty podczas deszczu, ale prawdziw przyjemno z jazdy zapewnia sportowy tryb - Dynamic. Aktywacja trybu D w 135-konnej Alfie pozwala poczu sportowego ducha marki. Kade municie pedau gazu wywouje natychmiastow reakcj silnika. Elektroniczne systemy kontrolujce trakcj dziaaj zdecydowanie pniej, a koo kierownicy jest mniej wspomagane przez co kady ruch wymaga uycia wikszej siy. W trybie tym aktywowany jest rwnie system Q2 symulujcy dziaanie samoblokujcego si mechanizmu rnicowego, ktry zapewnia lepsze zachowanie pojazdu na zakrtach. Wykorzystanie penych moliwoci samochodu w trybie Dynamic obarczone moe by spalaniem oscylujcym w granicach 12 l / 100 km, jednak dwik silnika przy 6 000 obrotw i zachowanie si samochodu w szybko pokonywanych zakrtach w 100% rekompensuj wysze zuycie paliwa.

Stabilno i bezpieczestwo podczas jazdy zapewnia twardo zestrojone zawieszenie przednie na kolumnach McPhersona z przodu i belka skrtna z tyu. Wewntrz przednich i tylnych amortyzatorw zastosowano dodatkow spryn, ktra zapobiega nadmiernym przechyom nadwozia. Idealny obraz ukadu jezdnego Alfy niweczy rednica zawracania, ktra wynosi a 11,25 metra. Dla porwnania Renault Espace potrzebuje na ten manewr 11,3 metra, a Citroen DS3 tylko 10,4 metra.

Podsumowanie

Ponad 100-letnia historia marki Alfa Romeo obfitowaa w modele budzce wiele emocji. Projektant Alfy - Orazio Santa Puglia powiedzia kiedy, e Alfa Romeo nie jest zwyk fabryk samochodw: to auta, ktre oferuj co wicej ni pojazdy zbudowane w konwencjonalny sposb. To rodzaj chorobliwego entuzjazmu do rodka transportu. Maa MiTo kontynuuje styl Alfy i docza do grona woskich samochodw czcych niepowtarzaln lini nadwozia z przyjemnoci z jazdy. Podczas zakupw maych samochodw premium bardzo czsto zamiast rozsdkiem kierujemy si emocjami i wanie do takich klientw skierowana jest najmniejsza alfa.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik benzynowy
- Pojemno skokowa 1368 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 99 (135) przy 5000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 206 przy 1750

Osigi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) 8.2
- Prdko maksymalna 207 km/h

Zuycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) 7.1
- Cykl pozamiejski (l/100 km) 4.5
- Cykl mieszany (l/100 km) 5.5
- Emisja CO2 (g/km) 126

Pojemno zbiornika paliwa: - 45 l.

Wymiary
- Dugo (mm) 4063
- Wysoko (mm) 1446
- Szeroko (mm) 1720
- Rozstaw osi (mm) 2511
- Rozstaw k przednich (mm) - 1483
- Rozstaw k tylnych (mm) - 1475

Napd
- na o przedni

Ukad kierowniczy
- ze wspomaganiem,
- rednica zawracania (m) 11.25

Koa i opony
- Wymiary opon standardowych - 195/55 R16
- Standardowe obrcze k - 16

Masa (kg)
- Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy 1170 kg.
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej 500 kg.

Pojemno baganika : - 270 l.

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Distinctive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:
Kierownice i dwigni zmiany biegw pokryt skr
Tarcze k aluminiowe 16, opony 195/55
Lusterka zewntrze w kolorze nadwozia
Lusterka zewntrze podgrzewane
Zewntrzne listwy chromowane w dolnej czci szyby
Wspomaganie kierownicy elektryczne
Klimatyzacja manualna
Komputer pokadowy
Sterowanie radioodtwarzaczem w kierownicy
Szyby przednie regulowane elektrycznie
ABS z EBD
Czujnik zapobiegajcy zamkniciu szyby
Poduszka powietrza przednia kierowcy
Poduszka powietrzna przednia pasaera
Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
Poduszki powietrzne boczne przednie
Kurtyny powietrzne
System D.N.A. system kontroli dynamiki pojazdu
System VDC + Q2
System wspomagania siy hamowania
Zagwki przednie Anti whiplash
Radioodtwarzacz CD / MP3 z anten i gonikami

Testowany samochd oprcz wyposaenia standardowego dla wersji Distinctive posiada midzy innymi wyposaenie dodatkowe w postaci:

Safe Lock blokada drzwi przed otwarciem z zewntrz
wiata przeciwmgielne
Spryskiwacze reflektorw
Dysze spryskiwaczy ogrzewane
Spoiler tylny
Tapicerka skrzana Pelle Frau
Autoalarm
Reflektory bi-ksenonowe
Szyba przednia ogrzewana
Tarcze k aluminiowe 17, opony 205/45
Lusterka zewntrzne skadane i regulowane elektrycznie
Fotele przednie podgrzewane
Pakiet Komfort (podokietnik przedni, klimatyzacja automatyczna, tempomat, fotel pasaera z regulacj ldwiow czujnik parkowania z tyu)
Blue & Me system gonomwicy z technologi Bluetooth
Zaciski hamulcw przednich i tylnych lakierowane
Pakiet Widoczno (czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, lusterko wewntrze elektrochromatyczne)
Lakier pastelowy biay
Sterowanie radioodtwarzaczem i telefonem w kierownicy
Radioodtwarzacz CD / MP3 z podwjnym tunerem
System audio Hi-fi Bose

Test przeprowadzony w dniach 22-29 sierpnia 2011r.
Tekst i zdjcia: Dariusz Wooszka Info-Ekspert
Serdecznie dzikujemy firmie Fiat Auto Poland S.A za udostpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

2011-09-05

powrt

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>