Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Ford C-Max 1.6 TDCI Titanium

Po premierze nowego Focusa w 2010 roku mo¿na by³o spodziewaæ siê, ¿e niebawem Ford zaprezentuje kolejn¹ generacjê minivana bazuj¹cego na tym popularnym kompakcie. Debiutuj¹cy kilka miesiêcy póŸniej nowy C-Max bêd¹cy wy¿szym i bardziej funkcjonalnym Focusem przyci¹ga do salonów klientów poszukuj¹cych kompromisu pomiêdzy ma³ym kompaktem, a du¿ym vanem. Na przestrzeni 8 lat produkcji modelu oczekiwania klientów zmienia³y siê, dlatego Ford postanowi³ zwiêkszyæ swoje szanse na sukces w segmencie i zaoferowa³ dwie odmiany C-Maxa - 5-osobow¹ wersjê, któr¹ goœciliœmy w redakcji oraz d³u¿sz¹, wyposa¿on¹ w dwa dodatkowe fotele odmianê Grand.

Wygl¹d zewnêtrzny

Uchwycenie energii w ruchu od lat przyœwieca³o konstruktorom Forda i podobnie by³o te¿ w przypadku nowego C-Maxa. „Kinetic Design” w rodzinnym minivanie wygl¹da równie atrakcyjnie jak w limuzynie Mondeo czy hatchbacku Fieœcie. Zbudowany na p³ycie pod³ogowej Focusa model, wygl¹da zgrabnie i proporcjonalnie. Jest kontrastem dla „pude³kowatych”, konserwatywnych pod wzglêdem designu projektów innych producentów. Krata wlotu powietrza w kszta³cie trapezu i du¿e reflektory zachodz¹ce na boki nadwozia s¹ detalami jednoznacznie identyfikuj¹cymi go z nowymi projektami Forda. Linia okien i dachu w krótszym o 14 cm od wersji Grand C-Maxie tworzy smuk³y profil nadaj¹cy lekkoœci nadwoziu. Przyciemniane szyby, chromowane elementy nadwozia oraz 17-calowe aluminiowe tarcze kó³ to szczegó³y dodaj¹ce elegancji. Wymiary wersji 5-osobowej (d³ugoœæ 4380 mm, wysokoœæ 1626 mm, szerokoœæ 1828 mm) s¹ zbli¿one do konkurentów w tej klasie - Renault Scenica i Opla Merivy.

Wnêtrze pojazdu

Wnêtrze wita nas mnogoœci¹ kszta³tów oraz materia³ów o zró¿nicowanej fakturze. Czerwono-bia³e podœwietlenie zastosowane w poprzedniej generacji Forda ust¹pi³o delikatnemu niebieskiemu. Nie wp³ynê³o to niekorzystnie na czytelnoœæ informacji wyœwietlanych na zegarach i ekranie komputera pok³adowego. Problem z prezentacj¹ danych mo¿e natomiast wyst¹piæ na wyœwietlaczu centralnym o przek¹tnej 4.2 cala. Wielkoœæ taka jest optymalna dla telefonu komórkowego, natomiast w minivanie za ponad 90 tys. z³ jest nie do przyjêcia. Jedyn¹ zalet¹ jest, ¿e ów wyœwietlacz otrzymujemy w standardzie (w wersji Titanium) razem z dobrze graj¹cym radioodtwarzaczem Sony. Radioodtwarzacz CD/MP3 jest czêœci¹ systemu audio sk³adaj¹cego siê z 9 g³oœników, gniazd USB, iPod, Aux oraz systemu Bluetooth z funkcj¹ sterowania g³osem. Sterowanie dŸwiêkiem mo¿e odbywaæ siê w dwojaki sposób – za pomoc¹ przycisków umieszczonych na panelu centralnym pokrytym czarnym fortepianowym lakierem lub na kierownicy. Sama kierownica to element, który œmia³o mo¿e s³u¿yæ za wzór dla innych producentów. Idealnie wyprofilowany wieniec pokryty skór¹ bardzo dobrze le¿y w d³oniach. Ergonomiczne rozmieszczenie przycisków na kierownicy pozwala na wygodne i bezpieczne sterowanie urz¹dzeniami pok³adowymi bez potrzeby odrywania wzroku od drogi.

Przednie fotele z szerokim zakresem regulacji s¹ wygodne. Wy¿sza ni¿ w kompaktowych samochodach pozycja za kierownic¹ zapewnia dobr¹ widocznoœæ. Pasa¿erowie tylnych foteli posiadaj¹cych regulacjê wzd³u¿n¹ oraz mo¿liwoœæ zmiany k¹ta pochylenia oparcia maj¹ do dyspozycji du¿o miejsca na kolana oraz nad g³ow¹. Œrodkowy fotel jest mniejszy i nie zapewnia takiego komfortu jak zewnêtrzne miejsca, jednak na krótkich dystansach spe³nia swoj¹ rolê. Siedzenia tylne dzielone w proporcjach 40/20/40 po z³o¿eniu œrodkowego fotela mo¿emy przestawiæ w uk³ad 2+2, dziêki czemu zyskamy wiêcej miejsca na nogi i po bokach. W oparciach foteli przednich znajduj¹ siê praktyczne, rozk³adane stoliki.

Mo¿liwoœæ wygodnego podró¿owania w 5 osób na nic siê zda je¿eli w parze z obszern¹ kabin¹ pasa¿ersk¹ nie bêdzie szed³ równie pojemny baga¿nik. W C-Maxie do dyspozycji podró¿uj¹cych jest 471 litrów przestrzeni baga¿owej, któr¹ po z³o¿eniu foteli mo¿na powiêkszyæ do 1723 litrów. Za dop³at¹ pokrywê baga¿nika mo¿emy otwieraæ za pomoc¹ pilota oraz programowaæ k¹t jej otwarcia.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

W ofercie Forda znajdziemy silniki o mocach od 95KM do 182KM. Testowy egzemplarz wyposa¿ony by³ w jednostkê wysokoprê¿n¹ o pojemnoœci 1.6 litra, mocy 115KM i momencie obrotowym 270Nm. Wartoœci te pozwalaj¹ na rozpêdzenie wa¿¹cego 1504 kg pojazdu w 11,3 sekundy do 100km/h. Silnik wystarczy do spokojnego poruszania siê po zat³oczonych ulicach, jednak o dynamicznej jeŸdzie mo¿emy zapomnieæ. W codziennym u¿ytkowaniu jego zalet¹ jest niskie, wynosz¹ce oko³o 6l/100km spalanie, niestety podczas wyprzedzania lub na autostradzie wyraŸnie odczuwalny jest brak mocy. Uruchamiany za pomoc¹ przycisku START silnik wspó³pracuje z now¹ 6-biegow¹ przek³adni¹ Ford Durashift. Nowa skrzynia biegów jest l¿ejsza o 30% ni¿ inne 6-stopniowe przek³adnie Forda, posiada tak¹ sam¹ wielkoœæ i wagê jak 5-stopniowe przek³adnie i o 50 % wiêksz¹ zdolnoœæ do przenoszenia momentu obrotowego. Skrzynia pracuje lekko i precyzyjnie. W 2-litrowych silnikach Diesla istnieje mo¿liwoœæ zamówienia (9000 z³) automatycznej 2-sprzêg³owej skrzyni PowerShift.

Zawieszenie C-Maxa jest rozwiniêciem konstrukcji uwa¿anego za wzór œwietnego prowadzenia – Focusa. Przód oparty na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie z ty³u sprawdzaj¹ siê równie¿ w wiêkszym minivanie. Dynamiczne pokonywanie zakrêtów u³atwia system Torque Vectoring Control, który w razie koniecznoœci poprzez wyhamowanie kó³ wewnêtrznych i przeniesienie momentu na ko³a zewnêtrzne zwiêksza przyczepnoœæ oraz zmniejsza podsterownoœæ. Efektem synergii bezpoœredniego uk³adu kierowniczego z dobrze zestrojonym zawieszeniem jest pewne i bezpieczne zachowanie pojazdu w ka¿dych warunkach.

Dla u¿ytkowników eksploatuj¹cych Forda w mieœcie problemem mo¿e okazaæ siê brak w wyposa¿eniu standardowym czujników parkowania. Na szczêœcie mo¿emy dokupiæ czujniki parkowania, kamerê cofania, a nawet system wspomagaj¹cy parkowanie który pozwala zaparkowaæ w miejscu o 20% d³u¿szym od d³ugoœci pojazdu. Po pomiarze wolnego miejsca kierowca u¿ywa jedynie peda³ów przyœpieszenia i hamulca pozostawiaj¹c systemowi sterowanie kierownic¹.

O bezpieczeñstwo czynne dbaj¹ systemy ABS, EBD, ESP, TA, które mo¿emy uzupe³niæ systemami: HSA (u³atwia ruszanie z miejsca na wzniesieniach) oraz BLIS (ostrzega kierowcê o obecnoœci innego pojazdu w martwym polu widzenia).

Elementy bezpieczeñstwa biernego, które Ford nazwa³ systemem IPS to m.in. 6 poduszek powietrznych, fotele wyprofilowane w taki sposób, aby zapobiec wysuniêciu siê spod pasów, „bezpieczna” cofaj¹ca siê w przypadku kolizji kolumna kierownicy lub mocowania ISOFIX umieszczone na zewnêtrznych tylnych siedzeniach.

Podsumowanie

Decyduj¹c siê na zakup C-Maxa mo¿emy wybraæ jedn¹ z trzech wersji wyposa¿enia. W najtañszej i najubo¿szej Ambiente znajdziemy komputer pok³adowy, lusterka i szyby przednie regulowane elektrycznie, radioodtwarzacz CD/MP3 i 16-calowe stalowe obrêcze kó³. Dro¿sza o prawie 4 tys. z³ wersja Trend uzupe³ni listê wyposa¿enia m.in. o klimatyzacjê manualn¹, regulacjê lêdŸwiow¹ i regulacjê wysokoœci fotela kierowcy oraz lepszy radioodtwarzacz. Najdro¿szy i najbogatszy wariant Titanium posiada praktycznie wszystkie elementy odpowiedzialne za bezpieczeñstwo i komfort. Ford C-Max jest dro¿szy od Focusa o 10 tys. z³. Za kwotê 66 350 z³ otrzymujemy wiêksze i bardziej funkcjonalne nadwozie, które jest dobr¹ alternatyw¹ dla mniejszego kompaktu.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny
- Pojemnoœæ skokowa – 1560 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 85 (115) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 270 przy 1750

Osi¹gi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 11.3
- Prêdkoœæ maksymalna – 184 km/h

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 5,4
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,1
- Cykl mieszany (l/100 km) – 4,6
- Emisja CO2 (g/km) – 115

PojemnoϾ zbiornika paliwa: - 55 l.

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4380
- Wysokoœæ (mm) – 1626
- Szerokoœæ (mm) – 1828
- Rozstaw osi (mm) – 2648

Napêd
- na oœ przedni¹

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem,
- œrednica zawracania (m) – 11.3

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/55 R16
- Standardowe obrêcze kó³ – 16” (stalowe)

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1504 kg.
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 750 kg.
- Masa maksymalna przyczepy z hamulcem – 1200 kg.

Pojemnoœæ baga¿nika : - 471 l.

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Titanium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• Poduszki powietrzne kierowcy / pasa¿era
• Boczne przednie poduszki powietrzne
• Kurtyny powietrzne
• ABS / EBD / EBA
• ESP / TCS / HSA – uk³ad u³atwiaj¹cy ruszanie na wzniesieniach
• Komputer pok³adowy
• Œwiat³a przednie przeciwmgielne
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Elektryczny uk³ad wspomagania kierownicy
• Lusterka sterowanie elektrycznie i podgrzewane
• Nagrzewnica elektryczna
• Lusterko wewnêtrzne œciemniane automatycznie
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Radioodtwarzacz Sony CD/MP3 z AUX-IN i USB / Bluetooth
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Konsola œrodkowa premium
• Konsola dachowa/ schowek na okulary/ lusterko do obserwacji tylnych foteli
• Kolumna kierownicy regulowana w dwóch p³aszczynach
• Immobiliser
• Tarcze kó³ aluminiowe 16”
• Gniazdo dodatkowe 12V
• Stoliki w oparciach foteli przednich sk³adane
• Zestaw do naprawy ogumienia

Wyposa¿enie dodatkowe:

• Pakiet Winter (szyba przednia podgrzewana, fotele przednie podgrzewane)
• Pakiet X1 (reflektory ksenonowe, szyby tylne dodatkowo przyciemniane, tarcze ko³ aluminiowe 17”)

Test przeprowadzony w dniach 1 - 6 wrzeœnia 2011r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziêkujemy firmie Ford Polska S.A za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

2011-09-20

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>