Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Ford C-Max 1.6 TDCI Titanium

Po premierze nowego Focusa w 2010 roku mona byo spodziewa si, e niebawem Ford zaprezentuje kolejn generacj minivana bazujcego na tym popularnym kompakcie. Debiutujcy kilka miesicy pniej nowy C-Max bdcy wyszym i bardziej funkcjonalnym Focusem przyciga do salonw klientw poszukujcych kompromisu pomidzy maym kompaktem, a duym vanem. Na przestrzeni 8 lat produkcji modelu oczekiwania klientw zmieniay si, dlatego Ford postanowi zwikszy swoje szanse na sukces w segmencie i zaoferowa dwie odmiany C-Maxa - 5-osobow wersj, ktr gocilimy w redakcji oraz dusz, wyposaon w dwa dodatkowe fotele odmian Grand.

Wygld zewntrzny

Uchwycenie energii w ruchu od lat przywiecao konstruktorom Forda i podobnie byo te w przypadku nowego C-Maxa. Kinetic Design w rodzinnym minivanie wyglda rwnie atrakcyjnie jak w limuzynie Mondeo czy hatchbacku Fiecie. Zbudowany na pycie podogowej Focusa model, wyglda zgrabnie i proporcjonalnie. Jest kontrastem dla pudekowatych, konserwatywnych pod wzgldem designu projektw innych producentw. Krata wlotu powietrza w ksztacie trapezu i due reflektory zachodzce na boki nadwozia s detalami jednoznacznie identyfikujcymi go z nowymi projektami Forda. Linia okien i dachu w krtszym o 14 cm od wersji Grand C-Maxie tworzy smuky profil nadajcy lekkoci nadwoziu. Przyciemniane szyby, chromowane elementy nadwozia oraz 17-calowe aluminiowe tarcze k to szczegy dodajce elegancji. Wymiary wersji 5-osobowej (dugo 4380 mm, wysoko 1626 mm, szeroko 1828 mm) s zblione do konkurentw w tej klasie - Renault Scenica i Opla Merivy.

Wntrze pojazdu

Wntrze wita nas mnogoci ksztatw oraz materiaw o zrnicowanej fakturze. Czerwono-biae podwietlenie zastosowane w poprzedniej generacji Forda ustpio delikatnemu niebieskiemu. Nie wpyno to niekorzystnie na czytelno informacji wywietlanych na zegarach i ekranie komputera pokadowego. Problem z prezentacj danych moe natomiast wystpi na wywietlaczu centralnym o przektnej 4.2 cala. Wielko taka jest optymalna dla telefonu komrkowego, natomiast w minivanie za ponad 90 tys. z jest nie do przyjcia. Jedyn zalet jest, e w wywietlacz otrzymujemy w standardzie (w wersji Titanium) razem z dobrze grajcym radioodtwarzaczem Sony. Radioodtwarzacz CD/MP3 jest czci systemu audio skadajcego si z 9 gonikw, gniazd USB, iPod, Aux oraz systemu Bluetooth z funkcj sterowania gosem. Sterowanie dwikiem moe odbywa si w dwojaki sposb za pomoc przyciskw umieszczonych na panelu centralnym pokrytym czarnym fortepianowym lakierem lub na kierownicy. Sama kierownica to element, ktry miao moe suy za wzr dla innych producentw. Idealnie wyprofilowany wieniec pokryty skr bardzo dobrze ley w doniach. Ergonomiczne rozmieszczenie przyciskw na kierownicy pozwala na wygodne i bezpieczne sterowanie urzdzeniami pokadowymi bez potrzeby odrywania wzroku od drogi.

Przednie fotele z szerokim zakresem regulacji s wygodne. Wysza ni w kompaktowych samochodach pozycja za kierownic zapewnia dobr widoczno. Pasaerowie tylnych foteli posiadajcych regulacj wzdun oraz moliwo zmiany kta pochylenia oparcia maj do dyspozycji duo miejsca na kolana oraz nad gow. rodkowy fotel jest mniejszy i nie zapewnia takiego komfortu jak zewntrzne miejsca, jednak na krtkich dystansach spenia swoj rol. Siedzenia tylne dzielone w proporcjach 40/20/40 po zoeniu rodkowego fotela moemy przestawi w ukad 2+2, dziki czemu zyskamy wicej miejsca na nogi i po bokach. W oparciach foteli przednich znajduj si praktyczne, rozkadane stoliki.

Moliwo wygodnego podrowania w 5 osb na nic si zda jeeli w parze z obszern kabin pasaersk nie bdzie szed rwnie pojemny baganik. W C-Maxie do dyspozycji podrujcych jest 471 litrw przestrzeni bagaowej, ktr po zoeniu foteli mona powikszy do 1723 litrw. Za dopat pokryw baganika moemy otwiera za pomoc pilota oraz programowa kt jej otwarcia.

Silnik i waciwoci jezdne

W ofercie Forda znajdziemy silniki o mocach od 95KM do 182KM. Testowy egzemplarz wyposaony by w jednostk wysokoprn o pojemnoci 1.6 litra, mocy 115KM i momencie obrotowym 270Nm. Wartoci te pozwalaj na rozpdzenie wacego 1504 kg pojazdu w 11,3 sekundy do 100km/h. Silnik wystarczy do spokojnego poruszania si po zatoczonych ulicach, jednak o dynamicznej jedzie moemy zapomnie. W codziennym uytkowaniu jego zalet jest niskie, wynoszce okoo 6l/100km spalanie, niestety podczas wyprzedzania lub na autostradzie wyranie odczuwalny jest brak mocy. Uruchamiany za pomoc przycisku START silnik wsppracuje z now 6-biegow przekadni Ford Durashift. Nowa skrzynia biegw jest lejsza o 30% ni inne 6-stopniowe przekadnie Forda, posiada tak sam wielko i wag jak 5-stopniowe przekadnie i o 50 % wiksz zdolno do przenoszenia momentu obrotowego. Skrzynia pracuje lekko i precyzyjnie. W 2-litrowych silnikach Diesla istnieje moliwo zamwienia (9000 z) automatycznej 2-sprzgowej skrzyni PowerShift.

Zawieszenie C-Maxa jest rozwiniciem konstrukcji uwaanego za wzr wietnego prowadzenia Focusa. Przd oparty na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie z tyu sprawdzaj si rwnie w wikszym minivanie. Dynamiczne pokonywanie zakrtw uatwia system Torque Vectoring Control, ktry w razie koniecznoci poprzez wyhamowanie k wewntrznych i przeniesienie momentu na koa zewntrzne zwiksza przyczepno oraz zmniejsza podsterowno. Efektem synergii bezporedniego ukadu kierowniczego z dobrze zestrojonym zawieszeniem jest pewne i bezpieczne zachowanie pojazdu w kadych warunkach.

Dla uytkownikw eksploatujcych Forda w miecie problemem moe okaza si brak w wyposaeniu standardowym czujnikw parkowania. Na szczcie moemy dokupi czujniki parkowania, kamer cofania, a nawet system wspomagajcy parkowanie ktry pozwala zaparkowa w miejscu o 20% duszym od dugoci pojazdu. Po pomiarze wolnego miejsca kierowca uywa jedynie pedaw przypieszenia i hamulca pozostawiajc systemowi sterowanie kierownic.

O bezpieczestwo czynne dbaj systemy ABS, EBD, ESP, TA, ktre moemy uzupeni systemami: HSA (uatwia ruszanie z miejsca na wzniesieniach) oraz BLIS (ostrzega kierowc o obecnoci innego pojazdu w martwym polu widzenia).

Elementy bezpieczestwa biernego, ktre Ford nazwa systemem IPS to m.in. 6 poduszek powietrznych, fotele wyprofilowane w taki sposb, aby zapobiec wysuniciu si spod pasw, bezpieczna cofajca si w przypadku kolizji kolumna kierownicy lub mocowania ISOFIX umieszczone na zewntrznych tylnych siedzeniach.

Podsumowanie

Decydujc si na zakup C-Maxa moemy wybra jedn z trzech wersji wyposaenia. W najtaszej i najuboszej Ambiente znajdziemy komputer pokadowy, lusterka i szyby przednie regulowane elektrycznie, radioodtwarzacz CD/MP3 i 16-calowe stalowe obrcze k. Drosza o prawie 4 tys. z wersja Trend uzupeni list wyposaenia m.in. o klimatyzacj manualn, regulacj ldwiow i regulacj wysokoci fotela kierowcy oraz lepszy radioodtwarzacz. Najdroszy i najbogatszy wariant Titanium posiada praktycznie wszystkie elementy odpowiedzialne za bezpieczestwo i komfort. Ford C-Max jest droszy od Focusa o 10 tys. z. Za kwot 66 350 z otrzymujemy wiksze i bardziej funkcjonalne nadwozie, ktre jest dobr alternatyw dla mniejszego kompaktu.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik wysokoprny
- Pojemno skokowa 1560 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 85 (115) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 270 przy 1750

Osigi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) 11.3
- Prdko maksymalna 184 km/h

Zuycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) 5,4
- Cykl pozamiejski (l/100 km) 4,1
- Cykl mieszany (l/100 km) 4,6
- Emisja CO2 (g/km) 115

Pojemno zbiornika paliwa: - 55 l.

Wymiary
- Dugo (mm) 4380
- Wysoko (mm) 1626
- Szeroko (mm) 1828
- Rozstaw osi (mm) 2648

Napd
- na o przedni

Ukad kierowniczy
- ze wspomaganiem,
- rednica zawracania (m) 11.3

Koa i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/55 R16
- Standardowe obrcze k 16 (stalowe)

Masa (kg)
- Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy 1504 kg.
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej 750 kg.
- Masa maksymalna przyczepy z hamulcem 1200 kg.

Pojemno baganika : - 471 l.

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Titanium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

Poduszki powietrzne kierowcy / pasaera
Boczne przednie poduszki powietrzne
Kurtyny powietrzne
ABS / EBD / EBA
ESP / TCS / HSA ukad uatwiajcy ruszanie na wzniesieniach
Komputer pokadowy
wiata przednie przeciwmgielne
Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
Elektryczny ukad wspomagania kierownicy
Lusterka sterowanie elektrycznie i podgrzewane
Nagrzewnica elektryczna
Lusterko wewntrzne ciemniane automatycznie
Wycieraczki z czujnikiem deszczu
Radioodtwarzacz Sony CD/MP3 z AUX-IN i USB / Bluetooth
Zamek centralny zdalnie sterowany
Konsola rodkowa premium
Konsola dachowa/ schowek na okulary/ lusterko do obserwacji tylnych foteli
Kolumna kierownicy regulowana w dwch paszczynach
Immobiliser
Tarcze k aluminiowe 16
Gniazdo dodatkowe 12V
Stoliki w oparciach foteli przednich skadane
Zestaw do naprawy ogumienia

Wyposaenie dodatkowe:

Pakiet Winter (szyba przednia podgrzewana, fotele przednie podgrzewane)
Pakiet X1 (reflektory ksenonowe, szyby tylne dodatkowo przyciemniane, tarcze ko aluminiowe 17)

Test przeprowadzony w dniach 1 - 6 wrzenia 2011r.
Tekst i zdjcia: Dariusz Wooszka Info-Ekspert
Serdecznie dzikujemy firmie Ford Polska S.A za udostpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

2011-09-20

powrt

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>